Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Niet Tesla maar EV in de pers. Vernietigend, jammer dat Tesla niet genoemd wordt waarbij alles wél werkt.


Met laadstress naar je vakantieadres: 'Ze lopen hier erg achter'
FF141644-CA2C-4894-BFD1-7DA45E2C0117.jpeg

Op de bestemming kunnen laden lijkt me het enige dat mogelijk tot stress zou kunnen leiden..
 
Het nadeel van de superchargers is toch dat je de snelweg afmoet
Smaken verschillen. Ik mijd een lader op een saaie snelwegparking. Maar ik heb vooral snellaadervaring met mijn MS90D. 40 minuten op een snelwegparking duren een eeuwigheid. Met mijn MY zal dat wellicht anders zijn. Ook op een snelwegparking krijg je die 25 minuten wel gevuld.
Stel je voor je woont op 5 km van een laadpaal en je moet telkenmale péage betalen om de snelweg op te rijden om even gaan te laden.
Snelladers zijn niet bedoeld voor wie binnen 5km woont. Ik heb er 1 op 7 km. Die is totaal oninteressant voor mij. Op de heenweg is de batterij niet warm en krijg je 30 kW, op de terugweg…
…wil je vooral thuis zijn.
Zelfs toen ik nog gratis SuC had, reed ik liever door naar huis om daar te laden.
 
Ik ook, maar ik kan me inbeelden dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden. Aha,... good thinking of me 😇
Dan ga je aan een lader in de buurt. Een snellader is veel te duur.
Maar goed. Ik blijf respect hebben voor mensen die een EV kopen en niet thuis kunnen laden. Ik weet niet of ik het zou kunnen opbrengen.
 
Gebruikt de Tesla-navigatie de beschikbaarheid van niet-tesla laders? Niet willen of niet kunnen?
Da's ook een moeilijke. Ik spreek niet over Frankrijk want dat ken ik zo niet, maar in Duitsland is het aanbod superchargers zo hoog dat ik er zelfs 4 van kan negeren op 50% rijbereik. Om dan nog te beginnen te sturen naar niet-Tesla-snelladers is nog wat complicatie erbij, zeker als je bij de eerste V3 superchargers ook nog eens een paar laadpalen van andere aanbieders vind, dus je zou sowieso op dezelfde locatie uitkomen.

Maar om dat goed te routeren zou je eigenlijk ook de logica van ABRP moeten gaan toepassen, met of je een voorkeur hebt qua laadnetwerk. Want ik met mijn gratis laden ga natuurlijk enkel in uiterst hoge nood bij de concurrentie laden.

Bottom line mbt de berichten in de media: als je een beetje voorbereid bent, is het erg goed te doen. Als je niks voorbereiding doet, heb je best een Tesla, want met een ander merk sta je dan aan een 11kW paal en kan je voor de camera klagen dat een EV het echt niet is.
 
Net terug van een weekje rondreizen door Engeland.
Voldoende superchargers voor de langere ritten.
Ook bij de "services" direct langs de snelwegen altijd een aantal snelladers aanwezig, waar je vaak ook gewoon zonder app/pasje maar met bankpas of creditcard kunt betalen. Locaal op de meeste parkeerpleintjes wel een aantal laadplekken aanwezig.
Geen enkele laadstress derhalve.
 
Toch een beetje vreemd verhaal. Na 200 km stoppen en niet harder rijden als 110 km/H. Klinkt niet echt optimistisch als je geen EV rijder bent.

Wat is daar vreemd aan?

Niet iedereen zijn verlof begint pas op de bestemming, ons verlof begint als we thuis vertrekken. Okee, wij gaan voor +2 maanden, de meesten slechts voor 3 weken en dan begrijp ik de "ik wil er zo snel mogelijk zijn" gedachtegang.
Trouwens , die 200km is een journalisten stelling. Tijdens ons gesprek is er gevraagd hoe dikwijls er geladen werd. Er is gezegd, de ene keer na 180km, de andere keer na 290km. In totaal deden we 10 stops op die 2300km. En daar maakt men dan om de 200km van...

Meestal werd op de autovia een snelheid aangehouden van 110km/u, maar er zijn ook uitschieters van 130km/u geweest. Maar ook hier werden bepaalde uitspraken "kort" gehouden...

Maar toch, Wat is er nu vreemd aan om de 200km te gaan laden (met een SR+)?
 
Wat is daar vreemd aan?

Niet iedereen zijn verlof begint pas op de bestemming, ons verlof begint als we thuis vertrekken. Okee, wij gaan voor +2 maanden, de meesten slechts voor 3 weken en dan begrijp ik de "ik wil er zo snel mogelijk zijn" gedachtegang.
Trouwens , die 200km is een journalisten stelling. Tijdens ons gesprek is er gevraagd hoe dikwijls er geladen werd. Er is gezegd, de ene keer na 180km, de andere keer na 290km. In totaal deden we 10 stops op die 2300km. En daar maakt men dan om de 200km van...

Meestal werd op de autovia een snelheid aangehouden van 110km/u, maar er zijn ook uitschieters van 130km/u geweest. Maar ook hier werden bepaalde uitspraken "kort" gehouden...

Maar toch, Wat is er nu vreemd aan om de 200km te gaan laden (met een SR+)?
Maar bij de meeste werkt dit niet en zeker bij de pertrolheads voor de meeste niet.