Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk zowel onwetendheid van de onervaren verkopers/call center agents, als het feit dat ik me goed kan voorstellen dat Tesla (nog) geen rekening houdt met de fiscale regels in Nederland.

Heel vervelend dat iedereen die nu graag EAP zou willen hebben (en zakelijk wil verrekenen: dus waarschijnlijk 80% van de kopers/leasers) nu met de vraag zit of/hoe dit nu als "accessoire" kan worden aangeschaft.

Laten we in ieder geval dit punt allemaal in het contact met Tesla aangeven, wellicht dat ze daar dan wakker worden en iets regelen: hetzij in de vorm van een aparte factuur, hetzij in een "proefperiode" die onmiddellijk na aanschaf beschikbaar komt. Denk dat dit ook voor Tesla een behoorlijke extra verkoop van EAP oplevert.

P.s. Over onwetendheid: verkoop bij het SC in Rotterdam had nog nooit van iemand gehoord dat je ook rekening moet houden met 2,7% correctie voor "BTW privegebruik". Dat komt dus er ook voor EAP ook nog bij!
 
  • Like
Reactions: Tombaaaa
Heel vervelend dat iedereen die nu graag EAP zou willen hebben (en zakelijk wil verrekenen: dus waarschijnlijk 80% van de kopers/leasers) nu met de vraag zit of/hoe dit nu als "accessoire" kan worden aangeschaft

Sowieso moet je als zakelijk rijder de autopilot achteraf toevoegen. Tenzij je voor een lease korter dan 3 jaar gaat.
Zelfs bij een prijs van 7.400 euro (in plaats van 5.300 met bijtelling) heb je het prijsverschil er in zo'n 3 jaar uit. Je moet wel een beetje lange termijn kunnen denken. ;)
 
Ik had gedacht dat 99% de EAP zonder nadenken zou bestellen? Al was het maar voor de restwaarde achteraf. Een Classic Model S verkoopt ook moeilijker dan een iets recentere met AP1.

Extra opties is voor zakelijke rijders altijd interessanter om achteraf erop te zetten om zo je catalogusprijs lager te houden. En helemaal als het om een optie gaat zoals een stukje software wat met 1 druk op de knop alsnog toegevoegd kan worden direct nadat de kentekenplaten erop geplakt zijn.
Prive is het zelfs ook interessant om het achteraf toe te voegen omdat je verzekeringspremie daardoor lager zal zijn.
 
  • Like
Reactions: Tombaaaa
Ja, ik versta wel dat het ietwat kan schelen, zelfs in België is dat het geval (het jaarlijkse Voordeel alle Aard dat we privé moeten betalen).
Maar er is imho een periode geweest waarin AP meer besproken / bejubeld werd dan de elektrische aandrijflijn. Vandaar mijn verder niets betekenende mening dat het geen keuze is maar een must. Uiteraard zou ik het ook achteraf laten activeren indien het financieel interessanter uitkomt. ;)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Eerste bericht hier van mij:).
1. Wat ik nergens kan vinden is of er memory zit op de elektrische verstelling van de voorstoelen. Graag jullie kennis hierover.
2. EAP: in geval van leasen lijkt mij dit geen probleem mee te leasen na vaststelling catalogus waarde en de besparing op de bijtelling te pakken.
Bij aanvraag voor tarief aan leasemaatschappij zet je deze post onder de accessoires zoals je ook zou doen met trekhaak, leer etc. Lederen bekleding, elektrische trekhaak etc kun je vaak ook direct bestellen als optie van de fabrikant, dus in de bijtelling, maar ook als stelpost in de accessoires na aflevering (tegen de hogere prijs van 5800 euro), hierdoor valt dit niet in de bijtelling, want geen aanpassing cataloguswaarde.
Anyway: Als ik Tesla was, zou ik deze software beschikbaar stellen voor een bedrag per maand, zoals vele software toepassingen tegenwoordig worden verkocht.
 
  • Like
Reactions: Tombaaaa
Eerste bericht hier van mij:).
1. Wat ik nergens kan vinden is of er memory zit op de elektrische verstelling van de voorstoelen. Graag jullie kennis hierover.
2. EAP: in geval van leasen lijkt mij dit geen probleem mee te leasen na vaststelling catalogus waarde en de besparing op de bijtelling te pakken.
Bij aanvraag voor tarief aan leasemaatschappij zet je deze post onder de accessoires zoals je ook zou doen met trekhaak, leer etc. Lederen bekleding, elektrische trekhaak etc kun je vaak ook direct bestellen als optie van de fabrikant, dus in de bijtelling, maar ook als stelpost in de accessoires na aflevering (tegen de hogere prijs van 5800 euro), hierdoor valt dit niet in de bijtelling, want geen aanpassing cataloguswaarde.
Anyway: Als ik Tesla was, zou ik deze software beschikbaar stellen voor een bedrag per maand, zoals vele software toepassingen tegenwoordig worden verkocht.
Ad 1: Ja, middels profiel. Niet alleen je stoel maar veeeeeeeeel meer.
Ad 2: Zie voorgaande posts.
 
Eerste bericht hier van mij:).
1. Wat ik nergens kan vinden is of er memory zit op de elektrische verstelling van de voorstoelen. Graag jullie kennis hierover.
2. EAP: in geval van leasen lijkt mij dit geen probleem mee te leasen na vaststelling catalogus waarde en de besparing op de bijtelling te pakken.
Bij aanvraag voor tarief aan leasemaatschappij zet je deze post onder de accessoires zoals je ook zou doen met trekhaak, leer etc. Lederen bekleding, elektrische trekhaak etc kun je vaak ook direct bestellen als optie van de fabrikant, dus in de bijtelling, maar ook als stelpost in de accessoires na aflevering (tegen de hogere prijs van 5800 euro), hierdoor valt dit niet in de bijtelling, want geen aanpassing cataloguswaarde.
Anyway: Als ik Tesla was, zou ik deze software beschikbaar stellen voor een bedrag per maand, zoals vele software toepassingen tegenwoordig worden verkocht.

Ja, Model 3 met premium interieur heeft bestuurdersprofielen: Model 3 | Tesla

Hij onthoudt posities van stoel/stuur/zijspiegels.
 
Met een monofasige UMC kun je dan niet laden met 11kW? Dus een krachtstroomaansluiting (rode stekker) schiet je niks mee op?

mogelijke oplossingen :
-een 3fazige TeslaUMC kopen (type dat bij Model-S en -X geleverd wordt)
-een 3rd party UMC kopen
-een mobiele lader.


Maar ik vind het jammer (om het woord stom niet te gebruiken) dat we bij de 3 standaard maar een monofazige UMC zouden krijgen.
 
Maar ik vind het jammer (om het woord stom niet te gebruiken) dat we bij de 3 standaard maar een monofazige UMC zouden krijgen.

Maar eerlijk Dirk, hoe vaak heb jij op 3fase met je UMC geladen, waar dat ook niet met 1fase 16A had gekund?
Ik heb de rode stekker diverse keren op vakantie gebruikt maar altijd was er ook wel een blauw contact beschikbaar.
En in bijna alle gevallen schroefde ik het vermogen tijdens het 3fase laden toch terug om de lokale installatie niet te veel te belasten. En had ik ook kunnen volstaan met 1fase 10A ofzo.
Wellicht heeft Tesla de statistieken van het laden met de UMC bekeken en geconstateerd dat er daar een besparingsmogelijkheid was zonder dat het veel mensen nadelig zou raken.
(Plus dat het ze mogelijk helpt om meer TWC’s te verkopen inderdaad)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
Maar eerlijk Dirk, hoe vaak heb jij op 3fase met je UMC geladen, waar dat ook niet met 1fase 16A had gekund?
Ik heb de rode stekker diverse keren op vakantie gebruikt maar altijd was er ook wel een blauw contact beschikbaar.
En in bijna alle gevallen schroefde ik het vermogen tijdens het 3fase laden toch terug om de lokale installatie niet te veel te belasten. En had ik ook kunnen volstaan met 1fase 10A ofzo.
Wellicht heeft Tesla de statistieken van het laden met de UMC bekeken en geconstateerd dat er daar een besparingsmogelijkheid was zonder dat het veel mensen nadelig zou raken.
(Plus dat het ze mogelijk helpt om meer TWC’s te verkopen inderdaad)
ik wil standaard thuis met de UMC gaan laden middels de rode stekker op 11kW. Maar ja, dat wil dan niet met de geleverde UMC.
 
mogelijke oplossingen :
-een 3fazige TeslaUMC kopen (type dat bij Model-S en -X geleverd wordt)
-een 3rd party UMC kopen
-een mobiele lader.


Maar ik vind het jammer (om het woord stom niet te gebruiken) dat we bij de 3 standaard maar een monofazige UMC zouden krijgen.

Het lijkt er zelfs op dat ook de Model S/X standaard de monofase laders erbij krijgen. Die site van Tesla is niet specifiek voor de Model 3.
 
Dus 11 kW intern voor de M3 en 16,5 kW voor de S/X. Uiteindelijk maakt het qua snelheid niet zo veel uit.

edit: Maar dus ook een enkelfase UMC voor nieuwe S/Xen

50342150_10155996295118587_1359423618097872896_o.jpg 50080974_10155996295133587_8006864267280121856_o.jpg
 
Toch een beetje jammer, opnieuw Xtra onvoorziene kosten. De rekening loopt nog wat hoger op. Hier ligt 3 fase 400 volt in de garage, ,dan wil ik ook wel die capaciteit gebruiken. Maar puur zakelijk gezien volstaat die 3,7 KW in 90 procent van de gevallen voor mij. Op een normale nacht laad je dan nog steeds vlot 35 kWh of 200 km. Het is enkel voor die enkele keren dat je s'avonds laat thuis komt met een lege batterij en je de volgende dag weer vroeg op pad moet Dan is het wel leuk dat je dan niet evt nog langs een suc moet. Voordeel is wel dat je nu wel een Xtra laadkabel hebt die je rustig in de frunk kan laten liggen, altijd handig.
 
Toch een beetje jammer, opnieuw Xtra onvoorziene kosten. De rekening loopt nog wat hoger op. Hier ligt 3 fase 400 volt in de garage, ,dan wil ik ook wel die capaciteit gebruiken. Maar puur zakelijk gezien volstaat die 3,7 KW in 90 procent van de gevallen voor mij. Op een normale nacht laad je dan nog steeds vlot 35 kWh of 200 km. Het is enkel voor die enkele keren dat je s'avonds laat thuis komt met een lege batterij en je de volgende dag weer vroeg op pad moet Dan is het wel leuk dat je dan niet evt nog langs een suc moet. Voordeel is wel dat je nu wel een Xtra laadkabel hebt die je rustig in de frunk kan laten liggen, altijd handig.
Je bedoelt dat je je 3-fase garage aansluiting tot een Mennekes laadpunt moet aanpassen, zodat je de max 3x230V / 16A ( is 400V ) is 11kW max kunt benutten?
Als ik hierboven post #7537 goed begrijp zitten bij de Model 3 dus standaard inbegrepen de daar afgebeelde 2 kabels?