Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb als Signature rijder mijn auto precies twee jaar voor de levering besteld. Ik denk dat dat record door de Model 3 wordt overtroffen. Ik verwacht GEEN levering van de model 3 in 2019.

De productie van de Model 3 is echt massaproductie. Er is nog nooit (!) een model van Tesla op tijd en kwalitatief voldoende geleverd. Roadster was een drama, Model S liep ook niet lekker en de X ging ook niet van harte.

Als je de productie niet 100% onder controle hebt dan kan je beter niet leveren!! Het leveren van een defecte auto kost meer dan dat het oplevert. Dan kan Tesla niet dragen bij zoveel auto's.

Volgens mij zit het probleem niet in de auto die goed of slecht zou zijn maar in de lijn die hem maakt. Ik maak me overigens niet veel zorgen want nu moeten alle tandjes bijgezet worden en dat kan er best toe leiden dat men snel toch op de geplande lijn zit.
 
Tijd is het belangrijkste factor. Ga je te snel met te weinig oog voor kwaliteit dan loop je tegen een enorme berg herstelkosten. Ga je te langzaam.....dan raakt je geld op.

Het wordt echt de meest spannende fase van de afgelopen paar jaren.
 
Pardon? Niet in 2019??
Model S occasion alternatief voor Model 3...?
2019 !? Zou zomaar kunnen denk ik ook. Wij rijden nu tijdelijk 'private lease' ( ...dat is eigenlijk gewoon langetermijn huren.. ) in een Leaf30kWh. Fantastische auto eerlijk gezegd. Als je per dag heel veel km's moet rijden natuurlijk beetje lastig! Buitenland vakanties kan wel maar is nogal uitzoekerij...etc etc... Als je het zakelijk kunt financieren via een leasekontrakt, zou ik persoonlijk gewoon een Model S occasion nemen, beginnen nu al vanaf 50k. Kun je morgen in wegrijden. Niks 2 jaar wachten. Zie de Tesla site. Qua prijs zitten de MS occasions tot 60k schat ik heel erg in de buurt van de M3-LongRange. Het zou me verder ook niet verbazen als die Model S occcasions het komend jaar verder in prijs zakken, gezien de leasekontrakten die dan aflopen.
 
Model S occasion alternatief voor Model 3...?
Als je het zakelijk kunt financieren via een leasekontrakt, zou ik persoonlijk gewoon een Model S occasion nemen, beginnen nu al vanaf 50k. Kun je morgen in wegrijden. Niks 2 jaar wachten. Zie de Tesla site. Qua prijs zitten de MS occasions tot 60k schat ik heel erg in de buurt van de M3-LongRange. Het zou me verder ook niet verbazen als die Model S occcasions het komend jaar verder in prijs zakken, gezien de leasekontrakten die dan aflopen.

Er zijn paar 'maren' aan een gebruikte S die imho echt wel de moeite zijn om goed over na te denken. Eerste is de bijtelling, veel van die modellen gaan in of na 2019 hun tweede 5 jaren termijn in en daarmee is de bijtelling over de nieuwprijs boven de 50k fors meer zoals we allemaal wel weten. Tweede is de garantie, ik ken Tesla als een top service organisatie eerlijk gezegd. Maar hoor ook af en toe wat verschrikkelijk hoge vervangingstarieven voorbij komen voor zaken waar je alleen maar voor bij Tesla terecht kunt. Twee zaken om echt wel rekening mee te houden in je tco berekeningen. Los daarvan rij je een fantastische auto, heb je meer ruimte, met 'n beetje mazzel nog gratis SuC gebruik en opties die op de model 3 (nog) niet te krijgen zijn. Edit: bij Tesla krijg je garantie op je occasion, dus daar zit je nog wel even goed. Wel model vanaf eind 2014 kiezen zodat die autopilot functie (1.0) er op zit, da's een must!
 
Last edited:
Er zijn paar 'maren' aan een gebruikte S die imho echt wel de moeite zijn om goed over na te denken. Eerste is de bijtelling, veel van die modellen gaan in of na 2019 hun tweede 5 jaren termijn in en daarmee is de bijtelling over de nieuwprijs boven de 50k fors meer zoals we allemaal wel weten. Tweede is de garantie, ik ken Tesla als een top service organisatie eerlijk gezegd. Maar hoor ook af en toe wat verschrikkelijk hoge vervangingstarieven voorbij komen voor zaken waar je alleen maar voor bij Tesla terecht kunt. Twee zaken om echt wel rekening mee te houden in je tco berekeningen. Los daarvan rij je een fantastische auto, heb je meer ruimte, met 'n beetje mazzel nog gratis SuC gebruik en opties die op de model 3 (nog) niet te krijgen zijn.

Er is ook nog een derde; de occasions die nu op de markt komen voor de genoemde 50k beschikken nog niet over autopilot. Dan zit je toch echt 10-15k hoger.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Hoho, AP is geen must. Als je het nooit ervaren hebt dan ga je ook niet weten wat je mist. Daarbij is elektrisch rijden sowieso al veel rustgevender en minder vermoeiend dan een ICE.
Uiteraard is AP een fantastisch hulpmiddel en maakt het autorijden veiliger, maar of je er 10-15k€ extra voor over hebt?
 
Hoho, AP is geen must. Als je het nooit ervaren hebt dan ga je ook niet weten wat je mist. Daarbij is elektrisch rijden sowieso al veel rustgevender en minder vermoeiend dan een ICE.
Uiteraard is AP een fantastisch hulpmiddel en maakt het autorijden veiliger, maar of je er 10-15k€ extra voor over hebt?

Eens dat EV rijden al heel veel doet voor de rust. Ik zie autopilot wel als een must. Daarom is imho wachten op een model 3 de betere keuze. 15k extra betalen is idd ook voor mijn gevoel teveel.

En daarnaast blijf ik dromen van een trekhaak aan m’n Tesla zodat ik volledig electrisch door Europa kan touren met m’n gezinnetje en de Holtkamper vouwwagen.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Er zijn paar 'maren' aan een gebruikte S die imho echt wel de moeite zijn om goed over na te denken. Eerste is de bijtelling, veel van die modellen gaan in of na 2019 hun tweede 5 jaren termijn in en daarmee is de bijtelling over de nieuwprijs boven de 50k fors meer zoals we allemaal wel weten. Tweede is de garantie, ik ken Tesla als een top service organisatie eerlijk gezegd. Maar hoor ook af en toe wat verschrikkelijk hoge vervangingstarieven voorbij komen voor zaken waar je alleen maar voor bij Tesla terecht kunt. Twee zaken om echt wel rekening mee te houden in je tco berekeningen. Los daarvan rij je een fantastische auto, heb je meer ruimte, met 'n beetje mazzel nog gratis SuC gebruik en opties die op de model 3 (nog) niet te krijgen zijn. Edit: bij Tesla krijg je garantie op je occasion, dus daar zit je nog wel even goed. Wel model vanaf eind 2014 kiezen zodat die autopilot functie (1.0) er op zit, da's een must!
Helemaal waar. Het garantierisico is nog af te dekken met een verzekering:
https://policierung.allianz-warranty.com/teslaSales/sales
 
Ik las dat tesla de werknemers in de koopovereenkomst van de M3 laat tekenen dat ze hem niet mogen verkopen voor meer dan de aankoopprijs. En dat ze die voorwaarde ook in de koopovereenkomst van klanten gaan opnemen.
Nu mag je in een overeenkomst opnemen wat je wilt, zo lang het niet in strijd met de wet is. Maar dit lijkt me wel lastig te controleren voor tesla.
 
Ik las dat tesla de werknemers in de koopovereenkomst van de M3 laat tekenen dat ze hem niet mogen verkopen voor meer dan de aankoopprijs. En dat ze die voorwaarde ook in de koopovereenkomst van klanten gaan opnemen.
Nu mag je in een overeenkomst opnemen wat je wilt, zo lang het niet in strijd met de wet is. Maar dit lijkt me wel lastig te controleren voor tesla.
Nou dan verkoop ik de reservering maar :)
 
Er zijn paar 'maren' aan een gebruikte S die imho echt wel de moeite zijn om goed over na te denken. Eerste is de bijtelling, veel van die modellen gaan in of na 2019 hun tweede 5 jaren termijn in en daarmee is de bijtelling over de nieuwprijs boven de 50k fors meer zoals we allemaal wel weten. Tweede is de garantie, ik ken Tesla als een top service organisatie eerlijk gezegd. Maar hoor ook af en toe wat verschrikkelijk hoge vervangingstarieven voorbij komen voor zaken waar je alleen maar voor bij Tesla terecht kunt. Twee zaken om echt wel rekening mee te houden in je tco berekeningen. Los daarvan rij je een fantastische auto, heb je meer ruimte, met 'n beetje mazzel nog gratis SuC gebruik en opties die op de model 3 (nog) niet te krijgen zijn. Edit: bij Tesla krijg je garantie op je occasion, dus daar zit je nog wel even goed. Wel model vanaf eind 2014 kiezen zodat die autopilot functie (1.0) er op zit, da's een must!

En laat ik dat nu net gedaan hebben :). Met AP1 en 4 jaar garantie. Als de M3 dan eindelijk eens komt in 2018/2019 kijken we wel weer.