Mijn ervaring als Tesla noob zonder proefrit van de eerste 2 dagen LR AWD:
Dag 1: Delivery
Ik was een half uur eerder aangekomen en kon in de lounge wachten, het ging vrij rap, voordat mijn koffie op was werd ik opgehaald.
Korte uitleg gehad over de bediening, app, opladen, openen met pasje. Accu was iets over de helft geladen, 12km op de teller.
Na een kwartiertje reed ik naar buiten, daar nog even aan de lader gehangen en de checklist doorgelopen (
I’m collecting my Tesla: Model 3 delivery checklist – Tesla Checklists), ik vond alleen de rubbers tussen de deuren er een beetje slordig uit zien, geen idee hoe dat op de andere Tesla's eruit ziet, misschien dat dit het windgeruis die ik straks omschrijf verklaard.
Tijdens de rit naar huis was Autopilot in ~15 minuten gekalibreerd, auto rijdt lekker, trekt razendsnel op, regenerative braking is even wennen.
Later aan een 11kW openbare paal gezet met bijgeleverde Mennekes kabel, het laden ging met 67 km/u erbij.
Dag 2: Snelweg windgeruis, achterbak druppels, Autopilot phantom brake, Supercharger Model 3 priority
Melding op het scherm: SOS Onderhoud eCall-noodoproepsysteem vereist, neem contact op met Tesla Service. Minuut of 10 in de wacht gestaan maar kreeg niemand, na ongeveer 5 minuten sprong het wachtbandje na wat gekraak van Nederlands naar Engels, zeker een soort overloop voor als je te lang in de wacht staat.
Vervolgens het telefoonoplaadkabeltje geïnstalleerd zodat je je telefoon netjes kan plaatsen (kwam er pas thuis achter toen ik het boekje opende, vond het al vreemd dat ie zo kort was).
Ook even een 22kW paal geprobeerd, nog steeds 67km/u, waarschijnlijk klopt de paal info niet uit de newmotion app of het maakt geen verschil op een Model 3.
Dat glazen dak is mooi maar niet met vogelpoep, de laadpaal stond bij een boom
Maar ik kon dus gelijk even de natte achterbak test doen, dus even naar de wasserette gereden, schoongespoten en de achterbak open gedaan, vielen wel een paar druppels naar binnen maar niet zo dramatisch als in sommige filmpjes te zien was.
Vervolgens een beetje op de snelweg gereden, gisteren reed ik nog wat voorzichtig dus heb ik het waarschijnlijk daardoor niet gemerkt, vandaag wat meer 130 of harder en vind het windgeruis toch wel wat aan de luide kant, nog net niet alsof iemand zijn raam niet goed heeft gesloten maar komt wel in de buurt daarvan, ik vraag me af of anderen dat ook hebben.
Autopilot krijg ik nog niet echt onder de knie, misschien gebruik ik 'm verkeerd, je moet niet alleen je handen aan het stuur houden maar ook steeds een trekje geven aan het stuur wat ik eerder vermoeiend vind dan op je eigen automatische piloot rijden, ook van banen wisselen paar keer geprobeerd, 1 x tikje geven of lang, maar gebeurd niks, blijft gewoon de baan volgen (in autopilot). Daarna even een minuutje met autopilot achter een vrachtwagen gereden en mijn eerste phantom brake meegemaakt, gelukkig reed er een Model S achter me dus die zal wel begrip hebben, daarna autopilot uitgezet en niet meer aangezeten.
Daarna mijn eerste supercharger, ik stond ik eerst bij een verkeerde, ik wist niet dat er een aparte Model 3 priority stalling was verderop.
Nog iets geks wat ik nog niet heb kunnen achterhalen wat het is, ik heb nu 2x gehad dat ik nadat wegreed een korte "tok" hoorde. (nee het was niet de vogelpoep)