Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
We gaan deze zomer met de 3 Noorwegen verkennen. Blijven in het brede deel, tot Trondheim zeg maar. Gezien van status van Noorwegen als EV-voorloper en de vele superchargers oogt dat niet heel spannend. Voor wie er geweest is: is het EV-leven inderdaad eenvoudig of zijn er nog wel aandachtspunten?
In een van de draadjes zal je mijn reisverslag van afgelopen september vinden: Op reis naar Noorwegen met de Tesla

Met een MER app/account en Bilkraft app/account (portal voor toegang tot verschillende snelladers) heb je meer dan genoeg uitwijkmogelijkheden mocht er een keer geen SuC beschikbaar zijn. Veel plezier gewenst!
 
Misschien interessant voor wie al eens door/ naar Frankrijk reist:

Ik heb voor mijn M3 @Krisja een Franse milieusticker besteld, crit d'air, maar is op doorreis naar Spanje niet nodig toch? Geldt dan klaarblijkelijk ook voor een aantal Spaanse steden met een milieuzone, maar daarvoor lijkt een Duitse sticker ook al voldoende te zijn. Waarom is hier geen uniform Europees beleid?
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
IMG_0099.jpeg
IMG_0091.jpeg
IMG_0101.jpeg


Weekendje de Kleptent uitproberen in Clervaux (Luxemburg).
 
Waarom is hier geen uniform Europees beleid?

Waarschijnlijk omdat we nog maar enkele tientallen jaren een verenigd Europa hebben en die zich liever toespitst op welk toiletpapier er internationaal gebruikt moet worden bij openbare ambten...

Wil je (verplicht of uit eigen wil) eens door een Franse grootstad, dan heb je de Crit'air sticker wel nodig. Dat deze van D in ES ook geldig was wist ik niet...
 
  • Like
  • Funny
Reactions: OttoR and Enzo63
Waarschijnlijk omdat we nog maar enkele tientallen jaren een verenigd Europa hebben en die zich liever toespitst op welk toiletpapier er internationaal gebruikt moet worden bij openbare ambten...

Wil je (verplicht of uit eigen wil) eens door een Franse grootstad, dan heb je de Crit'air sticker wel nodig. Dat deze van D in ES ook geldig was wist ik niet...
Gracias. Zit jij nog aan de Costa Calida?
 
Waarschijnlijk omdat we nog maar enkele tientallen jaren een verenigd Europa hebben en die zich liever toespitst op welk toiletpapier er internationaal gebruikt moet worden bij openbare ambten...

Wil je (verplicht of uit eigen wil) eens door een Franse grootstad, dan heb je de Crit'air sticker wel nodig. Dat deze van D in ES ook geldig was wist ik niet...
Ik stond deze winter naast een Franse Tesla-eigenaar aan de SuC van Reims. Hij beweerde dat hij overal zonder sticker kon rijden met een EV.
Sowieso is een sticker een hypocriete oplossing. Voor de aanvraag moet je je nr-plaat doorgeven om te checken of je een wagen hebt die in aanmerking komt. Bij het scannen met de camera, picken ze diezelfde nr-plaat op om in geval van boete, het adres te vinden. Waarom checken ze niet via de gescande nr-plaat of je in aanmerking komt én indien nodig, betaald hebt? Dan is die sticker overbodig.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dan hebben ze in de UK een elegantere oplossing gevonden, alle ecologische auto's hebben een groene markering op de nummerplaat staan.
Zou niet slecht zijn mocht de EU dit overnemen en zo de wildgroei van stickers etc vervangen.
Punt is natuurlijk dat dit soort zaken geen gemeenschapszaken zijn maar tot de autonomie van de individuele lidstaten behoren. Net zoals het geklooi met stikstof.
 
Dan hebben ze in de UK een elegantere oplossing gevonden, alle ecologische auto's hebben een groene markering op de nummerplaat staan.
Zou niet slecht zijn mocht de EU dit overnemen en zo de wildgroei van stickers etc vervangen.
Sja in Duitsland hebben we een E aan het einde van het kenteken en toch willen sommige steden nog een milieusticker terwijl je in andere steden met dit kenteken zelfs over de busbaan mag😅
 
SPANJE/PORTUGAL Voor hen die op vakantie gaan naar Portugal en via Salamanca gaan (heen of terug). Ik ontraad momenteel de supercharger Tordesillas iets onder Valladolid: Alle laders aldaar fluctueren enorm, waarna ze op 0 kW eindigen. Alleen opnieuw inpluggen helpt een beetje. Laadt hier niet meer dan nodig en rij dan door naar Burgos (als je NO gaat) of Guarda (als je ZW gaat). Deze twee zijn (ondanks 150 kW) uitstekend, ook wat betreft horeca, die VOLLEDIG GESLOTEN is in Tordesillas. Eind dit jaar is dat wel opgelost met de nieuwe Salamanca 250kW laders. Geweldig land trouwens, Portugal. Voor het eerst hier geweest en ook gebruik gemaakt van de tips die jullie aan @pvkeep gaven. Ik kan verder het kopen van kastanjehoning aanbevelen, die in in veel zuidelijke landen verkrijgbaar is en in Portugal op lokale markten voor weinig te krijgen is. (Plus lokale wijnen van coöperaties etc. Wij hebben Montecapucho (Quinta dos Capuchos, Alcobaça) en meerdere soorten wijn van de coöperatie in Pinhel meegenomen. Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten.)
 
Last edited: