Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik neem altijd minstens 1 reservewiel, een krik, de nodige sleutels en moeren, mee op roadtrip. Op de laatste UK trip hadden alle 3 de auto's 19" velgen en hadden we dus 1 reservewiel mee voor de 3 auto's. Dirk had ook een 12 volt compressor mee en heeft deze enkele keren nodig gehad. (hij had een leegloper)
19"had toch wel gewerkt als thuiskomer van een 21"?
 
Ik had via de mail vooruit gevraagd of ik mijn S kon opladen bij een huisje in Italie. Was allemaal geen probleem, maar kostte wel EUR 50,00.

Vriendelijk terug gemaild dat ik denk dat ze niet helemaal begrijpen hoe veel electriciteit er in die auto gaat en dat 50 best wel heel veel is.

Merk ik sowieso, mensen denken, omdat je heeeel lang aan de 13A staat dat het dan ineens super veel electriciteit is.
 
Mijn eerste post, na veel gelezen te hebben, als trotse Tesla eigenaar (sinds april 2017, 90D).

Tot op heden uitsluitend lekker gratis geladen bij SuC's :D. Vakantie naar Zuid-Frankrijk staat voor de deur en een mooie villa gehuurd nabij de SuC van Mougins. Geen vuiltje aan de lucht.

Nu het mooiste. Niet alleen de SuC van Mougins is gratis, maar ook het stroomverbruik van het huisje is in de prijs inbegrepen :rolleyes:!!
Te gek, alweer gratis laden!! De verhuurder zal zich wel de pleures zal schrikken als ik met mijn EV op de oprit verschijn. Hier had hij geen rekening mee gehouden!

Wil natuurlijk geen misbruik maken van de situatie en de volgende Tesla eigenaren die dit huisje gaan huren benadelen ;)
Kan ik mijn Tesla gewoon aan de stroom hangen zonder extra te betalen?
Zal ik een alternatieve prijs met hem bespreken om te kunnen laden bij het huis?
Of zal ik toch maar braaf de SuC van Mougins gebruiken?

Ben benieuwd of iemand ervaringen hiermee heeft??
 
  • Funny
Reactions: simonsmidt
Ik had via de mail vooruit gevraagd of ik mijn S kon opladen bij een huisje in Italie. Was allemaal geen probleem, maar kostte wel EUR 50,00.

Vriendelijk terug gemaild dat ik denk dat ze niet helemaal begrijpen hoe veel electriciteit er in die auto gaat en dat 50 best wel heel veel is.

Merk ik sowieso, mensen denken, omdat je heeeel lang aan de 13A staat dat het dan ineens super veel electriciteit is.
Nou zag ik dat de stroomprijzen in Italië wat hoger liggen dan in NL. Ik kon daar slechts laden met 6A (daarop wat het stopcontact afgezekerd), maar ook dan laad je toch best wel wat km's bij als je hem er telkens aan koppelt. In 5 dagen zat ik aan bijna 100 kw.
Stel dat je in een week tijd 150 kw laad, dan zit je dus aan € 37,50 kosten. Dan vind ik een fixed-price vergoeding van 50 euro voor een week nog niet zo heel gek.
 
Mijn eerste post, na veel gelezen te hebben, als trotse Tesla eigenaar (sinds april 2017, 90D).

Tot op heden uitsluitend lekker gratis geladen bij SuC's :D. Vakantie naar Zuid-Frankrijk staat voor de deur en een mooie villa gehuurd nabij de SuC van Mougins. Geen vuiltje aan de lucht.

Nu het mooiste. Niet alleen de SuC van Mougins is gratis, maar ook het stroomverbruik van het huisje is in de prijs inbegrepen :rolleyes:!!
Te gek, alweer gratis laden!! De verhuurder zal zich wel de pleures zal schrikken als ik met mijn EV op de oprit verschijn. Hier had hij geen rekening mee gehouden!

Wil natuurlijk geen misbruik maken van de situatie en de volgende Tesla eigenaren die dit huisje gaan huren benadelen ;)
Kan ik mijn Tesla gewoon aan de stroom hangen zonder extra te betalen?
Zal ik een alternatieve prijs met hem bespreken om te kunnen laden bij het huis?
Of zal ik toch maar braaf de SuC van Mougins gebruiken?

Ben benieuwd of iemand ervaringen hiermee heeft??

Welkom op het forum Flitspaal....intrigerende nickname, bijzondere ervaringen met flitspalen sinds de Tesla, of was dat al van daarvoor ?

Betreffende laden bij vakantiehuizen: veel eigenaren of verhuurders hebben nog geen of weinig ervaring met elektrische auto's die ter plekke laden. En dus ook geen idee hoeveel stroom zoiets opneemt en wat de bijbehorende kosten zijn.
Dit geeft nog wel eens paniekreacties ("Nee dat kan absoluut niet!"), of irreele bedragen die ze willen berekenen (zie de laatste posts).
Om vervelende reacties te voorkomen en ook een positieve houding tov toekomstige EV's te bevorderen bied ik uit mezelf altijd aan om iets voor de stroom te betalen. En meestal is de reactie dan dat ze er niets voor hoeven te hebben.
En als ze wel wat willen berekenen dan kan je evt in de auto laten zien en hoeveel stroom hij verbruikt en samen uitrekenen hoeveel dat kost. Tien euro is dan vaak wel voldoende.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Nou zag ik dat de stroomprijzen in Italië wat hoger liggen dan in NL. Ik kon daar slechts laden met 6A (daarop wat het stopcontact afgezekerd), maar ook dan laad je toch best wel wat km's bij als je hem er telkens aan koppelt. In 5 dagen zat ik aan bijna 100 kw.
Stel dat je in een week tijd 150 kw laad, dan zit je dus aan € 37,50 kosten. Dan vind ik een fixed-price vergoeding van 50 euro voor een week nog niet zo heel gek.
Vergeten te melden, ik ben er twee nachten :) Op doorreis een lading van ongeveer 50kWh nodig om weer verder te kunnen.

In Italie is een kWh ongeveer 28 cent kwam ik achter.
 
Mijn eerste post, na veel gelezen te hebben, als trotse Tesla eigenaar (sinds april 2017, 90D).

Tot op heden uitsluitend lekker gratis geladen bij SuC's :D. Vakantie naar Zuid-Frankrijk staat voor de deur en een mooie villa gehuurd nabij de SuC van Mougins. Geen vuiltje aan de lucht.

Nu het mooiste. Niet alleen de SuC van Mougins is gratis, maar ook het stroomverbruik van het huisje is in de prijs inbegrepen :rolleyes:!!
Te gek, alweer gratis laden!! De verhuurder zal zich wel de pleures zal schrikken als ik met mijn EV op de oprit verschijn. Hier had hij geen rekening mee gehouden!

Wil natuurlijk geen misbruik maken van de situatie en de volgende Tesla eigenaren die dit huisje gaan huren benadelen ;)
Kan ik mijn Tesla gewoon aan de stroom hangen zonder extra te betalen?
Zal ik een alternatieve prijs met hem bespreken om te kunnen laden bij het huis?
Of zal ik toch maar braaf de SuC van Mougins gebruiken?

Ben benieuwd of iemand ervaringen hiermee heeft??

Gefeliciteerd en geniet van je vakantie / roadtrip. Volgens mij is op dit moment gebruikelijk om te vragen of je de EV mag laden en voor te stellen een redelijke vergoeding te betalen (bijvoorbeeld het aantal kWh bijhouden in de auto bij de laadsessies) en deze tegen de lokale kWh prijs af te rekenen. Evt. iets extra's voor de laadverliezen.

Soms geeft de aanbieder aan dat je gratis mag gebruiken, dat is mooi meegenomen.
Meestal gaat de aanbieder mee met een redelijk aanbod.
Soms vraagt een aanbieder een onredelijk hoog bedrag. Dat is meestal onwetendheid. Een goed gesprek kan helpen en anders is het je eigen afweging of je de hogere kosten voor het gemak over hebt.

Veel plezier!
 
Welkom op het forum Flitspaal....intrigerende nickname, bijzondere ervaringen met flitspalen sinds de Tesla, of was dat al van daarvoor ?

Nou, pas 1x, recent, schade viel mee. Bij het kiezen van een nickname voor een Tesla forum toch weer even aan terug gedacht :)

Voor de rest bedankt voor jullie reactie, ik ga de verhuurder netjes informeren en bekijken wat de mogelijkheden zijn.
 
Ik heb ook een keer betaald voor het laden in een hotel in Pirmasens in Duitsland. Een woestijn op het vlak van laadpunten.
Daar hielp de ingebouwde Wh-meter van de Fivari-Mobile het aantal kWh te bepalen. Ik heb dan zelf gezegd dat een kWh ongeveer 0,20 € kost en daarmee was de hoteleigenaar het eens. Naar boven afgerond.
 
Mijn eerste post, na veel gelezen te hebben, als trotse Tesla eigenaar (sinds april 2017, 90D).
Tot op heden uitsluitend lekker gratis geladen bij SuC's :D. V?

Doe jij alleen maar roadtrips? Het idee achter de SuC's (Tesla policy) is vanaf het begin geweest om gebruikt te worden op doorreis - roadtrips naar zuid Frankrijk bijvoorbeeld. Niet voor je dagelijkse laadbeurten die in principe thuis of bij een lokaal laadpunt plaatsvinden. Auto's staan gemiddeld gezien 22 uur per etmaal stil - dus in principe tijd genoeg uiteindelijk. Als iedereen alleen SuC's zou gebruiken zouden er nog heel wat bijgebouwd moeten worden.
 
Last edited:
Doe jij alleen maar roadtrips? Het idee achter de SuC's (Tesla policy) is vanaf het begin geweest om gebruikt te worden op doorreis - roadtrips naar zuid Frankrijk bijvoorbeeld. Niet voor je dagelijkse laadbeurten die in principe thuis of bij een lokaal laadpunt plaatsvinden. Auto's staan gemiddeld gezien 22 uur per etmaal stil - dus in principe tijd genoeg uiteindelijk. Als iedereen alleen SuC's zou gebruiken zouden er nog heel wat bijgebouwd moeten worden.

Even off topic. Ik was mij niet bewust van de policy. SuC om de hoek, lekker snel en makkelijk. Meestal in combinatie met zakelijke afspraak, privé etentje of terrasje of vaak op weg naar huis voor voldoende bereik voor de volgende dag.
Ben ook bang dat er meer mensen zijn die de policy niet helemaal kennen. Even de hond uitlaten, zondagochtend de Telegraaf komen lezen, lekker een powernappie op de achterbank, of met de klapstoeltjes een uurtje bijbruinen op de parkeerplaats, het kan allemaal!
In ieder geval bedankt voor de opheldering!
 
Even off topic. Ik was mij niet bewust van de policy.

+1
Nergens die policy gezien.
Het enige wat ik in die zin terugvind, is wat op de website staat: "Het Supercharger-netwerk is het antwoord voor lange afstandsreizen." Dit lijkt mij vooral bedoeld om vooroordelen weg te werken: je kan wel lange afstanden mee doen met een Tesla, terwijl dat met andere EV's een probleem is.
Nergens staat dat je die snelladers niet mag gebruiken voor korte afstanden..
Analoog zou dan betekenen dat een ander argument van de site: "De auto spurt in 2,5 seconde naar 100km/u", dat je nooit trager mag optrekken.
Waar zitten de juristen hier?
Als je nooit iemand laat wachten, lijkt het mij OK. En zelfs dat is geen policy, maar eerder elementaire beleefdheid.
Ik denk dat die discussie hier al eerder gepasseerd is.

Enig tegenargument voor SUC laden is dat Tesla na 300 DC-laadbeurten (Chademo en Suc)is de snelheid van laden sneller laat dalen. dan in het begin. Nu is dit na ongeveer na 50%. Dit zou zijn om de degradatie te beperken die bij snelladen wel groter is dan bij AC-laden.
Ook dat komt elders al aan bod.
Die hogere degradatie bij snelladen wordt dan weer tegengesproken in de trackingfile die ik hier ook ergens tegen kwam. Die is wel niet wetenschappelijk.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
+1
Nergens die policy gezien.
Het enige wat ik in die zin terugvind, is wat op de website staat: "Het Supercharger-netwerk is het antwoord voor lange afstandsreizen." Dit lijkt mij vooral bedoeld om vooroordelen weg te werken: je kan wel lange afstanden mee doen met een Tesla, terwijl dat met andere EV's een probleem is.
Nergens staat dat je die snelladers niet mag gebruiken voor korte afstanden..
Analoog zou dan betekenen dat een ander argument van de site: "De auto spurt in 2,5 seconde naar 100km/u", dat je nooit trager mag optrekken.
Waar zitten de juristen hier?
Als je nooit iemand laat wachten, lijkt het mij OK. En zelfs dat is geen policy, maar eerder elementaire beleefdheid.
Ik denk dat die discussie hier al eerder gepasseerd is.

Enig tegenargument voor SUC laden is dat Tesla na 300 DC-laadbeurten (Chademo en Suc)is de snelheid van laden sneller laat dalen. dan in het begin. Nu is dit na ongeveer na 50%. Dit zou zijn om de degradatie te beperken die bij snelladen wel groter is dan bij AC-laden.
Ook dat komt elders al aan bod.
Die hogere degradatie bij snelladen wordt dan weer tegengesproken in de trackingfile die ik hier ook ergens tegen kwam. Die is wel niet wetenschappelijk.

Je hebt helemaal gelijk. Alle teksten met de strekking dat gebruik van SuC enkel voor lange afstanden is bedoelt zijn weg. Waarschijnlijk omdat men nu gebruikt maakt van een tegoed van 400 kWh en daarboven men een tarief hanteert. Bovendien hanteert men een "boete" tarief bij het laten staan van de auto wanneer deze vol is geladen. Dit is waarschijnlijk aangepast om het voor het grote publiek eenvoudiger te maken.

De etiquette is natuurlijk dat je direct nadat je voldoende hebt opgeladen (dit staat ook op website) de auto verplaatst en ruimte maakt voor anderen.
 
Even off topic. Ik was mij niet bewust van de policy. SuC om de hoek, lekker snel en makkelijk. Meestal in combinatie met zakelijke afspraak, privé etentje of terrasje of vaak op weg naar huis voor voldoende bereik voor de volgende dag.
Ben ook bang dat er meer mensen zijn die de policy niet helemaal kennen. Even de hond uitlaten, zondagochtend de Telegraaf komen lezen, lekker een powernappie op de achterbank, of met de klapstoeltjes een uurtje bijbruinen op de parkeerplaats, het kan allemaal!
In ieder geval bedankt voor de opheldering!

In het begin zat auto-levenslang supercharging bij de prijs in (in 2013 kon je het zelfs nog als een optie à raison van €2000 kiezen). Op een gegeven moment werd duidelijk dat steeds meer rijders de SuC voor het normale reguliere opladen gebruikten.Gevolg was dat als je op doorreis was je soms moest wachten op iemand die klaarblijkelijk alle tijd had en voor wie het ook niet bezwaarlijk was tot 100% door te laden (en dus rustig een uur kon blijven staan). Berucht was de taxi in Senlis - waren daar toen maar twee stalls. En ik heb het afgelopen week in Monte Ceneri nog meegemaakt dat en lokale Zwitser naast ons rustig tot 100% aan het doorladen was. Gevolg was een wel heel lage snelheid aan onze kant. Ook in Urmond wel eens iemand ontmoet die om de hoek woonde - zijn auto wekelijks aan de SuC zette en pas terug kwam lopen als hij volledig vol was... Of in Frankrijk waar een van de twee stalls in Le Mans maar bezet bleef door locals die uitgebreid aan het schoppen waren.... Als jij dan nog een paar honderd km's te gaan hebt is dat knap irritant...
Gevolg is wel geweest dat er "boetes" zijn gekomen op het niet tijdig weghalen van een volgeladen auto. En de introductie van beperkt laden gratis als je een auto zonder referral-code koopt.

Het is dus meer een "policy" dan een verbod.. en laten we ook wel zijn, iemand die zich een auto van een ton kan veroorloven kan zich natuurlijk ook best pakweg 100 Euro per maand aan "eigen" stroom permitteren. Ik weet dat Tesla bij verkoop er niet zo de nadruk meer op legt - maar dat zou wat mij betreft best wel mogen. Er was even sprake van restricties opleggen aan mensen die een zeer intensief lokaal laadpatroon laten zien, maar dat is geloof ik(jammer genoeg) weer van de baan.