Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Tijdens deze rit reed de P85 ca 186 Wh/km (299 wh/mi) volgens de eigenaar in deze post. De range die je in werkelijkheid haalt is altijd persoonlijk, in elk geval is het M3 verbruik een heel stuk gunstiger dan de P85 (>25% lager). Daarmee kan ieder die een S rijdt, zijn range uitrekenen afhankelijk van omstandigheden, rijstijl etc..
Zeker, de M3 is zuiniger dan de S.

Electrek haalde 153Wh/km op een test. Maar ook weer CA en mooier weer.

Voor ons is de 170Wh/km wel haalbaar, maar we gaan het zien zodra de eerste naar Europa komen.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Als we 230 Wh/km aannemen als realistische "winter" waarde voor MS bij 120 km/u dan kunnen we de volgende redenatie hanteren.

MS 75D 105 MPGe highway --> 105 mijl / 169 km op 33,7 kWh --> 199 Wh/km.
M3 LR 120 MPGe highway --> 120 mijl / 193 km op 33,7 kWh --> 175 Wh/km.
Mijn praktijkervaring met MS90D (min of meer gelijke efficiente als 75D volgens EPA) zit zo'n 15% hoger, dus ik verwacht voor de Model 3 LR zo'n 201 Wh/km bij 120 km/u in de winter in Nederland.

Als ik kijk naar de weerstandscoefficienten van EPA test (rolweerstand, aandrijflijn weerstand, en luchtweerstand), dan zie ik dat bij hogere snelheden het verschil in efficientie kleiner wordt tussen MS75D en M3 LR. Ik weet niet zeker waar dit door komt. Mogelijk door de aandrijflijn die (met permanente magneten) minder efficient is op hogere snelheden dan de MS (met inductiemotoren).

Bij 50km/u is M3 12% efficienter, bij 120 km/u 11%, bij 130 km/u 10%, en bij 200 km/u 6% efficienter dan MS75D.
230 Wh/km voor MS komt dan neer op zo'n 205 Wh/km voor M3. Dat is dus min of meer gelijk aan 201 Wh/km die ik eerder had berekend.

Op basis van de weerstandscoefficienten heeft de MS75D minimaal 167 Wh/km nodig bij 120 km/u. Dit verschil verrekenend met de Model 3 die minimaal 151 Wh/km nodig heeft bij 120 km/u, kom ik op 208 Wh/km bij 120 km/u in de winter in Nederland.

Het is alles behalve zeker, maar volgens mij geeft dit wel enige houvast voor wat we mogen verwachten.
 
Last edited:
Hmm als de LR in praktijk 350km doet dan is verschil in kosten met auto die in praktijk 1:20 rijd niet zo groot meer.

Zat me wel eens rijk te rekenen met besparingen in cost of ownership om de hoge aanschafwaarde goed te praten, maar zo'n sterk argument is dat eigenlijk niet.
Ik snap je post niet helemaal, wat bedoel je?

De M3 heeft toch sowieso het elektrische voordeel? Schoner, stiller, beter dus :)
 
Zat me wel eens rijk te rekenen met besparingen in cost of ownership om de hoge aanschafwaarde goed te praten, maar zo'n sterk argument is dat eigenlijk niet.

Het 'achterkant van de sigarendoos'-sommetje (dus erg kort door de bocht) dat ik gebruik gaat als volgt:
Op 1 kWh rij ik 5 km, op 2 kWh dus 10 km. Die 2 kWh kosten mij ca. 0.20 Euro.
Voor 10 km met een ICE ca. 1 liter nodig, zeg 1.50 Euro.
Verschil 1.30 Euro.
Met de 200.000 km die ik nu bijna op de klok heb staan ca. 26.000 Euro uitgespaard. :):)
Dan vergeet is dus maar even de kosten van de aansluiting, besparing op wegenbelasting, etc. etc.
Alles hoeft voor mij ook niet met twee cijfers achter de komma, het verschil in rijplezier is eenvoudigweg niet in Euros uit te drukken.
Elke dag als ik wegrij weer een enorme grijns op mijn snufferd.
 
  • Love
Reactions: NicoV
Het 'achterkant van de sigarendoos'-sommetje (dus erg kort door de bocht) dat ik gebruik gaat als volgt:
Op 1 kWh rij ik 5 km, op 2 kWh dus 10 km. Die 2 kWh kosten mij ca. 0.20 Euro.
Voor 10 km met een ICE ca. 1 liter nodig, zeg 1.50 Euro.
Verschil 1.30 Euro.
Met de 200.000 km die ik nu bijna op de klok heb staan ca. 26.000 Euro uitgespaard. :):)
Dan vergeet is dus maar even de kosten van de aansluiting, besparing op wegenbelasting, etc. etc.
Alles hoeft voor mij ook niet met twee cijfers achter de komma, het verschil in rijplezier is eenvoudigweg niet in Euros uit te drukken.
Elke dag als ik wegrij weer een enorme grijns op mijn snufferd.

Conservatief sommetje... ik denk dat je een heel voorzichtig sommetje maakt. Wegenbelastingvoordeel komt voorlopig nog ieder jaar terug lijkt het, is al gauw een 800,-/jr ( afh. waar je het mee vergelijkt ) én als de M3 zoals te verwachten na het Tesla Roadster + Model S + X leertraject nou eens gewoon ( 'veel' ) beter is... ( de serieuze M3 reviews wijzen best wel die kant op ) én stel dat de M3 net zo onderhoudsvrij is als een Nissan Leaf ( rij er nu zelf ruim 1,5 jr in, daar is dus echt nooit wat mee en dat zie ik ook terug in de Leaf gebruikersclub commentaren )... én 8 jaar garantie op de batterij ! Wij gaan er iig 8 jaar in rijden ( privérijden geeft toch weer een andere insteek ) en zien wel hoe de EV wereld er dan uitziet.
 
Conservatief sommetje... ik denk dat je een heel voorzichtig sommetje maakt. Wegenbelastingvoordeel komt voorlopig nog ieder jaar terug lijkt het, is al gauw een 800,-/jr ( afh. waar je het mee vergelijkt ) én als de M3 zoals te verwachten na het Tesla Roadster + Model S + X leertraject nou eens gewoon ( 'veel' ) beter is... ( de serieuze M3 reviews wijzen best wel die kant op ) én stel dat de M3 net zo onderhoudsvrij is als een Nissan Leaf ( rij er nu zelf ruim 1,5 jr in, daar is dus echt nooit wat mee en dat zie ik ook terug in de Leaf gebruikersclub commentaren )... én 8 jaar garantie op de batterij ! Wij gaan er iig 8 jaar in rijden ( privérijden geeft toch weer een andere insteek ) en zien wel hoe de EV wereld er dan uitziet.

Misschien dan nog een factor die zeker gunstig uit gaat pakken. Ik denk dat, zeker in vergelijking met een ICE waarvan de waardes de komende jaren harder gaan kelderen de Model 3 juist erg waardevast zal zijn. Voor de TCO berekening speelt dit zeker mee.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Hmm als de LR in praktijk 350km doet dan (....).
Hoe kom je op 350 km ? @CO2CLEAN berekent vlak voor jou post "208 Wh/km bij 120 km/u in de winter in Nederland" en vermeldt in een eerdere post "Op basis van de EPA testen heeft de Model 3 LR 80,5 kWh waarvan 78 kWh beschikbaar" Dat levert m.i. een range van 375 km op in de winter in Nederland bij 120 km/u.

Rijd je in de Randstad dan passeer je wellicht ook trajecten waar je geen 120 km/u mag en kan de range in de praktijk ook gunstiger zijn...
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Misschien dan nog een factor die zeker gunstig uit gaat pakken. Ik denk dat, zeker in vergelijking met een ICE waarvan de waardes de komende jaren harder gaan kelderen de Model 3 juist erg waardevast zal zijn. Voor de TCO berekening speelt dit zeker mee.

..ja idd even vergeten restwaarde, als ie net zo waardevast is als ons Fendt fruitteelttrekkertje ( 1980 / 3400 uur bij koop ) loop ik helemaal binnen ! Die zijn dus heel waardevast, was even slikken bij de aanschaf 10 jaar geleden.
Fendt 203 V via A3 Gijssel - Org foto Bonenkamp.kl.jpg
 
Het punt is dat heel amerika en canada hier nog voor zitten, dus spijtoptanten van overzees kruipen daar nog tussen (btw ook nog vóór alle owners in Nederland hoor!).
Maar ter relativering: Meer dan enkele 10-duizenden kunnen dat niet zijn want zoveel teslas zijn er nog niet gemaakt. Dus het kan nooit meer zijn dan een paar weken vertraging (als we op een productie van 10.000 per week zitten)
Happy already again!!
Ik ben inmiddels gebeld door Tesla en hier weten ze ook niet precies hoe "het Algoritme" werkt, maar er zijn sterke aanwijzingen dat wat ik schrijf klopt. (inclusief dat iedere owner in US/Canada die nu nog instapt onze reservering een plekjenaar achter duwt)
Hij benadrukte overigens dat Nederland en Noorwegen belangrijke markten zijn, waar Tesla niks aan concurrenten wil verliezen en dus alle belang heeft bij snelle leveringen daar. Als je het nou van de zonnige kant bekijkt: er zijn ook nog eens minimaal zo'n 6000 afhakers per jaar (puur demografisch, sterftecijfers) vermeerderd met mensen die acuut een auto moeten hebben en niet langer kunnen wachten en echte spijtoptanten die het wachten beu zijn. Het enige dat van belang was en blijft is de ramp-up naar 10.000 auto's per week. Eerder al publiceerde ik een post met een schets van hoe lang je dan nog geduld moet hebben en dat kwam neer op 15-20 weken na dat moment. In wezen klopt die redenering gewoon nog steeds. (kleine correctie toe te passen: mocht het pas na juli zover komen mag je er voor iedere twee weken later dan 1 juli dat 10.000 per week is bereikt nog één week afhalen, omdat er dan inmiddels weer 10.000 hun weg naar de eigenaar gevonden hebben) Helemaal happy dus!
 
  • Helpful
Reactions: NicoV
Hoe kom je op 350 km ? @CO2CLEAN berekent vlak voor jou post "208 Wh/km bij 120 km/u in de winter in Nederland" en vermeldt in een eerdere post "Op basis van de EPA testen heeft de Model 3 LR 80,5 kWh waarvan 78 kWh beschikbaar" Dat levert m.i. een range van 375 km op in de winter in Nederland bij 120 km/u.

Rijd je in de Randstad dan passeer je wellicht ook trajecten waar je geen 120 km/u mag en kan de range in de praktijk ook gunstiger zijn...

Had er nog 5% afgehaald ivm minder worden accu. Wordt in begin snel minder daarna vlakt degradatie af.

En ik rijd zelf enkel snelweg met veel 130
 
Zeker! Maar nog geen enkele EV haalt zulke cijfers.

Een S kan soms ook op een rit 160Wh/km doen over een lange afstand, lager kan zelfs nog. Maar ritten van 260Wh/km zijn er ook.

Die 138Wh/km is zeker gehaald, maar je moet oppassen om die aan te nemen als getal en daar de echte range mee te berekenen.
Die waardes zijn bij constante snelheid. In praktijk zul je ook nog m
Ik ben inmiddels gebeld door Tesla en hier weten ze ook niet precies hoe "het Algoritme" werkt, maar er zijn sterke aanwijzingen dat wat ik schrijf klopt. (inclusief dat iedere owner in US/Canada die nu nog instapt onze reservering een plekjenaar achter duwt)
Hij benadrukte overigens dat Nederland en Noorwegen belangrijke markten zijn, waar Tesla niks aan concurrenten wil verliezen en dus alle belang heeft bij snelle leveringen daar. Als je het nou van de zonnige kant bekijkt: er zijn ook nog eens minimaal zo'n 6000 afhakers per jaar (puur demografisch, sterftecijfers) vermeerderd met mensen die acuut een auto moeten hebben en niet langer kunnen wachten en echte spijtoptanten die het wachten beu zijn. Het enige dat van belang was en blijft is de ramp-up naar 10.000 auto's per week. Eerder al publiceerde ik een post met een schets van hoe lang je dan nog geduld moet hebben en dat kwam neer op 15-20 weken na dat moment. In wezen klopt die redenering gewoon nog steeds. (kleine correctie toe te passen: mocht het pas na juli zover komen mag je er voor iedere twee weken later dan 1 juli dat 10.000 per week is bereikt nog één week afhalen, omdat er dan inmiddels weer 10.000 hun weg naar de eigenaar gevonden hebben) Helemaal happy dus!
Dit doet me denken aan de periode dat een groot deel van de aanwezigen hier zat te wachten op de eerste model S'en die naar NL zouden komen. Ook toen werden er allerlei berekeningen gemaakt (en google sheets bijgehouden) om de leverdatum zo goed mogelijk te kunnen bepalen. Zonder dat we beschikten over echt goede data. :)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik ben inmiddels gebeld door Tesla en hier weten ze ook niet precies hoe "het Algoritme" werkt, maar er zijn sterke aanwijzingen dat wat ik schrijf klopt. (inclusief dat iedere owner in US/Canada die nu nog instapt onze reservering een plekjenaar achter duwt)
Hij benadrukte overigens dat Nederland en Noorwegen belangrijke markten zijn, waar Tesla niks aan concurrenten wil verliezen en dus alle belang heeft bij snelle leveringen daar. Als je het nou van de zonnige kant bekijkt: er zijn ook nog eens minimaal zo'n 6000 afhakers per jaar (puur demografisch, sterftecijfers) vermeerderd met mensen die acuut een auto moeten hebben en niet langer kunnen wachten en echte spijtoptanten die het wachten beu zijn. Het enige dat van belang was en blijft is de ramp-up naar 10.000 auto's per week. Eerder al publiceerde ik een post met een schets van hoe lang je dan nog geduld moet hebben en dat kwam neer op 15-20 weken na dat moment. In wezen klopt die redenering gewoon nog steeds. (kleine correctie toe te passen: mocht het pas na juli zover komen mag je er voor iedere twee weken later dan 1 juli dat 10.000 per week is bereikt nog één week afhalen, omdat er dan inmiddels weer 10.000 hun weg naar de eigenaar gevonden hebben) Helemaal happy dus!
Leest Tesla Nl mee ?, @tesla Nl zou ik zeggen, lees dit maar eens...
Is 225-Mile 2019 Nissan LEAF Intended To Lure Away Premium Car Buyers From Gas Competitors? | CleanTechnica
Een Nissan-2019-Leaf met 64kWh ( of een GT-versie... ) op basis van dit tabelletje ... én leverbaar begin 2019. Okay geen SuC netwerk, qua ICT wat minder geavanceerd, maar wel heel betaalbaar waarschijnlijk.

2019-nissan-leaf-specs.png
 
Leest Tesla Nl mee ?, @tesla Nl zou ik zeggen, lees dit maar eens...
Is 225-Mile 2019 Nissan LEAF Intended To Lure Away Premium Car Buyers From Gas Competitors? | CleanTechnica
Een Nissan-2019-Leaf met 64kWh ( of een GT-versie... ) op basis van dit tabelletje ... én leverbaar begin 2019. Okay geen SuC netwerk, qua ICT wat minder geavanceerd, maar wel heel betaalbaar waarschijnlijk.

View attachment 270534

De huidige 40 kWh Leaf begint op 35.000 Euro. Binnen een jaar "gratis" 24 kWh extra lijkt me niet haalbaar.

Vergeet ook niet dat 225 mijl bereik gelijk is aan instap Model 3.
 
Last edited:
Duitsland gaat het snellaadnetwerk verdrievoudigen in het komende jaar van 560 eind 2017 naar dus dik 1500 dit jaar. De eerste 150 kW snelladers zijn al geplaatst en daar gaan er ongetwijfeld nog een paar bij komen. Nu moet Nissan er alleen nog toe besluiten om voor CCS te kiezen.

Ik vermoed dat je hier mee wil zeggen dat het Tesla Superchargervoordeel niet zo groot is. Qua beschikbaarheid kan dat wel kloppen (alhoewel, Tesla rijders kunnen wel die snelladers tanken, maar niet-Tesla-rijders kunnen niet aan superchargers laden), maar qua verdienmodel is er een groot verschil: Tesla verkoopt electriciteit aan de normale einverbruikersprijs, terwijl die snelladers behoorlijk meer vragen (tot zelfs 3x de normale stroomprijs bij de Allego snelladers in Belgie)
 
Hmm als de LR in praktijk 350km doet dan is verschil in kosten met auto die in praktijk 1:20 rijd niet zo groot meer.

Zat me wel eens rijk te rekenen met besparingen in cost of ownership om de hoge aanschafwaarde goed te praten, maar zo'n sterk argument is dat eigenlijk niet.

Ok, stel dat je in de model 3 gemiddeld 200 Wh/km verbruikt, inclusief laadverlies (dit lijken meer dan realistische waardes, kijkend naar de ervaringen in de VS). Dit betekent dat je per kilometer 4 cent aan stroom kwijt bent (uitgaande van 20 cent per kWh). Voor de prijs van 1 liter benzine (€ 1,50) kom je dus 37,5 km ver. Met een benzine auto die gemiddeld 1 op 20 rijdt kom je voor diezelfde € 1,50 20 km ver, dus iets meer dan de helft.

Ik betwijfel echter of je op benzine 1 op 20 gaat rijden met een auto van het formaat van een model 3. In ieder geval niet met een audi A4 of een BMW 3 serie. Wellicht wel met een prius, maar ook dan alleen met een fluwelen voet. En als je dan toch over een fluwelen voet beschikt, dan zul je ook minder dan 200 Wh/km verbruik in een model 3 hebben.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Phil V and Klaas
En weer is er een M3 eigenaar die 220-230 wh/mi haalt met 90-110 km/h, 15 graden, aerowheels. Energy Consumption On Model 3?
Super! Mooie getallen. 143Wh/km

Ik zat vandaag met een 90D op 270Wh/km met 130km/h.

Als ik dan mag zeggen dat een 3 zo’n 25% zuiniger is dan de S zou je dan op 202Wh/km uit komen.

Was bij regen, wind, 6C, etc.

De 3 zal in de zomer heeeel erg zuinig zijn gok ik.

Al maakt 90-110 rijden een groot verschil.