Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
@Jooop dien ze van repliek!
:). Een $35.000 auto €31.000 maken, in USA is prijs zonder BTW! En alsof je je pasje hee-le-maal hebt weggestopt zodra je net in de auto zit als je weet dat je hem dan op center console moet plaasen. Vervolgens gaan ze er aan voorbij dat je met gekoppelde app helemaal niks hoeft te doen, zelfs geen startknop (toch?). Gemiste kans, behalve dat de Model 3 nog niet die betaalbare EV is waar iedereen op wacht. Dat is wel waar.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Toch vind ik ze best positief over Kona, Ioniq of Niro. Daar lijken ze ook serieuzer te kijken naar de potentie van de auto dan ze in dit filmpje doen.

Edit: ja dat een Model 3 ook peperduur of onverzekerbaar lijkt helpt niet erg mee, ook niet om mij over te halen ;).
 
Dus enkelfasig 32A kan ik een laadsnelheid van circa 7 kW behalen? De beperking van de interne zit dus niet op de stroom (16A) maar op het vermogen (11 kW)?
@Merijn Misschien handig om in gedachten te houden:
Volt x Ampere = Watt
Op oudere (bouw)tekeningen zie je dat nog wel, staat er ipv Watt gewoon als afkorting VA
Dus
230Volt x 32Ampere = 7360 Watt = ruim 7kW vermogen waar je maximaal mee kunt laden.
en dus
230Volt x 16Ampere = 3680 Watt = bijna 3,7kW ( typisch wat een elektragroep in NL aankan! )
Bv een Quooker van 1600W + een vaatwaaser van 2300W, zoals vaak voorkomt op één groep, is samen met zijn 3,9kW in principe dus net ff teveel voor die ene groep, een simpel stroomverdelertje van een 50,- is dan de oplossing maar in de praktijk valt het wel mee...
Fivari-achtige oplossingen daarentegen bieden slimme uitkomst om het maximaal toegestane vermogen voor je gehele huis optimaal te benutten, van belang bij een zware toepassing als EV-laden.
Ps En nee ik heb geen aandelen in....!
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: wooter and FrankNL
Heerlijk. De kortste route met die boot nemen om ons niet nog onnodig langer te laten wachten!
Ik hou dr van.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-02-10 om 21.26.21.png
    Schermafbeelding 2019-02-10 om 21.26.21.png
    1.9 MB · Views: 56
Last edited:
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and Chasx
//**//

Edit: ja dat een Model 3 ook peperduur of onverzekerbaar lijkt helpt niet erg mee, ook niet om mij over te halen ;).

1. peperduur ? Er is méér dan enkel een aankoopprijs. TCO : laat dat een belletje rinkelen ?

2. onverzekerbaar ? Ik kan alleen voor België spreken : héél concurrentiële tarieven hier. Ik betaal straks amper meer dan 6 jaar terug voor een Ford. En ook dat was zonder schadeverleden.
En het verleden laat mij vermoeden dat de tarieven in Nederland scherper zijn.

Maar ja, dan moet je dus níét bij ANWB zijn
 
@Merijn Misschien handig om in gedachten te houden:
Volt x Ampere = Watt
Op oudere (bouw)tekeningen zie je dat nog wel, staat er ipv Watt gewoon als afkorting VA
Dus
230Volt x 32Ampere = 7360 Watt = ruim 7kW vermogen waar je maximaal mee kunt laden.
en dus
230Volt x 16Ampere = 3680 Watt = bijna 3,7kW ( typisch wat een elektragroep in NL aankan! )
Bv een Quooker van 1600W + een vaatwaaser van 2300W, zoals vaak voorkomt op één groep, is samen met zijn 3,9kW in principe dus net ff teveel voor die ene groep, een simpel stroomverdelertje van een 50,- is dan de oplossing maar in de praktijk valt het wel mee...
Fivari-achtige oplossingen daarentegen bieden slimme uitkomst om het maximaal toegestane vermogen voor je gehele huis optimaal te benutten, van belang bij een zware toepassing als EV-laden.
Ps En nee ik heb geen aandelen in....!

Ja, zoveel kan ik me nog wel herinneren van de natuurkunde lessen. :D
Maar mijn aanname was dat de interne lader van de Tesla niet beperkt was in vermogen (tot 11 kW), maar in stroom (tot 16A) dus dat een laadkabel van 32A geen zin zou hebben. Volgens @fivari zou de interne lader van de Model 3 dus ook 32A enkelfasig aankunnen (je komt dan uit op circa 7 kW).
 
Ja, zoveel kan ik me nog wel herinneren van de natuurkunde lessen. :D
Maar mijn aanname was dat de interne lader van de Tesla niet beperkt was in vermogen (tot 11 kW), maar in stroom (tot 16A) dus dat een laadkabel van 32A geen zin zou hebben. Volgens @fivari zou de interne lader van de Model 3 dus ook 32A enkelfasig aankunnen (je komt dan uit op circa 7 kW).
De interne lader van de M 3 schijnt 1 voeding > 16A te splitsen in (max 3) brokken van (max) 16A en die krijgt ie keurig verwerkt.
3 fasenx 16A x 230v = 11 kW .
 
Ah, dus max 48A (te verdelen in drieën). Dat verklaart waarom ik die 48A ook zie staan als max in te stellen stroom op het scherm in de auto.
Klopt. Volgens mij wordt die 48 overigens als 2x24 aangeboden of 3x 16 omdat er geen type 2 kabel is die meer 32A per fase kan transporteren. Maar hang me er niet aan op, want ik ben geen techneut, al heb ik wel mijn eigen TWC aangesloten :)
 
  • Like
Reactions: Merijn
@Merijn Misschien handig om in gedachten te houden:
Volt x Ampere = Watt
Op oudere (bouw)tekeningen zie je dat nog wel, staat er ipv Watt gewoon als afkorting VA

Incorrect, VA betekent iets anders dan Watt bij wisselspanning/stroom. Als stroom en spanning in fase zijn, dan is cos(phi) van de fasehoek 90 graden, oftewel 1. In dat geval geldt [VA]=[W]. Anders geldt [VA]*cos(phi)=[W] waarbij phi de fasehoek is. Dit heeft consequenties waar het vermogen gedissipeerd wordt. Als je het echt wilt weten dan kom je in de hogere wiskunde terecht (ja, echt) met complexe getallen (waarbij geldt dat i^2=-1).