Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij altijd is tegen gevallen, is datje standaard maar tot 90% magladen. Ik vraag me af of al de andere nieuwe ev's dit ook hebben. Want eigenlijk is de dagelijkse range bij Tesla 10%lager dan opgegeven
Ik vermoed eigenlijk dat we in de toekomst van dat 90% laden af gaan. Dat de accu op een gegeven moment zeg 90kWh groot is, maar dat je echt maar bij 80kWh kan. Je kan dan nooit bij de bovenste en onderste 5% komen bijvoorbeeld.

De accu's zijn nu nog net te duur en te klein om dat echt te doen, maar zeker als we voor relatief lage prijzen dergelijk grote accu's kunnen maken gaan fabrikanten denk ik die sliders verbergen en mensen gewoon altijd tot "100%" laten laden.

Minder gedoe, veel makkelijker en snelladen gaat tot het einde ook 'sneller'.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: STLL and simonsmidt
Bij de Volvo V60 PIH heb je geen idee hoe veel je laadt. Het scherm geeft alleen de range aan (0-50km). De software bepaalt zelf hoeveel van de 11kWh (opgegeven spec) er gevuld wordt. Voor de levensduur van de accu is het beter dat je niet steeds helemaal 100% laadt, zeker niet als je hem daarna lang vol laat staan. Een enkele keer 100% laden als je het echt nodig hebt is geen probleem. Er zijn ook verhalen bekend van Tesla rijders die wel steeds 100% laden (omdat ze het nodig hebben) en daar geen groot negatief effect van hebben. Als je ook vrij snel na het bereiken van de 100% gaat rijden kan de accu er ook prima mee om gaan. Mijn V60 PIH toonde na 3 jaar nog maar een range van 45km en kwam ook daadwerkelijk minder ver op de accu. Of die echt 10% aan capaciteit had verloren weet ik niet..
 
Het gaat er niet om hoeveel ik iedere dag rij, het gaat er om dat de voorlichting niet klopt. Wanneer je wel iedere dag 300 tot 400 km rijdt, heb je die laatste 10% hard nodig. Ik denk dat er genoeg Tesla rijders zijn die die 10 % wel dagelijks nodig hebben.

Ik lees een combinatie van oud denken en angst. Oud is het denken in ‘een volle tank’. Angstig het vermijden van een 100% volle accu.

Na een paar jaar is die 10% sowieso weg door degradatie van de accu. Is dat een reden om de auto niet te kopen?
 
Het gaat er niet om hoeveel ik iedere dag rij, het gaat er om dat de voorlichting niet klopt. Wanneer je wel iedere dag 300 tot 400 km rijdt, heb je die laatste 10% hard nodig. Ik denk dat er genoeg Tesla rijders zijn die die 10 % wel dagelijks nodig hebben.
Dat laatste betwijfel ik. Los daarvan kun je prima dagelijks tot 100% laden zolang je maar vrij kort na het opladen gaat rijden.
 
Ik lees een combinatie van oud denken en angst. Oud is het denken in ‘een volle tank’. Angstig het vermijden van een 100% volle accu.

Na een paar jaar is die 10% sowieso weg door degradatie van de accu. Is dat een reden om de auto niet te kopen?
Bij mij is na dik 4,5 jaar de 100% typical nog 372km in een S85, dus uitgaande van 400km bij nieuw, wat ie dacht ik nooit gehad heeft, kom je op 7% degradatie, waarvan 5% punten in het eerste half jaar.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Een enkele keer 100% laden als je het echt nodig hebt is geen probleem. Er zijn ook verhalen bekend van Tesla rijders die wel steeds 100% laden (omdat ze het nodig hebben) en daar geen groot negatief effect van hebben. Als je ook vrij snel na het bereiken van de 100% gaat rijden kan de accu er ook prima mee om gaan.
Onze Zoe laden wij nu gedurende 4 jaar altijd tot 100% vol en dat gebeurd meestal in de avond, gedurende 2a3 uurtjes laden, Staat dus de hele nacht met volle accu. Batterijgezondheid% was medio januari 2018 nog 97%.
 
Bij mij is na dik 4,5 jaar de 100% typical nog 372km in een S85, dus uitgaande van 400km bij nieuw, wat ie dacht ik nooit gehad heeft, kom je op 7% degradatie, waarvan 5% punten in het eerste half jaar.

Uitgaande van 413 km bij nieuw kom je op 10%. Mijn batterij kwam in januari (laatste trip charge) na 4 jaar en 320.000 km tot 365 km trip range. Ongeveer 12% degradatie.
 
Onze Zoe laden wij nu gedurende 4 jaar altijd tot 100% vol en dat gebeurd meestal in de avond, gedurende 2a3 uurtjes laden, Staat dus de hele nacht met volle accu. Batterijgezondheid% was medio januari 2018 nog 97%.

Mooi! Wat we niet moeten vergeten is dat 100% bij Tesla ook echt 100% is. Daarom adviseert Tesla (als je geen 100% nodig hebt) om tot 90% (of lager) te laden. Alle andere EV's hebben ook aan de 'bovenkant' van de batterij een buffer. Dus 100% is niet echt 100%. Dat scheelt behoorlijk als je inderdaad op 100% de auto elke dag uren laat staan.
 
  • Informative
Reactions: STLL and Klaas
Klopt: de 22kWh van de Zoe is de beschikbare capaciteit. De batterij zelf zou 26 kWh bevatten.
Dat wil overigens niet zegge dat de batterij niet (redelijk snel) degradeert: zelf zitten wij met onze Zoe van eind 2013 na 72.000km op een SOH van 81%, komende van 102% bij ontvangst. Dus ruim 20% verlies. Dat lijkt enorm, maar rekening houdende met de grootte van de batterij en het verbruik van de Zoe komen 72.000km van een Zoe overeen met een gelijk aantal laadcycli van een MS met ongeveer 200.000km (x3) op de teller.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: STLL and CO2CLEAN
Dat laatste is inmiddels een publiek geheim.

Verder dan een paar photoshops en mensen die het logisch vinden, dan wel verwachten/hopen, kan ik geen informatie vinden over "native" CCS snelladen met een Model 3. En tot nu toe werken de CHAdeMO adapters ook (nog) niet met de Model 3.

Natuurlijk zijn er verwachtingen ontstaan door de ruimte die onder de laadklep aanwezig is. Ook het (passieve) lidmaatschap van Tesla aan CharIN doet hoop leven. Het lijkt ook logisch de optie te bieden gezien de uitrol van CCS 175kW (350kW) laadstations door diverse aanbieders (waaronder "ons" FastNed en Ionity). Mensen meer keus en potentieel ontlast je ook het SuperCharger netwerk.

Helaas heeft Elon hierover nog niets via zijn Twitter de wereld in geslingerd.

Ik wil natuurlijk direct goed nieuws over DC snellaadopties geloven...dus mocht je nog een interessante link hebben hierover, dan hou ik me aanbevolen.
 
Bij mij is na dik 4,5 jaar de 100% typical nog 372km in een S85, dus uitgaande van 400km bij nieuw, wat ie dacht ik nooit gehad heeft, kom je op 7% degradatie, waarvan 5% punten in het eerste half jaar.

Interessant. Bij mij is dat 360km met (op 1 dag na) auto van dezelfde leeftijd. 212.000km gereden dus wel veel laadcycli. 10% degradatie dus de helft van de maximale degradatie die ze garanderen na 8 jaar: 20%. Onder de 320km max range vóór 15-11-2021 is dus een nieuwe batterij.
Maar zou in dit tempo dus goed moeten gaan.
 
Interessant. Bij mij is dat 360km met (op 1 dag na) auto van dezelfde leeftijd. 212.000km gereden dus wel veel laadcycli. 10% degradatie dus de helft van de maximale degradatie die ze garanderen na 8 jaar: 20%. Onder de 320km max range vóór 15-11-2021 is dus een nieuwe batterij.
Maar zou in dit tempo dus goed moeten gaan.

Die garantie geldt enkel voor Model 3. Voor Model S/X geldt geen degradatie garantie.
 
Die garantie geldt enkel voor Model 3. Voor Model S/X geldt geen degradatie garantie.

En bovendien is de garantie bij de Model 3 in de orde van grootte van 60 of 70% van de originele capaciteit. En die wordt niet afgelezen van een inschatting van de BMS op basis van Typical of Rated verbruik.

Ik ben ook benieuwd naar de exacte garantie...ik lees dat veel mensen uitgaan van een "battery and driveunit" garantie 8 jaar tot ongeveer 180.000km. Echter staat in de presskit (al sinds afgelopen juli):

  • Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)

Een driveunit is geen battery ;). De drive unit zal dan vallen onder de standaard 4 jaar garantie. Maar ik ben benieuwd of er al scans van getekende contracten zijn voor de Model 3 en of deze garantiebepaling is aangepast.

UPDATE:

Vehicle Warranty | Model 3

(zou kunnen dat je eerst via incognito de VS site moet benaderen als het redirecten roet in het eten gooit).

Blijkbaar is het nu Drive Unit and Battery :). En inderdaad 70% capaciteit is de grens.
 
Uitgaande van 413 km bij nieuw kom je op 10%. Mijn batterij kwam in januari (laatste trip charge) na 4 jaar en 320.000 km tot 365 km trip range. Ongeveer 12% degradatie.
Ik heb 2 Model S 85 gehad, de tweede heb ik nog.
De eerste is nieuw geleverd met een max van 394 km. De tweede kocht ik 1 jaar oud met een max van 389 km.
413 km lijkt mij met een 85 niet mogelijk.