Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQS

This site may earn commission on affiliate links.
De EQS lijkt wel een Model S die door Mercedes onder handen genomen is. Nageaapt zijn zoal:

  • Een aanraakscherm dat niet meer groter kan!
  • Hatchback achterklep
  • Achterbank in delen omklapbaar
  • Verzonken portiergrepen
  • Kolossaal HEPA filter
  • Laag verbruik, grote actieradius, snel opladen, draadloze updates
Vering, geluidsisolatie en afwerking zouden van S-klasse niveau moeten zijn. Remmen gaat alleen nog via recuperatie! Kleine draaicirkel door achterasbesturing.
 
Last edited:
Technische gegevens:

Lengte 5,21 meter, gewicht 2.350 kilo, Cw 0,202, accu 108 kWh (netto)

Acceleratie 0-100 km/u: 4,3/6,3 sec. (met/zonder vierwielaandrijving)

Verbruik stad: 140 Wh/km, snelweg: 220 Wh/km (bij gemiddeld 120 km/u)

Actieradius (reëel): 483 kilometer (100% opgeladen, 108 kWh accu)

Opladen: 10% -> 80% in 31 minuten (tot 200 kW)

Oplader AC: 11 kWh (22 kWh = optie)

Trekhaak belastbaar tot 75/750 kg.
 
Last edited:
Altijd goed de jongens van Auto Motor & Sport. EQS blijkt vooral super zuinig te zijn met een verbruik van ongeveer 15kWh per 100 km op autobahn. Daarnaast laadt hij ook zeer snel op. Op dit moment de beste EV die te krijgen is volgens hen. (wel in het Duits, maar goed te volgen voor ons Hollanders)

 
Knappe range en verbruik, maar ik kan me er niet aan ontdoen dat dat niet aan typisch Duitse snelheden gebeurde ;)

Laden hangt af van hoe groot je batterij is, en met een grote batterij met veel individuele cellen heb je daar natuurlijk een voordeel aan.
 
Altijd goed de jongens van Auto Motor & Sport. EQS blijkt vooral super zuinig te zijn met een verbruik van ongeveer 15kWh per 100 km op autobahn. Daarnaast laadt hij ook zeer snel op. Op dit moment de beste EV die te krijgen is volgens hen. (wel in het Duits, maar goed te volgen voor ons Hollanders)

Tegen range-anxiety helpen TWEE dingen:
1. Een grote range in km, maar ook
2. Een wereldwijd, exclusief en betrouwbaar SuC netwerk zonder gedoe met laadpassen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
B
Mooie auto. Er zal, ondanks de ongetwijfeld torenhoge prijs, zeker een markt voor zijn. Zelf zou ik er ik er echter nooit in willen rijden. In het filmpje is vanaf 30:50 te zien waarom: je wordt knettergek van de weerspiegeling in al die schermen aan bijrijderszijde (en andersom de bijrijder ook)
eetje wrapfolie met mat Carbon en probleem is grotendeels opgelost.
 
Knappe range en verbruik, maar ik kan me er niet aan ontdoen dat dat niet aan typisch Duitse snelheden gebeurde ;)

Laden hangt af van hoe groot je batterij is, en met een grote batterij met veel individuele cellen heb je daar natuurlijk een voordeel aan.
Nochtans had jij een tijdje geleden aangegeven dat deze EQS 200Wh/100 km zou verbruiken bij die snelheden en we dus op een bereik van 540 km moesten rekenen

Maar het belangrijkste aan dit filmpje is de uitleg dat de WLTP waarde afhankelijk van de uitvoering met meer ongeveer 30% wijzigt. Bij zo'n extreem aerodynamisch voertuig gaat iedere wijziging aan de koets (door een pack) of door een minder aerodynamische velg dus echt wel gigantisch veel range kosten, dat zou dus kunnen oplopen tot 150 km rangeverlies bij 120 km/h:oops:. Ik zie al zo het geklaag voor me van mensen die aangeven dat ze nog niet de helft van de range halen in de winter met hun oversized velgen en bodykit...
 
Maar het belangrijkste aan dit filmpje is de uitleg dat de WLTP waarde afhankelijk van de uitvoering met meer ongeveer 30% wijzigt. Bij zo'n extreem aerodynamisch voertuig gaat iedere wijziging aan de koets (door een pack) of door een minder aerodynamische velg dus echt wel gigantisch veel range kosten, dat zou dus kunnen oplopen tot 150 km rangeverlies bij 120 km/h:oops:. Ik zie al zo het geklaag voor me van mensen die aangeven dat ze nog niet de helft van de range halen in de winter met hun oversized velgen en bodykit...
Ik heb 150km rangeverlies bij 120 km/h op de wltp-range van 406 km.
In de winter haal ik nog niet de helft van de wltp-range met de 18-inch aero velgen.
In de zomer haal ik de wltp-range als ik op de rechterbaan blijf rijden tussen de truckers op 83 km/h.

Ik rijd een Tesla Model 3 Standard Range Plus en zou wel kunnen wennen aan de nieuwe S-klasse
 
  • Funny
Reactions: Koifim
Ik heb 150km rangeverlies bij 120 km/h op de wltp-range van 406 km.
In de winter haal ik nog niet de helft van de wltp-range met de 18-inch aero velgen.
In de zomer haal ik de wltp-range als ik op de rechterbaan blijf rijden tussen de truckers op 83 km/h.

Ik rijd een Tesla Model 3 Standard Range Plus en zou wel kunnen wennen aan de nieuwe S-klasse
Wat jij aangeeft is dat de WLTP range niet representatief is voor reële gebruiksomstandigheden (ook al haal ik nu op mijn woon-werkverkeer makkelijk 600 km range met mijn Model 3 - ik zit typisch op 125 Wh/km), maar dat is grotendeels over wegen aan 50 en 70 km/h, geen autostrade.

Voor die EQS gaat die WLTP range ook niet helemaal representatief zijn, maar die "opgesmukte" EQS gaat dan nog eens 30% minder ver geraken. Dat blijft nog altijd goed, ik voorspel alleen maar aan dat er heel wat mensen gaan klagen.