Hans Noordsij
Well-Known Member
Voordat ik elektrisch ging rijden heb ik een scala van ICE's gehad. Van geen van hen heb ik ooit precies geweten hoeveel liter in de tank ging. Evenmin heeft het maximale bereik op een tank mij wakker gehouden.
Het enige gegeven dat telde was het verbruik: 1 op 12 of 1 op 14 of bij de laatste 1 op 9. Ik weet, moet tegenwoordig liters per 100 km zijn maar ik ben dan van de wat oudere generatie.
Bij de EV, zeker de eersten zoals Leaf, was het bereik het grootste struikelblok en daar moest op gelet worden. Bereik hield verband met aantal kWh-tjes dus gingen we die tellen.
Met de Model 3 in de meestverkochte uitvoering (ik denk dat dat de long range versie zal zijn) is het bereik niet meer zo'n spectaculair gegeven, bijna 500 km en met elke dag een geladen batterij kom je waar je wezen moet en af en toe dan bijladen. Ook degenen zonder eigen laadplek laden straks aan de rand van de stad bij thuiskomst of vertrek of gewoon één of twee keer per week en kijken anders tegen bereik aan dan wij. Gewoon net zoals ze dat met een benzineauto deden.
Uiteindelijk gaan we weer kijken naar de efficiency, ofwel het aantal kilometers dat je op een kWh kunt rijden. Ook al is stroom niet duur, op den duur willen we dat dat ook zo netjes mogelijk blijft en het is tegelijk een goed vergelijkingsmateriaal. Zeker wanneer de overheid de accijnzen op brandstof op een andere manier moet gaan binnenhalen.
Daarom begrijp ik best dat de badges met aantallen kWh verdwijnen want daar zal het niet om gaan. De optie om te kiezen tussen twee ranges is eenvoudig en voor iedereen te begrijpen. Nieuwe rijders hebben niet onze achtergrond en benadering.
Ook hier dus begrip voor nieuwe aanvliegroutes.
Het enige gegeven dat telde was het verbruik: 1 op 12 of 1 op 14 of bij de laatste 1 op 9. Ik weet, moet tegenwoordig liters per 100 km zijn maar ik ben dan van de wat oudere generatie.
Bij de EV, zeker de eersten zoals Leaf, was het bereik het grootste struikelblok en daar moest op gelet worden. Bereik hield verband met aantal kWh-tjes dus gingen we die tellen.
Met de Model 3 in de meestverkochte uitvoering (ik denk dat dat de long range versie zal zijn) is het bereik niet meer zo'n spectaculair gegeven, bijna 500 km en met elke dag een geladen batterij kom je waar je wezen moet en af en toe dan bijladen. Ook degenen zonder eigen laadplek laden straks aan de rand van de stad bij thuiskomst of vertrek of gewoon één of twee keer per week en kijken anders tegen bereik aan dan wij. Gewoon net zoals ze dat met een benzineauto deden.
Uiteindelijk gaan we weer kijken naar de efficiency, ofwel het aantal kilometers dat je op een kWh kunt rijden. Ook al is stroom niet duur, op den duur willen we dat dat ook zo netjes mogelijk blijft en het is tegelijk een goed vergelijkingsmateriaal. Zeker wanneer de overheid de accijnzen op brandstof op een andere manier moet gaan binnenhalen.
Daarom begrijp ik best dat de badges met aantallen kWh verdwijnen want daar zal het niet om gaan. De optie om te kiezen tussen twee ranges is eenvoudig en voor iedereen te begrijpen. Nieuwe rijders hebben niet onze achtergrond en benadering.
Ook hier dus begrip voor nieuwe aanvliegroutes.