Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Voordat ik elektrisch ging rijden heb ik een scala van ICE's gehad. Van geen van hen heb ik ooit precies geweten hoeveel liter in de tank ging. Evenmin heeft het maximale bereik op een tank mij wakker gehouden.
Het enige gegeven dat telde was het verbruik: 1 op 12 of 1 op 14 of bij de laatste 1 op 9. Ik weet, moet tegenwoordig liters per 100 km zijn maar ik ben dan van de wat oudere generatie.

Bij de EV, zeker de eersten zoals Leaf, was het bereik het grootste struikelblok en daar moest op gelet worden. Bereik hield verband met aantal kWh-tjes dus gingen we die tellen.
Met de Model 3 in de meestverkochte uitvoering (ik denk dat dat de long range versie zal zijn) is het bereik niet meer zo'n spectaculair gegeven, bijna 500 km en met elke dag een geladen batterij kom je waar je wezen moet en af en toe dan bijladen. Ook degenen zonder eigen laadplek laden straks aan de rand van de stad bij thuiskomst of vertrek of gewoon één of twee keer per week en kijken anders tegen bereik aan dan wij. Gewoon net zoals ze dat met een benzineauto deden.

Uiteindelijk gaan we weer kijken naar de efficiency, ofwel het aantal kilometers dat je op een kWh kunt rijden. Ook al is stroom niet duur, op den duur willen we dat dat ook zo netjes mogelijk blijft en het is tegelijk een goed vergelijkingsmateriaal. Zeker wanneer de overheid de accijnzen op brandstof op een andere manier moet gaan binnenhalen.

Daarom begrijp ik best dat de badges met aantallen kWh verdwijnen want daar zal het niet om gaan. De optie om te kiezen tussen twee ranges is eenvoudig en voor iedereen te begrijpen. Nieuwe rijders hebben niet onze achtergrond en benadering.

Ook hier dus begrip voor nieuwe aanvliegroutes.
 
Ik had niet anders verwacht Hans ;)

Maar serieus, ik merk dat wij, omdat wij een historie hebben met onze EV's/Tesla's, onze ervaringen projecteren op wat belangrijk en goed zou zijn voor de nieuwe rijders straks. Het knappe van het geheel vind ik dat er kennelijk een pad gelopen wordt waarbij men veel verder kijkt en ook wij daarin een tijdgebonden rol hebben en ervoor moeten oppassen dat we daarin blijven vastzitten. Het gaat nu allemaal erg snel.
 
Aan de aantallen te zien is het mogelijke een lease maatschappij die hebben nog een ander item: als hun auto's gezien worden is dat reclame en zullen mensen bij hun gaan leasen (mogelijk) waarbij ze dus weer extra verdienen.

Zeker geen leasemaatschappij, ik werk voor een groot internationaal adviesbureau met zo'n 2600 medewerkers in NL. Wij doen het vooral uit duurzaamheidsprincipe.

Toen de Leaf net uit was mocht deze eerst in een pilot en na succesvolle evaluatie mocht deze voor vrijwel iedereen.
Alle plug-ins met gunstige bijtelling mochten na evaluatie niet vanwege onvoldoende zuinig (de pilot werkte met een bonus/malus op verbruik en met de km's die de meeste consultants maken heeft een plug-in beperkt effect)
De Tesla Model S mogen vanaf een bepaalde leasecategorie (basismodel in mijn geval maar ben er zeer blij mee). Alternatieven voor mij waren 5-serie of Volvo V90.
Zal voor model 3 waarschijnlijk ook basismodel worden voor de golf klasse en extended range voor de A4 klasse.

en wat moet je zoal kunnen om daar te mogen werken?:cool:

Wat je vooral moet kunnen is met de juiste positieve instelling en analytische en 'soft skills' klanten willen helpen. HBO/WO vereist bij voorkeur met technische achtergrond. We zijn hard op zoek naar mensen, stuur PM bij interesse ;)
 
heeft er iemand moeite mee dat op het moment dat de meesten hier hun model 3 op de oprit hebben staan het enigzins een 'verouderd' model is dat 3 a 4 jaar geleden werd voorgesteld.
Je benadert het allemaal wel vanuit het negatieve zeg...
Daarom een retorische vraag: is een model S die je vandaag bestelt dezelfde auto als het model dat in 2011 (of was het 2010?) werd voorgesteld?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Zeker geen leasemaatschappij, ik werk voor een groot internationaal adviesbureau met zo'n 2600 medewerkers in NL. Wij doen het vooral uit duurzaamheidsprincipe.

Toen de Leaf net uit was mocht deze eerst in een pilot en na succesvolle evaluatie mocht deze voor vrijwel iedereen.
Alle plug-ins met gunstige bijtelling mochten na evaluatie niet vanwege onvoldoende zuinig (de pilot werkte met een bonus/malus op verbruik en met de km's die de meeste consultants maken heeft een plug-in beperkt effect)
De Tesla Model S mogen vanaf een bepaalde leasecategorie (basismodel in mijn geval maar ben er zeer blij mee). Alternatieven voor mij waren 5-serie of Volvo V90.
Zal voor model 3 waarschijnlijk ook basismodel worden voor de golf klasse en extended range voor de A4 klasse.



Wat je vooral moet kunnen is met de juiste positieve instelling en analytische en 'soft skills' klanten willen helpen. HBO/WO vereist bij voorkeur met technische achtergrond. We zijn hard op zoek naar mensen, stuur PM bij interesse ;)

Dus je geeft te kennen dat je werkgever het niet voor de bijtelling doet en dat is wat ik dus zei. Anders hadden de hybrides ook gemogen maar die zijn na een door berekening niet duurzaam dus kostentechnisch niet erg interssant.
 
IMG_5942.jpg
Over de voorgaande opmerkingen over veroudering gesproken .. Elon twitterde het volgende als reactie op een vraag over een performance version m3
 
Een Renault Zoe Böse uitvoering (de duurste) kost Euro 38K (max 40K incl. Opties) en dan koop je de batterij van 41 Kw en rij je op 1 lading 300 echte km. Voor 30,5 K heb je deze luxe versie met batterijhuur. Voor die 8000 meerprijs kan je, afhankelijk van aantal km die je per jaar rijd - en dus per maand betaald, 6-8 jaar rijden.
Wat ik maar wil zeggen dat Tesla nu al qua bereik concurrenten heeft die aanmerkelijk goedkoper zijn dan M3 base versie. Laten we de nieuwe Ampera, Leaf en de VW modellen maar afwachten. Ik weet het zijn geen Tesla's maar dat wil niet zeggen dat deze auto's niet bruikbaar zijn -integendeel. Wie weet verlaagd Elon de prijzen wel als de concurrenten aan Tesla's poten gaan zagen.

Sorry, maar die 300 is echt onzin. Wij hebben hem 2 weken op proef gehad en 250km onder normaal gebruik is toch echt wel de max.
 
Jongens wat een hoop berichten!
Niets aan toe te voegen dan een wens. Kunnen we ajb stoppen met het getal 35k als instapprijs voor Nl en B?
Het is even wennen, maar voor de oefening:

42k 42k 42k 42k 42k 42k 42k

€37.500... USD/EUR en BTW

Afgankelijk van EUR/USD en de kosten van productie en transport zal dit oplopen naar max €39.500 ivm psychologische grens van €40k
 
  • Love
Reactions: Klaas
De berichten over de Bolt/Ampera-e zijn inderdaad wat tegenstrijdig. In de VS zou eerst de productie iets langer stilgezet worden, maar later is tegengesproken dat het voor de Bolt zou zijn. Ondertussen lijken de voorraden Bolt mogelijk hoger te liggen dan gewenst. De verkopen lijken te stijgen, maar liggen momenteel rond de 1600-1700 per maand in de VS.

Tijdje terug bij Opel kunnen vinden dat je je in kon schrijven en dat de verwachting was dat "ergens" in 2018 de eerste in NL geleverd zouden kunnen worden. Ondanks dat de Opel zeker geen slechte EV is, lijkt GM (PSA??) van dit wereldmodel niet al te veel per jaar te willen maken (nu rond 20.000 per jaar, max zou rond de 50.000 per jaar liggen). Zo komt er ook geen stuurtje aan de rechter kant...terwijl de UK momenteel een van de grootste EV markten is en daar erg veel groei is.

Ene site zegt Bolt is verliesgevend, de ander spreekt dat tegen. Een ding is zeker...GM heeft dat model niet op de wereld gezet om deze te veroveren met aantallen ver boven de 100.000 stuks per jaar.

Elon heeft bij de delivery even gezegd dat er 500.000 Model 3 en ongeveer 100.000 Model S en X per jaar moeten worden gemaakt vanaf eind 2018.

Er is echt een flinke markt voor auto's tot 50-60k euro met een dikke accu. Een 60-70kWh BMW3, Audi A4, Mercedes C of Volvo S60 zouden echt als warme broodjes gaan. Zeker wanneer men (eindelijk) vaart zet achter CCS 150kW (en dat ook goed gebruiken). Het is blijkbaar toch niet zo makkelijk om te realiseren als sommige (journalisten) doen vermoeden ;).



Dat is waar. Elon heeft dat als doel gesteld en we weten dat de Model 3 compleet nieuwe drivetrains (en invertors) moet hebben. Eens kijken of die twee dingen gaan samenkomen ;). Blijft toch belangrijk...wanneer je na 80.000km geconfronteerd wordt met een vervanging...

Naar mijn mening kan nog steeds geen enkele andere autofabrikant op een degelijke manier electrische autos verkopen. De dealers zitten in de weg : je moet via een dealer die niets kent van electrische autos en de potentiële koper steeds een alternatief probeert aan te smeren.

Ik heb in het pre-model3 tijdperk bij Mercedes geïnformeerd over de B, en in het pre-modelS tijdperk bij Nissan.
Het masochistisch gehalte lag telkens héél hoog.
In beide gevallen heb ik op een bepaald moment foert gezegd.
 
  • Like
Reactions: is3
Same difference trouwens, niet? Noem iets "85" en er is iemand die bewijst dat het ding eigenlijk "81.2" zou moeten heten; noem een M3 "312" en die discussie wordt nog veel heviger (ook al omdat Tesla intussen perfect weet, met 200k wagens die rijden, wat de echte verhouding is tussen de reële gemiddelde range en die van EPA/NEDC).

Gewoon M3 en M3L laten heten, of zo :)...