Helaas niet eerder toegekomen aan een verslagje. Ook omdat buurmannen en familie zo geïnteresseerd waren en gisteren en vandaag de leiding en aansluiting van de TWC gemaakt wordt.
Gisteren om 10 uur onze Blauwe 3 LR AWD opgehaald in Tilburg. Samen met mijn vrouw 1,5 uur met de trein naar Tilburg. Met een Tesla taxi van station naar de fabriek. Daar was het rustig en had men ruim de tijd om de aflevering te doen. Pas toen wij bijna klaar waren kwamen onze 'buren' een witte ophalen.
HINT: De Tesla app wilde niet laden omdat er een instelling in mijn iPhone verkeerd stond (verversen op achtergrond en toegang mobiele data). Verder was het een eitje, alle info was bekend, hoefde alleen te bewijzen dat ik het was en uiteindelijk leveringsformulieren te tekenen.
In de afleverhal stonden wel 30 Model 3 en een tweedehands S en een X. Eerlijk gezegd had ik er geen interesse voor.
Er stond 14 km op de teller. De auto was 90% opgeladen. Waarschijnlijk had die de hele nacht aan de TWC gestaan. Bandenspanning stond op 3,0 BAR; precies wat ik altijd doe 0,2 BAR boven de opgegeven waarde. Paar kleine krasjes in de lak, die genoteerd zijn. Later nog een gevonden op de achterklep. Niet gezien omdat het licht op de afleverplekken nogal slecht is.
Ten aanzien van het interieur geen opmerkingen. Auto was netjes schoon. Alleen was niet overal in de sponningen netjes schoongemaakt. Nou ja, de auto wordt toch weer vies.
Helaas zit er voor telefoons zowel een laadkabeltje bij voor Apple Lightning als een voor Micro USB. Lijkt mij nogal onzinnig. Waarom zijn er geen gelijke setjes?
DUS: PM me even als je een Micro USB kabeltje wilt hebben en een Apple Lightning kabeltje kwijt wil.
Daarna nog wat laatste info gekregen over de navigatie en een USB stick geplaatst voor de dashcam. Vervolgens de fabriek uit en naar huis in de Achterhoek (na een waarschuwing voor flitsers op de rondweg).
Wat een héérlijke auto!
Zelfs nog zonder EAP2 is het heel relaxed rijden. De besturing is direct en de wegligging is heel stevig, maar tegelijk comfortabel. Regeneratief remmen is een genot, met een beetje anticiperen is one-pedal driving goed mogelijk, tot bijna stilstand.
Van te voren was ik gespannen over hoe de auto om gaat met drempels. Dat is minder soepel dan mijn hydropneumatisch geveerde Citroëns, maar zeer acceptabel. Op andere vlakken is de wegligging duidelijk beter.
En natuurlijk het vermogen (ook van een LR AWD)! Heerlijk, dat je dat af en toe kunt gebruiken in lastige verkeerssituaties. Om daarna weer relaxed te cruisen op de cruise control. Die voelt erg dom aan voor zo'n geavanceerde auto, want geen rekening houdend met voorliggers. Maar goed, EAP2 (met TACC) gaat dat oplossen.
Dat de camera's en de radar wel werken, merkte ik eind van de middag in Amsterdam, toen het alarm af ging toen bij een stoplicht iemand enkele auto's voor me onverwacht op de rem ging staan. Dus kon ik rustig afremmen (ik had minimaal 3 auto lengtes afstand).
Goed, maar eerst terug naar de Achterhoek, mijn vrouw thuis brengen en even kijken hoe ze vorderden met het leggen van 60 m kabel. Die lag al in de geul, mooi, want vandaag wordt de TWC aangesloten. En daarna dus door naar Amsterdam, voor een vergadering.
Ruim op tijd, daardoor op een parkeerplaats even wat instellingen ontdekt en mijn telefoon aangesloten en gepaird, dat was in Tilburg niet gebeurd. Jammer.
De parkeergarage in Amsterdam was spannend, maar makkelijker dan met mijn grotere Citroëns. Na mijn afspraak Op de terugweg, na 400 km, voor de zekerheid naar SC Breukelen, want 2% over om thuis te komen voelt wat te krap. Even zoeken waar de Model 3 SCC palen staan. Aangesloten en laden maar!
Natuurlijk direct aangesproken en praatjes met andere Tesla eigenaren. Die onder de indruk zijn van het interieur en de auto an sich.
Laden ging supersnel, zeker met een wat legere accu. Tot 780 km/u laadsnelheid! Dus na 20 minuten, bij 80% en 300 km erbij, weer doorgereden naar huis.
Afwisselend file, 100 en 130 over A2 en A12, er waren weer eens ongelukken gebeurd. Het zal allemaal wel, ik genoot van mijn Model 3. Het viel me overigens op dat zo weinig mensen naar de auto kijken. Met mijn Citroën DS heb ik veel meer belangstelling! Of ligt het aan mij?
's Avonds met een buurman naar de SC Zevenaar gereden, want net een beetje krap voor vanavond. Want ik mag eind van de middag weer naar Amsterdam. In Zevenaar was het laadvermogen / laadsnelheid een stuk minder, geen 120 kW, maar slechts 55 kW.
Hm! Verkeerde paal? Dus na 50 km weer teruggereden. Netto winst 10 km. Die vannacht weer verloren is gegaan door drain.
Auto heeft namelijk buiten geslapen met nachtvorst. Vanmorgen zat hij onder het ijs, dus interieurverwarming half uurtje aan gezet om te ontdooien. Om plaats te kunnen maken voor het busje van de elektricien. Dat is wel makkelijk en lekker hoor!
Wauw, dat oranje dak is wel bijzonder!
Hopelijk kan ik 'm zometeen nog even aan de TWC hangen - die is bijna klaar - om er een paar km bij te duwen en de accu warm te maken voor weer een rit naar Amsterdam.
Oh, en let op, de achterwielen staan ver naar buiten! Althans, verder dan ik gewend ben.
Ik ga nu eerst weer genieten en langzaam details ontdekken.