Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is best lang. Ik heb 7u50 gedaan over 760km. En dat is inclusief twee korte files op de ring van Brussel.
Volgens TelsaFi heb ik 988km gereden in 13:15 uur. Ook wel wat drukte gehad, maar meer dan 30 min vertraging was het niet. Gemiddeld heb ik 75 km/u gereden en jij 97 km/u. Haal ik de 30 min boot eraf wordt het 78 km/u. Nu heb ik (voor mijn doen) heel rustig gereden: overal Vmax (ipv Vmax + 30). Ook het laden was daardoor minder ideaal, begonnen met 25-30 SoC ipv 5-10 SoC wat ik normaal doe. 153,30 kWh geladen in 2:39 uur dus 58 kW gemiddeld. Hoe snel laadt jouw S90D?
 
De vervallen spookvilla van Tito.
20200725_124008.jpg

Het kasteel van Senj.
20200725_161620.jpg
 
  • Like
Reactions: LaurensH and ERvee
We zitten nu in het zuiden van Portugal. Ook al is Portugal minder welvarend, toch timmert Tesla hier aan de weg. Vandaag parkeerden ik bij een klein strand: pak ‘m beet 200 voertuigen waarvan 2xM3 en 2xMS. Had ik hier niet verwacht. Het laden aan het huisje gaat goed. Ik heb overigens geen palen gezien in de omringende dorpen. Morgen verkassen we naar Aljezur en kunnen we gebruik maken van de DEC van de Intermarche. No worries.....
 
Volgens TelsaFi heb ik 988km gereden in 13:15 uur. Ook wel wat drukte gehad, maar meer dan 30 min vertraging was het niet. Gemiddeld heb ik 75 km/u gereden en jij 97 km/u. Haal ik de 30 min boot eraf wordt het 78 km/u. Nu heb ik (voor mijn doen) heel rustig gereden: overal Vmax (ipv Vmax + 30). Ook het laden was daardoor minder ideaal, begonnen met 25-30 SoC ipv 5-10 SoC wat ik normaal doe. 153,30 kWh geladen in 2:39 uur dus 58 kW gemiddeld. Hoe snel laadt jouw S90D?
Die 90D heb ik vorig jaar verkocht o.a. vanwege de beperkte range. De nieuwe 100D is echt een andere dimensie. Ik heb overal waar het kon Vmax +5% gereden. Dat is net snel en ook net ontspannen genoeg omdat je je niet zorgen hoeft te maken om radars en agenten met lasers. Ik kwam in Reims aan met 19% en haalde daar 115kW aan het begin, boven de 70% zakte het naar onder de 90kW. Toen zijn we maar gaan rijden. De auto heeft nog wel een tijdje gezeurd dat ik niet harder mocht dan 125 km/h maar dat heb ik zoals te doen gebruikelijk genegeerd. Bij aankomst had ik nog 5% over, dus toch te lang geladen. :cool:
 
Ik zou zelf gewoon van andermans spullen afblijven. Maar misschien ben ik ouderwets.
In principe ben ik het met je eens, maar op deze manier een plek bezet houden is ook wel heel asociaal.
Als het lukt om de kabel erin te stoppen is dit op zich wel een mooie manier om aan de bestuurder duidelijk te maken dat het niet klopt wat hij/zij doet. Je maakt namelijk niets kapot.
 
We zitten nu in het zuiden van Portugal. Ook al is Portugal minder welvarend, toch timmert Tesla hier aan de weg. Vandaag parkeerden ik bij een klein strand: pak ‘m beet 200 voertuigen waarvan 2xM3 en 2xMS. Had ik hier niet verwacht. Het laden aan het huisje gaat goed. Ik heb overigens geen palen gezien in de omringende dorpen. Morgen verkassen we naar Aljezur en kunnen we gebruik maken van de DEC van de Intermarche. No worries.....

Bij de verkoop van m'n vorige stekkerauto ook veel reacties uit Portugal. Het rijden van een EV is daar erg aantrekkelijk zei men tegen mij. Mede door het stimuleren vanuit overheidswege zal het minder welvarende land op deze wijze toch wat relatief dure EV's de weg op lokken :rolleyes:
 
Die 90D heb ik vorig jaar verkocht o.a. vanwege de beperkte range. De nieuwe 100D is echt een andere dimensie. Ik heb overal waar het kon Vmax +5% gereden. Dat is net snel en ook net ontspannen genoeg omdat je je niet zorgen hoeft te maken om radars en agenten met lasers. Ik kwam in Reims aan met 19% en haalde daar 115kW aan het begin, boven de 70% zakte het naar onder de 90kW.

Inderdaad een andere orde! Dit was mijn laadstop met de best curve (bij IONITY). De grafiek heeft geen kW maar de piek is 115, bereikt na 4 minuten met 31% SoC. Daarna daalt het snel. Bij 7 minuten / 39% zit hij al onder de 100 kW. Na 12 min / 50% onder de 75 kW en na 23 min / 66% onder de 50 kW. Een groot verschil dus met de laadcurve van een S100D.

Screenshot 2020-07-26 at 08.41.41.png


Ik heb de bewuste keus gemaakt voor een S75D wetende dat dit op vakantie een uur of meer extra reistijd kost. Dat blijkt dus inderdaad zo te zijn. Gelukkig doe ik dit soort ritten max 4x per jaar.
 
Inderdaad een andere orde! Dit was mijn laadstop met de best curve (bij IONITY). De grafiek heeft geen kW maar de piek is 115, bereikt na 4 minuten met 31% SoC. Daarna daalt het snel. Bij 7 minuten / 39% zit hij al onder de 100 kW. Na 12 min / 50% onder de 75 kW en na 23 min / 66% onder de 50 kW. Een groot verschil dus met de laadcurve van een S100D.

View attachment 569118

Ik heb de bewuste keus gemaakt voor een S75D wetende dat dit op vakantie een uur of meer extra reistijd kost. Dat blijkt dus inderdaad zo te zijn. Gelukkig doe ik dit soort ritten max 4x per jaar.

voor mij geld precies hetzelfde. Het prijsverschil tussen een 100 en 75 was ongeveer 25.000 (als het niet meer was). De grotere accu zou voor mij op 4 dagen per jaar een suc stop schelen. Dat was mij geen 25k waard. In Nederland gebruik ik nagenoeg geen sucs met mijn 75.
 
Die 90D heb ik vorig jaar verkocht o.a. vanwege de beperkte range. De nieuwe 100D is echt een andere dimensie. Ik heb overal waar het kon Vmax +5% gereden. Dat is net snel en ook net ontspannen genoeg omdat je je niet zorgen hoeft te maken om radars en agenten met lasers. Ik kwam in Reims aan met 19% en haalde daar 115kW aan het begin, boven de 70% zakte het naar onder de 90kW. Toen zijn we maar gaan rijden. De auto heeft nog wel een tijdje gezeurd dat ik niet harder mocht dan 125 km/h maar dat heb ik zoals te doen gebruikelijk genegeerd. Bij aankomst had ik nog 5% over, dus toch te lang geladen. :cool:[/QUOTE
is het met een raven Vmax +5% ?
 
voor mij geld precies hetzelfde. Het prijsverschil tussen een 100 en 75 was ongeveer 25.000 (als het niet meer was). De grotere accu zou voor mij op 4 dagen per jaar een suc stop schelen. Dat was mij geen 25k waard. In Nederland gebruik ik nagenoeg geen sucs met mijn 75.
Ik ga redelijk vaak naar Frankrijk, dat zijn al gauw 12 ritten per jaar. Plus af en toe een roadtrip en dan wordt het al snel de moeite waard. Het prijsverschil is wel wat lager intussen.
 
Inderdaad een andere orde! Dit was mijn laadstop met de best curve (bij IONITY). De grafiek heeft geen kW maar de piek is 115, bereikt na 4 minuten met 31% SoC. Daarna daalt het snel. Bij 7 minuten / 39% zit hij al onder de 100 kW. Na 12 min / 50% onder de 75 kW en na 23 min / 66% onder de 50 kW. Een groot verschil dus met de laadcurve van een S100D.

View attachment 569118

Ik heb de bewuste keus gemaakt voor een S75D wetende dat dit op vakantie een uur of meer extra reistijd kost. Dat blijkt dus inderdaad zo te zijn. Gelukkig doe ik dit soort ritten max 4x per jaar.

Hier een grafiek van mijn S90D. Bij een Tesla Supercharger onderweg naar onze vakantiebestemming.
Veelal was het laden bij de superchargers van vergelijkbare orde, hoewel er ook hele beroerde tussenzaten. Met name Mogendorf (DE). Continu klapperen van laadsnelheid, ook na verplaatsen vd Tesla. Dacht echt even dat m’n Tesla stuk was.

Rond de 50% SOC komt snelheid onder de 100kW en gaat verder rap omlaag tot ongeveer 30kW min in dit geval.
Mijn ervaring is dat bij dergelijke lange ritten ik ‘m toch graag in de buurt van de 90% geladen wil hebben.
En dan is tegen het einde 30kW wel wat langzaam helaas.
Met het aantal stops met de 90D hebben ik en familie niet zo veel problemen. Dit op afstanden van ongeveer 1000-1400km.

Ik had ook een tijdje de ScanMyTesla mee laten lopen. Cell temp wil de Tesla graag net onder de 50 graden Celsius houden.

AA69D6AE-F276-4ABE-A211-B7DE14893951.jpeg
 
Ach, en hoewel een Raven Tesla wel minder laadbeurten nodig heeft op de lange rit, biedt dit nog geen garantie op snellere laadtijden ;).

Hieronder een screenshot van Lermoos Hochmoos-Express waar een Raven met 27% SOC gestart een aantal dagen later dan ik zelf, met 14% SOC, heeft geladen.


FF470616-12F0-464C-BE09-0BBD839714B7.jpeg
 
Scheelt ook 10 graden in buitentemperatuur. Vermoed dat de batterij niet geheel warm was.
[/QUOTE]

Net even gecheckt voor je. De cell temp vd Raven was bij start 31 graden Celsius. Toevallig had deze logging hiervan.
Ik gok dat die van mij rond 45 graden geweest zal zijn. Ik had geen cell temp logging helaas, maar baseer me even op andere ‘op route geplande’ laadmomenten.

Buiten temp scheelt idd ook behoorlijk.

Ik vind overigens 2 van die M3’s die begin vh jaar daar ook waren met lage temp buiten temp nog aan de vlotte kant laden.

Deze M3’s waren misschien ook meer opgewarmd dan de Raven.
Of zit er ook nog een verschil in cell opwarm techniek (nieuwer/beter) in M3 vergeleken met een S?
 
Ach, en hoewel een Raven Tesla wel minder laadbeurten nodig heeft op de lange rit, biedt dit nog geen garantie op snellere laadtijden ;).

Hieronder een screenshot van Lermoos Hochmoos-Express waar een Raven met 27% SOC gestart een aantal dagen later dan ik zelf, met 14% SOC, heeft geladen.


View attachment 569171

De Raven heeft tot een hogere SOC geladen, dus logisch dat de snelheid dan inzakte na een tijd.