Edi99
Egbert Dijkstra
Zitten toch een paar fouten in je aanname :
Je moet niet kijken naar nieuw verkochte auto's aantallen maar naar aanschafprijs van deze auto's buiten de lease market waren dat UP's en polo's of waren dat A6jes. Privé kopers kopen over het algemeen goedkopere auto's. Dan kom je op minimaal 20k maar waarop baseer je dat? Brandstof en wegenbelasting? De m3 heeft ook "brandstof" kosten. En kijkende naar de garantie bij de m3 kan dit ook een kostenpost worden. Bij de Duitsers heb je tegenwoordig 4 jaar 150k fabrieksgarantie. Ja bijtelling is inderdaad prachtig mooi maar ik als werkgever kan er geen zier omgeven als mijn personeel 4 20 of 50% bijtelling moet betalen ze hoeven de auto niet privé te rijden.
Waarom alleen naar verkopen buiten de lease om kijken? Als de helft nieuw verkocht lease betreft heb je het toch ook over "massa" aantallen? Of geld dtat alleen voor de 50% privé verkopen... dus nogmaals:
"De M3 is een mooi concept maar wel erg prijzig." - dat deel ik dus niet. Het enige relevante om naar te kijken de TCO. En dan is die 4% bijtelling vanuit het perspectief van de rijder/werknemer ineens heel aantrekkelijk tov 22% voor een vergelijkbare ICE. Een basisuitvoering A4 is 35K - laat de M3 42K gaan kosten. Dat geeft een verschil in bijtelling van € 500 per maand. Daarnaast gen MRB tot 2022: pakweg €500 per jaar.
Ben toch eens gaan rekenen op de brandstof/stroomkosten - het is toch vakantie -. Zelfs zit ik als thuislader op 15 cnt per kWh kosten thuisladend (ivm >10.000 kwh). Gegeven ook SuC gebruik (zo'n 10% van totaal) zal het gemiddelde overall lager zijn. In onderstaand plaatje ga ik uit van een gemiddelde van 20 cent. Maarten Steinbuch zal het allemaal nog wel netjes in een spreadsheet zetten - maar die 20K over de duim klopt overall vrij aardig lijkt me (zie bijlage). En hoe je verder kosten verdeeld tussen werknemer en werkgever doet hier niet na af.
En wat betreft garantie op de Audi: "De garantietermijn voor originele Audi onderdelen en ruildelen is twee jaar na aankoopdatum, zonder kilometerbeperking. Indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De oorspronkelijke garantietermijn wordt derhalve niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging. Deze garantietermijn is ook van toepassing op Audi ruilmotoren, al dan niet met aangebouwde componenten, ruilversnellingsbakken enz. " (Dat laatste is eigenlijk schandalig, u krijgt een nieuwe motor maar feitelijk zonder garantie..)
M3 garantie: basic 4 jaar of 80K km. Powertrain: 8 jaar of 160K km. (bron) En o ja - vele S-rijders van het eerste uur zijn inmiddels toe aan hun derde powertrain - zonder kosten vervangen.