Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Rij komende week ook naar Kaiserhof, maar had gedacht de andere route te nemen. Dacht snel gekeken dat de route via Regensburg korter was. Toch nog eens goed bekijken dan. Heb je wat details voor me zoals reistijden tussen de superchargers en status lading bij aankomst almede gemiddelde snelheid? Heb ik een idee wat me te wachten staat.

Het is een tamelijk probleemloze reis. Eigenlijk is het enige verwarrende de navigatie van de auto. Die zal ongetwijfeld wel de kortste route nemen maar dan kom je soms (wonderlijk genoeg niet altijd) dwars door steden als Keulen en München. In onze situatie vanuit Tilburg zijn we gewoon via Venlo gereden en dan dezelfde weg volgen totdat we op de A3 kwamen, oostelijk langs Keulen en dan gaat het vanzelf naar Wilnsdorf. Dat traject was voor ons 286 km, geen probleem als je maar niet te wild begint. Voorla het laatste stukje is bergachtig en je klimt veel.

Vanaf Wilnsdorf kun je gewoon de navigatie naar Bad Rappenau volgen, geen probleem. Vooral het eerste stuk is een flinke afdaling en dan heb je een schitterend verbruik.

Vanaf Bad Rappenau adviseert de navigatie om via Stuttgart te rijden dus tamelijk snel rechtsaf naar het zuiden (81). Wij rijden verder over de 6 tot Crailsheim en dan de 7 en naar Jettingen navigatie volgen. Let even op bij Jettingen, aanduiding is niet optimaal. Bij eerste rotonde rechtdoor rijden.

Na Jettingen bij München de borden Salzburg volgen. De navigatie wil je dwars door München sturen. Als je dat leuk vindt is dat natuurlijk best mooi, maar het schiet minder op.

Bij grens zelf hebben wij vignet gekocht, niet bij een van de autohoven want het was vakantieverkeer en druk daar.

Verder geen probleem naar Kaiserhof!

Snelheid is niet zo'n issue. Je kunt toch niet alleen maar snel rijden. Wij hebben veel afgewisseld. Soms stuk 100, dan weer eens 120 en een paar keer meegetrokken met Porsches e.d. tot een paar seconden 200+ maar dat was echt seconden werk

Goed reis.
 
Het is een tamelijk probleemloze reis. Eigenlijk is het enige verwarrende de navigatie van de auto. Die zal ongetwijfeld wel de kortste route nemen maar dan kom je soms (wonderlijk genoeg niet altijd) dwars door steden als Keulen en München. In onze situatie vanuit Tilburg zijn we gewoon via Venlo gereden en dan dezelfde weg volgen totdat we op de A3 kwamen, oostelijk langs Keulen en dan gaat het vanzelf naar Wilnsdorf. Dat traject was voor ons 286 km, geen probleem als je maar niet te wild begint. Voorla het laatste stukje is bergachtig en je klimt veel.

Vanaf Wilnsdorf kun je gewoon de navigatie naar Bad Rappenau volgen, geen probleem. Vooral het eerste stuk is een flinke afdaling en dan heb je een schitterend verbruik.

Vanaf Bad Rappenau adviseert de navigatie om via Stuttgart te rijden dus tamelijk snel rechtsaf naar het zuiden (81). Wij rijden verder over de 6 tot Crailsheim en dan de 7 en naar Jettingen navigatie volgen. Let even op bij Jettingen, aanduiding is niet optimaal. Bij eerste rotonde rechtdoor rijden.

Na Jettingen bij München de borden Salzburg volgen. De navigatie wil je dwars door München sturen. Als je dat leuk vindt is dat natuurlijk best mooi, maar het schiet minder op.

Bij grens zelf hebben wij vignet gekocht, niet bij een van de autohoven want het was vakantieverkeer en druk daar.

Verder geen probleem naar Kaiserhof!

Snelheid is niet zo'n issue. Je kunt toch niet alleen maar snel rijden. Wij hebben veel afgewisseld. Soms stuk 100, dan weer eens 120 en een paar keer meegetrokken met Porsches e.d. tot een paar seconden 200+ maar dat was echt seconden werk

Goed reis.

Oke, bedankt. Hoe lang heb je er ongeveer over gedaan van Venlo naar Kaiserhof
 
We zijn rond half zes vertrokken vanuit Tilburg en waren net tegen zessen in Kaiserhof. Het had iets strakker gekund maar we hebben onze pauzes wat royaal genomen, twee kinderen bij ons.

Het was overigens op een paar kilometer na 1.000 km.

Ik weet niet of je vaker dergelijke reizen hebt gemaakt maar ik doe het altijd zo: Ik zet bestemming in navigatie en let vooral op nog te rijden kilometers (alternatiefjes zoals ik eerder beschreef schelen niet meer dan een paar k.m.). Verder let ik op de typical range en met name of de marge constant blijft. Soms zet ik ook energiescherm erbij, wat leuk is als je een lang traject hebt. ik streef ernaar om met een restmarge van 40 tot 60 km aan te komen. Dat betekent dat je wat kunt spelen met snelheid. Het verschil in verbruik tussen 100 km/uur en 150 km/uur is enorm trouwens, maar als er stroom genoeg is kan dat natuurlijk. Er zijn een paar trajecten (met name bij Frankfurt en voor München) waar je rustig een tijdje 150 kunt rijden. Overigens voelt dat in tegenstelling tot mijn vorige auto niet aan als 150. Het lijkt na verloop van tijd zelfs gewoon een slakkengangetje, vooral als je dan nog steeds wordt ingehaald:)

Als ik vergelijk met "vroeger" heeft het reizen via SuC's het voordeel dat je vooraf weet waar je stopt en er geen discussie kan zijn over wanneer en waar. Ook geen waarschuwingslampje voor benzine meer waarbij je niet weet of je nog 50, 25, 10 of 5 km over hebt. De aanduiding in de MS is werkelijk heel precies. Nogmaals, goede reis! Wij zijn dan in Hongarije.
 
Dank jullie wel voor de huidige feedback, zag dat er wat SC zijn bijgekomen in Frankrijk dus ik heb een aangepaste versie gemaakt. Denk dat de route via Duitsland langzamerhand aan het wegvallen is gezien de extra SC's (Bedankt voor het idee) dus heb even doorgeborduurd op de huidige. Verder heb ik een Type 2 -> Type 3C besteld just in case, heb ik daar een kaart voor nodig ?

Culemborg
Oosterhout, SC
Froyennes, heb ik daar een kaart nodig en zo ja welke ? Ik heb een Love to Load kaart.
Parijs, Tesla service center, SC
Auxerre SC
Macon SC
Lyon, SC
Nimes, SC
Perpignan (Zoek daar ergens in de buurt een extra stop, just in case ivm de bergen, iemand ?)
Roses (Spanje)

Heb de vraag nog open staan over Froyennes, werkt daar de Love to Load kaart of heb ik een andere nodig, er zijn verschillende mensen geweest zag ik.
Verder heb ik nog geen oplossing voor Nimes -> Roses, iets van Perpignan maar kan niets vinden (Behalve een laadpunt welke over een week open moet gaan maar dat is me te gevaarlijk), iemand een tip ?
Is er een kaart nodig om de 2-3c verloop te gebruiken bij bv de Renault of Nissan punten ?

Hoor graag van jullie,


 
Dank jullie wel voor de huidige feedback, zag dat er wat SC zijn bijgekomen in Frankrijk dus ik heb een aangepaste versie gemaakt. Denk dat de route via Duitsland langzamerhand aan het wegvallen is gezien de extra SC's (Bedankt voor het idee) dus heb even doorgeborduurd op de huidige. Verder heb ik een Type 2 -> Type 3C besteld just in case, heb ik daar een kaart voor nodig ?

Culemborg
Oosterhout, SC
Froyennes, heb ik daar een kaart nodig en zo ja welke ? Ik heb een Love to Load kaart.
Parijs, Tesla service center, SC
Auxerre SC
Macon SC
Lyon, SC
Nimes, SC
Perpignan (Zoek daar ergens in de buurt een extra stop, just in case ivm de bergen, iemand ?)
Roses (Spanje)

Heb de vraag nog open staan over Froyennes, werkt daar de Love to Load kaart of heb ik een andere nodig, er zijn verschillende mensen geweest zag ik.
Verder heb ik nog geen oplossing voor Nimes -> Roses, iets van Perpignan maar kan niets vinden (Behalve een laadpunt welke over een week open moet gaan maar dat is me te gevaarlijk), iemand een tip ?
Is er een kaart nodig om de 2-3c verloop te gebruiken bij bv de Renault of Nissan punten ?

Hoor graag van jullie,


[/QUOT]
Ikea montpellier, kijk eens op de verschillende laadpalenwebsites
 
Sinds vrijdagmiddag mijn Tesla S85 in bezit... en wat een wagen zeg... wauw....
ik fantaseer ook al maanden over op vakantie gaan naar Spanje, moraira ( bij benidorm) met mijn twee zonen van 10 en 11 jaar
De droom was even in de ijskast gezet omdat de auto pas 2e week augustus geleverd zou worden.. maar nu dus een maand eerder


Ik zag een ander forum lid die naar Rosas wil gaan en al een gedeelte van de route heeft uitegstippeld..

Ik wil vanaf valkenswaard (eindhoven)

Froyennes
Parijs, Tesla service center, SC
Auxerre SC
Macon SC
Lyon, SC
Nimes, SC

maar dan begint t....
van Nimes naar moraira, benidorm (daar zitten we in een huis..en kan m opladen..)
hoe ga ik daar ooit geraken.. kreeg elders op dit forum de tip om bij bootoplaadpunten in de havens te laden.. maar daar heb ik een beetje schrik van..

iemand anders tips.. er is veel aan gelegen dat ik t zou halen.. :)
 
Mogelijk heb ik iets gemist, ik ben een paar pagina's aan postings aan het doorspitten geweest, maar een SC in Parijs? Bij het Tesla Service Center? Nu beschikbaar? Die is nieuw voor mij?

Ik ben voornemens om eind augustus de trip naar Frankrijk te maken, mogelijk gecombineerd naar Kroatië. (mooi rondje Duitsland, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Zwitserland, Frankrijk en weer terug) Ik heb van dat land al een redelijk beeld en informatie namelijk aangezien ik daar eigenlijk al naar toe zou zijn (as we speak) echter deze trip is even niet doorgegaan.
 
Ik ben me nu maar eens flink aan het oriënteren voor onze vakantie naar Zuid Frankrijk over 4 weken. Waarschijnlijk kan ik het allemaal redden met SuperCharger maar ik wil voor de zekerheid nog een Type 2 > Type 3 adapter en een shuko verlengsnoer meenemen.

Weet iemand of er een type 2 > type 3 verloopstekker is of moet ik een complete type 2 > type 3 kabel aanschaffen? Welk type schuko verlengsnoer zou volstaan om te laden? Ik zat te denken aan 20 meter maar weet niet welke specs de kabel aan moet voldoen (16A?)?

Verder vroeg ik me af welke laadpas ik nodig zou hebben om in Frankrijk te kunnen laden?
 
Weet iemand of er een type 2 > type 3 verloopstekker is of moet ik een complete type 2 > type 3 kabel aanschaffen? Welk type schuko verlengsnoer zou volstaan om te laden? Ik zat te denken aan 20 meter maar weet niet welke specs de kabel aan moet voldoen (16A?)?[/QUOTE said:
Aan de Mennekes Type 2 stekker mag nooit een verloopkabel gemonteerd worden. Verlengkabels zijn evenmin toegestaan. Ik heb een Type 2 naar 3c gekocht van 5 meter. Langer niet kunnen vinden. Bij een bedrijfje in Frankrijk (ook Tesla rijder) besteld, binnen 2 dagen in huis. Ik weet niet of ik de link van zijn website hier mag plaatsen, anders stuur me een PM dan stuur ik je details.

[COLOR=#333333 said:
Verder vroeg ik me af welke laadpas ik nodig zou hebben om in Frankrijk te kunnen laden?[/COLOR]

Ik denk dat je in Frankrijk naast de SC voldoende laadpunten hebt waar je kan betalen "aan de pomp"(vel pompstations kan je laden) of bij diverse gratis laadpunten waaronder IKEA.
 
Heb zelf 40 meter 3 * 2.5 mm2, even opletten dat de stekker past. Werkt OK voor mij, meestal gebruik ik dan 8 of 10 A. Spanningsval is dan beperkt, stopcontact blijft dan ook heel (brandgevaar bij 13 A na verloop van tijd... zeker als je zelf dan ligt te slapen). :scared:
 
Voor degenen die onderweg het verbruik in relatie tot de hoogteverschillen willen bekijken, heb ik de hoogte pagina van mijn Tesla site aangepast: Tesla | Hoogte

Onder het hoogteprofiel wordt nu getoond: afstand, totaal benodigde energie, en extra benodigde energie voor de hoogteverschillen op de route.

Wanneer het laatste deel van de route vooral dalend is, wordt een extra waarschuwing gegeven dat meer energie nodig is (dan de netto berekening) om over de laatste heuvel heen te komen. Verder kun je door op de grafiek te klikken op ieder punt van de route afstand, hoogte en verbruik zien.

Als voorbeeld de route van SuC Aichstetten naar SuC St. Anton am Arlberg:

hoogte2.png


De berekening gaat uit van een basisverbruik (op vlak terrein) van 220 Wh/km. Desgewenst kun je dit getal aanpassen naar eigen inzicht. De factoren die hierop van invloed zijn (wind, temperatuur, snelheid, belading etc.) leken me te variabel om afzonderlijk in de berekening mee te nemen. Doel is hier vooral de invloed van de hoogteverschillen te laten zien.
 
Thanks guys!
Laten we hopen dat 6.0 dit soort primitieve hulpmiddelen snel overbodig maakt. ;-)

Hoop dat Tesla (als de vloot groot genoeg wordt) gebruik gaat maken van user data om echt goede routeinformatie te geven over verbruik, verkeersdrukte etc. Want je kunt nog zo'n ingewikkelde berekening maken, de praktijk is altijd net wat anders.