Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
En tot slot een laatste kanttekening bij de TCO in vergelijking met een ICE. De hogere aankoopprijs, zo wordt algemeen gesteld, wordt voor een stuk terugverdiend door lagere gebruikskosten. Dat geldt ook voor de M3, maar toch vooral voor degenen die thuis kunnen laden. Af en toe laad ik aan publieke betalende laadpalen en de variabele kost per km (typisch 35€c/kWh, maar oplopend tot 0,69 €c/kWh bij Allego snellaadpalen) is in die situatie nog maar marginaal lager of zelfs hoger dan die van een dieselwagen. Met het wegvallen van het gratis SUCcen verandert, voor iemand die geen thuislaadmogelijkheden heeft, het TCO-plaatje aanzienlijk.

In principe klopt dit wel. Maar in de vergelijking ben ik uitgegaan van een A4 van 35K op benzine. De basisversie A4 ter vergelijking met de M3 basisversie. Diesel is goedkoper, maar aanschafprijs auto hoger. Ik heb geen cijfers , maar denk dat er een substantieel aantal M3 rijders zijn die thuis zullen kunnen laden. Je hebt er echt niet altijd een oprit voor nodig - is ons kleine dorp ken ik er zo drie die op die maner laden. En kom ook genoeg bedrijven tegen waar je gewoon gratis kunt laden. Maw - voor veel mensen zal dit toch een belangrijk argument worden. Zeker bij de km-vreters en die zitten toch veelal in de lease in deze klasse.
 
upload_2017-7-31_11-15-18.png

Zucht... Template van de site CNET heeft nog steeds moeite met EV's.. Dit is wat zij als verbruik van de M3 zien.. :)
 
Ik weet zeker dat een FastNed bijvoorbeeld een CCS Model 3 zou omarmen. Aangezien ze eind dit jaar willen beginnen met de uitrol van CCS 150kW.
Eens, voor Fastned en de andere operatoren van snellaadpalen wordt een CCS op de model 3 cruciaal. Zou ook goed zijn voor de concurrentie: als je kan SUCcen aan 30€c/kWh zou dat Fastned/Allego ertoe kunnen brengen om de eigen prijzen te verlagen.
 
CCS is overigens ook een standaard in de VS, maar niet (zoals in de EU) compatible met de SuC stekker. Dat is al een aardig verschil. Ook hebben de Amerikanen relatief veel mogelijkheden te laden op eigen terrein. Misschien speelt dat ook mee?

Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre de protocollen van de SuC en de EU CCS van elkaar verschillen. Tesla is in ieder geval op de hoogte van CCS, aangezien ze inmiddels een tijdje aan tafel zit bij CharIN. Als Tesla zou willen, kunnen ze prima een auto voorzien van een dergelijke poort. Of ze dat doen zonder wettelijke noodzaak, is natuurlijk de vraag.

Als klant zou ik het toejuichen. Meer keuze is altijd fijn. Zeker aangezien de publieke, non-Tesla stations best vaak op een prettigere locatie lijken te staan. Als daar 150kW CCS beschikbaar zou zijn waar ik met SuC achtige snelheid kan laden. Super! Ook zal het SuC netwerk van Tesla wat ontlast kunnen worden. Ik weet zeker dat een FastNed bijvoorbeeld een CCS Model 3 zou omarmen. Aangezien ze eind dit jaar willen beginnen met de uitrol van CCS 150kW.

Laden aan een 50kW CHAdeMO met adapter (gemiddeld met 40kW) is niet verkeerd, maar met 70kW gemiddeld aan een CCS150 is erg prettig :).

Wanneer de concurrenten (2nd gen Leaf, Ampera-e, Ioniq 2019, etc) een goed CCS 150kW netwerk kunnen gebruiken met vergelijkbare laadsnelheden als de Model 3...dan komen we ergens.

Er schijnt gelobbyd te worden in de EU om een CCS laadpoort verplicht te krijgen bij typegoedkeuring. Geen idee of en hoe snel dat erdoor komt. De Model 3 zal vast ergens komend jaar zijn type goedkeuring ontvangen. Dan weten we meer :).

Eens over de TCO. Er is potentieel de mogelijkheid van lagere onderhouds(reparatie)kosten, maar dat is geen zekerheid. Ook is de vraag of bijvoorbeeld het MRB voordeel voor particulieren voldoende ruimte biedt de potentieel hogere premie Autoverzekering te compenseren.
Ik ben erg benieuwd in hoeverre de implementatie van CCS de Tesla standaard in de weg zit. Ik vermoed dat in CCS staat vermeld dat verdere aanpassingen aan laadprotocol en ander gebruik van de pennen in de connector niet is toegestaan.

Ten aanzien van de locaties van de Tesla stations. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Persoonlijk vind ik de locaties van de superchargers ideaal. Niet bij een pompstation, maar veelal bij goede hotels. Daar rij ik graag een paar minuten voor om, zeker ook omdat je er vaak 40 minuten staat te laden. Ik mis op dit moment CCS helemaal niet, en verwacht niet dat met CCS snel een vergelijkbaar netwerk wordt opgebouwd als Tesla nu heeft. Zeker ook, omdat volgens mij de andere autofabrikanten helemaal niet serieus bezig zijn met elektrische auto's. Anders zouden ze nu investeringen van enkele 10-talle miljarden doen om batterij fabrieken te bouwen.
 
  • Like
Reactions: Maarten
En als er dan inmiddels 50.000 per maand geproduceerd worden is je vroege reserveringsvoordeel maximaal een maand of 3 schat ik...

Eind 2018 zullen ze vermoed ik wel op kruissnelheid zijn wat betreft productie en gaat iedereen die hier een bestelling plaatste in een tijdspanne van een maand of 3 zijn m3 wel in ontvangst kunnen nemen. Late 2018 is heel ruim gerekend. Met wat bijval beginnen ze aan jouw bestelling ergens eind augustus.
 
  • Like
Reactions: pvandamcom
enige echte vergelijking met een ander model dat enige waarde heeft is een BMW 3, Audi A4 of Merc C te nemen.

een model S in EUR is 1,16 x de USD prijs voor België
dan wordt dat voor mijn gewenste config 57000 euro (long range + 19" + premium met - premie nog in 2018)

een BMW 320i (niets te exotisch dus) met opties die hem op het zelfde niveau tillen als de vermelde Model 3 configuratie brengt de prijs op 53600 euro (voor korting weliswaar) :mybmw.be/b8l2g2b9 (je moet heeeel wat aanvinken om er te komen BTW)

Dan valt de kloof nog mee, rekening houdend met alle voordelen (acceleratie, uitstoot, stilte,..) die elektrisch rijden nog met zich meebrengt.
Alsook de lagere gebruikskosten (energie kost, taxen,...) wat zelf na een paar jaar gebruik in het voordeel van de Model 3 zal uitdraaien.

andere referenties die merit geven aan bovenstaande vergelijking
-Tesla Model 3 vs BMW 3 Series: how pricing and options compare
-Driving Tesla’s Model 3 Changes Everything
-Tesla Model 3: top 10 cars that reservations holders are replacing with the new EV (kijk wie daar op de eerst plaat prijkt)
 

Attachments

  • price my config.jpg
    price my config.jpg
    60.9 KB · Views: 33
Het is inderdaad vanuit consumer perspectief helemaal overbodig om te weten hoe groot je accu is. Het enige relevante is hoe ver in km's je nog kan gaan resp max kan gaan.

In theorie klinkt dat allemaal goed en wel. Het probleem is dat Tesla in het verleden al blijk heeft gegeven het spel van de specificaties niet heel eerlijk te spelen. En dan opent het niet vermelden van de capaciteit maar enkel een vaag begrip van 'bereik in km' voor hen veel te veel de deur om dat soort marketing spelletjes te blijven spelen. Dus ja, in principe zou ik ook vooral bereik/laadvermogen in km/km per uur willen lezen ipv in kWh/kW, maar ik kan er gewoon niet op vertrouwen dat Tesla daar voldoende eerlijk mee omgaat om me toe te laten een correcte vergelijking te maken met andere constructeurs. Dat ze er nu weer zo extreem wazig over doen is eigenlijk weerom een grote teleurstelling. De spec sheet geeft gewicht tot op de laatst kilogram maar iets essentieel als batterijcapaciteit wordt volledig onvermeld gelaten. Onbegrijpelijk.
 
  • Like
Reactions: Jobbeke
Even over to CCS or not to CCS.
Er zijn eigenlijk geen technische argumenten om het niet te doen. Het verschil is maar een verschil in connector. Dat de getoonde modellen geen CCS hebben, is logisch aangezien dat in de VS niet aan de orde is. Tesla heeft nog ruim een jaar om de CCS-laadpoort uit te werken. De laadconnector van de huidige Tesla's voor Europa verschilt ook van die in de VS. CCS implementeren zou bovendien niet noodzaken de huidige SUCs aan te passen want CCS is een combinatie van Type 2 plus de zware connecties voor DC-laden. Net zoals bij de huidige laadpoort tussen AC voor type 2 laden en DC bij de SUCs kan geschakeld worden, zou men iets gelijkaardigs kunnen doen bij een CCS-laadpoort: AC en DC bij SUCs met het type 2 gedeelte van de laadpoort en DC van de CCS-laders via de onderste twee geleiders.

Filip, hoe zie je dat praktisch in zijn werk?
De MS'en en MX'en blijven hun SUC-plug behouden en de M3 een SSC-plug waardoor ze zowel SUC als SSC kunnen laden dan? Veronderstel ik?
 
Ik ben erg benieuwd in hoeverre de implementatie van CCS de Tesla standaard in de weg zit. Ik vermoed dat in CCS staat vermeld dat verdere aanpassingen aan laadprotocol en ander gebruik van de pennen in de connector niet is toegestaan.

Ten aanzien van de locaties van de Tesla stations. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Persoonlijk vind ik de locaties van de superchargers ideaal. Niet bij een pompstation, maar veelal bij goede hotels. Daar rij ik graag een paar minuten voor om, zeker ook omdat je er vaak 40 minuten staat te laden. Ik mis op dit moment CCS helemaal niet, en verwacht niet dat met CCS snel een vergelijkbaar netwerk wordt opgebouwd als Tesla nu heeft. Zeker ook, omdat volgens mij de andere autofabrikanten helemaal niet serieus bezig zijn met elektrische auto's. Anders zouden ze nu investeringen van enkele 10-talle miljarden doen om batterij fabrieken te bouwen.
Ik snap nog altijd niet het voordeel van een ccs tov type 2 waar je toch ook dc mee kan laden, welk voordeel hebben die 2 extra pennen dan ?
 
Het is inderdaad vanuit consumer perspectief helemaal overbodig om te weten hoe groot je accu is. Het enige relevante is hoe ver in km's je nog kan gaan resp max kan gaan.

Mee eens. Maar toch wil men dit graag weten. Vrijwel iedere auto heeft wel een badge met daarop de cylinderinhoud. Niet dat de gemiddelde bestuurder weet wat dat uberhaupt is..... Ze hebben wel een 2.0! Of zo..

Relevant is het niet, maar het is wel iets wat men wil laten zien. Het geeft onderscheid tussen de verschillende modellen. Een beetje ego en status is de mens immers niet vreemd ;-)
 
Ik snap nog altijd niet het voordeel van een ccs tov type 2 waar je toch ook dc mee kan laden, welk voordeel hebben die 2 extra pennen dan ?
Type 2 is niet gemaakt voor DC-laden, Tesla gebruikt gewoon dezelfde connector en een licht aangepaste vorm van de standaard om DC over Type 2 te sturen. Dat werkt prima (zie superchargers) maar de connector loopt tegen zijn limiet aan, veel meer dan de huidige stroom kan er niet overheen.

CCS is gemaakt om met veel hogere stromen te laden (je kunt het zien aan de pinnen, die zijn veel dikker), en is daarom toekomstbestendiger. Bovendien is het een standaard en hoe vroeger deze door alle automakers wordt geadopteerd, hoe beter het is voor iedereen (groter laadnetwerk met minder investeringen).
 
Filip, hoe zie je dat praktisch in zijn werk?
De MS'en en MX'en blijven hun SUC-plug behouden en de M3 een SSC-plug waardoor ze zowel SUC als SSC kunnen laden dan? Veronderstel ik?

Ik snap nog altijd niet het voordeel van een ccs tov type 2 waar je toch ook dc mee kan laden, welk voordeel hebben die 2 extra pennen dan ?
Dc laden ipv ac
Type 2 is niet gemaakt voor DC-laden, Tesla gebruikt gewoon dezelfde connector en een licht aangepaste vorm van de standaard om DC over Type 2 te sturen. Dat werkt prima (zie superchargers) maar de connector loopt tegen zijn limiet aan, veel meer dan de huidige stroom kan er niet overheen.

CCS is gemaakt om met veel hogere stromen te laden (je kunt het zien aan de pinnen, die zijn veel dikker), en is daarom toekomstbestendiger. Bovendien is het een standaard en hoe vroeger deze door alle automakers wordt geadopteerd, hoe beter het is voor iedereen (groter laadnetwerk met minder investeringen).
Please, please. Dit lijkt wel weer een slowchat die weer de zelfde oude onderwerpen naar boven gaat halen.

Een paar mooie topics over CCS:

- Combined Charging System (CCS) 2.0
- Surprised there's no CCS support. Thoughts?
- Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?
 
Ik lees na het posten de oproep van Widodh. laat het nu toch staan, maar neem me voor hier niet meer over CCS te posten.
Filip, hoe zie je dat praktisch in zijn werk?
De MS'en en MX'en blijven hun SUC-plug behouden en de M3 een SSC-plug waardoor ze zowel SUC als SSC kunnen laden dan? Veronderstel ik?
Inderdaad. Hoewel ik verwacht dat op een bepaald punt in de toekomst ook MS en MX met de CCS zullen worden uitgerust. En dat bij een volgende generatie SUCs dan vermoedelijk ook de pluggen aan de vaste laadkabels CCS-pluggen zouden kunnen worden. Probleem is dat vanaf dan een tweede type SUC ontstaat waarmee de huidige MS en MX niet langer compatibel zijn.
Nu worden bij het SUCcen de geleiders twee per twee samen genomen om er een grote DC-stroom door te sturen. De vijfde vermogensgeleider (de centrale) is voor de aarding. De signaalkabel CP wordt gebruikt voor de communicatie. Was het niet tot 120kW en dat bij een spanning van 400V (ongeveer) dus 300A over twee contacten samen. Dat samennemen kan in de CCS-poort en in geval van laden aan een SUC nog altijd gebeuren, hoewel blijkbaar iemand twijfelt of het toegelaten zou zijn.
Bij laden aan een CCS zal de DC stroom door de twee grote geleiders stromen, aarde blijft centraal i/h midden en de communicatie opnieuw via CP.
Bij AC-laden aan een type 2 laadstation doet het onderste deel niet mee en krijg je dus een type 2 plug en socket.
Wiki
Blijkbaar bestaat er inderdaad een CCS1 in de VS waar enkelfasig laden via type 1 gecombineerd wordt met DC-snelladen.
The target of only having one charging connector is currently unlikely to occur. This is because there are different electrical grid systems around the world; with Japan and North America choosing a 1-phase connector on their 100–120/240 V grid (Type 1), while China, Europe, and the rest of the world are opting for a connector with 1-phase 230 V and 3-phase 400 V grid access (Type 2).
 
Last edited:
@widodh en @fivari wees gerust, ik begrijp zeer goed hoe de SuC en SSC werkt. Wou even checken of ik me de mogelijke SSC-implementatie in de M3 goed voorstelde.

On topic:
In feite is de SuC-stekker toch eigenlijk een mooie, praktische, compacte oplossing. Spijtig dat de andere fabrikanten daar anders over denken.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Mee eens. Maar toch wil men dit graag weten. Vrijwel iedere auto heeft wel een badge met daarop de cylinderinhoud. Niet dat de gemiddelde bestuurder weet wat dat uberhaupt is..... Ze hebben wel een 2.0! Of zo..

Relevant is het niet, maar het is wel iets wat men wil laten zien. Het geeft onderscheid tussen de verschillende modellen. Een beetje ego en status is de mens immers niet vreemd ;-)
Door klopt ook vaak niks van. In mijn pré Tesla tijdperk reed ik een BMW X5 40d, deze had een 3L motor met 2 turbo's. Er was ook een 30d deze had dezelfde motor met 1 turbo. Kort nadat de mijne geleverd werd kwam de 50d:confused:. Ook deze had dezelfde 3L motor, geen 5L, maar dan met 3 turbo's:).