Toch nog maar even mijn ervaringen van gisteren over de terugrit Zwickau - Den Haag posten.
Om te beginnen met de conclusies:
- Laden op de bestemming (al is het maar met 10 km/u) is cruciaal. Ik kon niet laden bij het hotel waardoor mijn terugrit begon met een range van 30 km…
- Weersomstandigheden maken je verbruik en de range best moeilijk voorspelbaar. Op de heenrit heb ik lekker doorgereden (100 tot 150 km/u) en had ik een gemiddeld verbruik van ongeveer 245 Wh/km. Op de terugrit heb ik grote stukken heel voorzichtig gereden (80 tot 100 km/u) en was mijn verbruik hetzelfde. Er stond een flinke wind en regende bijna de hele rit.
- Hoogteverschillen hebben grote invloed op het verbruik. Bedenk dus goed of je volgende laadpunt hoger of lager ligt dan je vertrekpunt.
Om 10:30 zijn we bij het hotel vertrokken en meteen gaan laden bij het eerdergenoemde August Horch Museum even verderop. In circa 3 uur van 30 km tot 169 km typical range geladen:
Daarna rustig doorgereden naar Weimar (108 km) en aangekomen met nog 50 km range over:
In Weimar geladen van 14:45 tot 18:25 en toen vertrokken richting supercharger Wilnsdorf met 366 km range:
Slechts 294 km naar Wilnsdorf dus ik dacht dat dat een eitje zou zijn, maar dat bleek tegen te vallen. De harde wind en de constante regen zorgde ervoor dat ik aanvankelijk een verbruik had van rond de 300 Wh/km en de bestemming niet zou halen. Ben toen dus veel langzamer gaan rijden en zelfs stukken achter een bus (95 km/u) aangereden, wat aanzienlijk scheelde in het verbruik. Toen ik dacht dat ik het wel zou halen, bleken de laatste 20 km nog een behoorlijke klim te zijn en 10 km voor de eindstreep kreeg ik al de melding 'charge now'. Best even spannend zo 's avonds laat in de kou en regen met vrouw en baby aan boord… :scared:
Om 21:30 uur gelukkig toch bij de supercharger aangekomen:
Daar een klein uur geladen tot 330 km range om te vertrekken richting Zevenaar:
De route naar Zevenaar was maar 230 km dus dacht ik nu wel wat harder (130/140 km/u) door te kunnen rijden, maar ook deze keer moest ik uiteindelijk toch wat matigen om Zevenaar te kunnen bereiken met een gemiddeld verbruik van 265 Wh/km en 3 km range over:
In Zevenaar supersnel (108 kW) kunnen laden en na 20 minuten met een range van 177 km om 0:44 vertrokken naar Den Haag:
Hoewel ik me overal aan de maximum snelheid heb gehouden (100 en 130 km/u) en continu de cc heb gebruikt, was m'n verbruik met 261 Wh/km toch veel meer dan verwacht en ben ik weer met 'charge now' Den Haag binnengereden.
Dus uiteindelijk 15 en een half uur gedaan (van 10:30 tot 2:00 uur) over een rit van ongeveer 750 km, die ik normaal (met 2 keer pauzeren) in ongeveer 8 uur zou hebben gedaan.
Had ik bij het hotel kunnen laden en was ik met een volle accu vertrokken i.p.v. een lege dan had me dat zo'n 6 uur gescheeld en had de reistijd niet veel afgeweken van een ouderwetse ICE rit.
Maar zoals hierboven al beschreven hebben we ons in de extra tijd prima vermaakt bij het August Horch Museum en in het centrum van Weimar en kijken we met een tevreden gevoel terug op deze elektrische roadtrip, waarvan ik een jaar geleden nooit gedacht had dat het mogelijk zou zijn deze te kunnen maken. :biggrin: