Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
maar als je kiest voor een duurdere auto dan kan het zijn dat je netto duurder uit bent. Die keuze maak je zelf, je kunt ook een goedkoperw auto gaan rijden.

Om even on topic te blijven:
Als je met een gezin comfortabel met een EV in Europa op vakantie gaat, dan was de Model 3 eind 2020 zo'n beetje de enige leverbare auto met een fatsoenlijke actieradius. En dat kon toen wat ons betreft alleen omdat de kinderen niet meer in een kinderwagen zaten en uit de luiers waren.

De model 3 is in die zin een achteruitgang op de (toegegeven: enorme) Superb, maar ook de vrij grote 508 SW die ik daarvoor reed.

Anno nu is dat aanbod wel groter qua EV's maar die hebben dan gelijk minder actieradius of laden bijvoorbeeld trager.
En die handicap heb je met een ICE dan weer niet, ongeacht het model tank je even snel, en de actieradius doet er dan minder toe.

De heersende opinie dat EV leasers een spotgoedkope auto rijden was alleen van toepassingen vóór 2019.

De reden om een grotere auto te rijden overigens was bij ons enerzijds gedreven door mijn lengte icm de zitpositie, maar ook voor de vakanties met gezin.

Als je een wat groter gezin hebt, jonge kinderen met hun extra bagage en/of graag gaat camperen dan ben je in het EV segment toch snel veroordeeld tot de SUV'S of een trekhaak.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Koifim
Maar toegegeven, een Skoda Superb zal ook ruimer zijn en even veel kosten als een BMW 3. Het is een nuttige wagen, maar nog altijd een soort budget-merk van de Volkswagen groep.
Volledig onterecht overigens. Bij de proefritten in de Passat en de Škoda, echt geen verschil gemerkt. (Los van de duizenden euro's hogere prijs en die paar opties die niet mochten op de Škoda)

Misschien moet je er een dagelijks rijden om het te waarderen, maar bij een BMW of Audi vroeg ik me al helemaal af waar ik die hogere prijs nu echt in terug zag. En dan waren allerlei opties nog niet meegeleverd.

Die auto's moet je pas rijden als je het geld ervoor over hebt om in een 5 of 7 te rijden en dan niet de kale versie.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Maurice1
Als je een wat groter gezin hebt, jonge kinderen met hun extra bagage en/of graag gaat camperen dan ben je in het EV segment toch snel veroordeeld tot de SUV'S of een trekhaak.
Daar heb je geen SUV voor nodig hoor. Toen onze kinderen klein waren hebben we jaren lang gekampeerd met het eerste model 308sw met 4 fietsen op/achter de auto en alle bagage in de bagageruimte achterin. Later Passat gaan rijden, meer ruimte maar we namen ook meer mee.
Sinds we met z‘n tweeën met de Tesla op vakantie gaan zit de begageruimte ook weer vol. Of we nu een weekend of 4 weken weggaan.
Je hebt dus geen SUV nodig, het is maar net wat je mee neemt. Een grote auto is een luxe probleem.
 
Die auto's moet je pas rijden als je het geld ervoor over hebt om in een 5 of 7 te rijden en dan niet de kale versie.
vreemd, ik heb nooit een 440i/540ifull option kunnen rijden (leasen via werkgever) maar kon nu wel wel vlot een M3 (75K) of een jaguar/etron nemen van respectievelijk 92 en 89K ….. een beetje reality check is toch wel op z’n plaats. Ik lees altijd dat de M3 de nieuwe opel kadet is maar indien prive gaat het toch vooral om de cataloguswaarde die moet gelegd worden….ik kan voor 75K toch best een dikke (ICE) bmw of audi rijden, niet dan?
 
een M3 (75K) of een jaguar/etron
De M3 van eind 2020 (62k) was vergelijkbaar in de lease met de Škoda van €42k. De etron was toen alweer een stuk duurder als je dezelfde afwerking als de M3 aanvinkte. Een ICE BMW of Audi heb je voor dat leasebedrag alleen de uitgeklede versies.

Wil maar meer zeggen dat het niet zo is dat in de lease de EV extreem goedkoper (meer) is dan een vergelijkbare ICE en dat daarmee het bijtelling niveau dus exact doet wat het moet doen.

Nu die bijtelling weer omhoog gaat is er weer een onbalans.

Privé is het natuurlijk een volledig ander verhaal.
 
Ja hoor! De eerste Tesla vakantie rit zit erop. Van Nederland, via Stuttgart naar Porec, Kroatië. Al met al een vlekkeloze reis voor de auto en autopilot, de navigatie was iets minder. Niet zozeer vanwege de routes, maar vanwege de geplande laadstops.

Toen de navi zei dat naar 100% laden in Eindhoven (vanaf 70%) en dan 1x stoppen in Duitsland het beste advies was ben ik van de Tesla navi laadstops afgehaakt. Uiteindelijk heb ik 3 stops gemaakt met ritten van 1.5-2.5 uur per stuk. Allemaal op basis van ABRP gepland en dat ging prima, vaak wel met 20-25% aankomst omdat het percentage op aankomst vaak opliep van 10-15% richting de 30% (ondanks de hoeveelheid linkerbaan op de autobahn á 170-210 km/h)

De volgende dag met een paar stops richting de eindbestemming in Kroatië gereden. Zusmarshausen was een leuke stop, Flachau was leuk vanwege de omgeving maar niet de horeca (€9 voor 2 koffie 😱, blijf toch een Nederlander…) en bij Zirovnica zit een super goed restaurant (Manu bar). Het voordeel daar was dat de auto al vol genoeg zat en ik voordat het eten bij de tafel was even kon verplaatsen naar een destination charger van het restaurant.

Uiteindelijk in Kozina richting 100% geladen als allerlaatste supercharger bastion richting Kroatië. Met 80% op bestemming aangekomen en meteen bij de Lidl in Porec getest of de paal het deed tijdens de boodschappen. Uiteindelijk gratis kunnen laden tijdens het winkelen, dus dat komt wel goed de komende weken. Al met al kan ik dit iedereen aanraden, met de Tesla op vakantie in Europa kan op deze route in ieder geval zorgeloos!

5F510A13-5C9A-4FDD-95D3-A33CBAE2BF63.jpeg
Lidl in Porec

EEE42D4C-500E-4B7F-8E39-CDDFB8CB1CFE.jpeg

Zusmarshausen

BFB56A48-4107-4921-9FB3-C673F78B7C11.jpeg
Flachau, met rodelbaan!
424525C7-C23A-45F0-BBD5-CF23E5BA2CFF.jpeg
Kozina, het allerlaatste Supercharger bastion (1.5 uur van eindbestemming)
 
……..Uiteindelijk heb ik 3 stops gemaakt met ritten van 1.5-2.5 uur per stuk. Allemaal op basis van ABRP gepland en dat ging prima, vaak wel met 20-25% aankomst omdat het percentage op aankomst vaak opliep van 10-15% richting de 30% (ondanks de hoeveelheid linkerbaan op de autobahn á 170-210 km/h)
Daar heb je ABRP toch niet voor nodig, je kunt eenvoudig in de Tesla navigatie een ander stop selecteren en je ziet direct of het wel/niet haalbaar is.
Wat mij betreft voegt ABRP niet veel toe en je geeft zelf al aan dat ook de percentages van ABRP in de praktijk anders uitpakken. Ik gebruik ABRP heel soms als ik vooraf wil kijken hoe de reis er ongeveer uit gaat zien, maar zodra ik ga rijden gebruik ik alleen de Tesla navigatie, veel handiger dan met twee systemen werken.
 
Daar heb je ABRP toch niet voor nodig, je kunt eenvoudig in de Tesla navigatie een ander stop selecteren en je ziet direct of het wel/niet haalbaar is.
Wat mij betreft voegt ABRP niet veel toe en je geeft zelf al aan dat ook de percentages van ABRP in de praktijk anders uitpakken. Ik gebruik ABRP heel soms als ik vooraf wil kijken hoe de reis er ongeveer uit gaat zien, maar zodra ik ga rijden gebruik ik alleen de Tesla navigatie, veel handiger dan met twee systemen werken.
Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!
 
Ja hoor! De eerste Tesla vakantie rit zit erop. Van Nederland, via Stuttgart naar Porec, Kroatië. Al met al een vlekkeloze reis voor de auto en autopilot, de navigatie was iets minder. Niet zozeer vanwege de routes, maar vanwege de geplande laadstops.

Toen de navi zei dat naar 100% laden in Eindhoven (vanaf 70%) en dan 1x stoppen in Duitsland het beste advies was ben ik van de Tesla navi laadstops afgehaakt. Uiteindelijk heb ik 3 stops gemaakt met ritten van 1.5-2.5 uur per stuk. Allemaal op basis van ABRP gepland en dat ging prima, vaak wel met 20-25% aankomst omdat het percentage op aankomst vaak opliep van 10-15% richting de 30% (ondanks de hoeveelheid linkerbaan op de autobahn á 170-210 km/h)

De volgende dag met een paar stops richting de eindbestemming in Kroatië gereden. Zusmarshausen was een leuke stop, Flachau was leuk vanwege de omgeving maar niet de horeca (€9 voor 2 koffie 😱, blijf toch een Nederlander…) en bij Zirovnica zit een super goed restaurant (Manu bar). Het voordeel daar was dat de auto al vol genoeg zat en ik voordat het eten bij de tafel was even kon verplaatsen naar een destination charger van het restaurant.

Uiteindelijk in Kozina richting 100% geladen als allerlaatste supercharger bastion richting Kroatië. Met 80% op bestemming aangekomen en meteen bij de Lidl in Porec getest of de paal het deed tijdens de boodschappen. Uiteindelijk gratis kunnen laden tijdens het winkelen, dus dat komt wel goed de komende weken. Al met al kan ik dit iedereen aanraden, met de Tesla op vakantie in Europa kan op deze route in ieder geval zorgeloos!

View attachment 851329
Lidl in Porec

View attachment 851330

Zusmarshausen

View attachment 851331
Flachau, met rodelbaan!
View attachment 851332
Kozina, het allerlaatste Supercharger bastion (1.5 uur van eindbestemming)
Ja, dat gaat prima en ook ik moet onderweg naar het zuiden vaker van SuC wisselen, ik heb ze allemaal als favoriet toegevoeg. Fijne vakantie!
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!
Zoveel opties heb je toch niet? Eenmaal onderweg geeft de navi aan wat je volgende stop is en als je eerder of later wilt stoppen dan selecteer je deze op het scherm en je ziet direct met hoeveel soc je aankomt. Te lage soc naar je wens dan selcteer je een stop eerder, een te hoge soc san selecteer je de volgende.
Het gebruik van ABRP is net zoiets als een ID4 rijder gebruik zou maken van de routeplanner van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Zoveel opties heb je toch niet? Eenmaal onderweg geeft de navi aan wat je volgende stop is en als je eerder of later wilt stoppen dan selecteer je deze op het scherm en je ziet direct met hoeveel soc je aankomt. Te lage soc naar je wens dan selcteer je een stop eerder, een te hoge soc san selecteer je de volgende.
Het gebruik van ABRP is net zoiets als een ID4 rijder gebruik zou maken van de routeplanner van Tesla.
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik gebruik de Tesla navigatie en kijk enkel voor vertrek welke stops ze aanraden via ABRP. Die sla ik dan op middels een screenshot en als blijkt dat het niet ideaal is pas ik mijn Tesla navi alsnog handmatig aan via de SuC’s in de navigatie. ABRP gebruik ik dus 1 minuut en daarna alles via Tesla. Alleen de geplande route via Tesla sloeg nergens op met meermaals tot 100% laden, dat viel mij wel een beetje tegen omdat het onnodig tijd kost.

Je zou toch denken dat ze er rekening mee houden dat van 10-20% tot 80% laden veel efficienter is als er voldoende stops zijn onderweg?
 
Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!
Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.
 
Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.
Exact, nu heb ik maar 1 stop bij V2 gehad. Als Spittel an der Drau al af was zou ik daar waarschijnlijk stoppen ipv Flachau.
 
Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.
Het aantal V3 stalls kun je ook in de Tesla navigatie zien. Ik heb onderweg ook weleens dat de auto een V2 lokatie aangeeft, maar dan pas ik die zelf aan naar een V3 lokatie als dat zo uitkomt.
 
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik gebruik de Tesla navigatie en kijk enkel voor vertrek welke stops ze aanraden via ABRP. Die sla ik dan op middels een screenshot en als blijkt dat het niet ideaal is pas ik mijn Tesla navi alsnog handmatig aan via de SuC’s in de navigatie. ABRP gebruik ik dus 1 minuut en daarna alles via Tesla. Alleen de geplande route via Tesla sloeg nergens op met meermaals tot 100% laden, dat viel mij wel een beetje tegen omdat het onnodig tijd kost.

Je zou toch denken dat ze er rekening mee houden dat van 10-20% tot 80% laden veel efficienter is als er voldoende stops zijn onderweg?
Uiteindelijk moet je natuurlijk de methode gebruiken waar je jezelf het beste bij voelt en iedereen heeft zij eigen voorkeur….

Zelf gebruik ik liever één systeem ipv ook nog eens in een andere app kijken om vervolgens die info weer te gebruiken om te bepalen waar ik ga laden. De eerste keer dat ik naar Oostenrijk ging heb ik ook beiden gebruikt, maar kwam er al snel achter dat het niets toevoegt en dat het via de Tesla navigatie veel eenvoudiger is (althans voor mij).

Afgelopen zomervakantie heb ik bijna 8000km gereden en alles via de Tesla navigatie. De navigatie gaf ook af en toe aan dat ik tot 100% moest laden of dat de stop bij een V2 werd gepland. In die gevallen keek ik zelf even snel in de Tesla navigatie en bepaalde zelf op dat moment wat ik ging doen.
Je moet je reis/vakantie niet laten leiden door een navigatiesysteem (zowel Tesla als ABRP). Je bepaald zelf tot hoever je wilt laden of dat je naar een V3 stall of een V2 stall rijd. Ook andersom heb ik af en toe tot 100% geladen omdat ik meer tijd nodig had om bv te lunchen.
Vroeger keek ik ook nooit waar ik zou kunnen gaan tanken, ook toen stopte ik als het mij uitkwam.

Het voordeel als je het direct in de Tesla navigatie aanpast is dat je ook direct weet met welke soc je aankomt en je ziet tevens waar de volgende stops zijn. Persoonlijk vind ik dat veel efficiënter en eenvoudiger.