Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Mijn contract liep vorig jaar ook op 25-12 af. LM gebeld en gevraagd of ze dit 1 maand konden vervroegen... Was geen issue want ik zal aan de km's.
Maar toen kwam de run vorig jaar. Tesla gaat pas op 25-11 kijken of ze een auto voor je hebben en met de run van vorig jaar zou dat zelfs een issue kunnen worden.
Dus begin oktober contact met LM of de restrictie er niet compleet af kon. Zou iets van 240€ gaan kosten. No issue. Begin November nog geen VIN. Dus toen weer bellen. Bleek er wat mis te zijn gegaan tussen LM en Tesla sales. Half November heeft toen via de telefoon een man van Tesla een VIN aan mijn gekoppeld.... en toen ging het snel.... 7-12 kunnen ophalen.

Kortom zorg dat je leverrestrictie vanuit de lease eraf gaat of ergens begin november staat dan zit je gewoon safe. als je pas 25-12 geleverd mag krijgen denk ik dat je hem pas in Januari gaat krijgen en grote kans dat je dan meer kwijt bent dan nu iets betalen aan je leasemaatschappij.
 
  • Like
Reactions: coolname
Inderdaad, zolang de restrictie erop zit is er feitelijk geen claim op een voertuig.

Alternatief voor vervroegen is een LM die gewoon snel kan toeslaan op de vrije voorraad. Maar ja dat is echt lastig. Ik zou ook begin november doen. Dan heb de grote kans dat hij iig niet op de laatste boot van het jaar staat.
 
  • Like
Reactions: coolname
Nice! Thanks! Dus meerdere boten inderdaad. Soms meerdere per maand, maar sommige maanden ook geen. Hmmm. Ik ga er tenminste vanuit dat de boten die naar Zeebrugge gaan degene zijn die ook voor NL auto's afleveren?

Met Corona heeft fabriek stilgelegen en is het allemaal beetje in de war geraakt.
Los van de productie van giga china, die de pacific regio moet (gaan) voorzien werkt het zo:

In begin van kwartaal produceren ze paar weken voor europa, die gaan op trailers naar San Fran de boot op. (zijn langste onderweg)
Daarna voor China, ook de boot op (zal afnemen nu giga shanghai op stoom is)
Daarna paar weken voor de US oostkust, per boot en trein/trailer
laatste paar weken productie voor US westcoast. trein/trailer
Op die manier kan in laatste paar weken van het kwartaal ALLE autos wereldwijd uitgeleverd/omzet ingeboekt worden.
Zo hebben ze zoveel mogelijk productiekosten en opbrengsten in 1 financieel kwartaal zitten.

De boten naar Zeebrugge (belgie) hebben de autos bij voor heel europa.
Soms zit er genoeg bij voor een specifiek land dat de boot extra stops maakt, met name UK en Noorwegen
Eind vorig jaar in de 4% rush vaarden ze ook door naar koopman terminal in Amsterdam bijvoorbeeld.

In die excel sheet kan je dat soort dingen ook terugvinden.

Uiteindelijk gaat Giga Berlijn voor EU productie doen, China voor Pacific en in US komt er ook nog wat bij om Fremont wat te ontlasten. Cybertruck willen ze geloof ik in Texas gaan doen etc.
Batterijen/drivetrains etc komt meeste uit Nevada en Buffalo (New York), laatste is main site voor de solar spullenboel ook.
 
Tesla leveringsstrategie voor Newbies:

Per kwartaal probeert Tesla zo veel mogelijk auto's uit te leveren. (Dit ivm kwartaalcijfers, altijd belangrijk voor een beursgenoteerd bedrijf, zeker in de USA)

Dat heeft gevolgen voor de leveringsstrategie.
1. In de eerste 7 a 8 weken van het kwartaal worden de boten richting Pacific Rim en Europa volgeladen met Model 3's die dan geproduceerd worden. De vaartijd is ongeveer 3 weken, dus de laatste boot komt rond week 11 van het kwartaal op bestemming. Daarna auto's uitrijden en leveren. Kan dus net in 13 weken.

2. Productie vanaf week 7/8 to 13 is geheel voor de USA/Canada. En ook die wordt tot en met week 13 van het kwartaal uitgeleverd. De laatste week vinden de leveringen vrijwel alleen in Californië plaats, korte reistijd voor de auto's.

3. Model 3 Made in China zorgt ervoor dat er vrijwel geen M3's vanuit Fremont naar China gaan.

En zo gaat Tesla ook dit kwartaal volgens mij 87.000 auto's leveren
 
Tesla leveringsstrategie voor Newbies:

Per kwartaal probeert Tesla zo veel mogelijk auto's uit te leveren. (Dit ivm kwartaalcijfers, altijd belangrijk voor een beursgenoteerd bedrijf, zeker in de USA)

Dat heeft gevolgen voor de leveringsstrategie.
1. In de eerste 7 a 8 weken van het kwartaal worden de boten richting Pacific Rim en Europa volgeladen met Model 3's die dan geproduceerd worden. De vaartijd is ongeveer 3 weken, dus de laatste boot komt rond week 11 van het kwartaal op bestemming. Daarna auto's uitrijden en leveren. Kan dus net in 13 weken.

2. Productie vanaf week 7/8 to 13 is geheel voor de USA/Canada. En ook die wordt tot en met week 13 van het kwartaal uitgeleverd. De laatste week vinden de leveringen vrijwel alleen in Californië plaats, korte reistijd voor de auto's.

3. Model 3 Made in China zorgt ervoor dat er vrijwel geen M3's vanuit Fremont naar China gaan.

En zo gaat Tesla ook dit kwartaal volgens mij 87.000 auto's leveren
Dank voor de info. Maar dit lijkt dan (met aankomsttijden van boten 1x per kwartaal) niet echt overeen te komen met het overzicht van @joverdijk , waar wel bijna iedere maand een boot lijkt aan te komen. Of mis ik nu iets (sorry, ik ben inderdaad een Newbee o_O)?

En dit betekent dus daadwerkelijke leveringen rond de laatste week van ieder kwartaal (+ of - een week ofzo). En dat betekent dan dat je als je niet ergens in de laatste week van december wil zitten, je rond de laatste week van september moet mikken?
 
Dank voor de info. Maar dit lijkt dan (met aankomsttijden van boten 1x per kwartaal) niet echt overeen te komen met het overzicht van @joverdijk , waar wel bijna iedere maand een boot lijkt aan te komen. Of mis ik nu iets (sorry, ik ben inderdaad een Newbee o_O)?

En dit betekent dus daadwerkelijke leveringen rond de laatste week van ieder kwartaal (+ of - een week ofzo). En dat betekent dan dat je als je niet ergens in de laatste week van december wil zitten, je rond de laatste week van september moet mikken?

Het is niet mijn overzicht hoor, dit is een hele bekende sheet die gestart is bij uitleveren van Model3s.
Maar er zit niet veel verschil in wat ik en SnowLeopard zegt toch?
In eerste deel van kwartaal gaan de boten van Europa/China etc weg, die boten vertrekken niet allemaal op zelfde moment (ze gebruiken maar 1 kaai (Pier 80 in San Francisco). Volgens mij (en dit is een groffe indicatie voor degenen die de exacte getallen kennen) gaan er iets van 6000 autos op een boot, worden er 10.000 model3's geproduceerd in Fremont per week.... Laden kost 2 dagen per boot. Dus er vertrekken wekenlang ongeveer 1 a 2 boten per week .. Naar Zeebrugge zijn ze grofweg 22-23 dagen onderweg, maar dan in periodes van een aantal weken komen ze dus aan, en dan weer een tijdje niet. Soms doen ze paar naar Zeebrugge achter elkaar, dan wisselen ze weer af... Zie eeder gelinkte excel-sheet. Dat is de waarheid, met AIS ship tracking info erbij en alles ;-)
 
Normaal gesproken produceert Fremont zo'n 6-7000 M3 per week, maar ga er maar vanuit dat met de start van de Model Y productie dit waarschijnlijk iets minder gaat worden.
Deze M3's worden in de eerste 7 weken van elk kwartaal verdeeld tussen Azie en Europa. Meestal gaat er 1 boot per week richting Europa. Eerste shipment van het kwartaal is meestal eind week 2 , begin week 3 van dat kwartaal.
Dat betekent dat de leveringen in de 5e/6e week van het kwartaal op gang komen en duren tot de laatste week. (ik krijg mijn tweede M3 bijvoorbeeld de 30e juni, laatste dag van het kwartaal)

Hoe ziet dat er dus uit:
Kwartaal 1
Januari en eerste twee weken van Februari geen leveringen.
Leveringen starten op eind Februari en lopen door tot eind Maart

Kwartaal 2
April en eerste twee weken van Mei geen leveringen.
Leveringen starten op eind Mei en lopen door tot eind Juni

Kwartaal 3
Juli en eerste twee weken van Augustus geen leveringen.
Leveringen starten op eind Augustus en lopen door tot eind September

Kwartaal 4
Oktober en eerste twee weken van November geen leveringen.
Leveringen starten op eind November en lopen door tot eind December

Duidelijker kan ik het niet maken.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Normaal gesproken produceert Fremont zo'n 6-7000 M3 per week, maar ga er maar vanuit dat met de start van de Model Y productie dit waarschijnlijk iets minder gaat worden.
Deze M3's worden in de eerste 7 weken van elk kwartaal verdeeld tussen Azie en Europa. Meestal gaat er 1 boot per week richting Europa. Eerste shipment van het kwartaal is meestal eind week 2 , begin week 3 van dat kwartaal.
Dat betekent dat de leveringen in de 5e/6e week van het kwartaal op gang komen en duren tot de laatste week. (ik krijg mijn tweede M3 bijvoorbeeld de 30e juni, laatste dag van het kwartaal)
Dank je wel. Behoorlijk duidelijk zo!! En inderdaad komt het er dan op neer dat als je mikt op de voorlaatste batch, het eind september
Hoe ziet dat er dus uit:
Kwartaal 1
Januari en eerste twee weken van Februari geen leveringen.
Leveringen starten op eind Februari en lopen door tot eind Maart

Kwartaal 2
April en eerste twee weken van Mei geen leveringen.
Leveringen starten op eind Mei en lopen door tot eind Juni

Kwartaal 3
Juli en eerste twee weken van Augustus geen leveringen.
Leveringen starten op eind Augustus en lopen door tot eind September

Kwartaal 4
Oktober en eerste twee weken van November geen leveringen.
Leveringen starten op eind November en lopen door tot eind December

Duidelijker kan ik het niet maken.
Behoorlijk duidelijk zo inderdaad! Thanks! En komt het er inderdaad toch op neer dat als je niet op de laatste batch wilt mikken, je gelijk in Sept zit. Dat wordt dan wel erg vroeg. Ik ga maar proberen een aflevering op begin okt. te zetten dan. Met het risico dat er dan eentje gelijk ergens is, die ik dan misschien moet weigeren, want te vroeg en ik dan gelijk weer risico loop te laat te zitten. Wat een gedoe. Aan de telefoon bij Tesla kunnen ze me niet meer vertellen of garanderen, alleen dat Corona voor de productie van Q3 wel complicaties heeft gezorgd, zodat de normale tijdslijn wel wat kan afwijken dit jaar.
 
Wat ik hen gedaan, is een M3 uit voorraad zelf besteld en aanbetaald bij Tesla nadat ik door het hele aanvraagprocedure was bij de leasemaatschappij. Eerst even snel alle formulieren van de LM invullen en goedkeuring afwachten. Dan zelf bestellen en aanbetalen. Daarna kon de LM mijn bestelling overnemen en was alles heel snel geregeld. Aanbetaling kreeg ik daarna van Tesla teruggestort
 
Wat ik hen gedaan, is een M3 uit voorraad zelf besteld en aanbetaald bij Tesla nadat ik door het hele aanvraagprocedure was bij de leasemaatschappij. Eerst even snel alle formulieren van de LM invullen en goedkeuring afwachten. Dan zelf bestellen en aanbetalen. Daarna kon de LM mijn bestelling overnemen en was alles heel snel geregeld. Aanbetaling kreeg ik daarna van Tesla teruggestort
En kon je hem dan wel op een later tijdstip pas daadwerkelijk uitgeleverd krijgen?
 
Moest voor einde kwartaal ivm de verkoopcijfers
Ja, precies. Maar dat is dus het probleem. Als je het op tijd wilt regelen om te verzekeren dat de levering niet te laat wordt (lees na nieuwjaar), dan kun je bijna niet anders dan de datum echt heel veel eerder te zetten of veel eerder te bestellen, met als consequentie een risico op veel te vroege levering, wat in geval van leaseoverlap weer kosten oplevert. Ik moet mijn auto eigenlijk eind dec. hebben, maar bij Tesla geven ze aan hem dan best maar veel eerder te zetten, met als risico dat ik hem een paar dagen later al heb (=eigenlijk veel te vroeg), terwijl er zelfs dan nog geen garantie van levering vóór 31 dec wordt gegeven.
Als ik wacht tot bijv. 1 okt en dan de bestelling plaats, komt het eigenlijk op hetzelfde neer. Ze gaan blijkbaar dan pas kijken, ongeacht vanaf wanneer de bestelling is ingeschoten. Als er dan 1 op voorraad is, komt hij ook gelijk op dat moment (=te vroeg), zo niet, dan ook afwachten met zelfde risico. Hetzelfde idee dus.
Ik vind het erg raar/eigen ver van redelijk, dat men niet gewoon kan regelen dat ik gewoon, als ik veel eerder dan de nu aangegeven levertijd bestel, de auto op een bepaalde datum geleverd kan krijgen. De verkoper bij Tesla is het met me eens, maar kan er niks aan doen, zegt hij. Daar hebben we dus verder niet veel aan.
Als iemand nog een list weet, hoor ik het heeeeel graag, maar...