Het blijft koffiedik kijken.....
Tesla is nu primair bezig met de productielijn (incl. toeleveranciers...) te optimaliseren om de gewenste aantallen te halen.... Ik verwacht dat ze wachten totdat ze die target stabiel gehaald hebben ... (en dat zou zomaar in de komende 2 maanden zover kunnen zijn) voordat er wijzigingen aan de lijn worden aangebracht tbv spec aanpassingen .... bijv. Dual Drive, witte bekleding, EU specs etc....
Zodra dat punt bereikt is zal de volgorde bepaald worden door inschattingen op het hoofdkantoor mbt urgentie.... belastingmaatregelen / subsidie VS? Marketing waarde van auto in de ene of de andere markt eerst? Etc.
Dus indien het van het allergrootste belang geacht wordt dat NL in 2018 geleverd moet worden dan gaat dat zeker lukken.... maar het kan ook zomaar zijn dat dat niet de hoogste prio heeft.... en dan wordt t 2019.
De twitter van Elon is de meest direct bron van informatie. Daarin is al gemeld dat:
- nieuwe varianten worden toegevoegd
nadat het doel van 5000 exemplaren per week (sustainable) gehaald is. Men probeert dat ruim te halen door intern en naar leveranciers hard te sturen op 6000 stuks per week.
- de eerste nieuwe variant wordt de P3D LR. Ofwel de Performance (zonder air suspension en zonder Ludicrous).
- de Performance is ook te bestellen met een wit interieur. Men kan voorlopig tot 1000 witte interieurs in auto's stoppen per week. Of het witte interieur snel op andere varianten komt, hangt af van populariteit. Wanneer erg populair, dan kom het niet beschikbaar voor een andere variant dan Performance...door de eerder genoemde cap van 1000 stuks per week
- De non-performance 3D LR volgt na de Performance
- Dan de SR. Geen idee of daar een D variant van komt
Ten aanzien van de prioriteit van afleveringen is gezegd dat men "the right thing" wil doen voor de mensen in de VS. Dat doel lijkt samen te vallen met een mogelijke versobering/afschaffing van voordelen in Canada (Ontario).
Door de leveringen in de VS te verlagen, verlengen, zal de 200.000 ste Tesla daar waarschijnlijk begin komend kwartaal geleverd worden. Dan kan optimaal genoten worden van de belastingvoordelen in de VS. Ondertussen wil men in Canada
nu zo snel mogelijk genieten van de EV aankoopvoordelen. Ofwel een echte win-win.
Wanneer de 200.000ste Tesla inderdaad begin komend kwartaal geleverd wordt, dan zal men waarschijnlijk zoveel mogelijk exemplaren in de VS weg willen zetten tot eind dit jaar. Het in de eerste helft 2019 starten in de EU lijkt dan ook logisch. Misschien is het beter te zeggen dat het "normale" uitleverpatroon vanaf dat moment gaat worden gebruikt. Dus batches per aflevergebied aanleveren. Dat merken we over een half jaartje wel.
Verder hebben we nog de "volgorde" van:
- Tesla medewerker
- Huidige Tesla eigenaar
- Reserveerder, geen eigenaar
Gezien de productiecapaciteit tegen die tijd, zal het aflevermoment tussen deze groepen zomaar dicht bij elkaar liggen.