Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Milieuzonering in steden? Cool/goed of politieke waanzin?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ergens gelezen dat fijnstof uitstoot van een moderne benzine niet veel verschilt van een FEV. Ik weet niet zo gauw meer waar.

Reden is dat van een moderne benzine de uitlaatgassen dusdanig gefilterd worden, dat er bijna geen fijnstof uitstoot meer is (natuurlijk wel uitlaatgassen en nox, co2 e.d.)
Grootste bron van fijnstof bij moderne auto's zijn de banden en de remmen (wat in de stad veelvuldig gebruikt wordt).

Dat is waarschijnlijk het beruchte onderzoek uit België dat hier in het forum al een aantal keren de revu is gepasseerd.
Is al lang onderuit gehaald. Zo zie je maar hoe lang dit (ook bij forum-leden dus :wink:) blijft hangen.
Zoals Bas al aangeeft zijn in dat onderzoek bepaalde zaken ten onrechte (onbekendheid of bewust?) niet meegnomen.
De Tesla scoort op basis van zijn gewicht via dat onderzoek hoog qua productie van fijnstof, maar dat we meer dan 90% van de tijd op de motor afremmen wordt niet meegenomen.
 
Dat is waarschijnlijk het beruchte onderzoek uit België dat hier in het forum al een aantal keren de revu is gepasseerd.
Is al lang onderuit gehaald. Zo zie je maar hoe lang dit (ook bij forum-leden dus :wink:) blijft hangen.
Zoals Bas al aangeeft zijn in dat onderzoek bepaalde zaken ten onrechte (onbekendheid of bewust?) niet meegnomen.
De Tesla scoort op basis van zijn gewicht via dat onderzoek hoog qua productie van fijnstof, maar dat we meer dan 90% van de tijd op de motor afremmen wordt niet meegenomen.
Er wordt natuurlijk door voor- en tegenstanders met cijfers gegoocheld, ik vind inderdaad ergens anders een ontkrachting van dit bericht met daarin dat fijnstof van banden en remmen maar 5% van de totale fijnstofproductie gedurende een autoleven is.
De (theoretische) fijnstofproductie van een benzine klopt natuurlijk sowieso niet (en autofabrikanten mogen straks in de EU officieel 200% afwijken van de statische proefstand waarde dankzij de autolobby).
 
Het blijft ergens jammer dat de uitstoot van fijnstof in de lokale omgeving blijkbaar niet zo veel beter wordt door electrisch rijden. Of misschien is het juist een prettige vaststelling want het bewijst hoe (lokaal) milieuvriendelijk moderne verbrandingsmotoren tegenwoordig kunnen werken.
 
Het blijft ergens jammer dat de uitstoot van fijnstof in de lokale omgeving blijkbaar niet zo veel beter wordt door electrisch rijden. Of misschien is het juist een prettige vaststelling want het bewijst hoe (lokaal) milieuvriendelijk moderne verbrandingsmotoren tegenwoordig kunnen werken.

Als je een correcte studie bekijkt zul je merken dat het verschil gigantisch is op lokaal niveau.
Fijn stof van banden en remmen zal echt wel minder zijn dan met een ICE.
En ik weet niet, maar ik heb liever dat de uitlaatgassen voor het opwekken van elektriciteit op 1 plaats(waarschijnlijk ook nog eens ver van huis) geconcentreerd zijn, dan dat er duizenden uitlaten rond je zitten te rijden.
Het is immers veel eenvoudiger om met actieve filters, en wat er nog allemaal van oplossingen voor het zuiveren mag bestaan, op 1 plaats een zeer grote uitlaat te zuiveren dan op duizenden plaatsen kleine uitlaatjes te moeten filteren.
 
zou op zich een goed idee kunnen zijn die milieuzonering in steden maar dan moet het wel goed aangepakt en uitgevoerd worden. Als ik dan zie wat tegenwoordig wel nog toegelaten wordt en in Duitsland bv een groene sticker krijgt, dan ga je daarmee niet veel verschil maken.
 
Een ding om te onthouden hoe fijner de filter hoe fijner het stof. Dit is allemaal overroepen dat filter gedoe je moet er maar eens achter staan als de filter zichzelf reinigt.
Ze zullen zoveel mogelijk onzin verzinnen om de elektrische wagen tegen te houden.
 
De waanzin zit in de toepassing ervan.... Kennis werkt in hartje Rotterdam. Zijn Saab cabrio (benzine) uit 1991 komt de stad niet meer in. Ik vind een auto uit 1991 rijden al het toppunt van sustainability, maar dat terzijde.

Mind you: als hij nou een VW Touareg 5.0 V10 TDI koopt uit 2003, niets aan de hand. Welke auto stoot meer CO2, Nox, fijnstof, enz uit denk je? Hetzelfde voor een Benzine Touareg....

Zelfde als Utrecht: automobilist pesten vanwege milieu, maar vervolgens het centrum al -tig jaar een bouwput houden met zwaar materieel, diesel-aggregaten, enz.