Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn er al meerder gezien dus men is kennelijk al wat modellen aan het uitzetten. Een Duitse "Björn" heeft zelfs al een exemplaar uit Oostenrijk mogen hebben voor een vergelijkende verbruikstest. Conclusie was dat Model 3 net zo zuinig is als de Ioniq, wat een mooi compliment is.
Heb je een link daarvan? Een verbruik zo laag als de Ioniq lijkt mij bijzonder.

Gisteren namelijk in een Ioniq gereden met een verbruik van 115 Wh/Km. Over hetzelfde stuk verbruikte mijn classic 165 Wh/km. Zo'n 30% verschil.
 
Heb je een link daarvan? Een verbruik zo laag als de Ioniq lijkt mij bijzonder.

Gisteren namelijk in een Ioniq gereden met een verbruik van 115 Wh/Km. Over hetzelfde stuk verbruikte mijn classic 165 Wh/km. Zo'n 30% verschil.

Valt wel mee. De Model 3 is efficienter buiten de stad. De EPA test de auto's en de volgende cijfers komen daaruit:
Model 3 vs Ioniq.jpg


De Ioniq is lichter en dus zuiniger in de stad, maar op de snelweg (de highway test is gemiddeld 80km/u) is het verschil al in het voordeel van de Model 3. De Model 3 is zeer efficient.
 
  • Informative
Reactions: JCK and PaulusdB
En weer zo’n raar bericht van het AD.
Vooral de zin dat ze nog jaren de “dure” versie gaan maken. Of ik heb iets gemist of ze zijn weer aan het zwetsen.

Cookies op AD.nl | AD.nl
Zwetsen. 100%

Er is altijd gezegd dat het basismodel pas kosteneffectief gemaakt kon worden wanneer de toko lekker draait. Naar het laat aanzien gaat het opvoeren van productie best aardig. Men verwacht het doel te halen voor eind deze maand. Vanaf juli wordt de productie opgestart van de Performance en wat later voor de LR D. De basis versie zal ergens eind dit jaar starten...met redelijke productie in Q1 komend jaar. Dit alles uit de shareholders meeting van slechts een paar dagen geleden. Die auteur van het stuk broddelwerk, had ook gewoon een klein uurtje de tijd kunnen nemen en het verhaal van Elon kunnen bekijken. Had een hoop gezichtsverlies kunnen besparen.

Natuurlijk zijn er annuleringen. Van mensen die toch schrikken van het bedrag voor die auto. Misschien een beetje zijn meegesleept in de hype. Of gewoon toch het financiële plaatje niet rond kunnen krijgen.

Het zou zomaar kunnen dat men in de VS gehoopt heeft op een 35000 standaard model met maximale belastingaftrek. Dat gaat helaas niet meer gebeuren. In juli zal Tesla de 200.000 auto's in de VS vermoedelijk bereiken. Dat houdt in dat men in de VS in Q3 en Q4 gebruik kan maken van de maximale $ 7500 tax credit. Echter wordt de productie van de basisversie pas ergens eind Q4 gestart. In Q1 en Q2 van 2019 is de tax credit $ 3750. Die is wel te gebruiken in combinatie met het basismodel van de 3.

Dus mensen die hun financiën alleen rond kunnen krijgen met de $ 7500 en niet met de $ 3750, kunnen zomaar annuleren. Punt is...niemand weet zeker hoeveel mensen geannuleerd hebben en waarom. Als je al in de eerste alinea van je krantenstukje liegt, dan is de rest ook niet zoveel meer waard ;).
 
  • Like
Reactions: M.W. and ElecFan
Schijnt dat de 'Jan modaal' in Amerika geen aanspraak kan doen op de maximale tax credit. Simpelweg omdat ze niet genoeg verdienen (belasting betalen) Degene die wel aanspraak op kunnen doen op de maximale tax credit hebben genoeg te besteden en zullen in de praktijk vaak geen 'base' versie bestellen.
Dat is ook zo. Trump heeft een "tax reform" doorgevoerd waardoor zaken zijn aangepast. Het zou zomaar kunnen dat daarom mensen minder/geen recht meer hebben op deze aftrekpost en zo de Model 3 niet kunnen betalen.

Zo zie je maar...er zijn vele mogelijke oorzaken voor een annulering ;)
 
  • Informative
Reactions: Eddyf0032
In dit artikel een vergelijking inzake range en laadsnelheid tussen de M3 en de Leaf, Bolt, I-PACE, Quattro, Kona en Niro. Het bevestigd nog al de keuze voor een M3:)
Road Trippin' In A Tesla Model 3 vs Other Electric Cars | CleanTechnica
Het duurt nog even voor een volledige vergelijking. Vooral de praktijkresultaten van de iPace en de Audi aan de 100+kW CCS zijn interessant.

De Kona en Nero met hun 60kWh packs en de Leaf met groter pack komend jaar (en actieve temp beheersing), lijken interessant. Echter, ik moet nog maar zien of men een gemiddeld hogere laadsnelheid voor elkaar kan krijgen bij die auto's dan de LG Bolt met zijn krappe 35kW tot 80%.

Ik zag een screenshot in een post van Bjorn (dacht op zijn FaceBook) van een iPace op 50kW DC. Die was strak 50kW. Dat hoort ook zo aangezien de accupack van de iPace bij 100% SoC 450V packspanning heeft. Dus in de lagere regionen boven de "standaard" 400V van een 50kW DC CCS station. Geen 3 fase AC als ik het me goed herinner...dat is een beetje jammer voor de "thuisladers" en "destination laders".

Natuurlijk is een vergelijk niet compleet totdat we weten of de Model 3 gebruik kan maken van 50kW DC via de CHAdeMO adapter, dan wel direct kan hangen aan een 50-175kW CCS stekker.
 
RTL-Z kopt:Tesla krijgt volledig zelfrijdende functies in augustus
Autofabrikant Tesla komt in augustus met software-updates waarmee de nieuwste modellen volledig zelfstandig kunnen rijden. Het bedrijf gaat daarbij weer een stapje verder, want met de huidige software kunnen de auto's al deels zelf rijden.

Verderop in het artikel iets genuanceerder: ..begint het 'met het uitrollen van volledig zelfrijdende functies

https://www.rtlz.nl/tech/tesla-krijgt-volledig-zelfrijdende-functies-in-augustus
En op Numrush ook iets genuanceerder..
http://numrush.nl/2018/06/11/tesla-schakelt-volledig-autonome-functies-vanaf-augustus-in/
 
Last edited:
Het duurt nog even voor een volledige vergelijking. Vooral de praktijkresultaten van de iPace en de Audi aan de 100+kW CCS zijn interessant.

De Kona en Nero met hun 60kWh packs en de Leaf met groter pack komend jaar (en actieve temp beheersing), lijken interessant. Echter, ik moet nog maar zien of men een gemiddeld hogere laadsnelheid voor elkaar kan krijgen bij die auto's dan de LG Bolt met zijn krappe 35kW tot 80%.

Ik zag een screenshot in een post van Bjorn (dacht op zijn FaceBook) van een iPace op 50kW DC. Die was strak 50kW. Dat hoort ook zo aangezien de accupack van de iPace bij 100% SoC 450V packspanning heeft. Dus in de lagere regionen boven de "standaard" 400V van een 50kW DC CCS station. Geen 3 fase AC als ik het me goed herinner...dat is een beetje jammer voor de "thuisladers" en "destination laders".

Natuurlijk is een vergelijk niet compleet totdat we weten of de Model 3 gebruik kan maken van 50kW DC via de CHAdeMO adapter, dan wel direct kan hangen aan een 50-175kW CCS stekker.

Dat laatste is inmiddels een publiek geheim.