Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Zitten toch een paar fouten in je aanname :

Je moet niet kijken naar nieuw verkochte auto's aantallen maar naar aanschafprijs van deze auto's buiten de lease market waren dat UP's en polo's of waren dat A6jes. Privé kopers kopen over het algemeen goedkopere auto's. Dan kom je op minimaal 20k maar waarop baseer je dat? Brandstof en wegenbelasting? De m3 heeft ook "brandstof" kosten. En kijkende naar de garantie bij de m3 kan dit ook een kostenpost worden. Bij de Duitsers heb je tegenwoordig 4 jaar 150k fabrieksgarantie. Ja bijtelling is inderdaad prachtig mooi maar ik als werkgever kan er geen zier omgeven als mijn personeel 4 20 of 50% bijtelling moet betalen ze hoeven de auto niet privé te rijden.

Waarom alleen naar verkopen buiten de lease om kijken? Als de helft nieuw verkocht lease betreft heb je het toch ook over "massa" aantallen? Of geld dtat alleen voor de 50% privé verkopen... dus nogmaals:
"De M3 is een mooi concept maar wel erg prijzig." - dat deel ik dus niet. Het enige relevante om naar te kijken de TCO. En dan is die 4% bijtelling vanuit het perspectief van de rijder/werknemer ineens heel aantrekkelijk tov 22% voor een vergelijkbare ICE. Een basisuitvoering A4 is 35K - laat de M3 42K gaan kosten. Dat geeft een verschil in bijtelling van € 500 per maand. Daarnaast gen MRB tot 2022: pakweg €500 per jaar.

Ben toch eens gaan rekenen op de brandstof/stroomkosten - het is toch vakantie -;). Zelfs zit ik als thuislader op 15 cnt per kWh kosten thuisladend (ivm >10.000 kwh). Gegeven ook SuC gebruik (zo'n 10% van totaal) zal het gemiddelde overall lager zijn. In onderstaand plaatje ga ik uit van een gemiddelde van 20 cent. Maarten Steinbuch zal het allemaal nog wel netjes in een spreadsheet zetten - maar die 20K over de duim klopt overall vrij aardig lijkt me (zie bijlage). En hoe je verder kosten verdeeld tussen werknemer en werkgever doet hier niet na af.

En wat betreft garantie op de Audi: "De garantietermijn voor originele Audi onderdelen en ruildelen is twee jaar na aankoopdatum, zonder kilometerbeperking. Indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De oorspronkelijke garantietermijn wordt derhalve niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging. Deze garantietermijn is ook van toepassing op Audi ruilmotoren, al dan niet met aangebouwde componenten, ruilversnellingsbakken enz. " (Dat laatste is eigenlijk schandalig, u krijgt een nieuwe motor maar feitelijk zonder garantie..)

M3 garantie: basic 4 jaar of 80K km. Powertrain: 8 jaar of 160K km. (bron) En o ja - vele S-rijders van het eerste uur zijn inmiddels toe aan hun derde powertrain - zonder kosten vervangen.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-07-30 om 10.52.33.png
    Schermafbeelding 2017-07-30 om 10.52.33.png
    30.3 KB · Views: 58
Fijn dat iedereen hier zo levendig discussieert. Ik hoop echt dat die keuze er komt maar ik heb sterk m'n twijfels of de Bolt/Ampera er echt in enige getale gaat komen. Er is zeker markt voor maar had GM de productie niet al tijdelijk stil gelegd of beperkt? Waren er geen berichten dat ie niet liep in de USA? Verliezen ze geen 7?k per auto? Ze zouden wel gek zijn om deze in grote getale te maken. In mijn omgeving hoor ik veel interesse voor de Bolt maar meerdere contacten met de dealer waren weinig hoopvol.
Ik zeg die Bolt/Ampera komt er (voorplopig) niet. Maar ik krijg graag ongelijk.
 
Tesla claimt bij monde van Elon Musk, dat de drivetrain is ontworpen voor betrouwbaarheid van 1 million miles, dus dat zou inhouden dat ALLE reparaties de eerste 200.000 km sowieso voor Tesla moeten zijn (tenzij misbruik van de motoren)...maar het beroepen op non-conformiteit is lastiger dan een standaard garantieclaim.

Hopelijk tweet Elon ergens de komende maanden dat de drivetrain er toch bijhoort...gezien de ervaringen van Model S eigenaren misschien beter voor het gevoel. De Ampera-e heeft wel 8 jaar op de drivetrain (naast de accu).

Kleine kanttekening is dat de huidige motoren nog niet gemaakt zijn voor de 1 miljoen mijl. Althans, dat is nog niet bevestigd.
 
Fijn dat iedereen hier zo levendig discussieert. Ik hoop echt dat die keuze er komt maar ik heb sterk m'n twijfels of de Bolt/Ampera er echt in enige getale gaat komen. Er is zeker markt voor maar had GM de productie niet al tijdelijk stil gelegd of beperkt? Waren er geen berichten dat ie niet liep in de USA? Verliezen ze geen 7?k per auto? Ze zouden wel gek zijn om deze in grote getale te maken. In mijn omgeving hoor ik veel interesse voor de Bolt maar meerdere contacten met de dealer waren weinig hoopvol.
Ik zeg die Bolt/Ampera komt er (voorplopig) niet. Maar ik krijg graag ongelijk.

De berichten over de Bolt/Ampera-e zijn inderdaad wat tegenstrijdig. In de VS zou eerst de productie iets langer stilgezet worden, maar later is tegengesproken dat het voor de Bolt zou zijn. Ondertussen lijken de voorraden Bolt mogelijk hoger te liggen dan gewenst. De verkopen lijken te stijgen, maar liggen momenteel rond de 1600-1700 per maand in de VS.

Tijdje terug bij Opel kunnen vinden dat je je in kon schrijven en dat de verwachting was dat "ergens" in 2018 de eerste in NL geleverd zouden kunnen worden. Ondanks dat de Opel zeker geen slechte EV is, lijkt GM (PSA??) van dit wereldmodel niet al te veel per jaar te willen maken (nu rond 20.000 per jaar, max zou rond de 50.000 per jaar liggen). Zo komt er ook geen stuurtje aan de rechter kant...terwijl de UK momenteel een van de grootste EV markten is en daar erg veel groei is.

Ene site zegt Bolt is verliesgevend, de ander spreekt dat tegen. Een ding is zeker...GM heeft dat model niet op de wereld gezet om deze te veroveren met aantallen ver boven de 100.000 stuks per jaar.

Elon heeft bij de delivery even gezegd dat er 500.000 Model 3 en ongeveer 100.000 Model S en X per jaar moeten worden gemaakt vanaf eind 2018.

Er is echt een flinke markt voor auto's tot 50-60k euro met een dikke accu. Een 60-70kWh BMW3, Audi A4, Mercedes C of Volvo S60 zouden echt als warme broodjes gaan. Zeker wanneer men (eindelijk) vaart zet achter CCS 150kW (en dat ook goed gebruiken). Het is blijkbaar toch niet zo makkelijk om te realiseren als sommige (journalisten) doen vermoeden ;).

Kleine kanttekening is dat de huidige motoren nog niet gemaakt zijn voor de 1 miljoen mijl. Althans, dat is nog niet bevestigd.

Dat is waar. Elon heeft dat als doel gesteld en we weten dat de Model 3 compleet nieuwe drivetrains (en invertors) moet hebben. Eens kijken of die twee dingen gaan samenkomen ;). Blijft toch belangrijk...wanneer je na 80.000km geconfronteerd wordt met een vervanging...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Mij valt de garantie ook tegen, maar we zijn verwend met de garantie op S/X. Welk merk biedt betere garantie dan deze beperkte garantie?

Jij ziet het als verwend zijn, de garantie op de S/X, maar die bleek hoognodig want velen hebben al een aantal nieuwe drivtrains nodig gehad tijdens de duur van hun garantie.
Ik ga er wel vanuit dat de nieuwe al verder ontwikkeld en betrouwbaar zijn.
 
Ben toch eens gaan rekenen op de brandstof/stroomkosten - het is toch vakantie -;).

Het begint al dat de gemiddelde Nederlandse auto minder dan 15 000 km doet ipv de 50 000 uit je berekening. En de gemiddelde particuliere auto zal daar nog wel eens een flink stuk onder zitten. Daarnaast denk ik niet dat veel gezinnen zomaar een aankoop van 40k kunnen voorfinancieren, zelfs al komt hen dat op termijn goedkoper uit. In mijn buurt bv zijn uiteindelijk maar 3 gezinnen overgegaan op de aankoop van zonnepanelen. En dat hoewel het allemaal huizenbezitters waren en de investering er in 7 jaar is uitverdiend. Grootste probleem : de 7 tot 10k aanschafprijs ophoesten.

De Model 3 zal volgens mij (als nieuwe wagen) vooral voor de leaserijders blijven. Maar gelukkig is die markt ruim genoeg in Nederland om probleemloos van een massamodel te spreken. Aan de vraag zal het echt niet liggen.
 
  • Informative
Reactions: hehe
Jij ziet het als verwend zijn, de garantie op de S/X, maar die bleek hoognodig want velen hebben al een aantal nieuwe drivtrains nodig gehad tijdens de duur van hun garantie. Ik ga er wel vanuit dat de nieuwe al verder ontwikkeld en betrouwbaar zijn.

Maar wanneer werden (inmiddels toch bijna niet meer?) die drivetrains vervangen? Bijna allemaal binnen 2-3 jaar. Volgens mij geldt voor de meeste gevallen dat de ongelimiteerde km garantie geen effect zou hebben op die vervanging.
 
Tesla gaat GEEN badges plaatsen op de konten van de Model 3 auto's. Ze willen af van praten over accupack-groottes en kWh en schakelen over naar "range" ofwel kilometers. Dat zou makkelijker zijn voor het publiek. Daar ben ik het niet mee eens...ik heb nog nooit een ICE eigenaar het over de range van zijn auto horen hebben, maar wel over het aantal liters peut die hij mee kan nemen. Waarom ze dit doen? Who knows. Eens kijken of ze dit "verbergen" ook gaan voortzetten in de UI zodat "we" straks niet makkelijk het verbruik kunnen zien en ermee kunnen rekenen.

De garantiekwestie blijft nog staan. Trevor denk dat de drivetrain er toch inzit...maar aangezien je bij Tesla nooit moet interpreteren, maar moet lezen wat er staat, betwijfel ik dat. Wanneer de drivetrain "slechts" in de 4 jaar beperkte garantie zit, is het dus zeer aan te bevelen de uitspraken van Tesla over de te verwachten technische levensduur van de drivetrain op te laten nemen in het koopcontract. Tesla claimt bij monde van Elon Musk, dat de drivetrain is ontworpen voor betrouwbaarheid van 1 million miles, dus dat zou inhouden dat ALLE reparaties de eerste 200.000 km sowieso voor Tesla moeten zijn (tenzij misbruik van de motoren)...maar het beroepen op non-conformiteit is lastiger dan een standaard garantieclaim.

Hopelijk tweet Elon ergens de komende maanden dat de drivetrain er toch bijhoort...gezien de ervaringen van Model S eigenaren misschien beter voor het gevoel. De Ampera-e heeft wel 8 jaar op de drivetrain (naast de accu).
Geen kWh vermelden vind ik echt een tekorkoming. Kunnen ze dan weer een 71kWh leveren ipv 75kWh? Bedoelen ze die discussie?

Ik wil gewoon weten hoe veel kWh ik koop, dat doet er zeker wel toe.

Wat mij betreft Europese wetgeving in de maak. Fabrikanten moeten de bruikbare kWh's vermelden die de accu heeft. Zonder reserve's, wat bruikbaar is voor rijden.
 
Geen kWh vermelden vind ik echt een tekorkoming. Kunnen ze dan weer een 71kWh leveren ipv 75kWh? Bedoelen ze die discussie?

Ik wil gewoon weten hoe veel kWh ik koop, dat doet er zeker wel toe.

Wat mij betreft Europese wetgeving in de maak. Fabrikanten moeten de bruikbare kWh's vermelden die de accu heeft. Zonder reserve's, wat bruikbaar is voor rijden.

Eens, ik zie geen reden om het niet te vermelden, maar vind bereik in km belangrijker als ik moet kiezen. Overigens is nu al vrij nauwkeurig in te schatten welke capaciteit de batterij heeft. 237 Wh/mijl geeft 52,14 kWh bruikbaar voor 220 mijl en 73,47 kWh bruikbaar voor 310 mijl. Met andere woorden, een 55 kWh en een 76/77 kWh batterij lijkt mij logisch.

heeft er iemand moeite mee dat op het moment dat de meesten hier hun model 3 op de oprit hebben staan het enigzins een 'verouderd' model is dat 3 a 4 jaar geleden werd voorgesteld.
Tesla update haar modellen door het jaar heen, dus de huidige Model 3 is niet te koop over 2 jaar.
 
Ik rij al 20 jaar 45-50k km / jaar met een klein schuldgevoel tav het milieu.
Bij mijn vorige aankoop Mercedes E hybride bekeken. Wat een schijnmanoeuver zeg. Rijd geen 2 km electrisch.
Vorig jaar EV bekeken. Totaal niet van plan om 100K uit te geven. Tot iemand aanraadde om een proefrit te doen en de berekening te maken.
Is de enige E-oplossing voor wie zo veel km doet. Voor het milieu? Zeker. Voor de prijs: ook, was anders niet mogelijk.
Feit is dat als de prijs niet interssant genoeg is mensen het niet doen als je het nu wel of niet kan betalen in een ander topic hebben meerdere mensen al toegeven dat millieu een item is maar niet tegen elke kosten.
 
  • Like
Reactions: FVO
Waarom alleen naar verkopen buiten de lease om kijken? Als de helft nieuw verkocht lease betreft heb je het toch ook over "massa" aantallen? Of geld dtat alleen voor de 50% privé verkopen... dus nogmaals:
"De M3 is een mooi concept maar wel erg prijzig." - dat deel ik dus niet. Het enige relevante om naar te kijken de TCO. En dan is die 4% bijtelling vanuit het perspectief van de rijder/werknemer ineens heel aantrekkelijk tov 22% voor een vergelijkbare ICE. Een basisuitvoering A4 is 35K - laat de M3 42K gaan kosten. Dat geeft een verschil in bijtelling van € 500 per maand. Daarnaast gen MRB tot 2022: pakweg €500 per jaar.

Ben toch eens gaan rekenen op de brandstof/stroomkosten - het is toch vakantie -;). Zelfs zit ik als thuislader op 15 cnt per kWh kosten thuisladend (ivm >10.000 kwh). Gegeven ook SuC gebruik (zo'n 10% van totaal) zal het gemiddelde overall lager zijn. In onderstaand plaatje ga ik uit van een gemiddelde van 20 cent. Maarten Steinbuch zal het allemaal nog wel netjes in een spreadsheet zetten - maar die 20K over de duim klopt overall vrij aardig lijkt me (zie bijlage). En hoe je verder kosten verdeeld tussen werknemer en werkgever doet hier niet na af.

En wat betreft garantie op de Audi: "De garantietermijn voor originele Audi onderdelen en ruildelen is twee jaar na aankoopdatum, zonder kilometerbeperking. Indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De oorspronkelijke garantietermijn wordt derhalve niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging. Deze garantietermijn is ook van toepassing op Audi ruilmotoren, al dan niet met aangebouwde componenten, ruilversnellingsbakken enz. " (Dat laatste is eigenlijk schandalig, u krijgt een nieuwe motor maar feitelijk zonder garantie..)

M3 garantie: basic 4 jaar of 80K km. Powertrain: 8 jaar of 160K km. (bron) En o ja - vele S-rijders van het eerste uur zijn inmiddels toe aan hun derde powertrain - zonder kosten vervangen.

Betreffende de garantie bij VW en Audi kan je voor 150e 2 jaar erbij kopen er zijn dealers die het kosteloos toevoegen. Dat een garantie niet opnieuw begint is met alle producten zo. En de powertrain is zoals vermeld nog niet gedekt in de 8 jaar. Ik ben voorstander van tesla en de m3 rij zelf een S en mogelijk volgend jaar een X. Voor de zaak 2 m3 in preorder echter maak ik dan zoals met alles wel een volledige berekening. Kosten baten en imago.
 
  • Love
Reactions: Thelosen
Het begint al dat de gemiddelde Nederlandse auto minder dan 15 000 km doet ipv de 50 000 uit je berekening. En de gemiddelde particuliere auto zal daar nog wel eens een flink stuk onder zitten. Daarnaast denk ik niet dat veel gezinnen zomaar een aankoop van 40k kunnen voorfinancieren, zelfs al komt hen dat op termijn goedkoper uit. .

"het begint al..", dus zal de rest ook wel niet kloppen... -;)

Voor de duidelijkheid nogmaals, ik heb het over de leasemarkt - dat is bijna 50% van de markt. Ik heb het dus niet over de particuliere markt. Wat overigens een "gemiddelde auto" ook mag zijn.

Leaseauto's kosten gemiddeld €34.500 en rijden gemiddeld 37.087 km per jaar. (bron) Grofweg 50% van deze auto's heeft een aanschafprijs van 35K of meer (bron,pg 12). Kan het niet zo snel vinden maar tien tegen 1 dat dit ook de auto's met de meeste km's zijn. Maw - het gaat om een substantieel aantal aankopen waarvoor die 4% uiterst relevant is.
 
Die moet ik dan nog tegenkomen, als wij regio overleg hebben met bedrijven zijn dit toch zaken die besproken worden en personeel kijkt zelf ook maar naar 1 ding zo laag mogelijke kosten voor hun en niet voor de werkgever.

Gelukkig werk ik wel voor zo'n werkgever waardoor de Model S ondanks hogere cataloguswaarde toch mogelijk was voor mij. We hebben inmiddels zo'n 50 Model S rondrijden. De model 3 stellen wij beschikbaar in de Golf A3 en BMW 1-serie klasse (!). De eerste 300 (!) model 3 zijn al besteld (aangevraagd).
 
Gelukkig werk ik wel voor zo'n werkgever waardoor de Model S ondanks hogere cataloguswaarde toch mogelijk was voor mij. We hebben inmiddels zo'n 50 Model S rondrijden. De model 3 stellen wij beschikbaar in de Golf A3 en BMW 1-serie klasse (!). De eerste 300 (!) model 3 zijn al besteld (aangevraagd).
en aan de E Rally deelnemen gezien je profile pic...Top!!!!!!
 
  • Like
Reactions: S-19910