Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Overigens geen gebruik gemaakt van AC laders in bijvoorbeeld parkeergarages (Brugge, alle plekken vol). Eerst maar eens verdiepen in de tarieven, zeker als je wat langer in een stad rondloopt en luncht, kunnen kosten per min. oplopen, zie boven.
Valt op zich wel mee. De laadpalen bij Interparking in België kostten 5 cent per minuut met een maximum van 5€ per dag. Daar kan je niet voor sukkelen. De occasionele paal bij Q-Park kost vaak gewoon 34 cent per kWh via NewMotion/Shell.
 
Afgelopen drie weken heerlijk met z'n tweeen op vakantie geweest op Corsica. Via Duitsland, Zwitserland en Italie naar Savona en vandaar met de boot naar Bastia. Eiland rond en van Ajaccio weer terug met de boot naar Toulon. Vandaar de "gewone" route Lyon, Nancy, Luik terug naar Haarlem.
Die 150 km extra range (de Model 3 had nog 350, de Model 3 heeft 500, afgerond) plus het snellere laden maakt dat we nooit meer op het laden hebben hoeven wachten. Ook het plannen is nu omgedraaid: vorige trips bepaalde de auto wanneer we moesten stoppen, nu is het de inwendige mens en de blaas die dat bepalen. Steeds na een laadstop was het: over 2,5 - 3 uur zijn we toe aan de koffie/lunch/koffie/diner, welke supercharger halen we dan. Die ingesteld in de navigatie en soms onderweg eentje eerder of later gepakt. Effectief haal je 300 km (van 90% naar 10%) bij 130 km/u en meer als je rustiger rijdt. Regelmatig gedurende de eerste 10 - 15 min. met 148 kW geladen, dat schiet echt op. Overal het bekende beeld van maximaal 2 of 3 auto's bij de Suc.
Op Corsica zijn maar twee openbare snelladers en die hebben we niet gebruikt. Vooraf bij alle verhuurders gevraagd of we konden en mochten laden via een normaal stopcontact en er was er maar een die dat niet wilde, dus dat huisje hebben we niet gehuurd. Met de standaard UMC de auto volgedruppeld (een huisje op 13 amp. bij de andere op 9 amp.) Je bent op vakantie en je gaat niet elke dag honderden kilometers rijden, dus was 2 a 3 keer bijladen per week voldoende.
Prachtig eiland met schitterende kusten a la Zuid-Frankrijk, schitterend binnenland met eindeloze bergwegen en heerlijk weer. Was wel blij met de Model 3, want er waren toch veel wegen waar de Model s door z'n grootte een uitdaging was geweest.

De Model S had gratis Superchargen, maar helaas de Model 3 niet. Tesla moet nog wel wat doen aan de afhandeling van die laadkosten. Vandaag mn boekhouding gedaan en van de laadsessies in Zwitserland wel kosten, maar geen factuur en het laden in Italie was blijkbaar gratis. Het is wel erg lastig dat je allemaal losse factuurtjes krijgt van elke laadsessie en van de Tesla organisatie in elk land apart. Hoop geboek en lastig om de BTW terug te vragen van die buitenlandse facturen.

Op naar de wintersport in januari.
Dat probleem met aparte rekeningen per laadsessie en BTW in het buitenland had je net zo goed met een ICE gehad, tenzij je een tank pas van de zaak had die ook in buitenland gebruikt kan worden toch?
 
Is het ondertussen 5€c geworden? Het is een hele tijd 1€c per minuut geweest. Ik wist niet dat het veranderd was.
Oh het is inderdaad 1 cent, mijn fout!

Sinds 1 februari 2019 genieten alle klanten die in onze parkeergarages hun voertuig opladen, hetzelfde tarief: 1 cent per minuut laden, met een maximum van 5 euro per 24 uur. Na 24 uur laden begint het tarief per minuut opnieuw te lopen.

Er zijn twee opties.

- De eenvoudigste oplossing: gebruik uw Pcard+. Uw verbruik staat dan op uw maandelijkse factuur, zoals al het geval is voor uw parkeeruren of de carwash van uw voertuig in onze parkeergarages of bij onze partners.

- Als u uw Pcard+ vergeten bent, kunt u het laden van uw accu aan de laadpaal altijd activeren met uw gebruikelijke kaart. Onze laadpalen zijn immers compatibel met alle abonnementskaarten die momenteel in België beschikbaar zijn: Blue Corner, EZ Box, New Motion enz. U heeft al zo’n kaart? U kunt ze gebruiken aan de laadpalen van Interparking. Uw verbruik komt dan op de factuur van uw provider te staan.
Elektrisch laden
 
[QUOTE = "Gamechanger, post: 4003205, member: 44661"] Yes I was also in Italy this week and was a nice surprise. Does anyone know why this is, actually wants to know [/ QUOTE]

Hi, I think it is because of the Law as it is the same in Portugal & Croatia.
Electricity can be sold only from the companies who have approval (license) from the government to sell it. In this case,I suppose Tesla do not have it, and it is still free for all :)
 
Gisteren kreeg ik post uit Oostenrijk. Op zich niet onverwacht; ik was in augustus naar Boedapest geweest. Ik heb een hele dag gereden zonder tol badge en de dag daarna werd ik geflitst om een plek waar je maar 80 mocht en ik reed nog rustig 100. Maar tot mijn verbazing was het niet een van die twee. Nee, ik moest 50 euro betalen omdat ik op de A1 bij Salzburg harder dan 100 reed in de IG-L (immissionsschutzgesetz-luft) zone. Maar die limiet geldt helemaal niet voor BEVs. Als je de website leest van de overheid dan staat daar dat je met een groene kentekenplaat wel wel 130 mag. Nu zijn onze platen niet groen, maar het lijkt me dat we wel onder hetzelfde regime vallen. Ik heb bezwaar gemaakt dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Lijkt me lachen om uiteindelijk daar voor een rechter te moeten verschijnen.
 
Klopt, maar het is ook een beetje zoals de borden '90' met onderbord 'smog' in België tijdens de wintermaanden... Als een rechter vind dat je gelijk behandeld zou worden voor zolang je maar je auto simpelweg met groen Oostenrijks kenteken had uitgerust, trek je ook aan het kortste eind...
 
We wilden met de Tesla naar het Verenigd Koninkrijk voor een korte vakantie, voordat we ze kunnen uitzwaaien. Het plan werd wat krap, maar gelukkig is er weer Brexit-uitstel en ligt het reisplan weer op tafel. Heeft iemand ervaring met zowel de oversteek als met links rijden? Tips? Zijn de koplampen in orde voor links rijden? Welke manier van oversteek is betaalbaar, snel en prettig vanuit Amsterdam?

Gezocht op "vakantie verenigd koninkrijk" maar niets gevonden. Deze discussie leek me de beste plek.
 
Wij zijn nu in schotland en Engeland met de model 3. Boot vanaf ijmuiden genomen. Opladen prima met charge your car pas, al ruim 160 kWh gratis bijgeladen:). Tot op heden al 1600 km gratis gereden. Koplampen niks aan gedaan en geen opmerkingen gehad, linksrijden valt ook reuze mee, alleen eerste uurtje even wennen. Gebruik hier vooral plugshare of zap map om laders te vinden. Mocht je nog tips willen hoor ik het graag.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
We wilden met de Tesla naar het Verenigd Koninkrijk voor een korte vakantie, voordat we ze kunnen uitzwaaien. Het plan werd wat krap, maar gelukkig is er weer Brexit-uitstel en ligt het reisplan weer op tafel. Heeft iemand ervaring met zowel de oversteek als met links rijden? Tips? Zijn de koplampen in orde voor links rijden? Welke manier van oversteek is betaalbaar, snel en prettig vanuit Amsterdam?

Gezocht op "vakantie verenigd koninkrijk" maar niets gevonden. Deze discussie leek me de beste plek.

Leuk alternatief is de tunnel met de trein. Je kunt bij de terminal voor vertrek nog laden en ook aan de UK kant nog, maar dan alleen bij vertrek uit de UK. Je hebt overigens best leuke en betaalbare hotels met een destination chargers. Zoals hier: The Bell at Iden (zuid westen uk)

IMG_0439.jpeg
 
We wilden met de Tesla naar het Verenigd Koninkrijk voor een korte vakantie, voordat we ze kunnen uitzwaaien. Het plan werd wat krap, maar gelukkig is er weer Brexit-uitstel en ligt het reisplan weer op tafel. Heeft iemand ervaring met zowel de oversteek als met links rijden? Tips? Zijn de koplampen in orde voor links rijden? Welke manier van oversteek is betaalbaar, snel en prettig vanuit Amsterdam?

Gezocht op "vakantie verenigd koninkrijk" maar niets gevonden. Deze discussie leek me de beste plek.
Roadtrip UK 2017
Superchargers in the UK
Vakantie Schotland
Op reis naar Engeland ++ met de Tesla

Enjoy!
 
Samen met Dirk en echtgenote een weekendje aan de Loire waar we een aantal van de kastelen gingen bezoeken.
20191103_162734.jpg

20191102_125512.jpg
We verbleven twee nachten in Auberge Bienvenue. Een charmant hotelletje met 3x DeC en een zeer goede keuken. Een echte aanrader is de zoo die er vlak tegenover gelegen is.
20191103_111151.jpg

Bioparc - Zoo de Doué la Fontaine | Home
Volledig gemaakt in een oude groeve. Nu verblijven we in het Art hotel aan de SuC van Tours. Een kasteel vlak aan de Loire met stijlvol interieur dat bijna uitsluitend zwart en wit is.
20191103_183434.jpg

Morgen weer naar huis.
 
Gisteren kreeg ik post uit Oostenrijk. Op zich niet onverwacht; ik was in augustus naar Boedapest geweest. Ik heb een hele dag gereden zonder tol badge en de dag daarna werd ik geflitst om een plek waar je maar 80 mocht en ik reed nog rustig 100. Maar tot mijn verbazing was het niet een van die twee. Nee, ik moest 50 euro betalen omdat ik op de A1 bij Salzburg harder dan 100 reed in de IG-L (immissionsschutzgesetz-luft) zone. Maar die limiet geldt helemaal niet voor BEVs. Als je de website leest van de overheid dan staat daar dat je met een groene kentekenplaat wel wel 130 mag. Nu zijn onze platen niet groen, maar het lijkt me dat we wel onder hetzelfde regime vallen. Ik heb bezwaar gemaakt dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Lijkt me lachen om uiteindelijk daar voor een rechter te moeten verschijnen.
De Oostenrijkse politie heeft eieren voor zijn geld gekozen en de boete ingetrokken. Dus in IG-L zones mag je met je BEV gewoon 130 km/u rijden ook al heb je geen groene nummerplaten.
 
Last edited:
Volgens GreenWay is NewMotion een roaming partner, dus zou de NewMotion pas bij Greenway moeten werken: Roaming - Greenway network
De Greenway palen staan inderdaad in de Shell Recharge app, maar zonder prijs. Ik heb het per E-mail nagevraagd en de prijs is €0,60 per kWh. Ik heb me nu voor €1 aangemeld bij GreenWay - Váš partner pre nabíjanie elektrických vozidiel v strednej a východnej Európe en betaal nu €0,49 per kWh. Dat scheelt nogal als je een paar weken in Oost-Europa gaat doorbrengen..
 
Wij zijn nu in schotland en Engeland met de model 3. Boot vanaf ijmuiden genomen. Opladen prima met charge your car pas, al ruim 160 kWh gratis bijgeladen:). Tot op heden al 1600 km gratis gereden. Koplampen niks aan gedaan en geen opmerkingen gehad, linksrijden valt ook reuze mee, alleen eerste uurtje even wennen. Gebruik hier vooral plugshare of zap map om laders te vinden. Mocht je nog tips willen hoor ik het graag.

Hoi, ook wij zijn van plan dit jaar naar de UK te gaan. Ik heb al een account aangemaakt bij CYC maar hoe krijg ik nu een pas toegestuurd? En werkt de newmotion pas ook in de UK?
 
Klopt, maar het is ook een beetje zoals de borden '90' met onderbord 'smog' in België tijdens de wintermaanden...
heb ik me ook al afgevraagd hoe dat nu moet met een model 3? op zich stoot je idd niks uit en zou je 120 mogen rijden, maar breng je dan het andere verkeer niet in gevaar omdat je sneller gaat dan toegestaan. (theoretisch hé, in het geval dat je naar rechtbank zou moeten)