Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn reis naar Berck, N-Frankrijk verliep redelijk voorspoedig. Volgegooid in Oosterhout.
uhu3equ8.jpg


Vertrokken met 397 km typical range. Op naar Nieuwpoort, aan de Belgische kust. Een goede 200km rijden. Veel tegenwind en regen, 101 op de cc. Mijn vrouw werd er gek van: "schat, iedereen haalt ons in"

Aangekomen bij de BlueCorner charger met 160km over. Aanmelden met de BC kaart die ik al geregeld had. 20amp/3 fasen, dus met 62km per uur anderhalf uur bijgeladen.

gytega8y.jpg


Laatste stuk 257 typical range voor 153 km, eitje.... Maat het waaide windkracht 5 vol op kop, en regen. Dus toen maar 95km/u verder.

Kwamen aan met 30 km over. Gelukkig deed de schuko het MET omkeer tussenstuk. 1 fase 13a.
 
Heel leuk om te lezen! Kon je bij beide Duitse laadstations zonder kaart laden?

Ben inmiddels weer terug thuis. Ook erg leuk om jouw reisverslag te lezen! Herkenbaar.

Beide laadstations waren zonder laadpas te gebruiken (gevonden via Plugfinder.de). Beide gratis en aanraders om te laden als deze op je route zitten.

Weimar
Parkeergarage Weimar Atrium
Anfahrt & Parken | Weimar Atrium

2x type 2 (of 2x blauw, 2x schuko) 22 kW
Kosten: Laden is vooralsnog gratis, parkeren 1u gratis, daarna 50 cent per halfuur

De parkeergarage ligt in het centrum van Weimar, onder een groot winkelcentrum met veel faciliteiten (bios, bowling, cafés, winkels etc.). Maar natuurlijk veel leuker om even het centrum in te lopen. Meteen als je de garage uitkomt, loop je tegen het Neues Museum aan en even verderop het Bauhaus Museum. Leuk voor de kunstliefhebbers onder ons. :cool:

image.jpg


Zwickau
August Horch Museum
August Horch Museum Zwickau - Automobilmuseum - Horch, Audi, DKW, Wanderer, Trabant, Volkswagen

4x type 2 (of 4x schuko) 11 kW
Kosten: laden gratis, entree museum € 5,50

Het museum is een echte aanrader voor de autoliefhebber!
Het vertelt de geschiedenis van de autoindustrie in Zwickau vanaf 1905 tot nu, dus zowel de eerste Audi's, het ontstaan van de Auto Union (de vier ringen) als de omvorming na de oorlog met de productie van de Trabantjes.
Het museum is tot in de puntjes verzorgd (met miljoenen van Audi werd me verteld) en er lopen oud medewerkers van de fabriek rond als suppoost die je nog kunnen vertellen hoe geweldig Oost Duitsland was en hoe goed de Trabant was. :tongue:

image.jpg


image.jpg


- - - Updated - - -

Overigens nog wel een toelichting op het laadstation in Weimar: Gelukkig kreeg ik enige uitleg van een local met een Ampera, (die nog nooit iemand anders had zien laden daar).
Eerst moet je op het scherm aangeven welke kant je wil laden (1 of 2) en met welke aansluiting (type 2 en 400V, 32A). Dan kies je de parkeertijd en zie je het te betalen bedrag oplopen met 10 euro per uur. Je kiest dan voor betalen met muntgeld, maar gooit er geen munten in! Het bedrag loopt vanzelf weer terug naar 0 euro (voorlopig gratis). Daarna opent zich langzaam een luikje aan de zijkant waarachter je de stopcontacten ziet verschijnen. Nadat je laadkabel hebt ingestoken, sluit het luikje zich weer.
Als laatste moet je absoluut niet vergeten het ticket uit de automaat te halen! Hierop staat een code waarmee je na afloop het luikje weer kunt openen en de laadkabel kunt vrijgeven.

image.jpg


image.jpg
 
Op vakantie in Europa met de boot kan ik na onze ervaringen van de afgelopen 20 uur iedereen afraden!

Wij zitten nu op de Ferry van Portsmouth naar Bilbao. Het stormt hier nogal, waardoor de reis nogal 'uitdagend' is. De kapitein heeft om 14 uur rechtsomkeer moeten maken om terug te varen naar Brest. Daar kunnen we de haven niet in door de storm, waardoor we nu in een baai zitten net ten zuiden van brest. Zodadelijk komt er ook nog een helikopter langs om een gewonde passagier op te pikken.

Uiteraard is bijna iedereen hier zeeziek. Behalve onze kleine man, die heeft nergens last van. Zal zich wel afvragen waarom papa en mama zo groen zien.

ImageUploadedByTapatalk1387817789.826235.jpg


ImageUploadedByTapatalk1387817803.364864.jpg
 
Op vakantie in Europa met de boot kan ik na onze ervaringen van de afgelopen 20 uur iedereen afraden!

Wij zitten nu op de Ferry van Portsmouth naar Bilbao. Het stormt hier nogal, waardoor de reis nogal 'uitdagend' is. De kapitein heeft om 14 uur rechtsomkeer moeten maken om terug te varen naar Brest. Daar kunnen we de haven niet in door de storm, waardoor we nu in een baai zitten net ten zuiden van brest. Zodadelijk komt er ook nog een helikopter langs om een gewonde passagier op te pikken.

Uiteraard is bijna iedereen hier zeeziek. Behalve onze kleine man, die heeft nergens last van. Zal zich wel afvragen waarom papa en mama zo groen zien.

Hè wat naar! Sterkte!
 
Toch nog maar even mijn ervaringen van gisteren over de terugrit Zwickau - Den Haag posten.

Om te beginnen met de conclusies:
- Laden op de bestemming (al is het maar met 10 km/u) is cruciaal. Ik kon niet laden bij het hotel waardoor mijn terugrit begon met een range van 30 km…
- Weersomstandigheden maken je verbruik en de range best moeilijk voorspelbaar. Op de heenrit heb ik lekker doorgereden (100 tot 150 km/u) en had ik een gemiddeld verbruik van ongeveer 245 Wh/km. Op de terugrit heb ik grote stukken heel voorzichtig gereden (80 tot 100 km/u) en was mijn verbruik hetzelfde. Er stond een flinke wind en regende bijna de hele rit.
- Hoogteverschillen hebben grote invloed op het verbruik. Bedenk dus goed of je volgende laadpunt hoger of lager ligt dan je vertrekpunt.

Om 10:30 zijn we bij het hotel vertrokken en meteen gaan laden bij het eerdergenoemde August Horch Museum even verderop. In circa 3 uur van 30 km tot 169 km typical range geladen:

foto 2.JPG


Daarna rustig doorgereden naar Weimar (108 km) en aangekomen met nog 50 km range over:

foto 3.JPG


In Weimar geladen van 14:45 tot 18:25 en toen vertrokken richting supercharger Wilnsdorf met 366 km range:

foto 4.JPG


Slechts 294 km naar Wilnsdorf dus ik dacht dat dat een eitje zou zijn, maar dat bleek tegen te vallen. De harde wind en de constante regen zorgde ervoor dat ik aanvankelijk een verbruik had van rond de 300 Wh/km en de bestemming niet zou halen. Ben toen dus veel langzamer gaan rijden en zelfs stukken achter een bus (95 km/u) aangereden, wat aanzienlijk scheelde in het verbruik. Toen ik dacht dat ik het wel zou halen, bleken de laatste 20 km nog een behoorlijke klim te zijn en 10 km voor de eindstreep kreeg ik al de melding 'charge now'. Best even spannend zo 's avonds laat in de kou en regen met vrouw en baby aan boord… :scared:
Om 21:30 uur gelukkig toch bij de supercharger aangekomen:

foto 5.JPG


Daar een klein uur geladen tot 330 km range om te vertrekken richting Zevenaar:

foto 1.JPG


De route naar Zevenaar was maar 230 km dus dacht ik nu wel wat harder (130/140 km/u) door te kunnen rijden, maar ook deze keer moest ik uiteindelijk toch wat matigen om Zevenaar te kunnen bereiken met een gemiddeld verbruik van 265 Wh/km en 3 km range over:

foto 2[1].JPG


In Zevenaar supersnel (108 kW) kunnen laden en na 20 minuten met een range van 177 km om 0:44 vertrokken naar Den Haag:

foto 3[1].JPG


Hoewel ik me overal aan de maximum snelheid heb gehouden (100 en 130 km/u) en continu de cc heb gebruikt, was m'n verbruik met 261 Wh/km toch veel meer dan verwacht en ben ik weer met 'charge now' Den Haag binnengereden.

foto 4[1].JPG


Dus uiteindelijk 15 en een half uur gedaan (van 10:30 tot 2:00 uur) over een rit van ongeveer 750 km, die ik normaal (met 2 keer pauzeren) in ongeveer 8 uur zou hebben gedaan.
Had ik bij het hotel kunnen laden en was ik met een volle accu vertrokken i.p.v. een lege dan had me dat zo'n 6 uur gescheeld en had de reistijd niet veel afgeweken van een ouderwetse ICE rit.

Maar zoals hierboven al beschreven hebben we ons in de extra tijd prima vermaakt bij het August Horch Museum en in het centrum van Weimar en kijken we met een tevreden gevoel terug op deze elektrische roadtrip, waarvan ik een jaar geleden nooit gedacht had dat het mogelijk zou zijn deze te kunnen maken. :biggrin:
 
Super verhaal.
En goed om mijn theorie bevestigd te zien.
- Bij lange ritten, probeer bij vertrek een range charge te doen, scheelt veel.
- Zonder SC netwerk zijn lange(afstand) trips echt LANG(tijd).

In de zomer 2014 ga ik naar Italie (Cecina). Tante heeft een camping daar en ik verwacht wel dat ik daar met krachtstroom kan bijladen.
 
Goed hoor, dit soort verhalen. Laat zien dat het gewoon kan. Ik vind het overigens moedig om dit met een baby aan boord te doen!
Het lijkt me makkelijker dit met een baby te doen, dan met drie kleine kinderen en vrouw, die het liefst zo snel mogelijk op de bestemming willen zijn..:wink: Wel goed om te lezen dat het gewoon mogelijk is, mits je er de tijd voor neemt.
 
Noord Frankrijk, met name langs de kust is redelijk verstoken van de laders, al helemaal van Type 2. Ik heb dus een type 3>2 gekocht en inmiddels de eerste ervaring achter de rug. Meest tricky punt: de laadpas. Te verkrijgen bij de lokale Office de Tourisme! Maar tussen de
middag gesloten :(

Dus even via een Renault dealer, maar die was ook dicht...

dy2ave8u.jpg


Na de middag meer geluk. Even 15 euro borg voor de kaart en dan 3 euro per dag.

7ydygyqe.jpg

4a3eqehu.jpg

De office de Tourisme

u3a6uqe7.jpg

Laden met 26 amp (ik heb dual chargers)

y3anysyg.jpg

En everybody happy!

Morgen rij ik naar Rouen, daar mag de onfortuinlijke Daniel mijn kabel lenen, ik ga zaterdag naar huis, hij blijft nog even en kan hem goed gebruiken.