Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQS

This site may earn commission on affiliate links.
Veel fijne en veilige kilometers gewenst!
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?
Zeker, zal ik doen.

Welke versie is het geworden?
EQS 350 Luxury Line in grafietgrijs met een paar opties waaronder stoel ventilatie, trekhaak (voor de atb), akoestisch glas. ‘Standaard’ zit er al heel veel op de luxury line zoals panorama dak, alle intelligentie systemen etc. Verder het gewone scherm, niet hyper screen.

2D3B8936-EA5F-4E5B-BEC5-855DF69D54E8.jpeg
6BA6F51F-090B-40FF-B8EE-AA28470C4C96.jpeg
 
Het is wel een auto die een donkere kleur nodig heeft, want mooi is (in mijn ogen!) anders, en dat zie je heel goed in een lichte kleur. Ben benieuwd hoe dit zich technisch gaat houden.

Ik verwacht dat het technisch wel gaat lukken, te meer omdat ze de (PK-)grenzen wat minder opzoeken. Dat komt ten goede aan wielophanging, aandrijving maar ook aan accu (lagere piekafname). MB heeft wel eens wat steekjes laten vallen bij bepaalde series maar zal niet snel een slechte EV op de markt brengen.

Gelukkig weer een serieuze EV erbij, gaat alleen maar helpen om de transitie op gang te brengen (of houden).
 
Ja en nee, de EQS gaat shoppen in de regionen waar de Model S ook in gaat shoppen. Je kan ja-maar-en maar Mercedes heeft ook de EQA en EQB, auto's in het populaire segment van luxury compact CUV's, en de EQC, de luxury SUV.

Identiek zit BMW met de iX3 en i4 goed om het meest populaire segment van hun gamma te voorzien, en dan zijn de iX en i7 geschikte halo cars.

Zelfs Audi heeft met de Q4 e-tron iets in dat segment. Enkel jammer dat het wachten is op elektrische equivalenten van de C-klasse en Audi A4, maar ik denk dat die segmenten inderdaad onder druk staan door de populariteit van CUV/SUV segmenten.

Waar het natuurlijk tekort schiet is het niet zo zichtbare tekort aan batterijen. De Q4 e-tron is al enkele maanden beschikbaar maar zie je nauwelijks rijden. Zelfs de Ford Mustang Mach-E is al op korte termijn op achterstand gezet tov de Tesla Model Y.
 
Het is wel een auto die een donkere kleur nodig heeft, want mooi is (in mijn ogen!) anders, en dat zie je heel goed in een lichte kleur. Ben benieuwd hoe dit zich technisch gaat houden.
Eens. Ik vind de EQS best mooi maar niet zo mooi als een S. De S is wat mij betreft schitterend en tijdloos en dan kan een auto (bijna) elke kleur hebben. Dat geldt niet voor de EQS (vind ik persoonlijk). Daarom bewust voor deze donkergrijze kleur gekozen. Dan lijkt hij ook nog iets minder groot.
 
  • Like
Reactions: Gumball and job-lek
Of Jan met de pet echt zit te wachten op een EV van >100.000€, betwijfel ik ten zeerste.
Ik denk om de transitie op gang te brengen dat er andere modellen moeten ontwikkeld worden...
Dat is nu net de prijklasse waarmee Tesla de transitie op gang gebracht heeft.

De transitie opgang brengen is ook niet direct het doel van deze S-klasse, daar hebben ze andere modellen voor. En om de transitie op cruis speed te brengen, zijn er andere merken dan Mercedes.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Ja en nee, de EQS gaat shoppen in de regionen waar de Model S ook in gaat shoppen. Je kan ja-maar-en maar Mercedes heeft ook de EQA en EQB, auto's in het populaire segment van luxury compact CUV's, en de EQC, de luxury SUV.

Identiek zit BMW met de iX3 en i4 goed om het meest populaire segment van hun gamma te voorzien, en dan zijn de iX en i7 geschikte halo cars.

Zelfs Audi heeft met de Q4 e-tron iets in dat segment. Enkel jammer dat het wachten is op elektrische equivalenten van de C-klasse en Audi A4, maar ik denk dat die segmenten inderdaad onder druk staan door de populariteit van CUV/SUV segmenten.

Waar het natuurlijk tekort schiet is het niet zo zichtbare tekort aan batterijen. De Q4 e-tron is al enkele maanden beschikbaar maar zie je nauwelijks rijden. Zelfs de Ford Mustang Mach-E is al op korte termijn op achterstand gezet tov de Tesla Model Y.
Helemaal eens met bovenstaande en heb me heel breed georiënteerd voor deze keuze. Ik wilde iets bijzonders (en daarmee vielen de model y en q4 etron af), iets ruims (daarmee vielen de taycan (sport turismo), eqe, i4 en etron gt af) en iets met voldoende range (daarmee vielen de eqc en de etron af (plus relatief oud model maar wel mooi)). Een nieuwe s leasen was significant duurder dan deze eqs dus daarom nu niet gewacht op een derde model s. Verder heeft de ix40 net te weinig range en is de ix50 weer een stuk duurder.

Verder vind ik doorgaans een vanaf de start elektrisch ontworpen auto beter / specialer dan een achteraf geëlektrificeerd model (al zitten daar ook wel goede tussen zoals de ix3).

De eqs zie ik als een nieuw icoon/maatstaf vanuit de traditionele industrie en daarmee een nieuwe mijlpaal.

(Alle bovenstaande subjectief en vanuit mijn mening en gebruikersbehoefte met 3 kinderen ;))
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja en nee, de EQS gaat shoppen in de regionen waar de Model S ook in gaat shoppen. Je kan ja-maar-en maar Mercedes heeft ook de EQA en EQB, auto's in het populaire segment van luxury compact CUV's, en de EQC, de luxury SUV.

Identiek zit BMW met de iX3 en i4 goed om het meest populaire segment van hun gamma te voorzien, en dan zijn de iX en i7 geschikte halo cars.

Zelfs Audi heeft met de Q4 e-tron iets in dat segment. Enkel jammer dat het wachten is op elektrische equivalenten van de C-klasse en Audi A4, maar ik denk dat die segmenten inderdaad onder druk staan door de populariteit van CUV/SUV segmenten.

Waar het natuurlijk tekort schiet is het niet zo zichtbare tekort aan batterijen. De Q4 e-tron is al enkele maanden beschikbaar maar zie je nauwelijks rijden. Zelfs de Ford Mustang Mach-E is al op korte termijn op achterstand gezet tov de Tesla Model Y.
Laat het nu net de C klasse of de 3 reeks zijn die toch wel het lease landschap (in Belgie) overheerst.
Ik zou langs geen kanten een 3/C inwisselen voor een eqa of eqb maar goed wss anderen wel.

de “dikkere” wagens op de Belgische wegen zijn stuk voor stuk salariswagens of zelfstandigen die de laatste 2 jaar een enorme boost in budget hebben gezien tov ICE. Dit is nu heel snel aan het omslaan. (90K aankoop was geen uitzondering waar je vroeger amper een 318d kon kiezen ?!)

Ik heb een collega die nu ook moet kiezen en nog net een SR+ kan kiezen (+1000euro/maand bij leaseplan be) waar ik mijn 3P voor 975/maand had (zonder opties weliswaar) ….iemand is hier serieus aan het verdienen/profiteren.

Dit zie je met alle wagens in de nieuwe lijsten….ongeveer 200€/maand erbij …. Vreemd, heel vreemd, ik kan mij niet herinneren dat alle wagens 5000-7000 euro duurder zijn geworden….
 
Dat is nu net de prijklasse waarmee Tesla de transitie op gang gebracht heeft.

De transitie opgang brengen is ook niet direct het doel van deze S-klasse, daar hebben ze andere modellen voor. En om de transitie op cruis speed te brengen, zijn er andere merken dan Mercedes.
Mijn woorden niet uit zijn context trekken Phil. Top schreef: "gaat alleen maar helpen om de transitie op gang te brengen (of houden).".
En daar was mijn reactie op dat Jan met de Pet hier niet op zit te wachten maar dat er andere en goedkopere modellen moeten komen om de transitie een echte boost te geven. Die Mercedes EQS, Taycans, E-trons, Model X'en en andere >100.000€ EV's mogen er van mij zeker zijn, maar ze gaan de transitie zeker niet versnellen. Integendeel nu "emke" zelfstandige zijn "duurdere EV heeft krijg ik dikwijls te haren, "EV's, dat is iets voor de rijken" ook al zijn er ondertussen ook al betaalbare modellen voor Jan met de Pet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Top schreef: "gaat alleen maar helpen om de transitie op gang te brengen (of houden)."
Dat is niet mijn tekst ;) . In mijn beeld heeft Tesla de boel wakker geschud maar zijn het nu vooral de ev6, e-Niro, ionic 5 en enyaq. En daarna de modellen daaronder die het verschil gaan maken. Daarnaast denk ik dat nieuwe mobiliteitsconcepten zoals Lync&co goed zullen aanslaan. Nb zo’n carsharing model was volgens mij ook al onderdeel van Elons masterplan:cool:
 
Dat is niet mijn tekst ;) . In mijn beeld heeft Tesla de boel wakker geschud maar zijn het nu vooral de ev6, e-Niro, ionic 5 en enyaq. En daarna de modellen daaronder die het verschil gaan maken. Daarnaast denk ik dat nieuwe mobiliteitsconcepten zoals Lync&co goed zullen aanslaan. Nb zo’n carsharing model was volgens mij ook al onderdeel van Elons masterplan:cool:

My bad, het waren de woorden van SparkyM3LR4WD in post #67
Excuses Top
 
  • Like
Reactions: Top
Nu, ieder zijn zin natuurlijk, maar de gebruikersinterface en bediening van de EQS (en eigenlijk momenteel alles wat niet Tesla is) is me teveel old auto. Concepten zoals start- en stopknoppen, het aantal geheugenposities van je zetel beperkt door het aantal knoppen in de deur, fysieke knoppen voor de lichten te regelen, de dubbele afdekplaatjes aan het stopcontact om je auto te laden, de motorkap die niet open kan omdat er heel belangrijke dingen onder in zitten (wat dan?!), ... Het doet me altijd wat aan zoals Blackberry die smartphones had met touchscreen én toetsenbord, want ja dat was toch handiger dan zo een iPhone met enkel een touchscreen...

Ik begrijp ook niet die andere merken die hun draadloze laders voor smartphones altijd weg willen moffelen.

Lync&co zijn hybrids en dat is gewoon zonde van de tijd en het geld.
 
Gefeliciteerd! Mooie luxe auto. Niet zo mijn ding maar snap je overwegingen. Ik had er de model Y performance nog tegenover gezet. Ik denk dat we allemaal wel benieuwd zijn naar je ervaringen met deze auto. Wat bevalt en wat valt juist tegen? Dus hopelijk kom je nog een paar keer terug om verslag te doen.
 
De EQS is een dijk van een auto, en voor mij het enige waardige alternatief voor een Model S. Met waardig bedoel ik een EV die ruim is, een praktische koffer (met grote achterklep) heeft, een goede actieradius heeft (hoewel zeker geen 700km), en een redelijk deftig werkende AP. Ik heb 'm testgereden, en ook overwogen, maar heb 'm niet genomen omdat ik 'm net iets te groot vind (30cm langer dan een Model S), en ik 'm gewoonweg niet knap vind. Ook is 'm flink duurder, en krijg je veel minder power voor dat geld, en is de afwerking niet op het niveau van de Mercedes S-klasse, hoewel de prijs hetzelfde is. Neen, ik was niet genoeg overtuigd, maar ik begrijp dat mensen dit kiezen als alternatief voor de Tesla Model S.