Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen op de eerste modellen dacht ik.
Later komt het er wellicht wel op?

Inderdaad erg jammer als er geen trekhaak komt, leek mij juist gaaf om met onze Combi-Camp vouwwagen en M3 op vakantie te gaan. Moet ik mij nu gaan orienteren op een opblaasbare familietent?:( Heb ook een plaatje voorbij zien komen waarin aangetoond wordt dat je in de M3 kunt slapen...:eek:
Robert, waarom dacht je alleen de eerste modellen en later wel? Hoop dat je gelijk krijgt....:)
Zo'n trekhaak kan er paar jaar later (wanneer garanties minder een rol spelen) ook niet zomaar (zonder fabriekstoestemming) aangemaakt?
Las op het Duitse Zoe forum dat er een paar Zoe's uit Duisland en Oostenrijk zo voorzien zijn van een trekhaak. Dacht met TUF melding.
 
Inderdaad erg jammer als er geen trekhaak komt, leek mij juist gaaf om met onze Combi-Camp vouwwagen en M3 op vakantie te gaan. <KNIP>
Las op het Duitse Zoe forum dat er een paar Zoe's uit Duisland en Oostenrijk zo voorzien zijn van een trekhaak. Dacht met TUF melding.
Dat klopt. De TÜV keurt de wijziging per aangeboden auto. Helaas is onze RDW veel minder behulpzaam. Die eisen dat de fabrikant de specificaties op papier wijzigt. Renault weigert dat. :rolleyes:
 
Robert, waarom dacht je alleen de eerste modellen en later wel? Hoop dat je gelijk krijgt....:)

Ik meen dat zijn tweet met name ging over de opties die in eerste instantie te kiezen zijn zodra de configurator open gaat voor niet-Tesla medewerkers. Net zoals nu willen ze de hoeveelheid configuraties nog beperkt houden.
Dus in eerste instantie geen trekhaak te kiezen, later wel.
 
Misschien is deze Twike ( van twike.com in zwitserland ) een mooie uitbreiding op Wim's aktiviteiten. Elektrisch met trapondersteuning en een groot scala aan accu's en prijzen waar je stil van wordt. Twee zwitsere B&B gasten van ons deze zomer hoorden we, gebruiken deze Twike dus iedere dag voor woon-werkverkeer in de omgeving van Bern. De Mondriaan belijning hebben ze zelf gedaan. Met een beetje duwen past hij nog wel in onze Leaf... in een Model X zeker.
View attachment 252408
Ik heb nog een Sinclair trapfiets staan met wasmachinemotor, knipperlichten en een chassis wat door Lotus ontworpen is. Voor de verzamelaar in historische elektrische fietsen. PM me maar, is te koop.
 
Dit was ook het onderscheid tussen wel / geen "enhanced autopilot" system (niet verwarren met zelfrijdende system) toen ik de X bestelde. Ik kan me herinneren dat dit ook in de handleiding terug te vinden is. Misschien is die voor de M3 al ergens te downloaden?
Zie Autopilot in Model 3 | Tesla
M3-AP_SelfPark.jpg

De eerste gebruikerservaringen resp. huidige status van M3 / AP Self-Park.
 
De Model 3 die in NL geregistreerd is mag ook geen aanhanger trekken.
Dat mag een Prius ook niet, maar er kan wel een fietsendrager op. Verder denk ik dat als je de originele reactie van Elon leest in die Twitter post er een aantal vragen zijn die hij onmogelijk allemaal kan hebben beantwoord met Yes and no.
Mooie fiets trouwens Wim. Als ik die kap zo zie past ie toch ook wel in een iets kleinere doos? of je neemt de doos, uitgevouwen, los mee plus een tape-dispenser..
 
Blijft dus een aantal maanden na de delivery event nog steeds een hoop ruimte over voor speculatie. Dat vind ik op zich jammer, maar het is niet onverwacht. Het blijft Tesla natuurlijk. Gelukkig is wel een hoop duidelijk over het interieur door de filmpjes van OCDetailer op youtube. Hij had trouwens de bodemplaat gedemonteerd bij de Model 3 en kon geen enkel bewijs vinden voor montagemogelijkheden voor een trekhaak. Uit zijn filmpjes maak ik overigens ook op dat op software gebied nog een hoop werk wordt gedaan.

Ga ervan uit dat deze (voorlopig) niet met trekhaak gemaakt wordt. Misschien ooit in combinatie met AWD? Misschien zal bij na de introductie van de AWD de montagemogelijkheden voor een trekhaak worden toegevoegd? Dus nu de auto zo simpel mogelijk houden en dan bij het "nieuwe" model de montage mogelijkheden toevoegen aan de standaard? Het zou zomaar kunnen. Denk sowieso dat alleen de AWD zou mogen trekken van Tesla.

Gezien de toch wat stroeve productieschaling van de Model 3, zou het me verbazen wanneer ik in 2018 een Model 3 zal rijden. Mijn natte vinger wijst nu inmiddels richting Q2 2019. Zeker wanneer Tesla onder de 20k units blijft steken dit jaar.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Blijft dus een aantal maanden na de delivery event nog steeds een hoop ruimte over voor speculatie. Dat vind ik op zich jammer, maar het is niet onverwacht. Het blijft Tesla natuurlijk. Gelukkig is wel een hoop duidelijk over het interieur door de filmpjes van OCDetailer op youtube. Hij had trouwens de bodemplaat gedemonteerd bij de Model 3 en kon geen enkel bewijs vinden voor montagemogelijkheden voor een trekhaak. Uit zijn filmpjes maak ik overigens ook op dat op software gebied nog een hoop werk wordt gedaan.

Ga ervan uit dat deze (voorlopig) niet met trekhaak gemaakt wordt. Misschien ooit in combinatie met AWD? Misschien zal bij na de introductie van de AWD de montagemogelijkheden voor een trekhaak worden toegevoegd? Dus nu de auto zo simpel mogelijk houden en dan bij het "nieuwe" model de montage mogelijkheden toevoegen aan de standaard? Het zou zomaar kunnen. Denk sowieso dat alleen de AWD zou mogen trekken van Tesla.

Gezien de toch wat stroeve productieschaling van de Model 3, zou het me verbazen wanneer ik in 2018 een Model 3 zal rijden. Mijn natte vinger wijst nu inmiddels richting Q2 2019. Zeker wanneer Tesla onder de 20k units blijft steken dit jaar.

De huidige vertraging heeft eigenlijk alleen effect op de aantallen van nu. Als ze toch in een paar maanden de 5.000 per week halen dan zal het een paar tientallen k's maximaal kunnen schelen wat gezien de totale productie van 2018 niet veel effect heeft. Ervan uitgaande dat je niet helemaal achter in de rij zal staan zal het wellicht een paar weken schelen. Ze leggen de lat nu eenmaal enorm hoog en de kans dat je het niet direct haalt is veel groter dan wanneer je klassiek je een target stelt dat nauwelijks risico geeft.
 
Mooie fiets trouwens Wim. Als ik die kap zo zie past ie toch ook wel in een iets kleinere doos? of je neemt de doos, uitgevouwen, los mee plus een tape-dispenser..
Er is een centimeter of 9 ruimte over. Die iets kleinere doos is er niet in standaard maat. De naast kleinere doos is duidelijk te klein. Een ruimere doos kan ook wat schade oplopen voor de inhoud wordt vernield.
Speciale maat dozen laten maken is dubbel zo duur.
Uiteraard kan ik met de kap en een platte doos naar het postkantoor. Maar dat gedoe heb ik in een S niet en ik kan natuurlijk gewoon een S blijven rijden.
 
In die doos zit een racekap voor een velomobiel. De kap beschermt tegen weer en wind en laat de fiets 10% harder rijden dan zonder.
De carbon kap met Lexan vizier, ik produceer deze als hobby voor mede velomobilisten, past precies in deze grote doos. Is ook de maximum maat die PostNl wereldwijd wil vervoeren.

View attachment 252381
Prachtig ding, echt !!!

Nu, voor de internationale doorbraak ervan zou ik wel de associatie met pindakaas herzien. Een verwijzing naar een steak-frites en een Duvel zou alvast hier te lande beter werken. En misschien ook in "Midnight Silver" of zo uitbrengen :D

EDIT: zie trouwens net op je site dat die Midnight Silver al min of meer bestaat. Best wel indrukwekkend wat je doet, @Wim S.!

Quest_Carbon_web.jpg
 
Last edited:
De huidige vertraging heeft eigenlijk alleen effect op de aantallen van nu. Als ze toch in een paar maanden de 5.000 per week halen dan zal het een paar tientallen k's maximaal kunnen schelen wat gezien de totale productie van 2018 niet veel effect heeft. Ervan uitgaande dat je niet helemaal achter in de rij zal staan zal het wellicht een paar weken schelen. Ze leggen de lat nu eenmaal enorm hoog en de kans dat je het niet direct haalt is veel groter dan wanneer je klassiek je een target stelt dat nauwelijks risico geeft.

Op basis van geruchten en dromen zou Tesla er ongeveer 80.000 maken dit jaar. Op basis van de curve van Elon Musk zelf zouden er ongeveer 40-45.000 gemaakt kunnen worden en door de (tot nog toe beperkte) vertraging/stroefheid zou het wel eens 20.000 dit jaar kunnen worden.

Uiteindelijk zal het een optelsom van de maanden worden. Wanneer men in december dit jaar daadwerkelijk 5000 stuks per week zou maken en ergens eind komend jaar 10.000 stuks per week, dan is voor 2018 een 350.000 stuks mogelijk. Echter is het vervelende van een hockeystick grafiek, dat het nogal uitmaakt wanneer het steile gedeelte begint :).

Het zou zomaar kunnen dat er komend jaar ergens rond de 250.000 (gemiddelde van 5000 per week) stuks gemaakt worden. Samen met de 20.000 van dit jaar, komen we in de buurt van de 250.000-300.000 aan het eind van 2018 (of begin 2019). Daar ergens sta ik in de rij.

Gaat het sneller, dan is de auto er ergens halverwege 2018, gaat het opschalen minder snel dan mijn inschatting, dan lopen we door naar eerste helft 2019. Allemaal geen paniek. Met een productie van 300-500.000 per jaar zal blijken dat de reserveerders een paar maanden eerder een auto hebben dan mensen die nu "inschrijven" op een exemplaar.

Ik heb dan nog steeds bij Tesla de beste mogelijkheid een dergelijke BEV aan te schaffen. Ondanks alle concepten en media-artikelen, zal blijken dat de "grote jongens" echt niet voor 2023-2025 een dergelijk model voor een dergelijke prijs op een dergelijke schaal, kunnen leveren.

Ik krijg overigens veel bezorgde gezichten...zo van... "heb je het al gelezen van de problemen met Tesla?" "Het duurt nu zeker nog veel langer voor je de auto krijgt?" Erg vriendelijk bedoeld natuurlijk, maar zo dramatisch is alles helemaal niet. Het bedenken in welke kleur ik hem zou willen, geeft me meer stress ;)
 
Ik heb als Signature rijder mijn auto precies twee jaar voor de levering besteld. Ik denk dat dat record door de Model 3 wordt overtroffen. Ik verwacht GEEN levering van de model 3 in 2019.

De productie van de Model 3 is echt massaproductie. Er is nog nooit (!) een model van Tesla op tijd en kwalitatief voldoende geleverd. Roadster was een drama, Model S liep ook niet lekker en de X ging ook niet van harte.

Als je de productie niet 100% onder controle hebt dan kan je beter niet leveren!! Het leveren van een defecte auto kost meer dan dat het oplevert. Dan kan Tesla niet dragen bij zoveel auto's.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
Ik heb als Signature rijder mijn auto precies twee jaar voor de levering besteld. Ik denk dat dat record door de Model 3 wordt overtroffen. Ik verwacht GEEN levering van de model 3 in 2019.

De poductie van de Model 3 is echt massaproductie. Er is nog nooit (!) een model van Tesla op tijd en kwalitatief voldoende geleverd. Roadster was een drama, Model S liep ook niet lekker en de X ging ook niet van harte.

Als je de productie niet 100% onder controle hebt dan kan je beter niet leveren!! Het leveren van een defecte auto kost meer dan dat het oplevert. Dan kan Tesla niet dragen bij zoveel auto's.
Zo is het!
 
Voor al die 'bezorgde' vrienden / kennissen / collega's die maar blijven doorvragen ( of is het zeuren ) naar range, levertijden etc etc is er weer een leuke en verhelderende link om eens door te lezen, als antwoord op al die zorgen die ook door bijv. Wallstreet gedragen worden.
Tesla Is More Than Just A Car Company, It’s A Change Agent
Tesla als aanjager en trendsetter van een wereldwijde energietransitie. Kom daar eens om bij de gewone autobouwers.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN