Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het klopt dat we dat niet weten, maar het lijkt me toch wel vergezocht om te stellen dat de
Model 3 geen mogelijkheid gaat hebben om chademo of ccs te laden. Die charge port is niet voor niets groot genoeg gemaakt voor ccs.

Ook hier helaas wat nuancering. Als je de plaatjes bekijkt lijkt het inderdaad alsof er veel ruimte over is. Maar als je eens de Amerikaanse plug in je handen hebt gehad dan blijkt dat dat een erg slanke versie is en dat onze Mennekes plug veel groter is. Als je dat verschil meeneemt dan is het denk ik net passend. Als je dan ook nog die CCS aanhang erbij neemt wordt het wel heel krap als je het vlakke deel van de laadpoort bekijkt.


Schermafbeelding 2017-07-29 om 23.05.18.png Schermafbeelding 2017-07-29 om 23.06.55.png Schermafbeelding 2017-07-29 om 23.09.54.png Schermafbeelding 2017-07-29 om 23.11.40.png
 
Ook hier helaas wat nuancering. Als je de plaatjes bekijkt lijkt het inderdaad alsof er veel ruimte over is. Maar als je eens de Amerikaanse plug in je handen hebt gehad dan blijkt dat dat een erg slanke versie is en dat onze Mennekes plug veel groter is. Als je dat verschil meeneemt dan is het denk ik net passend. Als je dan ook nog die CCS aanhang erbij neemt wordt het wel heel krap als je het vlakke deel van de laadpoort bekijkt.


View attachment 238564 View attachment 238565 View attachment 238566 View attachment 238567
Oh well..
Als het zo is is dat nog steeds geen probleem. In mijn geval is chademo (of ccs moest die adapter er zijn) een noodoplossing waar ik tot nog toe <1x per jaar gebruik heb moeten maken.
 
Oh well..
Als het zo is is dat nog steeds geen probleem. In mijn geval is chademo (of ccs moest die adapter er zijn) een noodoplossing waar ik tot nog toe <1x per jaar gebruik heb moeten maken.
Nog vergeten te vermelden dat mijn type 2 kabel die ik bij aankoop aangeschaft heb nog niet uit zijn verpakking geweest is. Enkele dagen geleden zelfs voor het eerst een publieke type 2 lader gebruikt als plan B omdat de supercharger van Le Caylar offline was.
 
De M3 blijft een mooie wagen maar de beperkte garantie schrikt mij toch een beetje af.
Mij valt de garantie ook tegen, maar we zijn verwend met de garantie op S/X. Welk merk biedt betere garantie dan deze beperkte garantie?

Maar met de Ampera vertrek je 's ochtends iedere dag met 30 km meer en in een realistisch scenario ga je over die afstand er niet in slagen precies dat optimale laadschema aan te houden.
Ik ben heel benieuwd naar EPA highway range van Model 3. Immers heeft de Bolt een Highway range van 217,4 mijl en de Model 3 een "gemiddelde" EPA range van 220 mijl (EPA doet "city" + "highway" test en neemt gewogen gemiddelde. 55% city + 45% highway). Alle Tesla's blijken tot nu toe een hogere highway range te hebben dan city. Dus ik verwacht dat de Model 3 meer highway range heeft dan de Bolt.
 
  • Like
Reactions: Defiant
Mij valt de garantie ook tegen, maar we zijn verwend met de garantie op S/X. Welk merk biedt betere garantie dan deze beperkte garantie?


Ik ben heel benieuwd naar EPA highway range van Model 3. Immers heeft de Bolt een Highway range van 217,4 mijl en de Model 3 een "gemiddelde" EPA range van 220 mijl (EPA doet "city" + "highway" test en neemt gewogen gemiddelde. 55% city + 45% highway). Alle Tesla's blijken tot nu toe een hogere highway range te hebben dan city. Dus ik verwacht dat de Model 3 meer highway range heeft dan de Bolt.

CW waarde Bolt/Ampera-E 0,34
CW waarde Model 3 0,23

Net omgedraaid dus. Die lage CW waardes samen met efficiënte motoren geven die goede snelwegresultaten. Daarom kunnen ze ook relatief hoge snelheden aanhouden zonder dat de batterij snel wordt weggetrokken.
Ook een factor die meeweegt.
 
We zijn deze hele discussie ingegaan met de vaststelling dat de Ampera en de base M3 onvergelijkbaar zijn. Dat vind ik dus niet. Uiteraard zijn er verschillen op laadvermogen maar mijn punt is dat die niet zodanig zijn dat de Ampera daardoor bij voorbaat in een andere klasse speelt. Net zoals het ontbreken van CarPlay voor sommigen een serieus nadeel zal zijn, maar de Model 3 niet bij voorbaat diskwalificeert. Eind 2018 zal iedereen zelf de afweging moeten maken.
 
@schonelucht : Ik vergelijk geen gemiddeld laadvermogen met een piekvermogen.

Een Ampera-e laad gemiddeld met 35kW een Model S75 met 60-70kW. Voor de Model3 grote accu is een zelfde laadsnelheid gecommuniceerd door Tesla dan bij de Model S. De base pack zal trager zijn. Waarschijnlijk gemiddeld 50-60kW.

Snelheden Ampera-e zijn uit proefritten en logfiles. Model S snelheden uit diverse laadfilmpjes en voor de Model 3 moeten we het nog doen met papieren waardes. Alle indicaties dat de Model 3 1,5 tot 2x zo snel zal laden dan de Bolt.
 
45 procent van de nieuwverkochte auto's in Nederland in 2015 was een leaseauto. Zal in 2016 wel niet veel anders zijn geweest.
En wat de kosten betreft, met 50K km per jaar bespaart een M||| rijder over 5 jaar pakweg/minimaal €20.000. Daarmee komt die 3 dus op 22K - en daarbij slechts 4% bijtelling ... Daar kan geen A3 tegenop -;). Betrap me niet op de cijfers; het is zelfs nog geen bierviltje niveau -;)
Zitten toch een paar fouten in je aanname :

Je moet niet kijken naar nieuw verkochte auto's aantallen maar naar aanschafprijs van deze auto's buiten de lease market waren dat UP's en polo's of waren dat A6jes. Privé kopers kopen over het algemeen goedkopere auto's.

Dan kom je op minimaal 20k maar waarop baseer je dat? Brandstof en wegenbelasting? De m3 heeft ook "brandstof" kosten. En kijkende naar de garantie bij de m3 kan dit ook een kostenpost worden. Bij de Duitsers heb je tegenwoordig 4 jaar 150k fabrieksgarantie.

Ja bijtelling is inderdaad prachtig mooi maar ik als werkgever kan er geen zier omgeven als mijn personeel 4 20 of 50% bijtelling moet betalen ze hoeven de auto niet privé te rijden.
 
Het klopt dat we dat niet weten, maar het lijkt me toch wel vergezocht om te stellen dat de
Model 3 geen mogelijkheid gaat hebben om chademo of ccs te laden. Die charge port is niet voor niets groot genoeg gemaakt voor ccs.
Zeker! Dat stuk plastic bied alle ruimte voor CCS. Ik denk nog steeds dat de EU versie het gaat hebben, maar S en X dan ook.



Als ik verder reken kom ik met alle cijfers uit op 160Wh/km. Hier pak ik de laadsnelheden die Tesla geeft en de geschatte batterij groottes.

Voor S wordt dat in NL ook gedaan, maar dat is NEDC. In de realiteit met een Cd waarde van 0,23 moet 3 de 170 a 180Wh denk ik prima halen onder veel omstandigheden.

Dan moet 275km tot 400km afhankelijk van de accu die je kiest prima te halen zijn. Ik reken dan met 50kWh en 70kWh bruikbaar en 175Wh/km. Reken graag conservatief ivm buffers.
 
Op dit forum wordt gespeculeerd of een startprijs van de M3 van 42K, waarschijnlijk op basis van het verschil in prijs van eenzelfde MS in de VS en hier. De Model S in dollars was altijd een stuk goedkoper dan in euro's los van de wisselkoers.

Echter: Als ik op de website in VS nu een basis MS configureer met alleen verbeterde autopilot dan kom ik op een prijs van 101.750$, in Nederland is deze versie 88.575 euro. Gebruik ik deze omrekenfactor dan komt de basis M3 op 88.575/101.750x35.000= 30.468 euro, en de uitgebreide 59.500$ op 51.795.

Misschien gaat het nog reuze meevallen met de prijzen hier! Of het zou zo moeten zijn dat met de start van de levering van M3 de prijzen van de model S en enorme klap omhoog gaan zoals in de VS.

In elk geval ben ik blij dat ik vorige week mijn tweede MS heb gekocht met de superscherp aanbieding die t/m 1 augustus staat.
 
Zitten toch een paar fouten in je aanname :

Je moet niet kijken naar nieuw verkochte auto's aantallen maar naar aanschafprijs van deze auto's buiten de lease market waren dat UP's en polo's of waren dat A6jes. Privé kopers kopen over het algemeen goedkopere auto's.

Dan kom je op minimaal 20k maar waarop baseer je dat? Brandstof en wegenbelasting? De m3 heeft ook "brandstof" kosten. En kijkende naar de garantie bij de m3 kan dit ook een kostenpost worden. Bij de Duitsers heb je tegenwoordig 4 jaar 150k fabrieksgarantie.

Ja bijtelling is inderdaad prachtig mooi maar ik als werkgever kan er geen zier omgeven als mijn personeel 4 20 of 50% bijtelling moet betalen ze hoeven de auto niet privé te rijden.

Veel werkgevers hebben een iets andere opstelling.
 
Zeker! Dat stuk plastic bied alle ruimte voor CCS. Ik denk nog steeds dat de EU versie het gaat hebben, maar S en X dan ook.

Dan zou S en X het al een tijdje hebben. Zoals eerder gezegd, ik help het je hopen maar ik zie nog geen enkele aanwijzing daarvoor. Ooit, een paar jaar terug, toen het er nog op leek dat de regelgeving serieus zou worden in die zin dat Tesla geblokkeerd zou worden met SuC uitrol wat gelukkig nooit is gebeurd, heeft Elon gezegd dat er mogelijk een CCS stekker bij de superchargers zou komen, nimmer heeft hij het over de laadpoort gehad.
Inmiddels kunnen ze vrij bouwen in zelfs landen als Spanje. Alleen de komische LSV in Duitsland, waar ze gelukkig snel meer dan 50 stations hebben neergezet voordat hij in werking trad en waartegen juridisch gezien, zeker in EU verband, nogal wat is in te brengen, laat een beetje iets van tanden zien.

Recent heeft hij zich nog uitgelaten over andere laadnetwerken en daar is ook weinig hoop uit te putten. Overigens noemde hij een bestaand netwerk in NL, ongetwijfeld Fastned, als het enige dat wat in de buurt komt. Er wordt ongelooflijk fanatiek ingezet op SuC en Dec vanwaar ook de uitspraak dat er altijd wel een Tesla lader in de buurt zal zijn. En dan blijft natuurlijk nog dat er altijd een chademo is waarvoor een adapter aanwezig of te kopen is. De "andere" auto's die vergelijkbaar kunnen laden (d.w.z. > 125 Kw) zien we op zijn vroegst 2019/2020 en dan in aantallen van enkele tienduizenden. Dan moeten ze eerst gebouwd en ook nog verkocht worden. Op dat moment 2020, heeft Tesla wellicht al tegen de twee miljoen auto's in de vloot en is het SuC netwerk uitgebreid met laadstations tot 40 stalls (in de buurt van grote steden wellicht meer). Maar ik zal me na deze post hier niet meer in mengen want we blijven in een kringetje lopen.

Het maakt mij overigens niet uit of hij er wel of niet komt, ben er niet tegen, maar zie het gewoonweg niet gaan gebeuren. Maar laten we afwachten.
 
Last edited:
Waarom willen de meeste mensen EV rijden antwoord : Het is goedkoper.
Ik rij al 20 jaar 45-50k km / jaar met een klein schuldgevoel tav het milieu.
Bij mijn vorige aankoop Mercedes E hybride bekeken. Wat een schijnmanoeuver zeg. Rijd geen 2 km electrisch.
Vorig jaar EV bekeken. Totaal niet van plan om 100K uit te geven. Tot iemand aanraadde om een proefrit te doen en de berekening te maken.
Is de enige E-oplossing voor wie zo veel km doet. Voor het milieu? Zeker. Voor de prijs: ook, was anders niet mogelijk.
 
Schreef je eerst :

Wanneer een 50kWh Model 3 ergens tussen de 60 en 70kW gemiddeld uitkomt

dan schrijf je nu :

De base pack zal trager zijn. Waarschijnlijk gemiddeld 50-60kW.

Dat scheelt natuurlijk een slok op de borrel. De officiële press kit spreekt over 130 miles in 30 minuten. Met de officieuze 223Wh per mile kom je dan op net 60kW. Extrapoleer je dat naar 20-80% waarbij je wat meer in de taper gaat zou je daar wat onder komen. Pak 55 om het af te ronden?
 
De officiële press kit spreekt over 130 miles in 30 minuten. Met de officieuze 223Wh per mile kom je dan op net 60kW. Extrapoleer je dat naar 20-80% waarbij je wat meer in de taper gaat zou je daar wat onder komen. Pak 55 om het af te ronden?

Om nog even te mierenn**ken over deze cijfers: 130 mijl in 30 minuten. Energiegebruik is 237 Wh/mile. Gemiddeld dus 61,6 kW tijdens de 30 minuten. Volgens mij kunnen we concluderen dat de M3 sneller laadt dan de Bolt, maar dat het allebei prima auto's zijn voor de meeste mensen. Ik ben in ieder geval blij dat er twee prima (enigzins) betaalbare EV's op de markt zijn/komen.
 
Een tidbit!! Een kort nieuwtje waarvan ik hoop dat deze nog niet is langsgeweest....

Gisteren de live Q&A gekeken van Trevor en Ken (Model3ownersclub). Ze wisten te melden dat Tesla het dak van de Model 3 standaard geschikt zou hebben gemaakt voor dakdragers. Het zou dus niet uit moeten maken welke dakoptie je kiest.

Ook heeft iemand in de UI gezien dat er een knopje is het laadklepje te sluiten. Dus niet alleen een springloaded release en handmatig sluiten.

Ze hadden gevraagd naar de trekhaak, maar daar mochten de Tesla medewerkers niets over zeggen.

Trevor heeft ook zoveel mogelijk met een magneetje geprobeerd te voelen of panelen van staal zijn of aluminium. De deuren zijn in ieder geval van aluminium. Waarschijnlijk al het plaatwerk. Het staal zal vooral in het chassis zitten.

Tesla gaat GEEN badges plaatsen op de konten van de Model 3 auto's. Ze willen af van praten over accupack-groottes en kWh en schakelen over naar "range" ofwel kilometers. Dat zou makkelijker zijn voor het publiek. Daar ben ik het niet mee eens...ik heb nog nooit een ICE eigenaar het over de range van zijn auto horen hebben, maar wel over het aantal liters peut die hij mee kan nemen. Waarom ze dit doen? Who knows. Eens kijken of ze dit "verbergen" ook gaan voortzetten in de UI zodat "we" straks niet makkelijk het verbruik kunnen zien en ermee kunnen rekenen.

De garantiekwestie blijft nog staan. Trevor denk dat de drivetrain er toch inzit...maar aangezien je bij Tesla nooit moet interpreteren, maar moet lezen wat er staat, betwijfel ik dat. Wanneer de drivetrain "slechts" in de 4 jaar beperkte garantie zit, is het dus zeer aan te bevelen de uitspraken van Tesla over de te verwachten technische levensduur van de drivetrain op te laten nemen in het koopcontract. Tesla claimt bij monde van Elon Musk, dat de drivetrain is ontworpen voor betrouwbaarheid van 1 million miles, dus dat zou inhouden dat ALLE reparaties de eerste 200.000 km sowieso voor Tesla moeten zijn (tenzij misbruik van de motoren)...maar het beroepen op non-conformiteit is lastiger dan een standaard garantieclaim.

Hopelijk tweet Elon ergens de komende maanden dat de drivetrain er toch bijhoort...gezien de ervaringen van Model S eigenaren misschien beter voor het gevoel. De Ampera-e heeft wel 8 jaar op de drivetrain (naast de accu).