CO2CLEAN
Olivier Willemsen
Is inderdaad super! EPA range lijkt dus te halen en zonder veel moeite zelfs te overtreffen.
Deze grafiek Energy Consumption On Model 3? voorspelt ook zo'n laag verbruik bij 100 kmh (steady state). Loopt snel op bij hogere snelheden.
Op basis van de EPA testen heeft de Model 3 LR 80,5 kWh waarvan 78 kWh beschikbaar. Daarmee wordt 334 mijl gehaald. Tesla heeft vrijwillig de EPA rating omlaag gebracht naar 310 mijl, waarschijnlijk omdat het vlaggenschip (Model S 100D) een bereik heeft van 335 mijl.
De Model 3 is overigens de eerste Tesla die een kleiner bereik heeft op de snelweg, dan in de stad.
In dit document is alle info te vinden: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF
Voor Model S: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2SV2.PDF
Voor Model X: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2XV3.PDF
De EPA rekent met miles per gallon equivalent (MPGe). De Model 3 heeft 126 MPGe combi, 120 MPGe highway en 131 MPGe city. Officieel bereik volgens de EPA is daarmee:
Combi: 310 mi / 499 km (55% city + 45% highway)
City: 322 mi / 518 km
Highway: 295 mi / 474 km
Werkelijk EPA bereik zou moeten zijn (op basis van MPGe en testresultaten):
Combi: 334 mi / 537 km
City: 347 mi / 558 km
Highway: 318 mi / 511 km
Met de dynamometer coefficienten die op pagina 4 van het EPA document staan, kan de efficientie van de auto berekent worden. In deze coefficienten zit de rolweerstand, aandrijflijn weerstand en luchtweerstand. Belangrijk om te vermelden: zaken als de airconditioning zijn hier niet in meegenomen!
De formule die ik via dit forum heb gevonden voor de benodigde paarden om de weerstand te overkomen is: Drag_HP = (v*(Coef_A+(v*Coef_B)+(v*v*Coef_C)))/375. Dit converteren naar kW en verrekenen met snelheid voor Wh/mi en vervolgens naar km omrekenen. [Spoiler Alert + Mild Speculation] Tesla has created a monster!
De Model 3 LR blijkt 151 Wh/km nodig te hebben bij 120 km/u. De Model S 75D 167 Wh/km (+10%), en de Model X 75D 198 Wh/km (+31%). Zoals je ziet, zijn deze waarden een stuk lager dan wat je normaal gesproken ervaart. Onder meer het gebruik van de airconditioning is niet inbegrepen in deze coefficienten.
Andere modellen kun je hiermee ook vergelijken. De Opel Ampera-e heeft bij 120 km/u 188 Wh/km nodig. De Hyundai Ioniq 152 Wh/km (gelijk met Model 3!) en de VW e-Golf heeft 183 Wh/km nodig.
Ik zal me er verder in verdiepen. Wellicht kan ik er een blog over schrijven met wat uitleg en voorbeelden.