Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
ik herken het balen bij die laatste nodige stop wel. Je telt al weken af om op je vakantiebestemming te zijn en als je de bestemming bij wijze van spreken kan zien, ga je nog even lekker 30m een kop koffie drinken alsof het een normale zaterdag is.

Dan lijkt het echt langer te duren.

Zo’n stop is echt ingegeven door tesla en niet omdat iemand dat eigenlijk zelf wil. Uiteraard kan iedereen het goed praten met “de meeste ongelukken aan het einde vd reis” etc, maar als het vermijden van ongelukken een argument is, zou ik gaan vliegen.
Zoals al meerdere keren gezegd: als je op minder dan 100km van je bestemming bent, kan het nooit zijn dat je nog een half uur moet laden.

300Wh/km verbruik in een Model X? Dan moet je 30kWh laden, oftewel 18 minuten aan 100kW.
200Wh/km verbruik in een Model 3? Dan moet je 20kWh laden, oftewel 12 minuten aan 100kW.

Met 12 minuten ga je geen tijd hebben voor een kop koffie. Misschien net nog een take-out bekertje espresso uit de McCafé voor onderweg, als je niet treuzelt.
 
Doe ik Toch ook vaak. Het is niet altijd mogelijk om op locatie te laden. Ik kom graag met minstens 20% aan, als ik niet weet of ik ter plaatse kan laden.
... Maar je arriveert ok niet met 0% aan een supercharger. Stel dat je met 10% marge arriveert, moet je dus 10% marge extra bijladen. Afhankelijk van het model spreek je dus over maximum 5-7 minuten langer laden.
 
Afgelopen dagen op reis naar spanje - avila. Chargen onderweg geen probleem, faciliteiten bij laadstops was minder dan gewend. Wel overal kunnen plassen maar voor eten kwamen we steeds op een verkeerd tijdstip.Niet zo gek dat de keukens heel beperkt open zijn met de corona perikelen uiteraard.

In burgos overnacht, het hotel bij de charger was vol maar als alternatief een leuk hotel gevonden naast de prachtige kathedraal en de volgende ochtend bij de supercharger ontbeten (prachtige plek). Burgos is overigens een zeer bezienswaardig stadje.

In spanje wordt je geacht overal een mondkapje te dragen als je loopt, als je zit dan kan je het afdoen. Een beetje wennen is dat wel maar het is ook niet heel vervelend.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Afgelopen verlengd weekend retourtje Oostenrijk gedaan.

In heenrit wat onzorgvuldig geladen. We hebben met de jaren onze favorieten en onze minder leuke stops, dus Wertheim wou ik vermijden maar dat lukte niet (of ik durfde niet, en wou niet langer wachten in Mogendorf want aan 40kW laden wordt ik ongeduldig). Heb na 6 minuten beslist door te rijden naar Dettelbach. Degenen die vervolgens de supercharger in Wertheim helemaal hebben bezet kunnen. me danken ;). Nu, ma 8 minuten had ik het daar ook gezien en dan maar doorgereden naar Geiselwind waar niemand stond.

Na Geiselwind ook een bezoekje gebracht aan de nieuwe in Pfaffenhofen, en op weg ernaar een Porsche Taycan zien laden in Schweitenkichen. Een half uurtje later stond ie er nog, terwijl wij al weer op weg waren naar Bernau voor de obligatoire sticker en tankstation-cornetto. In totaal 9 uren gereden en 2u 40m geladen.

Op terugweg in één ruk tot Pfaffenhofen gereden, 283km is volgens mij de langste afstand die ik ooit op 1 acculading met de X heb gedaan. Na 45 minuten en een babbeltje met een gloednieuwe Model 3-eigenaar verder gereden naar Geiselwind voor wat eten. Een omweg in Wurzburg moeten nemen waarna ik met nog een aangegeven 5% besliste om voor de eerste keer uit te wijken naar Wiesbaden voor 6 minuten, om in Mogendorf de laatste etappe voor te bereiden. 17 minuten langer gereden, en 1 minuut langer geladen.

Globaal gezien merk je wel dat het wat drukker wordt aan de superchargers, en de uitbreidingen welkom zijn (Pfaffenhofen) of gewoon genegeerd lijken te worden (Dettelbach). Heel vreemd dat in beide richtingen de navigatie lekker deed of Schweitenkirchen niet bestond :).

Uit Teslamate blijkt dat tot een 43% mijn Model X het volle vermogen krijgt, en erna zakt. Bij 50% nog maar 90kW, bij 60% 69kW, bij 70% 53kW. Maar in Bernau begon de curve al te zakken bij 33%.

Kijk overigens ook eens naar het verschil met een 120kW supercharger en een 150kW supercharger:

Mogendorf:
upload_2020-7-14_12-41-47.png


Pfaffenhofen:
upload_2020-7-14_12-42-9.png
 
Ik rij graag in een tesla, maar stel je voor dat de Tesla een vakantie modus zou hebben:

* bereik van 750km
* ook met snelheid van 175
* in 3min helemaal vol geladen
* laadpunten om de 40km en direct aan de snelweg

ik denk zelf dat veel mensen zouden betalen voor zo’n optie.
ik zou nix over hebben voor zo’n optie
Andersom, wanneer ik een ice zou kunnen kopen stel je voor:
* thuis tank optie -wanneer je sochtends vertrekt is je tank altijd vol.
* regeneratief tanken - wanneer ik op de motor afrem loopt mijn tank weer vol en eigenlijk hoef je je remmen niet te gebruiken
Voor zulke opties zou ik wel willen betalen!
 
k heb Utrecht Berlijn eens door abrp gehaald voor de volgende 5 virtuele ritjes (Vmax op 180km/u):
1 M3AWD 19”, alleen SuCs, 639km, 6u31m
2 M3AWD 19”, SuCs & Ionity, 639km, 6u25m
3 M3SR+ aeros, alleen SuCs, 644km, 7u18m
4 M3SR+ aeros, SuCs & Ionity, 644km, 7u3m
5 Polestar 2, alleen Ionity, 640km, 6u53m

ABRP is wel notoir optimistisch.
Ik dacht Eindhoven - Berlijn vorig jaar ook onder 7 uur te kunnen doen (ABRP gaf aan 6:30hr).
Kwam mooi een uur te laat aan op mijn vergadering....

Terugweg was ook 8 uur (volgende keer ging ik met het vliegtuig 4:30hr deur-tot-deur).

Voor vakantie is dit geen enkel thema: we nemen altijd onze hond(en) mee, volgende week ook richting Frankrijk.
De hond blij met de tussenstops, en wij ook blij.
Alleen nog onze De Waard tent + rest van de spullen in de M3 krijgen....
 
ABRP is wel notoir optimistisch.
Ik dacht Eindhoven - Berlijn vorig jaar ook onder 7 uur te kunnen doen (ABRP gaf aan 6:30hr).
Kwam mooi een uur te laat aan op mijn vergadering....
.
Welke instellingen gebruik je bij ABRP? Bij mij komen de resultaten met 'reference speed' op 90% en 'maximum speed' op 130 km/h doorgaans goed overeen met de werkelijkheid (behoudens files).
 
Welke instellingen gebruik je bij ABRP? Bij mij komen de resultaten met 'reference speed' op 90% en 'maximum speed' op 130 km/h doorgaans goed overeen met de werkelijkheid (behoudens files).

Toen idd 100% en 150km/h. Dat was veel te optimistisch.
  • druk verkeer waar je achter bleef hangen (niet eens files)
  • Wegwerkzaamheden ( vaak 80 km/h of 60km/h -- kreeg nog een 'herinnering' in de post (een prent, maar slechts 20 euro)
  • Laden in Hohenwarsleben, waar op een Maandag 5 van de 6 stalls bezet waren toen ik eraan kwam
Een fudge factor (zoals jouw 90%) en evt een lagere limiet dan je daadwerkelijk gaat rijden is dus verstandig om op een goede ETA uit te komen.

Met mijn TomTom werd alles voor mij gedaan, ik zal de web versie eens op de Tesla browser bijzetten-handig zo'n kosteloos lifetime abonnement.

ABRP kan nu ook met verkeer rekening houden, maar dat is weer 5 Euro /maand extra.
Denk dat ik het bij TomTom houdt en de laadstops (de niet Tesla Sucs) van ABRP afhaal daar met Maingau Ionity nog steeds interessant is.
 
Het is vast ergens terug te vinden hier echter met de zoekfunctie kom ik er niet.

Wij gaan richting de Ardèche dit jaar. We hebben al aantal jaren ritjes op zitten richting zuid Europa. Ik blijf vergeten wat de leukere en wat de minder leuke Tesla Superchargers zijn, Rij meestal gewoon op de navigatie en plan weinig vooraf.
Is er ergens n overzichtelijk lijstje te vinden met indrukken, ervaringen en eventueel faciliteiten?
 
Het is vast ergens terug te vinden hier echter met de zoekfunctie kom ik er niet.

Wij gaan richting de Ardèche dit jaar. We hebben al aantal jaren ritjes op zitten richting zuid Europa. Ik blijf vergeten wat de leukere en wat de minder leuke Tesla Superchargers zijn, Rij meestal gewoon op de navigatie en plan weinig vooraf.
Is er ergens n overzichtelijk lijstje te vinden met indrukken, ervaringen en eventueel faciliteiten?
Met de app superchargers for tesla kan je wel wat info op doen
 
  • Like
Reactions: ERvee
Het is vast ergens terug te vinden hier echter met de zoekfunctie kom ik er niet.

Wij gaan richting de Ardèche dit jaar. We hebben al aantal jaren ritjes op zitten richting zuid Europa. Ik blijf vergeten wat de leukere en wat de minder leuke Tesla Superchargers zijn, Rij meestal gewoon op de navigatie en plan weinig vooraf.
Is er ergens n overzichtelijk lijstje te vinden met indrukken, ervaringen en eventueel faciliteiten?
http://www.teslavragen.nl
Onder de menu ‘reizen’, kan je het gewenste land kiezen. Het is wel blijven steken op de info van en tweetal jaar terug.
Van een aantal pioniers van hier.
 
  • Like
Reactions: job-lek and ERvee
Ik heb de Tesla de afgelopen dagen goed kunnen testen. Vrijdagochtend stapte ik met mijn zoontje om 4.30 in de auto om vanuit Hilversum naar Anglet-sur-Mer te rijden (bij Biarritz). Eerste stop was Lille (bijna alles bezet naar Nederlanders), door naar Senlis. Wat een sombere bedoeling. Ook hier stonden met name veel Nederlanders te laden en een paar Fransen. Een Duitser reed weg van het normale parkeerterrein. Die Duitser was een half uurtje later slachtoffer op de Parijse ring. Mij kostte het 30 minuten, hem de achterkant van zijn M3P. Een Fransman had zijn Peugeotje er achter in geparkeerd. De volgende laadplek had volgens Abbr Orleans moeten zijn, maar die SUC bleek buiten gebruik. Dat werd Tours. Gaaf kasteel en forel spotten in de Loire. Alle plekken waren bezet, door Fransen. Op naar de volgende sombere plek (ben naam al weer vergeten), om op de ring van Bordeaux weer aan te sluiten in de file en een lege SUC aan te treffen. In Bayonne uiteindelijk de wagen weer tot 95% geladen, gelijktijdig een pizza gegeten en daarna door naar hotelletje aan de kust om samen in een koude atlantische oceaan te liggen bij zonsondergang.
Vanochtend gingen we wat later op weg, 9.30. Eerste stop was Vitoria. Daar waren we de enigen. Tordesillas werd de volgende stop: heerlijk geluncht en tijdens het wachten op eten in het zwembad geplonst. Het stuk naar de SUC bij Mérida is 390km, dus met 98% op weg gegaan. Een Franse ModelX eigenaar had er een hard hoofd in en vertrok met 90km/u. Ik kachelde er rap langs met 122km/u op autopilot. Na 10-tallen ooievaars en enkele gieren gespot te hebben, kwamen we met 6% aan. Niet hard genoeg gereden! We stonden er moederziel alleen te laden. De X heb ik niet meer gezien. Na een schaal lokale vleeswaren en brood zijn we doorgereden naar Evora. De eigenaar van de Finca was blij een Hollandse Tesla te verwelkomen, en heeft na het aanbieden van een koud biertje zijn plannen uit de doeken gedaan voor gratis laden op zonne-energie. Ik ben voor! Morgen rijden we rustig de westelijke Algarve in.
 
Ik heb de Tesla de afgelopen dagen goed kunnen testen. Vrijdagochtend stapte ik met mijn zoontje om 4.30 in de auto om vanuit Hilversum naar Anglet-sur-Mer te rijden (bij Biarritz). Eerste stop was Lille (bijna alles bezet naar Nederlanders), door naar Senlis. Wat een sombere bedoeling. Ook hier stonden met name veel Nederlanders te laden en een paar Fransen. Een Duitser reed weg van het normale parkeerterrein. Die Duitser was een half uurtje later slachtoffer op de Parijse ring. Mij kostte het 30 minuten, hem de achterkant van zijn M3P. Een Fransman had zijn Peugeotje er achter in geparkeerd. De volgende laadplek had volgens Abbr Orleans moeten zijn, maar die SUC bleek buiten gebruik. Dat werd Tours. Gaaf kasteel en forel spotten in de Loire. Alle plekken waren bezet, door Fransen. Op naar de volgende sombere plek (ben naam al weer vergeten), om op de ring van Bordeaux weer aan te sluiten in de file en een lege SUC aan te treffen. In Bayonne uiteindelijk de wagen weer tot 95% geladen, gelijktijdig een pizza gegeten en daarna door naar hotelletje aan de kust om samen in een koude atlantische oceaan te liggen bij zonsondergang.
Vanochtend gingen we wat later op weg, 9.30. Eerste stop was Vitoria. Daar waren we de enigen. Tordesillas werd de volgende stop: heerlijk geluncht en tijdens het wachten op eten in het zwembad geplonst. Het stuk naar de SUC bij Mérida is 390km, dus met 98% op weg gegaan. Een Franse ModelX eigenaar had er een hard hoofd in en vertrok met 90km/u. Ik kachelde er rap langs met 122km/u op autopilot. Na 10-tallen ooievaars en enkele gieren gespot te hebben, kwamen we met 6% aan. Niet hard genoeg gereden! We stonden er moederziel alleen te laden. De X heb ik niet meer gezien. Na een schaal lokale vleeswaren en brood zijn we doorgereden naar Evora. De eigenaar van de Finca was blij een Hollandse Tesla te verwelkomen, en heeft na het aanbieden van een koud biertje zijn plannen uit de doeken gedaan voor gratis laden op zonne-energie. Ik ben voor! Morgen rijden we rustig de westelijke Algarve in.
Spanje kan nog wel wat laadpalen gebruiken! Dat stuk door Extremadura ga ik met mijn SR+ ook niet redden met >100km/h
 
Vrijdag en gisteren in 2 dagen naar regio San Sebastian gereden. Alles overdag en gestopt bij Lille, Senlis en in de buurt van Le Mans overnacht bij familie. Daarna stops bij Saintes, Bordeaux en Bayonne.

Prima reis gehad, de X is een heerlijke reiswagen. Autopilot werkt meestal goed, NoA heb ik maar uitgezet, dat werkt voor mij niet. Alle superchargers vol of met maar 1 plek vrij. Veel Nederlanders, een enkele Belg en in Frankrijk meer dan de helft Franse 3’s bij de superchargers. Dat was vorig jaar nog niet, maar in Frankrijk hebben ze de 3 ook ontdekt.

Bij de troosteloze SuC van Saintes waar we de laatste vrije stall hadden kwamen vlak na ons 4 Nederlandse Tesla’s en 3 Franse. Dat was de eerste keer dat ik 7 wachtende auto’s zag bij een SuC van 8 plekken. En we kregen elk max 56kW, dus dat was een uur wachten voor een aantal. Deze gaan we niet snel nog eens bezoeken.

Opvallend vond ik dat het volgens mij vroeger zo was dat als je als eerste bij een A/B paar aankoppelt de volle mep krijgt en de nummer 2 het restant. Dus als ik met 112kW sta te laden en nr2 komt erbij, dan krijgt die om te beginnen 150-112=38kW en dat loopt dan later af voor mij en op voor nr2. Op die manier ben ik snel weg en dat bevordert de doorstroming.

Nu stond ik bij Suc Tours bij dat mooie kasteel/hotel met 112kW te laden op 3A en komt een NL 3 naast mij staan aan op 3B. Vrijwel direct zak ik naar 67kW. Is dat nieuw of heb ik vroeger niet goed opgelet? Ik SuC al sinds onze eerste reis naar Noorwegen in 2015 maar dit had ik niet eerder gezien of gehoord.

Ben toen verkast naar 1B omdat 1A vrijkwam en kreeg daar meteen weer 110kW. Ach, die paar dagen per jaar dat het zo druk is overleven we wel. First world problems.