Afgelopen drie weken heerlijk met z'n tweeen op vakantie geweest op Corsica. Via Duitsland, Zwitserland en Italie naar Savona en vandaar met de boot naar Bastia. Eiland rond en van Ajaccio weer terug met de boot naar Toulon. Vandaar de "gewone" route Lyon, Nancy, Luik terug naar Haarlem.
Die 150 km extra range (de Model 3 had nog 350, de Model 3 heeft 500, afgerond) plus het snellere laden maakt dat we nooit meer op het laden hebben hoeven wachten. Ook het plannen is nu omgedraaid: vorige trips bepaalde de auto wanneer we moesten stoppen, nu is het de inwendige mens en de blaas die dat bepalen. Steeds na een laadstop was het: over 2,5 - 3 uur zijn we toe aan de koffie/lunch/koffie/diner, welke supercharger halen we dan. Die ingesteld in de navigatie en soms onderweg eentje eerder of later gepakt. Effectief haal je 300 km (van 90% naar 10%) bij 130 km/u en meer als je rustiger rijdt. Regelmatig gedurende de eerste 10 - 15 min. met 148 kW geladen, dat schiet echt op. Overal het bekende beeld van maximaal 2 of 3 auto's bij de Suc.
Op Corsica zijn maar twee openbare snelladers en die hebben we niet gebruikt. Vooraf bij alle verhuurders gevraagd of we konden en mochten laden via een normaal stopcontact en er was er maar een die dat niet wilde, dus dat huisje hebben we niet gehuurd. Met de standaard UMC de auto volgedruppeld (een huisje op 13 amp. bij de andere op 9 amp.) Je bent op vakantie en je gaat niet elke dag honderden kilometers rijden, dus was 2 a 3 keer bijladen per week voldoende.
Prachtig eiland met schitterende kusten a la Zuid-Frankrijk, schitterend binnenland met eindeloze bergwegen en heerlijk weer. Was wel blij met de Model 3, want er waren toch veel wegen waar de Model s door z'n grootte een uitdaging was geweest.
De Model S had gratis Superchargen, maar helaas de Model 3 niet. Tesla moet nog wel wat doen aan de afhandeling van die laadkosten. Vandaag mn boekhouding gedaan en van de laadsessies in Zwitserland wel kosten, maar geen factuur en het laden in Italie was blijkbaar gratis. Het is wel erg lastig dat je allemaal losse factuurtjes krijgt van elke laadsessie en van de Tesla organisatie in elk land apart. Hoop geboek en lastig om de BTW terug te vragen van die buitenlandse facturen.
Op naar de wintersport in januari.