Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQC-400

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, het zal vast prima comfortabel rijden en de afwerking zal prima zijn, maar... Zowel Audi als Mercedes tonen nauwelijks iets inovatiefs. Jaguar doet dan nog wat met een forward cabin, maar daar branden Audi en Mercedes hun handen niet aan. Ik twijfel er geen moment aan dat huidige Mercedes rijders die een EV willen zullen overstappen. Qua styling e.d. is het vertrouwd en prima voor mensen die in cognito EV willen rijden; en daar ken ik wel de nodigen van. Eigenlijk heb je het in die Autogefühl video het antwoord op 3:00... De velgen met blauwe strepen er in zijn voor de redacteur al eigenlijk te veel. Ook reacties op mijn e-Niro waren: eindelijk een normaal uitziende EV met een normaal interieur. En eigenlijk is de EQC een dure 'premium' Niro (zo en daar zullen wel een paar mensen op reageren :p:D). Prima auto's, maar niet een wow-factor. Wil je dat wel dan zal je denk ik niet eens kijken naar deze auto's en direct naar Tesla surfen.

Trouwens die range van 417km... is hetzelfde geintje wat Jaguar heeft gedaan met die 470km... stadsverkeerscyclus... de gecombineerde cyclus van de EQC is 22.3kWh per 100km... komt uit op iets boven de 350km. En als je dus gaat doorrijden op de snelweg zal je al snel onder de 300km uitkomen.
 
Last edited:
Privacy settings
Vlaamse autopers vindt de mercedes een combinatie van slimme technologie en domme fouten. Loopt feitelijk 4j achter op niveau van laden

Niet alleen de Vlaamse pers, hoor!

upload_2019-5-31_15-42-21.png


upload_2019-5-31_15-43-14.png
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
En toch voor de twijfelaars aan het succes van deze auto: ok, het is een Mercedes liefhebber (rijdt Tesla) en mensen die de filmpjes van Ove Kröger kennen zullen de man herkennen (elektrificeert het hele industrieterrein waar die zit), maar het geeft wel aan dat de Mercedes liefhebber waarschijnlijk simpelweg kiest voor deze auto.

 
En toch voor de twijfelaars aan het succes van deze auto: ok, het is een Mercedes liefhebber (rijdt Tesla) en mensen die de filmpjes van Ove Kröger kennen zullen de man herkennen (elektrificeert het hele industrieterrein waar die zit), maar het geeft wel aan dat de Mercedes liefhebber waarschijnlijk simpelweg kiest voor deze auto.


Als Mercedes liefhebber (en Teslarijder) kan ik me inderdaad voorstellen dat de ECQ400 de bestaande klandizie aanspreekt: een 100% EV, maar wel met Mercedes kwaliteit interieur en een carrosserie die vertrouwd oogt.

Om dezelfde redenen kocht ik een paar jaar geleden ook een elektrische Mercedes. Maar dan natuurlijk wel eentje met Tesla drive-train en Tesla batterij: de B250e.

Fijne auto. Handig ook in combinatie met de Model S. De adapter van de Mercedes is bijvoorbeeld minder storingsgevoelig dan de UMC van Tesla. En de batterij verliest nauwelijks range bij stilstand. Wat mijn kinderen fijn vinden is dat in het interieur technieken zijn toegepast uit het tijdperk van de dinosauriers. Zoals een apparaat waarin zelf gebrande met liedjes gevulde ronde schijfjes gedraaid kunnen worden.
 

Attachments

  • 6BFB3CD9-4E2A-4D5D-8E45-30898C67AA1D.jpeg
    6BFB3CD9-4E2A-4D5D-8E45-30898C67AA1D.jpeg
    302.4 KB · Views: 48
  • Funny
Reactions: Andre and Mad P***y
Gek dat je nog kinderen hebt die aan die schijfjes doen. Als ik de mijne vertel dat ik vroegah zo een schijfje in een toestel ter grootte van een dubbele boterham stak en ermee ging fietsen, en dat je dan niet over hobbelige wegen mocht fietsen, verklaart ze me voor gek. Ik ben nog niet begonnen over de plastic doosjes die je in een groter doosje moest steken, en waar je moest vooruit spoelen of achteruit spoelen om een liedje te vinden, en dat je na een half uur luisteren het kleine doosje moest omdraaien in het grote doosje.

Ik vond de Mercedes B klasse een heel mooie auto, toegankelijker dan de I3 in die tijd, maar ik wist helemaal niks van snelladen.
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Gek dat je nog kinderen hebt die aan die schijfjes doen.

Ze vinden het volgens mij ook vooral leuk omdat het zo achterhaald is (vintage). Ook tot de verbeelding spreekt het draaien van langspeelplaten. En de klont grijze kunststof die in onze hal hangt. Met het verhaal erbij dat dat ding de voorloper is van de iPhone.
 

Attachments

  • 2A629EF3-5875-4B61-8A3A-90A799C50847.jpeg
    2A629EF3-5875-4B61-8A3A-90A799C50847.jpeg
    341.1 KB · Views: 43
  • Funny
Reactions: Basvdpoel and CL600
Op vakantie op de terugweg in Duitsland kwam ik er eentje tegen. Weet niet of het een prototype was, maar de afwerking was beroerd. Ook snap ik niet waarom de journalisten positief zijn over deze auto. Het interieur is overduidelijk veel aandacht aan besteed (ondanks dat vind ik het spuuglelijk) en zal die stil zijn. Maar op ieder ander vlak legt die het af tegenover de Tesla of Audi e-Tron. Als je geen Tesla wilt rijden (ik kan me redenen bedenken), dan zou ik altijd een e-Tron verkiezen boven deze Mercedes.

Mercedes heeft heel veel werk gemaakt om op een ICE chassis toch een EV te bouwen en ze komen een heel eind. Maar het blijkt elke keer weer dat een omgebouwde ICE geen top EV kan worden. Qua range, accelleratie, efficiency, topsnelheid, laadsnelheid, ... is deze op alle facetten minder dan de e-Tron of een willekeurige Tesla. Das Beste oder Nichts? In dit geval dat laatste, want er zit echt werkelijk 0 innovatie in deze wagen. Deze auto koop je alleen maar als je Mercedes moet rijden en toch een EV wil.
 
Op vakantie op de terugweg in Duitsland kwam ik er eentje tegen. Weet niet of het een prototype was, maar de afwerking was beroerd. Ook snap ik niet waarom de journalisten positief zijn over deze auto. Het interieur is overduidelijk veel aandacht aan besteed (ondanks dat vind ik het spuuglelijk) en zal die stil zijn. Maar op ieder ander vlak legt die het af tegenover de Tesla of Audi e-Tron. Als je geen Tesla wilt rijden (ik kan me redenen bedenken), dan zou ik altijd een e-Tron verkiezen boven deze Mercedes.

Mercedes heeft heel veel werk gemaakt om op een ICE chassis toch een EV te bouwen en ze komen een heel eind. Maar het blijkt elke keer weer dat een omgebouwde ICE geen top EV kan worden. Qua range, accelleratie, efficiency, topsnelheid, laadsnelheid, ... is deze op alle facetten minder dan de e-Tron of een willekeurige Tesla. Das Beste oder Nichts? In dit geval dat laatste, want er zit echt werkelijk 0 innovatie in deze wagen. Deze auto koop je alleen maar als je Mercedes moet rijden en toch een EV wil.
De acceleratie van de EQC is wel veel beter dan van de Etron die echt traag is. En ik zou me ziek ergeren aan de motoren van de Etron die in een relatief stille auto erg aanwezig zijn. Verder durf ik te stellen dat het interieur van de EQC ontworpen is en dat van de Etron ontstaan uit een bepaalde drang naar schermpjes en veel knoppen. Totale wanorde is het. Je kunt zien dat de Duitsers EV’s bouwen om de Co2 boete te ontlopen. Als dat niet zo was zouden ze nu wel vast beginnen met uitleveren.
 
Vandaag een uurtje in de EQC gereden. Wat direct opvalt is stilte en comfort. Ook het wegfilteren van oneffenheden in het wegdek lukt hem goed. Nu is dat ook niet zo verwonderlijk als je de 245-40-21 banden tot 2,5bar vult. Ik rij met mijn Tesla op 245/265-35-21 met minimaal 3bar. Motorgeluid is ook tot een minimum beperkt. (hebben ze heel wat beter gedaan dan Audi) Regeneratief remmen met één pedaal doet de EQC niet. Het regeneratief vermogen is minimaal ook op standje +.
Remmen moet je dus echt zelf doen met je pedaal wat overigens bij sterk remmen veel kracht vraagt en dus weinig vertrouwen geeft. Je voelt dan meer dan gewenst dat je met 2,5 ton onderweg bent, evenzeer als dat je dat op het klaverblad merkt doordat hij veel sneller dan welke Tesla over de banden gaat glijden.
Heeft Mercedes het dan slechter gedaan dan Tesla? Dat ga ik niet zeggen. De auto rijdt aangenaam comfortabel zolang je niet te sportief rijdt of met te hoge snelheid over drempels gaat. Dan vertoont het onderstel een vorm van flexibiliteit die je niet wenst en is het systeem de controle kwijt met het gevolg dat je stevige klappen krijgt uit het onderstel.

Tesla moet echter wel aan de bak. Hey Mercedes, Zet de kachel op 20 graden. Ik zet de kachel op 20 graden.
Bel Daan even. Op welk nummer wil je Daan bellen? Mobiel of thuis? Mobiel graag. Ik bel Daan op het mobiele nummer.
Hey Mercedes. Bel Daan weer even. Ik bel Daan.
Hier moet Tesla wel mee aan de slag omdat ze anders echt achter gaan blijven. Je ziet duidelijk dat Mercedes en ook VW met de ID3 hier stappen hebben gezet en hier moet Elon wel wat aan gaan doen!
Evenals de frontcamera die bij de verkeerslichten inschakelt. Je kunt dan op het scherm zien dat je groen krijgt en het spaart je nekgewrichten. Alle hardware zit in iedere Tesla dus regel het voor versie 2019.44.1. De prijs van de testwagen is € 93.000,-. Dat is dan wel met gelaagd glas en Burmester sound wat zijn mindere moet erkennen in de premium sound van Tesla die een veel transparanter en beter geplaatst geluidsbeeld laat horen. Bij de EQC hoor je duidelijk welk geluid uit welke luidsprekers komt wat in deze prijsklasse ver onder de maat is. Als Mercedes met de EQS? als vijfdeurs coupe komt kan dit toch echt een aantrekkelijke auto worden en een redelijk alternatief voor een Model S!
 
  • Like
Reactions: Prlwytzkofsky