Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Minder regeneratie bij lage temperatuur sinds 2019.40.2.1. ?

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik vanmorgen naar mijn werk reed was het drie graden celcius.
Regeneratie was nul. Na een kilometer was het wijzertje naar vijf geschoven.
Toen ben ik wat pittiger gaan rijden dan standaard in de hoop de batterij wat warm te maken.
Op mijn werk aangekomen, een rit van zes kilometer was de regeneratie naar tussen de 10 en 15 gegaan.
Dit geeft nog steeds nauwelijks motorrem, niet genoeg om de remlichten aan te laten gaan.

Nu weet ik dat hij bij koud weer altijd even opwarmtijd nodig heeft, maar echt koud is het nog niet, en ik kan me niet herinneren dat de auto eigenlijk helemaal niet op de motor remde vorig jaar op mijn werkritten.

Het is wel net na de software update 2019.40.2.1, zou het kunnen zijn dat Tesla voor de zoveelste keer de auto een stukje verder stuk gemaakt heeft, zoals bij bijna elke software update? Ik accepteer de updates altijd, maar ik moet het niet meer doen. Een jaar geleden had ik normale laadsnelheden, had ik een min of meer werkende browser, kon ik nog knopjes om mijn energiescherm bedienen, had ik nog een werkend TPMS systeem, had ik een veel grotere actieradius en sinds een paar updates is dat allemaal weg of stuk.

Hoe is jullie regeneratie op het moment, merken jullie verschil, of zouden ze het alleen bij ouwe 60's hebben toegepast om onder batterij garantie uit te komen, want dit is ook gewoon weer een laadbeperking... Of is er gewoon iets stuk bij mij? Contact opnemen met Tesla heeft vast geen zin, die zeggen toch, 'alles is uitstekend in orde meneer', 160 euro graag...
 
is al een aantal versies zo vij mijn x100 en mijn s90, duurt veel langer om regeneratie te krijgen (is meer een gevoel dan dat ik het getalsmatig kan onderbouwen). Mijn normale kort ritje is 10 km, ik heb range mode in de winter aan staan, ik vind het zonde van de energie dat de auto de accu actief aan het opwarmen is en daarna de hele dag weer af staat te koelen, heb zowiezo nog nauwelijks regen na die 10km op koude ochtenden, scheelt me zo’n 60 wh/km in verbruik.
 
De beperking in regen bij kouder weer is inderdaad al een paar versies beperkter dan in het begin, ook bij de MS90D. Het is jammer, maar om nu te zeggen dat het weer een beetjes stuk maken is, vind ik te ver gaan. Blijkbaar heeft Tesla genoeg cijfers verzameld om de batterij levensduur op deze wijze te kunnen verlengen. Helaas betekent dat meer defensief rijden in het begin of vaker de rem gebruiken. Als Tesla dit doet om de batterijlevensduur te verlengen, vind ik het prima.
 
De beperking in regen bij kouder weer is inderdaad al een paar versies beperkter dan in het begin, ook bij de MS90D. Het is jammer, maar om nu te zeggen dat het weer een beetjes stuk maken is, vind ik te ver gaan. Blijkbaar heeft Tesla genoeg cijfers verzameld om de batterij levensduur op deze wijze te kunnen verlengen. Helaas betekent dat meer defensief rijden in het begin of vaker de rem gebruiken. Als Tesla dit doet om de batterijlevensduur te verlengen, vind ik het prima.
Het wordt tijd dat Tesla hiervoor het remsysteem voor een vergelijkbaar remgedrag gaat inzetten. Je zou nu je remkracht kunnen missen en ergens achterop rijden. Of laat de energie van de regen de batterijverwarming voeden waardoor deze eerder terug op hogere regen kan.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat zou kunnen, moeten ze er even een verwarmingselementje in gaan zetten van 60kW of zo. En dan ook direct maar zo eentje voor de interieurverwarming :D
De normale verwarming is al 6kW. Hoeveel pakt de batterijverwarming? Het lijkt nu dat je ‘s morgens vrijwel niets hebt en dat duurt ook echt lang. Gisteren na 60 kilometer viel het me nog op hoe zwak de regen was. Ik denk niet dat er nu ook maar iets van de regen naar de batterijverwarming gaat. Dat is een gemiste kans. En alle beetjes helpen. Gratiz! verwarming voor de batterij!
 
Ik heb het naar mijn idee sinds .36 al. Heel irritant. Maar na opwarmen en plannen met laden gaat het beter.

Zelf zou ik graag een “agressief” regenereer optie willen, zo zonde van al die remenergie.

Verder heb ik helaas niet de “stopmodus” optie, dat de auto dus zelf kan stoppen na regenereer remmen. Is dat omdat ik een 2016 model heb?

Wat tof zou zijn is als je de accu temperatuur kunt zien, dan is eea te valideren.
 
De normale verwarming is al 6kW. Hoeveel pakt de batterijverwarming? Het lijkt nu dat je ‘s morgens vrijwel niets hebt en dat duurt ook echt lang. Gisteren na 60 kilometer viel het me nog op hoe zwak de regen was. Ik denk niet dat er nu ook maar iets van de regen naar de batterijverwarming gaat. Dat is een gemiste kans. En alle beetjes helpen. Gratiz! verwarming voor de batterij!
Je zal het niet aan de regen merken als er 6kW naar de batterijverwarming gaat, of dat nu direct of via de batterij zelf gaat maakt ook niets uit, maar zoals @Energie Gratiz probeert duidelijk te maken is het het niet waard om voor zoiets een enorm zware electrische verwarming in te bouwen.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Je zal het niet aan de regen merken als er 6kW naar de batterijverwarming gaat, of dat nu direct of via de batterij zelf gaat maakt ook niets uit, maar zoals @Energie Gratiz probeert duidelijk te maken is het het niet waard om voor zoiets een enorm zware electrische verwarming in te bouwen.
Wat ik bedoel is dat het dubbel werkt. Je stopt het vermogen in de batterij waardoor deze eerder warm zal zijn en regen eerder beschikbaar komt. Dat 6kW niet alles uitmaakt hoef je mij niet uit te leggen. De vraag is: Wat doet het systeem nu al om de regen zo snel mogelijk terug te krijgen. En is het mogelijk het remsysteem hiervoor in te zetten zonder gebruik van het rempedaal. Om zo tot een meer consistent remgedrag te komen. Ook zou je de ene motor kunnen laten opwekken en de andere tegengesteld laten remmen. Beide motoren remmen dan zonder energie uit de accu te halen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Wat ik bedoel is dat het dubbel werkt. Je stopt het vermogen in de batterij waardoor deze eerder warm zal zijn en regen eerder beschikbaar komt. Dat 6kW niet alles uitmaakt hoef je mij niet uit te leggen. De vraag is: Wat doet het systeem nu al om de regen zo snel mogelijk terug te krijgen. En is het mogelijk het remsysteem hiervoor in te zetten zonder gedruis van het rempedaal. Om zo tot een meer consistent remgedrag te komen. Ook zou je de ene motor kunnen laten opwekken en de andere tegengesteld laten remmen. Beide motoren remmen dan zonder energie uit de accu te halen.

Dit lijkt me echt een perfecte oplossing! ("like" voor Zuid Holland ;))
Daarboven op ontstaat er wat (extra) warmte in de motoren waardoor accu weer wat sneller op temperatuur is en regeneratie eerder terug komt. Voorwaarde is dat er wel een "dual motor" aanwezig moet zijn. :rolleyes:
 
Ik vind vooral dat ze niet zomaar ongevraagd wijzigingen moeten stoppen in updates. óf van te voren aankondigen wat er allemaal in zit, zodat je kan kiezen, of aanvinken wat je wel en niet wilt.. Elke update van afgelopen jaar heeft mijn auto minder bruikbaar gemaakt. Als ik gewoon weer software 8 had was het weer een prima auto waarbij alle functies weer zouden werken.
 
Ik vind vooral dat ze niet zomaar ongevraagd wijzigingen moeten stoppen in updates. óf van te voren aankondigen wat er allemaal in zit, zodat je kan kiezen, of aanvinken wat je wel en niet wilt.. Elke update van afgelopen jaar heeft mijn auto minder bruikbaar gemaakt. Als ik gewoon weer software 8 had was het weer een prima auto waarbij alle functies weer zouden werken.

kun je niet een oude mcu met software er in zetten?
 
Ik merk niets in mijn model 3 aan de regen na de laatste updates. Is gewoon standaard dat tussen de 0-5 graden dat het 30 a 35 snelweg kilometers kost voor regen op 100% gaat. En dan rijd ik meestal tussen de 140 en 150 dus denk dat het bij sommigen nog een stuk langer duurt.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Regeneratie is niet merkbaar anders met mijn S. Als het koud is en vooral 's nachts nog kouder is geweest dan houd het pack gewoon die kou nog lang vast. Enige manier om een goede indicatie te krijgen is door de cell temperatures af te lezen zodra je instapt en naar de buiten temperatuur te kijken.
 
Zou het kunnen zijn dat Tesla voor de zoveelste keer de auto een stukje verder stuk gemaakt heeft, zoals bij bijna elke software update? Ik accepteer de updates altijd, maar ik moet het niet meer doen.

De ervaring dat Tesla door een update de auto kapot maakt heb ik absoluut niet.

Ik vind vooral dat ze niet zomaar ongevraagd wijzigingen moeten stoppen in updates. óf van te voren aankondigen wat er allemaal in zit, zodat je kan kiezen, of aanvinken wat je wel en niet wilt.. Elke update van afgelopen jaar heeft mijn auto minder bruikbaar gemaakt.

Waarom wacht je niet gewoon elke keer een maand tot je de release notes en ervaringen hebt gelezen van anderen? Dan weet je sowieso wat er in de update zit. Het zou wel mooi zijn als Tesla die info zelf ook van te voren geeft. Tegenwoordig geven ze al wel aan welke versie hij wil installeren.

Ik snap dat je net zoals bij Windows bepaalde onderdelen niet zou willen updaten maar ik denk dat Tesla daar nooit aan gaat beginnen. Het is alles of niets net zoals bij smartphones.
 
Ik heb Scanmytesla en zie idd dat de koude accu weinig regenereert. De accu is vaak maar ietsje warmer dan de buitentemperatuur. Ik laat daarom 's nachts de TWC aangesloten, ook als de accu 80% heeft en verwarm de auto 's morgens even voor, dat gebeurt dan met netstroom. Twee voordelen: een warme ontdooide auto met goed zicht en meer regeneratie.
@one-ten: ik denk dat al jouw problemen toch echt te maken hebben met een S 60.
Ik heb een 85 en nog nooit zo'n fijne auto gehad. Ik heb ook geen probs met het superchargen, dat duurt wel ietsje langer dan eerder maar als je dat handig aanpakt (dus rijdt tussen 10 en 70% en met ABRP) dan scheelt het bijna niets en is de 85 een dijk van een auto.
 
Waarom wacht je niet gewoon elke keer een maand tot je de release notes en ervaringen hebt gelezen van anderen? Dan weet je sowieso wat er in de update zit. Het zou wel mooi zijn als Tesla die info zelf ook van te voren geeft. Tegenwoordig geven ze al wel aan welke versie hij wil installeren.
.

Ja, dat neem ik me steeds voor, hopelijk ga ik dat nu ook echt doen. Maar het blijft gewoon belachelijk dat ze allerlei functies steeds verslechteren. Prima als ze scheten en andere troep bij instoppen, daar kan je voor kiezen of je het wilt gebruiken. Maar ik vind niet dat ze zomaar veel gebruikte noodzakelijke functies kunnen verwijderen om extra inkomsten te genereren. Mijn TMPS reset knop is twee keer per jaar nodig bij wisselen winter en zomerbanden. Nu moet ik twee keer per jaar helemaal naar een sec rijden om hem te laten resetten, kost tijd, en ze willen zelfs dat men er voor betaald. Eerst drukte je gewoon één keer op een knop en alles werkt weer.
Ik vind opeens geen regeneratie meer op mijn dagelijkse rit ook ontzettend vervelend, het one pedal driving vind ik eén van de prettigste dingen van mijn Tesla, en het is nu opeens verdwenen. Vandaag 25 km gereden, bij mij als rustige rijder warmt er dan niets op, en thuis gekomen had ik nog steeds geen voelbare regeneratie. Ik vind dat je gewoon moet kunnen downgraden als je niet tevreden bent.

Ik heb Scanmytesla en zie idd dat de koude accu weinig regenereert. De accu is vaak maar ietsje warmer dan de buitentemperatuur. Ik laat daarom 's nachts de TWC aangesloten en verwarm de auto 's morgens even voor. Twee voordelen: een warme ontdooide auto met goed zicht en meer regeneratie.
@one-ten: ik denk dat al jouw problemen toch echt te maken hebben met een S 60.
Ik heb een 85 en nog nooit zo'n fijne auto gehad. Ik heb ook geen probs met het superchargen, dat duurt wel ietsje langer dan eerder maar als je dat handig aanpakt (dus rijdt tussen 10 en 70% en met ABRP) dan is het een dijk van een auto.

Het komt vast door mijn S 60 ja, maar als ze die dingen niet meer op de weg willen hebben hadden ze die vroeger niet moeten verkopen. Een jaar geleden was mijn S60 een prima auto kon ik altijd tussen de 200 en 250 km rijden en kon ik in een half uurtje genoeg laden om thuis te komen binnen Nederland. Nu heb ik geen TPMS meer, op mijn dagelijkse rit geen regeneratie meer (en ik had al zo'n kleine range) en ook al heb ik weinig degradatie heb ik toch nog maar een beperkte range. Opladen tot 80% kost als hij bijna leeg is minstens een uur, maar als ik van Amsterdam naar Almelo terug wil is er een grote kans dat ik niet overkom met die 80% en laden tot 100% is slecht voor mijn accu en duurt ruim anderhalf uur, net zo lang als de reis zelf. Zet software versie 8 terug op mijn auto en het is weer een prima auto waar ik met normale reistijden heel Nederland mee doorkom. Ik heb nu gewoon een hele dure boodschappen auto.