Edi99
Egbert Dijkstra
En tot slot een laatste kanttekening bij de TCO in vergelijking met een ICE. De hogere aankoopprijs, zo wordt algemeen gesteld, wordt voor een stuk terugverdiend door lagere gebruikskosten. Dat geldt ook voor de M3, maar toch vooral voor degenen die thuis kunnen laden. Af en toe laad ik aan publieke betalende laadpalen en de variabele kost per km (typisch 35€c/kWh, maar oplopend tot 0,69 €c/kWh bij Allego snellaadpalen) is in die situatie nog maar marginaal lager of zelfs hoger dan die van een dieselwagen. Met het wegvallen van het gratis SUCcen verandert, voor iemand die geen thuislaadmogelijkheden heeft, het TCO-plaatje aanzienlijk.
In principe klopt dit wel. Maar in de vergelijking ben ik uitgegaan van een A4 van 35K op benzine. De basisversie A4 ter vergelijking met de M3 basisversie. Diesel is goedkoper, maar aanschafprijs auto hoger. Ik heb geen cijfers , maar denk dat er een substantieel aantal M3 rijders zijn die thuis zullen kunnen laden. Je hebt er echt niet altijd een oprit voor nodig - is ons kleine dorp ken ik er zo drie die op die maner laden. En kom ook genoeg bedrijven tegen waar je gewoon gratis kunt laden. Maw - voor veel mensen zal dit toch een belangrijk argument worden. Zeker bij de km-vreters en die zitten toch veelal in de lease in deze klasse.