Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ook de mail gekregen. Aan de ene kant heb ik zoiets van... heb die zaterdag toch niets anders te doen, maar tegelijk wil ik ook geen 3 maanden gratis supercharging weggooien, plus het is ook wel weer leuk om de 'eerste keer' puur te houden voor je eigen auto. Als je snapt wat ik bedoel.

Oh en als het een performance model is die ze je laten rijden kan de AWD alleen maar tegenvallen.

Snap zeker wat je bedoelt en zo zit ik er ook in. Ongereden besteld en de eerste keer rijden wil in mijn eigen M3 doen zonder Tesla figuur naast me.
waarschijnlijk sta je ook nog een tijd in de rij voor een proefritje van een kwartiertje.
Nee mij niet gezien.
 
@fivari - Niemand heeft toch "3x400V" thuis? Wij hebben 3x240V 64A en dat was het maximum dat we konden krijgen. OK, tussen de fasen wordt 400V gemeten maar de afname is toch altijd één of meerdere fase(s) + N waardoor 240V?

Als je een driehoek aangesloten netwerk hebt dan is de spanning tussen de fases 230V. Dat speelt voornamelijk in België. In Nederland is de standaardaansluiting echter in ster (dus met nulleider), en dan is er wel degelijk 400V beschikbaar, namelijk tussen de fases. De 230V staat dan tussen een fase en de nulleider. Echt 3 fasen aangesloten apparaten gebruiken dan inderdaad de 400V tussen de fasen, en dan loopt er geen stroom door de nulleider.
 
Als je een driehoek aangesloten netwerk hebt dan is de spanning tussen de fases 230V. Dat speelt voornamelijk in België. In Nederland is de standaardaansluiting echter in ster (dus met nulleider), en dan is er wel degelijk 400V beschikbaar, namelijk tussen de fases. De 230V staat dan tussen een fase en de nulleider. Echt 3 fasen aangesloten apparaten gebruiken dan inderdaad de 400V tussen de fasen, en dan loopt er geen stroom door de nulleider.

De 3x230V komt nog wel voor in België, maar het is toch al in de minderheid. De norm is ook hier 3x400V.
 
Ik kijk uit naar de tests bij Fastned :)
Die mag je t.z.t. zelf doen denk ik. Zit vast niet in de testrit.

ik wil met name de vering ervaren. Of ik genoegen kan nemen met stalen veren, of toch blijf wachten op luchtvering.
De rest is vast fantastisch, daar heb ik geen twijfel over. De twee keer dat ik erin gezeten heb, was er geen enkele twijfel.
De twee testritten in een S hadden me al overtuigd dat ik echt een Tesla wil.
Minpunten komen toch pas na een tijdje zelf met mijn eigen 3 gereden te hebben.
 
Last edited:
Ondertussen is de Aurora wel aangemeerd (de Symphony is 'm gesmeerd richting China).

Schermafbeelding 2019-01-24 om 00.52.40.png
 
  • Like
Reactions: S-19910
Gaat in tekst niet om bestellen, gaat over leveren. Dus geen testrit voordat je auto geleverd wordt.

Dus als je na bestellen en voor leveren nog een proefrit maakt geen 9 maanden, maar 6 (als je referral hebt gebruikt)

Dat ben ik niet met je eens. Over die 1 VS 3 dagen terugbrengen, dat klopt. Staat inderdaad in de voorwaarden en daar is geen twijfel mogelijk:

Indien u uw voertuig geleverd heeft gekregen zonder ooit een test- of demo-rit te hebben gedaan dan begrijpen we dat u mogelijk extra tijd nodig heeft om uw voertuig te leren kennen. In dat geval heeft u drie (3) kalenderdagen na levering om uw voertuig terug te brengen, met inachtneming van de bepalingen en voorwaarden van ons retourbeleid.
Bron: Retourbeleid

Echter op de referral pagina staat dit:
Als zij bestellen zonder ooit een testrit bij ons te hebben gedaan, ontvangen ze nog eens drie maanden lang gratis gebruik van Supercharging. Ook hebben ze drie kalenderdagen de tijd om na levering hun auto te retourneren.
Bron: Referral Programma

Over Superchargen lijkt me dit duidelijk. Echter nu spreken ze zichzelf tegen over het retourbeleid. Er staat toch echt "bestellen".

En voordat iemand weer gaat zeggen "boeien", het boeit mij wel. Ik hoef geen testrit te doen, maar vind het leuk. Echter zijn die drie maanden extra belangrijker voor mij, er is mogelijk een tripje naar Noorwegen in die tijd.
 
Kwam deze info tegen over de EU typegoedkeuring door de RDW:
Eerste Tesla Model 3 EU typegoedkeuring gegevens bekend - Kenteken.TV blog
Drie versies! De P3D (E3D PP2N), AWD (E3D BB1N) en een RWD (E3R BB1N).
Ook info dat de elektromotoren op voor- en achteras verschillend zijn voor P3D en AWD.
Helaas geen info over trekgewicht...

Heb je ook ergens dit overzicht van alle M3 modellen die nu in Amerika leverbaar zijn?
Ik mis bijvb de LR RWD versie en welke motoren die dan heeft.
 
Heb gezocht en ben verzopen in de reacties (die vooral betrekking hebben op de S en X) en heb dus niets nuttigs kunnen vinden.

Wie heeft er een oplossing voor een trekhaak voor de 3 om fietsen mee te vervoeren? Sta al even in contact met de firm Hoppenbrouwers Motors (althans, het meeste verkeer gaat hun kant op) die een trekhaak aanbieden voor de 3 (≥ trekhaak tesla model 3 montage mogelijk - Kamperen | Toebehoren - Marktplaats.nl).

Maar echte detail info (ben vooral benieuwd naar hoe onzichtbaar de constructie is als je de haak verwijdert en hoe bewerkelijk dat proces is) komt maar niet mijn kant op. Zijn er alternatieven?

Ben nog steeds geïnteresseerd in reacties. Er zullen toch wel meer mensen op zoek zijn naar een oplossing voor 'het' fietsenprobleem?

Maar in het kader hiervan komt natuurlijk ook de vraag op hoe het zit met fabrieksgarantie wanneer je er een trekhaak onder hangt. In de voorwaarden voor de S lees ik:

UITSLUITINGEN EN BEPERKINGEN

Beperkingen

De Tesla fabrieksgarantie geldt niet voor schade en defecten tengevolge van normale slijtage, onoordeelkundig gebruik, aanrijdingen, gebrek aan onderhoud, verkeerd gebruik, opslag en transport, en onder meer bij:
• Wanneer de auto bij het constateren van de klacht die onder de garantie valt, niet direct en binnen de lokale wettelijke termijnen bij een Tesla Servicecentrum wordt aangeboden voor reparatie.
• Bij ongelukken, aanrijdingen en van buitenaf komend onheil;
• Bij reparaties, veranderingen of aanpassingen van de auto of het installeren of gebruiken van niet-toegestane onderdelen, vloeistoffen of accessoires door niet-erkende personen of bedrijven;
• Verkeerd uitgevoerde reparaties en onderhoud (niet gedaan door een Tesla Servicecentrum, ...
Dat schade en defecten als gevolg van het gebruik van niet goedgekeurde accessoires zijn uitgesloten van de fabrieksgarantie lijkt me logisch. Maar staat dat hier nu ook echt? Staat hier:

De Tesla fabrieksgarantie geldt niet voor schade en defecten ten gevolge van gebruiken van niet-toegestane onderdelen, vloeistoffen of accessoires door niet-erkende personen of bedrijven

of staat hier:

De Tesla fabrieksgarantie geldt niet bij gebruiken van niet-toegestane onderdelen, vloeistoffen of accessoires door niet-erkende personen of bedrijven

In het US instructieboekje voor de 3 staat dit:

20171127-aanhangwagen-wiki-tesla-model-3-owners-manual-page-133-extract-1024x683.jpg


Ze maken expliciet een probleem van 'trekken'. Maar over 'dragen' wordt niets gezegd (althans niet op deze pagina).
 
Leuk weegt niet op tegen het risico lopen dat je die drie maanden verliest lijkt mij.

Maareuh; boeiuh! :D
Reken voor je zelf uit hoe vaak je gebruik zou maken van superchargen in die 3 extra maanden. Dat valt voor iedereen anders uit.
Voor mijzelf denk ik nauwelijks. Ik vind het bovendien belangrijker om antwoord te krijgen op de vraag of Model 3 acceptabele vering heeft.
 
  • Like
Reactions: bonfie
Ben nog steeds geïnteresseerd in reacties. Er zullen toch wel meer mensen op zoek zijn naar een oplossing voor 'het' fietsenprobleem?

Maar in het kader hiervan komt natuurlijk ook de vraag op hoe het zit met fabrieksgarantie wanneer je er een trekhaak onder hangt. In de voorwaarden voor de S lees ik:


Dat schade en defecten als gevolg van het gebruik van niet goedgekeurde accessoires zijn uitgesloten van de fabrieksgarantie lijkt me logisch. Maar staat dat hier nu ook echt? Staat hier:

De Tesla fabrieksgarantie geldt niet voor schade en defecten ten gevolge van gebruiken van niet-toegestane onderdelen, vloeistoffen of accessoires door niet-erkende personen of bedrijven

of staat hier:

De Tesla fabrieksgarantie geldt niet bij gebruiken van niet-toegestane onderdelen, vloeistoffen of accessoires door niet-erkende personen of bedrijven

In het US instructieboekje voor de 3 staat dit:

20171127-aanhangwagen-wiki-tesla-model-3-owners-manual-page-133-extract-1024x683.jpg


Ze maken expliciet een probleem van 'trekken'. Maar over 'dragen' wordt niets gezegd (althans niet op deze pagina).
Gelukkig wordt duidelijk gesuggereerd dat er wel een trek-mogelijkheid komt. Ik wil een aanhangwagen kunnen trekken. Heb besloten om probleem uit de weg te gaan door een andere fossiele auto aan te houden. Een andere dan we eerst van plan waren.