Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
enkelfase UMc.. op meerder vakantie-adressen laadt ik via de UMC.. door spanningen in de voltage geeft dat met een snelheid van pakweg 9 km/uur. Gaat 1 fase dan naar een derde daarvan? Dat is toch zinloos - of begrijp ik het niet goed.?

Als je op vakantie laadt middels de UMC op een normaal stopcontact zit je sowieso maar op 1 fase dus met de M3 stekker die je straks krijgt blijft dat gelijk.
 
Als je op vakantie laadt middels de UMC op een normaal stopcontact zit je sowieso maar op 1 fase dus met de M3 stekker die je straks krijgt blijft dat gelijk.

Nou soms heb je best 3fase ter beschikking hoor:

upload_2019-1-18_9-43-42.jpg


Maar ik heb hier toch maar de gewone 220 links gebruikt, leek me iets veiliger :)

Later op de avond bleek dit zooitje ook nog precies onde de afwatering van het dak te hangen, onder deze stekkers stond de regenton.
 
Nou soms heb je best 3fase ter beschikking hoor:

View attachment 369759

Maar ik heb hier toch maar de gewone 220 links gebruikt, leek me iets veiliger :)

Later op de avond bleek dit zooitje ook nog precies onde de afwatering van het dak te hangen, onder deze stekkers stond de regenton.

Kijk eens aan, hier konden dus zelfs 3 tesla's tegelijk met 11kW laden. En dan ook nog 1 met 3.7kW. :D
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ja of een een 3 fasige Tesla UMC lader voor die 10 procent dat je het nodig hebt om sneller te laden.
Zo'n kabel is denk ik een stuk goedkoper dan een compleet laadstation.
Zal globaal de helft schelen schat ik zo, wij hebben deze ( maar we hebben ook een B&B, dus zakelijke aanschaf... scheelt ! ).
Inmiddels 3 jaar, bevalt prima. Van 1 tot 3 fase laden, 3,7 - 11kW. Gewoon Mennekes erin en laden maar, apart kWh metertje binnen.
Er is nogal wat keus.
3eRonde Wmd.jpg
 
Ai ai ai. Net even een uurtje met verschillende Tesla medewerkers gesproken. Het is echt wel Model3 Chaos op dit moment :-D

Moraal van het verhaal: Ze weten nog niets op dit moment. Over de overname van de huidige auto had ik een resem vragen waar ze niet konden op antwoorden, Referral code komt in orde (hoe en wanneer weten ze ook niet) maar vooral is het in België blijkbaar onmogelijk om een Tesla Wall Charger te bestellen zonder VIN nummer. Op de Tesla webshop kan je er perfect één bestellen met een RN maar die leveren dan weer enkel naar Nederland :-S Ik kan natuurlijk altijd een andere laadpaal laten installeren maar liefst blijf ik bij Tesla. Ik heb vooral schrik dat gezien de Model3 chaos de beschikbaarheid van mijn VIN nummer, wachttijd op de TWC zelf en dan nog eens installatie door een installateur niet tijdig gaat zijn voor de effectieve levering. Kan je die TWC enkel rechtstreeks bij Tesla bestellen of weet er iemand een omweg?

Edit: Is echt wel organisatorische chaos op dit moment.
Ik sprak met de gewone sales eerst (Nederlander, geen Belg). Ik had zo het gevoel dat die persoon geen echte procedurele kennis had. Waarschijnlijk dient die 'Sales' enkel voor mensen die incapabel zijn om de bestelling via de website autonoom uit te voeren.
Uiteindelijk gaf die me door aan iemand van het 'Delivery team'. Dit was opnieuw een Nederlander en geen Belg. Maakt mij niet uit hoor, maar ik vermoed dat het Belgische delivery team nog onbestaande is. Die maakte me duidelijk dat hij nog in opleiding was en wel alles nog ging moeten vragen aan zijn collega's. Dat deed die dan ook zonder wachtmuziekje of whatever, gewoon geroezemoes in de achtergrond terwijl ze aan het overleggen waren. Na veel vijven en zessen kwam daar weinig of geen antwoord op mijn vragen van en hebben ze me gevraagd om die op mail te zetten naar [email protected] (Waar vermoedelijk nog geen team achter zit) Misschien loopt het al wat gesmeerder in Nederland maar in België ziet het er alvast naar uit dat hoe snel de autootjes naar hier kunnen getransporteerd worden niet echt het grootste probleem is maar hun capaciteit om de papierwinkel allemaal in orde te krijgen op een deftige manier.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: woeliew01
Ik heb vooral schrik dat gezien de Model3 chaos de beschikbaarheid van mijn VIN nummer, wachttijd op de TWC zelf en dan nog eens installatie door een installateur niet tijdig gaat zijn voor de effectieve levering.

Er zijn andere manieren om te laden in de tussentijd. Sowieso 3kw in je stopcontact met de UMC, en bv hier kan je zien waar in de buurt 11 kw AC chargers zijn (publieke laadpalen). Dan heb je nog de DC fastchargers & Superchargers.

Komt wel goed denk ik!
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zal globaal de helft schelen schat ik zo, wij hebben deze ( maar we hebben ook een B&B, dus zakelijke aanschaf... scheelt ! ).
Inmiddels 3 jaar, bevalt prima. Van 1 tot 3 fase laden, 3,7 - 11kW. Gewoon Mennekes erin en laden maar, apart kWh metertje binnen.
Er is nogal wat keus.
View attachment 369761

Dit ziet er ook goed uit! Heb je ook een foto van hoe dit aan de achterkant eruit ziet?
Bedoel je met "Mennekes erin" gewoon een stekker naar de auto?
Is het (offline) pasjes systeem hiervan zonder abonnementskosten?
 
Dit ziet er ook goed uit! Heb je ook een foto van hoe dit aan de achterkant eruit ziet?
Bedoel je met "Mennekes erin" gewoon een stekker naar de auto?
Is het (offline) pasjes systeem hiervan zonder abonnementskosten?


3eRonde Wmd.02.jpg

Dit is het binnenwerk etc. Als ik me goed herinner is het Mennekes insteekdeel zelfs origineel Mennekes! Verder niks geen wifi / pasjes oid, wij zijn nogal van het KISS principe.(* Tijdens vakanties gaat gewoon de laadpunt switch binnen ( zie afb. ) op 'uit'.

(* we hebben ook nog een Fendt fruitteelttrekker uit 1980 ( inmiddels op blauwe diesel ) die het nog prima doet. Wat dat betreft viel onze overleden Saab uit 1999 een beetje tegen.. :(
 
Vraagje rij nu in een S en krijgen binnenkort een 3 erbij voor mijn vrouw met eigen een eigen tesla account.
Nu zie ik in de Tesla app dat het mogelijk is onder 1 account 2 auto's te beheren. Gesprek met het delivery team kwam ik niet echt verder (die wisten niet dat het kon en adviseerde in-en uitloggen).
Kan je een andere account rechten geven op jouw auto zodat je er twee kan beheren?
Tnx!
 
Maar eerlijk Dirk, hoe vaak heb jij op 3fase met je UMC geladen, waar dat ook niet met 1fase 16A had gekund?
Ik heb de rode stekker diverse keren op vakantie gebruikt maar altijd was er ook wel een blauw contact beschikbaar.
En in bijna alle gevallen schroefde ik het vermogen tijdens het 3fase laden toch terug om de lokale installatie niet te veel te belasten. En had ik ook kunnen volstaan met 1fase 10A ofzo.
Wellicht heeft Tesla de statistieken van het laden met de UMC bekeken en geconstateerd dat er daar een besparingsmogelijkheid was zonder dat het veel mensen nadelig zou raken.
(Plus dat het ze mogelijk helpt om meer TWC’s te verkopen inderdaad)

veel, heel veel.;) paar honderd keren.

maar ik zal er meteen ook aan toevoegen dat dit voor +95% locaties zijn in fabrieken bij klanten. En daar is wel altijd een rode stopcontact voor handen.
(en waarvan het merendeel dan nog bij steeds hetzelfde bedrijf)
Nu goed, als dat op 1*16A zou geweest zijn, was ik waarschijnlijk steeds ook wel thuis geraakt, of aan een suc.
Maar de lader zal zichzelf wel dik terugverdiend hebben;).
Bovendien was het dikwijls -vroeger dan- de aanleiding om over Tesla en electrisch rijden te spreken.

Misschien een atypische situatie, maar er zijn er ook wel velen die thuis enkel via de rode stekker opladen.
 
Hier op blog van @Widodh : blog.widodh.nl/tag/3-phase/
3-phase – Widodh
View attachment 369736
daar heb ik al dikwijls mogen op reageren.
Ja, een laadstation is te prefereren. Ik heb ze zelf ook al 5 jaar eentje.

Maar stellen dat een rode stekker onveilig is, is quatsch.
Deze wordt overal in de industrie gebruikt, in alle mogelijke omstandigheden.

En vergelijk nu zelf eens de pennen van een schuko (waar 13A tot 16A door mag, meestal zelfs afgezekerd met automaten op 20A !) met de pennen van de rode stekker, die altijd afgezekerd zijn met automaten op 16A.
Dat verschil is toch duidelijk !
 
  • Informative
  • Like
Reactions: MusQueTear and Tozz
Nou soms heb je best 3fase ter beschikking hoor:

View attachment 369759

Maar ik heb hier toch maar de gewone 220 links gebruikt, leek me iets veiliger :)

Later op de avond bleek dit zooitje ook nog precies onde de afwatering van het dak te hangen, onder deze stekkers stond de regenton.

Ha Roberto, we zijn het niet eens. ;)

Die rode stekker was toch veiliger geweest.
Gaat allemaal over de stroom die door de pennen en de verbinding loopt.
Kijk naar het oppervlak van de pennen van de schuko (op13A), en het oppervlak van de pennen van de rode (op16A).

Per mm² vloeit er véél méér stroom door de schuko dan bij de CE, en bij slecht contact blijft er nog minder oppervlak over en zal de boel kunnen oververhitten.

Kijk naar de schelpen in het CE stopcontact, en je zal zien dat kans op een slecht contact véél kleiner is bij een CE dan bij een schuko.
 
Ben ik de enige die er niet helemaal gerust op is dat de Europese typegoedkeuring van de Model 3 nog steeds niet rond is (terwijl er al wel een bootlading onderweg is)? Of heb ik dat gemist?

Model S 'Classic rijder' die deze (met ongetwijfeld gemengde gevoelens als het zover is) inruilt op een Model 3 Performance. Lees hier nog altijd regelmatig onzichtbaar mee.
 
Ben ik de enige die er niet helemaal gerust op is dat de Europese typegoedkeuring van de Model 3 nog steeds niet rond is (terwijl er al wel een bootlading onderweg is)? Of heb ik dat gemist?

Model S 'Classic rijder' die deze (met ongetwijfeld gemengde gevoelens als het zover is) inruilt op een Model 3 Performance. Lees hier nog altijd regelmatig onzichtbaar mee.
Het komt zoals het komt.
We gaan het zien.
Laat het maar gebeuren.
Afwachtenmaarweer.nl
;)
 
  • Like
Reactions: Michel3
Er zijn hier diverse members die beweren dat de mid-range niet naar Europa gaat komen.
In dit artikel beweert Musk toch anders.
“Starting around May, we will need to deliver at least the mid-range Model 3 variant in all markets, as we need to reach more customers who can afford our vehicles,” Musk said. “Moreover, we need to continue making progress towards lower priced variants of Model 3.”
 
  • Like
Reactions: S-19910 and T1989