Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
De apps zijn hetzelfde, gebruiken ook dezelfde API's via het internet. Zoveel zit er niet in de apps dat het iets bijzonders vereist van een mobiel. Als dan toch iets gekozen moet worden dan Apple want het aantal verschillende devices is beperkt en Musk heeft zelf ook een iPhone en je wilt niet dat je baas een foutje heeft in z'n app :)
 
Apple iphone of android smartphone? welk ondersteunt Tesla model 3 het compleetst, met de minste 'storingen'. Ik zoi denken android want dat is ook een soort linux besturingssysteem ?

Wat ik lees in het Engelse deel is dat vooral de recentere telefoons het beste werken met dat Model 3 Bluetooth verhaal (deur openen met je telefoon). Het maakt daarbij niet uit of dat nou iPhone of Android is.
 
Bloomberg - Are you a robot?

Model 3 uit elkaar gehaald en vergeleken met andere EVs. Heel informatief, constructief kritisch.

In oa.
Tesla Model 3 teardown shows over 30% profitability as Munro research firm ‘eats crow’
slaat Sandy Monroe toch al een iets andere en veel positievere toon aan.
In
Tesla Model 3 modules are comparable to F-35 flight controller, says expert
valt hij vervolgens steil achterover van de kwaliteit van de Model 3 elektronica!
En zo zijn er nog meer voorbeelden, waarin hij in tweede instantie zijn oordeel ..wat.. bijstelt.
Tot slot zijn verbazing over de enorme stijfheid van de M3 en het naar zijn idee wat vele materiaal op gekke plaatsen is misschien inmiddels wel achterhaald door de inmiddel bekende uitstekende crashtesten van de Model 3. Ik denk niet dat Sandy Monroe op dat moment ( of nu ) een Finite Element Mesh van de Model 3 had ( of überhaupt kon maken ) ... dat is toch weer iets heel anders dan alle schroefjes wegen.
FE-test.jpg
 
  • Informative
Reactions: Carl
Teleurstellend dat Tesla niet koos voor een uitrol naar Europa toe, maar in de plaats daarvan dit nieuwe model introduceert in de oorspronkelijke markt. Maar als dit wil zeggen dat de Noord-Amerikaanse vraag naar de Long Range zijn plateau heeft bereikt dan zou die uitrol er misschien toch nog snel kunnen komen.
 
Hmm. Ik wilde graag RWD en een range die zo groot mogelijk is en had m'n zinnen gezet op de LR met RWD. Vooralsnog betekend dit de mid range kopen. Wat minder range, weet nog niet exact hoeveel die (praktisch) gaat zijn, wie durft daar wat over te roepen?
Maar de upside is ook een wat lagere basisprijs wat met name wat scheelt in de bijtelling.
 
Hmm. Ik wilde graag RWD en een range die zo groot mogelijk is en had m'n zinnen gezet op de LR met RWD. Vooralsnog betekend dit de mid range kopen. Wat minder range, weet nog niet exact hoeveel die (praktisch) gaat zijn, wie durft daar wat over te roepen?
Maar de upside is ook een wat lagere basisprijs wat met name wat scheelt in de bijtelling.

De LR RWD Model 3 heeft 502 EPA highway kilometer bereik.
Ter vergelijking de S100D heeft 552 EPA highway km bereik en de S75D heeft 426 EPA highway km bereik.
De LR RWD Model 3 heeft 8% minder highway bereik dan officiele gemiddelde EPA bereik (city+highway).
Ik verwacht dus 260 * 0,92 = 239 mijl = 384 km highway kilometer.
De EPA highway test kent een gemiddelde snelheid van ~ 78 km/u met pieken van 96 km/u. Haal dus nog ~20% af van deze resultaten en je komt aardig in de buurt van de praktijk.
Mijn inschatting voor snelweg in NL (max 130, maar ook veel 100-120):
S100D ~ 440 km.
S75D ~ 340 km.
M3LR ~ 400 km.
M3MID ~ 307 km.
M3SR ~ 260 km.
X100D ~ 392 km.
X75D ~ 310 km.

Als ik dit forum mag geloven, kloppen de S75D en S100D cijfers best aardig. Ik heb dezelfde ~20% factor genomen voor Model 3, al is mijn verwachting dat het bereik wat hoger zal uitvallen omdat de Model 3 minder luchtweerstand kent en dus een kleinere toename in energiebehoefte kent dan de Model S (naarmate snelheid toeneemt). Zo zou het best kunnen dat deze Model X cijfers wat lager uit zullen vallen in praktijk.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Uit de verklaring van Tesla aan Electrek:
“Our new Mid-Range Battery is being introduced this week in the U.S. and Canada to better meet the varying range needs of the many customers eager to own Model 3, and our delivery estimate for customers who have ordered the Standard Battery is 4-6 months.”

Dit betekent dat iedereen die nog gebruik wil maken van de tax credit van 7500 usd die aan het einde van dit jaar af loopt, niet een standard battery kan afwachten en bestellen maar wel een mid range of long range.
Voor een deel klanten is de long range blijkbaar te duur, door nu een midrange aan te bieden die wel op tijd geleverd wordt voor de credit, maakt Tesla mooi een extra marge in Q4 (meer marge op mid range dan op normal range uitvoeringen), en kan dan in 2019 beginnen met de normal range.

Het is wel slim, maar begint wel een beetje automerk achtige trekjes te vertonen. Dit gaat wel wat verder dan alleen marketing strategie.
 
Tesla launches new Model 3 with ‘mid-range’ battery for $45,000, changes pricing structure
Benieuwd wat nu 'exacte' bereik van de AWD 75kWh vergeleken met deze nieuwe mid-range wordt en wat straks hier de prijsstructuur wordt, met Premium Upgrade al dan niet beschikbaar/verplicht voor de AWD-versie... :confused:

Bizar, zat net kwartier geleden te denken naar aanleiding dat productie door 100k is, dat vraag naar longe range voor huidige prijs wel eens zou kunnen ophouden voor het moment dat Tesla de base range winstgevend kan produceren voor 35k.

En dat ze dus wat met de prijsstelling moeten doen zonder aan de 35k belofte te zitten.

Nou dit dus.
 
Ook las ik dat de nieuwe MR pack geen software limitied LR is. Dus echt een ander pack met minder cellen er in. Tijdens de M3OC podcast werd nog even aangehaald dat auto's die voor het eind van het jaar geleverd worden, in principe gebruik kunnen maken van de 7500 dollar belasting aftrekpost.

Waarom is dat belangrijk....?

De MR is potentieel voor het eind van het jaar te krijgen waardoor een auto van in de basis 45.000 dollar zou "zakken" naar: $ 37500

De SR Base zou weliswaar $ 35000 moeten kosten, maar de max credit zal halveren (eerste helft 2019). Prijs is dan : $ 31250

Je koopt dan een 10.000 dollar duurder model met bijna 4000 dollar "korting". Dat zou misschien genoeg kunnen zijn wat "base" model reserveringshouders over de streep te trekken, terwijl je een auto verkoopt met meer marge en omzet.

Verrassend is het wel. Het zou me niets verbazen dat de LR alleen als AWD zal worden geleverd. Ook in de toekomst. De line-up kan in 2019 best zoiets worden:

- SR Base, RWD met standard interior en misschien Premium ($ 35.000 / $ 40.000)
- MR, RWD met alleen Premium interior of B&W Premium ($ 45.000)
- LR, AWD met alleen Premium interior of B&W Premium ($ 54.000)
- LR, AWD Performance met alleen Premium interior of B&W Premium (ik vermoed straks duurder omdat het Plus pakket niet meer optioneel zal zijn; persoonlijke inschatting). ($ 64.000 / $ 69.000)

De marges voor de beoogde "Base" zijn dan waarschijnlijk nog niet goed genoeg om dit model nu al te introduceren (voor Q4). Dit is ongetwijfeld een poging de potentiële Base klanten zoveel mogelijk over de streep te trekken voor het eind van dit jaar. Voor internationale leveringen beginnen. Ik had het Base model vanaf Q1 2019 in de VS verwacht. Door deze move en de tijdsindicatie op de VS site in de configurator, zal dat waarschijnlijk ergens tweede helft Q2 komend jaar worden voor de VS en het zou kunnen dat wij hier ergens in de herfst pas de eerste aan land krijgen.

Voor de nieuwe lezers:
Om van de $ naar de € te gaan, vermenigvuldig je het $ bedrag met 0.97 en daarna (in NL) de 21% BTW erbij. Dan zou je een redelijke inschatting moeten hebben van de NL prijs van de diverse modellen.
 
De LR RWD Model 3 heeft 502 EPA highway kilometer bereik.
Ter vergelijking de S100D heeft 552 EPA highway km bereik en de S75D heeft 426 EPA highway km bereik.
De LR RWD Model 3 heeft 8% minder highway bereik dan officiele gemiddelde EPA bereik (city+highway).
Ik verwacht dus 260 * 0,92 = 239 mijl = 384 km highway kilometer.
De EPA highway test kent een gemiddelde snelheid van ~ 78 km/u met pieken van 96 km/u. Haal dus nog ~20% af van deze resultaten en je komt aardig in de buurt van de praktijk.
Mijn inschatting voor snelweg in NL (max 130, maar ook veel 100-120):
S100D ~ 440 km.
S75D ~ 340 km.
M3LR ~ 400 km.
M3MID ~ 307 km.
M3SR ~ 260 km.
X100D ~ 392 km.
X75D ~ 310 km.

Als ik dit forum mag geloven, kloppen de S75D en S100D cijfers best aardig. Ik heb dezelfde ~20% factor genomen voor Model 3, al is mijn verwachting dat het bereik wat hoger zal uitvallen omdat de Model 3 minder luchtweerstand kent en dus een kleinere toename in energiebehoefte kent dan de Model S (naarmate snelheid toeneemt). Zo zou het best kunnen dat deze Model X cijfers wat lager uit zullen vallen in praktijk.
Volgens mij kloppen de cijfers ten opzichte van ervaringen van mensen die ik heb gelezen/gezien. Alleen dan wel theoretisch met de totale accu. Wanneer je in de praktijk op pad bent, gebruik je ongeveer 70-80% van de capaciteit tijdens een lange trip terwijl je tussen de SuC hopt. Dus "op snelheid" zal je met de MR ongeveer iedere 250km een SuC opzoeken. Met de LR zou dat dan 320km zijn. De MR lijkt meer dan voldoende "R" te hebben voor snelweg cruisen.
 
Ik weet het niet hoor, met die nieuwe huidige indeling van het model 3 programma.
De LR RWD was maar 4000 usd meer, dus in mijn ogen is de mid range dan niet een super goede deal. Zeker omdat de normal range straks 35k moet kosten, 10.000 minder dan een mid range.

Om de twijfelaars dan maar wat te sturen, rekken ze het prijsverschil met de LR flink op door de Dual engine optie verplicht te maken EN duurder, 5000 usd.

Ik snap wel dat het nu even niet anders kan ivm ramp up en cellen, maar hoop dat wij straks meer keus krijgen.
 
Voor de nieuwe lezers:
Om van de $ naar de € te gaan, vermenigvuldig je het $ bedrag met 0.97 en daarna (in NL) de 21% BTW erbij. Dan zou je een redelijke inschatting moeten hebben van de NL prijs van de diverse modellen.
Dit klopt niet volgens mij, aangezien het er op lijkt dat Tesla de model 3 compleet gaat leveren met RoRo schepen.
Dit betekent op dit moment dat ze 10% invoer zouden moeten betalen ipv de lagere belasting op de model S en X die hier “gemaakt” worden.

1 usd is volgens XE op dit moment 0,87 euro.
35.000 x 0,97 x 1,21 = 41079,50
35.000 x 0,87 x 1,1 x 1,21 = 40528,95
Hoe duurder hoe groter het verschil.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB