Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Het is me gelukt :cool: Het probleem is dat de partij die de vrijstellingen afgeeft een zogenaamde gekwalificeerde digitale handtekening (QES of Qualified Electronic Signature) wil als ondertekening maar dat de koppeling met DigiD niet van dat niveau is (en blijkbaar ook niet kan zijn). De enige oplossing is dus om de PDF te ondertekenen via een dienstverlener die QES handtekeningen kan zetten. Die zijn voor particulieren niet makkelijk te vinden maar Vidua biedt deze optie wel (en gratis!) aan. Je moet je overdag hier aanmelden (ze doen een videocheck), 2 apps installeren en dan kun je op deze website je ingevulde PDF ondertekenen (als je een waarschuwing krijgt over niet-ondersteunde formulieren: Print de PDF als PDF :) . Die stuur je dan naar [email protected] en je voegt de voor- en achterkant toe van je kentekenbewijs en enkele uren later krijg je een PDF binnen zoals in bijlage en ben je vrijgesteld van tol :)

View attachment 843064
Bedankt! Deze week via jou uitleg aangevraagd
 
  • Like
Reactions: cousin_IT
Gisteren aangekomen in Pesaro waar we de eerste week verblijven.
De laad ervaring tijdens een erg drukke zaterdag van Duitsland naar Italie: alleen op de kaart af en toe een SuC gezien met wachttijd 5 -10 min. Maar was makkelijk om heen te plannen.

Er zijn ook ontzettend veel laders erbij gekomen de laatste 5 jaar, zowel SuCs als andere aanbieders. In Zwitserland bij een extra plasstop ook een van de vele niet-tesla 350 kW snelladers geprobeerd en dat ging ook moeiteloos met de travelcard pas.
Kwam ook een Ioniq aan, die de paal niet aan de praat kreeg. En die kon ik notabene helpen, terwijl ik voor het eerst niet bij een SuC was gestopt. Je moet de slang soms blijven aanduwen terwijl de lader de handshake met de auto doet. Wat je allemaal niet leert van YouTube.

Aan de SuCs stond één keer ook een Jaguar en een Audi maar verder weinig andere merken gezien.

De travelcard deed het op verschillende plekken tijdens de reis, behalve in Italië bij onze eindbestemming. De snellader van BeCharge herkende het pasje niet. Maar op aanraden van ander forum lid, had ik thuis al de BeCharge app ingesteld. En vanaf de app werkte ook dat gelijk.

Oh ja en wat ook opvalt is dat het echt veel sneller laadt, met een 250 kW Tesla. Tenzij je bijna vol wil blijf je gewoon de hele tijd boven de 100 kW laden. Als je ook maar aan koffie denkt dan ga je al weg met meer dan 75%.
 
Last edited:
Vrijdagavond vertrekken we naar het huwelijk van mijn petekindje tegen Lissabon.
heen rijden we over Blois, San Sebastian, Salamanca en Porto. Kent er iemand een goeie parkeergarage in Porto waar je ook kan opladen?
en eventueel een goed hotelletje of Air B&B?
 
Met een groepje een rondrit in het Sauerland gedaan. Rit op zich was 250 km dus dat was even goed plannen met laden. Begonnen met 74%, in Winterberg geëindigd met 9%. En dan laden... Waar? McDonalds heeft 2 snelladers (geen Chargemap) die uiteraard bezet zijn (en zeker zo lang als dat het duurt om met je koters te eten, niet zolang als het duurt om op te laden). Staat er nog 1 snellader in een hoekje die wel met de Charmap kaart zou werken maar die herkent eerst mijn Chargemap kaart niet en met de Shell Rechargepas wilde de lader niet werken. En het duitse 0800 nummer ging nog niet eens over.
Dan maar de dichtsbijzijnde andere laders gezocht, 2 EnBW laders in Schmallenberg en 4 in Bad Fredeberg, allebei 23 km rijden, maar wel € 0,956/kWh :eek: Maar gezorgd dat ik met 5% in Bochum kwam, daar wilde ik niet lang staan.

Winterberg is een populair skioord. Daar moet je toch iets meer dan 2 werkende en een stukke snelladers kunnen hebben. Een ook voor wat billijkere prijzen dan een euro per kWh.
 
Vrijdagavond vertrekken we naar het huwelijk van mijn petekindje tegen Lissabon.
heen rijden we over Blois, San Sebastian, Salamanca en Porto. Kent er iemand een goeie parkeergarage in Porto waar je ook kan opladen?
en eventueel een goed hotelletje of Air B&B?
The Yeatman?

Best wel een leuk hotelletje. Het restaurant is ook wel aardig.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dank je Paul,
Ziet er idd heel aardig uit, maar heeft geen plek meer voor ons 5 de dagen dat we willen. (Is ook niet echt goedkoop zoals de meeste destination charger locaties😅)

Ik weet nog wel iets leuks in Ponte de Lima: het Axis Hotel daar, gelegen aan de golfbaan.
We konden daar een paar jaar geleden gewoon laden.
Maar dat ligt natuurlijk wel enigszins op afstand van Porto.
 
Vrijdagavond vertrekken we naar het huwelijk van mijn petekindje tegen Lissabon.
heen rijden we over Blois, San Sebastian, Salamanca en Porto. Kent er iemand een goeie parkeergarage in Porto waar je ook kan opladen?
en eventueel een goed hotelletje of Air B&B?
Op deze site, onder Porto, staan enkele parkeergarages met laad voorzieningen.
Op booking.com kan je ook filteren op aanwezigheid van laad voorziening.
 
Last edited:
Met een groepje een rondrit in het Sauerland gedaan. Rit op zich was 250 km dus dat was even goed plannen met laden. Begonnen met 74%, in Winterberg geëindigd met 9%. En dan laden... Waar? McDonalds heeft 2 snelladers (geen Chargemap) die uiteraard bezet zijn (en zeker zo lang als dat het duurt om met je koters te eten, niet zolang als het duurt om op te laden). Staat er nog 1 snellader in een hoekje die wel met de Charmap kaart zou werken maar die herkent eerst mijn Chargemap kaart niet en met de Shell Rechargepas wilde de lader niet werken. En het duitse 0800 nummer ging nog niet eens over.
Dan maar de dichtsbijzijnde andere laders gezocht, 2 EnBW laders in Schmallenberg en 4 in Bad Fredeberg, allebei 23 km rijden, maar wel € 0,956/kWh :eek: Maar gezorgd dat ik met 5% in Bochum kwam, daar wilde ik niet lang staan.

Winterberg is een populair skioord. Daar moet je toch iets meer dan 2 werkende en een stukke snelladers kunnen hebben. Een ook voor wat billijkere prijzen dan een euro per kWh.
Ja, Winterberg kan zeker een Supercharger station gebruiken.
Toevallig staat deze lokatie ook hoog in de "polls" bij Tesla zelf.
Hier kun je je eigen stem uitbrengen om de aanleg nog verder te versnellen:

 
  • Like
Reactions: job-lek
We zijn momenteel ‘geland’ in de Picos de Europe. Tot mijn verbazing staan er op best veel plaatsen laadpalen. Helaas is er nog geen aangesloten. 😅 Dat is voor ons geen probleem, aangezien ik bij het huisje mag laden. Het heeft al wel voordeel geboden: vanochtend om 8.00 kwamen we op een klein parkeerplaats omdat de Ruta del Cares te wandelen (aanrader!). Hele parkeerplaats vol, op vier plekken met niet werkende palen na. Ondanks het niet werken van de palen, mochten we er vanwege de Tesla al wel gaan staan….
 
Rit op zich was 250 km dus dat was even goed plannen met laden.
Voor 250km laden moeten plannen?
Je bedoelt waarschijnlijk voor de terugrit (500km).
Sowieso zou ik voor zo’n rit met 100% vertrekken.
Verder kan ik me niet voorstellen dat je geen SuC voorbij gereden bent op die afstnd.
Winterberg is een populair skioord. Daar moet je toch iets meer dan 2 werkende en een stukke snelladers kunnen hebben. Een ook voor wat billijkere prijzen dan een euro per kWh.
Op bestemming hoeft het toch geen snellader te zijn? Dan vond ik met een eenvoudige search op plugsurfing dit.
IMG_0774.png
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Dank je Paul,
Ziet er idd heel aardig uit, maar heeft geen plek meer voor ons 5 de dagen dat we willen. (Is ook niet echt goedkoop zoals de meeste destination charger locaties😅)
Wij waren een stukje buiten Porto (wel 40 minuten rijden), maar hadden een fantastische AirBNB (allemaal Tiny houses, waarvan 2 groot genoeg voor 5 personen) met zwembad en mochten de auto aan een gepriviligeerde plek met 220AC laden (hielden zelf de kWh's via deTesla app bij (op tijd screenshotjes maken o_O) en rekenden die netjes af tegen 35 ct). Het enige nadeel was dat de UMC er af ertoe uitklapte door spanningsverliezen (waarschijnlijk door de naburige zwembad-installatie). in Raiva, aan de helling van de Douro, ten zuid-oosten van Porto. Ik heb een telefoonnummer en ze spreken prima engels.
 
Rij momenteel van NL naar Zuid Portugal met de MS, highlights tot zover:
  • De tolbadge mag niet ontbreken
  • Kom je range tekort blijf dan even achter een bestelbusje plakken. Die rijden tenminste door en de slipstream is goed voor je bereik
  • Onder Parijs nog steeds laadwoestijn
  • Noord-Spanje heeft ook niet veel SuC’s te bieden
  • Desondanks zijn beide landen goed te doen, je laadt alleen wat langer…
  • Je eindtijd haal je nooit, de Tesla smokkelt er altijd 10 min bij per sessie (ook al sta je bij een lege SuC)
  • Als je de route plant houdt Tesla ook rekening met de verwachte bezetting van SuC’s. Kun je negeren door ‘m handmatig aan de route toe te voegen, meestal is er toch plek 😉
  • Enkeltje is ongeveer 500-550 kW, dus je bespaart jezelf met FUSC toch al snel € 300
 
  • Like
Reactions: job-lek and shthpnz