Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het blijft koffiedik kijken.....

Tesla is nu primair bezig met de productielijn (incl. toeleveranciers...) te optimaliseren om de gewenste aantallen te halen.... Ik verwacht dat ze wachten totdat ze die target stabiel gehaald hebben ... (en dat zou zomaar in de komende 2 maanden zover kunnen zijn) voordat er wijzigingen aan de lijn worden aangebracht tbv spec aanpassingen .... bijv. Dual Drive, witte bekleding, EU specs etc....

Zodra dat punt bereikt is zal de volgorde bepaald worden door inschattingen op het hoofdkantoor mbt urgentie.... belastingmaatregelen / subsidie VS? Marketing waarde van auto in de ene of de andere markt eerst? Etc.

Dus indien het van het allergrootste belang geacht wordt dat NL in 2018 geleverd moet worden dan gaat dat zeker lukken.... maar het kan ook zomaar zijn dat dat niet de hoogste prio heeft.... en dan wordt t 2019.

Ja, en ik ben al een tijdje vergeefs op zoek naar aanwijzingen dat er hier van enige prio sprake zou kunnen zijn, maar helaas.
 
Zilver staat de Model 3 erg mooi. Al meerdere mensen gehoord die nooit een zilveren auto willen hebben, totdat ze de Model 3 in zilver zagen.
Ik ben één van deze mensen.
Ik zou nooit een zilverkleurige wagen overwegen maar de M3 zal ik in het zilver bestellen.
Het contrast met de donker lichtblokken, het glazen zwart getint dak en de chrome vind ik heel mooi staan.
 
Musk houdt van superlatieven maar die Jack Rickard kan er ook wat van.

And the improvement, from what I can tell at this early stage, is not at all incremental. It’s like its from another planet.

It’s like technology from another planet.
I feel like we are examining a crashed spacecraft from another world.


And in a way, I am shocked. It’s as if everything we thought we knew about the Model 3 is totally wrong

This is the BEST most ADVANCED large scale lithium battery every produced on planet and is YEARS ahead of anything currently in work.


Technische analyse van het Model 3 BMS:
Tesla Model 3 - NextGen Battery - EVTV Motor Verks
 
Last edited:
Het blijft koffiedik kijken.....

Tesla is nu primair bezig met de productielijn (incl. toeleveranciers...) te optimaliseren om de gewenste aantallen te halen.... Ik verwacht dat ze wachten totdat ze die target stabiel gehaald hebben ... (en dat zou zomaar in de komende 2 maanden zover kunnen zijn) voordat er wijzigingen aan de lijn worden aangebracht tbv spec aanpassingen .... bijv. Dual Drive, witte bekleding, EU specs etc....

Zodra dat punt bereikt is zal de volgorde bepaald worden door inschattingen op het hoofdkantoor mbt urgentie.... belastingmaatregelen / subsidie VS? Marketing waarde van auto in de ene of de andere markt eerst? Etc.

Dus indien het van het allergrootste belang geacht wordt dat NL in 2018 geleverd moet worden dan gaat dat zeker lukken.... maar het kan ook zomaar zijn dat dat niet de hoogste prio heeft.... en dan wordt t 2019.

De twitter van Elon is de meest direct bron van informatie. Daarin is al gemeld dat:

- nieuwe varianten worden toegevoegd nadat het doel van 5000 exemplaren per week (sustainable) gehaald is. Men probeert dat ruim te halen door intern en naar leveranciers hard te sturen op 6000 stuks per week.
- de eerste nieuwe variant wordt de P3D LR. Ofwel de Performance (zonder air suspension en zonder Ludicrous).
- de Performance is ook te bestellen met een wit interieur. Men kan voorlopig tot 1000 witte interieurs in auto's stoppen per week. Of het witte interieur snel op andere varianten komt, hangt af van populariteit. Wanneer erg populair, dan kom het niet beschikbaar voor een andere variant dan Performance...door de eerder genoemde cap van 1000 stuks per week ;)
- De non-performance 3D LR volgt na de Performance
- Dan de SR. Geen idee of daar een D variant van komt

Ten aanzien van de prioriteit van afleveringen is gezegd dat men "the right thing" wil doen voor de mensen in de VS. Dat doel lijkt samen te vallen met een mogelijke versobering/afschaffing van voordelen in Canada (Ontario).

Door de leveringen in de VS te verlagen, verlengen, zal de 200.000 ste Tesla daar waarschijnlijk begin komend kwartaal geleverd worden. Dan kan optimaal genoten worden van de belastingvoordelen in de VS. Ondertussen wil men in Canada nu zo snel mogelijk genieten van de EV aankoopvoordelen. Ofwel een echte win-win.

Wanneer de 200.000ste Tesla inderdaad begin komend kwartaal geleverd wordt, dan zal men waarschijnlijk zoveel mogelijk exemplaren in de VS weg willen zetten tot eind dit jaar. Het in de eerste helft 2019 starten in de EU lijkt dan ook logisch. Misschien is het beter te zeggen dat het "normale" uitleverpatroon vanaf dat moment gaat worden gebruikt. Dus batches per aflevergebied aanleveren. Dat merken we over een half jaartje wel.

Verder hebben we nog de "volgorde" van:

- Tesla medewerker
- Huidige Tesla eigenaar
- Reserveerder, geen eigenaar

Gezien de productiecapaciteit tegen die tijd, zal het aflevermoment tussen deze groepen zomaar dicht bij elkaar liggen.
 
  • Like
Reactions: Carl
Volgens Elon: Best analysis of Model 3 to date (German)
Elon Musk on Twitter

Die Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto.
 
Last edited:
Volgens Elon: Best analysis of Model 3 to date (German)
Elon Musk on Twitter

Die Material- und Zulieferkosten des zwischen 35.000 und 78.000 Dollar teuren Autos liegen nur bei rund 18.000 Dollar; hinzu kämen nach den Berechnungen der Zerleger, die der WirtschaftsWoche vorliegen, etwa 10.000 Dollar an Produktionskosten pro Auto.

En Elon heeft per Twitter bevestigd dat bij 10.000 per week de genoemde 28.000 zeker klopt (mogelijk zelfs minder). Elon Musk on Twitter
 
Op BNR website:
Musk zei tijdens de aandeelhoudersvergadering dat het bouwen van 5000 Model 3's per week eind juni 'vrij waarschijnlijk' is, omdat de productielijnen van het bedrijf nu het vermogen aantonen om 3500 voertuigen per week te maken. De doelstellingen werden meerdere keren naar beneden bijgesteld, iets dat de topman op kritiek kwam te staan van zowel beleggers als analisten. Tijdens de meeting spraken zijn aandeelhouders wel hun steun uit: hij mag de dubbelrol van CEO én chairman blijven vervullen. Een plan om die functie te splitsen werd weggestemd. Musk, met gevoel voor drama, was er blij mee. 'Dit zijn de meest ondraaglijke, helse maanden die ik ooit heb gehad... maar ik denk dat we er zijn.'
https://www.bnr.nl/nieuws/beurs/10345411/elon-musk-doelen-gaan-we-vrij-waarschijnlijk-halen
 
Ik was gister in de fabriek in Tilburg en daar stonden tussen alle nieuwe s-en en x-en met wat simpel plakfolie voor transport ook 2 auto's die volledig ingepakt waren met plastic met een waarschuwing erop "Don't touch for inspection" opnhet eerste zicht leken deze auto's iets kleiner dan de S alleen omdat hij volledig ingepakt was waren de vormen moeilijk te zien. Wellicht al 2 models 3 in Tilburg?
 
Ik was gister in de fabriek in Tilburg en daar stonden tussen alle nieuwe s-en en x-en met wat simpel plakfolie voor transport ook 2 auto's die volledig ingepakt waren met plastic met een waarschuwing erop "Don't touch for inspection" opnhet eerste zicht leken deze auto's iets kleiner dan de S alleen omdat hij volledig ingepakt was waren de vormen moeilijk te zien. Wellicht al 2 models 3 in Tilburg?

Er zijn er al meerder gezien dus men is kennelijk al wat modellen aan het uitzetten. Een Duitse "Björn" heeft zelfs al een exemplaar uit Oostenrijk mogen hebben voor een vergelijkende verbruikstest. Conclusie was dat Model 3 net zo zuinig is als de Ioniq, wat een mooi compliment is.
 
  • Informative
Reactions: Advh