Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Is inderdaad super! EPA range lijkt dus te halen en zonder veel moeite zelfs te overtreffen.
Deze grafiek Energy Consumption On Model 3? voorspelt ook zo'n laag verbruik bij 100 kmh (steady state). Loopt snel op bij hogere snelheden.

Op basis van de EPA testen heeft de Model 3 LR 80,5 kWh waarvan 78 kWh beschikbaar. Daarmee wordt 334 mijl gehaald. Tesla heeft vrijwillig de EPA rating omlaag gebracht naar 310 mijl, waarschijnlijk omdat het vlaggenschip (Model S 100D) een bereik heeft van 335 mijl.

De Model 3 is overigens de eerste Tesla die een kleiner bereik heeft op de snelweg, dan in de stad.
In dit document is alle info te vinden: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF
Voor Model S: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2SV2.PDF
Voor Model X: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2XV3.PDF

De EPA rekent met miles per gallon equivalent (MPGe). De Model 3 heeft 126 MPGe combi, 120 MPGe highway en 131 MPGe city. Officieel bereik volgens de EPA is daarmee:
Combi: 310 mi / 499 km (55% city + 45% highway)
City: 322 mi / 518 km
Highway: 295 mi / 474 km

Werkelijk EPA bereik zou moeten zijn (op basis van MPGe en testresultaten):
Combi: 334 mi / 537 km
City: 347 mi / 558 km
Highway: 318 mi / 511 km

Met de dynamometer coefficienten die op pagina 4 van het EPA document staan, kan de efficientie van de auto berekent worden. In deze coefficienten zit de rolweerstand, aandrijflijn weerstand en luchtweerstand. Belangrijk om te vermelden: zaken als de airconditioning zijn hier niet in meegenomen!

De formule die ik via dit forum heb gevonden voor de benodigde paarden om de weerstand te overkomen is: Drag_HP = (v*(Coef_A+(v*Coef_B)+(v*v*Coef_C)))/375. Dit converteren naar kW en verrekenen met snelheid voor Wh/mi en vervolgens naar km omrekenen. [Spoiler Alert + Mild Speculation] Tesla has created a monster!

De Model 3 LR blijkt 151 Wh/km nodig te hebben bij 120 km/u. De Model S 75D 167 Wh/km (+10%), en de Model X 75D 198 Wh/km (+31%). Zoals je ziet, zijn deze waarden een stuk lager dan wat je normaal gesproken ervaart. Onder meer het gebruik van de airconditioning is niet inbegrepen in deze coefficienten.

Andere modellen kun je hiermee ook vergelijken. De Opel Ampera-e heeft bij 120 km/u 188 Wh/km nodig. De Hyundai Ioniq 152 Wh/km (gelijk met Model 3!) en de VW e-Golf heeft 183 Wh/km nodig.

Ik zal me er verder in verdiepen. Wellicht kan ik er een blog over schrijven met wat uitleg en voorbeelden.
 
Met alle respect, W.
De natuurwetten die het energieverbruik van een auto bepalen bevatten niet uitsluitend lineaire verbanden. Zulke verbanden zijn voor onze hersenen niet goed in te schatten.
Bijvoorbeeld (1 Kwadratische effect) een 20% kleinere auto heeft 36% minder frontaal oppervlak en daarmee 36% minder luchtweerstand. Je kunt dan 25% sneller rijden voordat je weer dezelfde luchtweerstand ondervindt.

Heel ander voorbeeld (2 Exponentieel effect) Tesla had beloofd ultimo 2017 iets van 5K exemplaren per week van Model 3 te produceren voor een totaal van 25K. Dat lukt voor geen meter, die teller eindigt op minder dan 5K, waarschijnlijk. De meest actuele prognose is om dit nu in Q1 van 2018 te halen. Toch betekent die vertraging, ogenschijnlijk 3 maanden, voor iemand die zijn nieuwe Model 3 op 1 juli 2018 verwacht slechts een vertraging van twee weken. (Tegen die tijd is de productiesnelheid namelijk 10K per week.) En zo zijn we weer 'back on topic'.
 
Last edited:
Met alle respect, W.
De natuurwetten die het energieverbruik van een auto bepalen bevatten niet uitsluitend lineaire verbanden. Zulke verbanden zijn voor onze hersenen niet goed in te schatten.
Bijvoorbeeld (1 Kwadratische effect) een 20% kleinere auto heeft 36% minder frontaal oppervlak en daarmee 36% minder luchtweerstand. Je kunt dan 25% sneller rijden voordat je weer dezelfde luchtweerstand ondervindt.

Heel ander voorbeeld (2 Exponentieel effect) Tesla had beloofd ultimo 2017 iets van 5K exemplaren per week van Model 3 te produceren voor een totaal van 25K. Dat lukt voor geen meter, die teller eindigt op minder dan 5K, waarschijnlijk. De meest actuele prognose is om dit nu in Q1 van 2018 te halen. Toch betekent die vertraging, ogenschijnlijk 3 maanden, voor iemand die zijn nieuwe Model 3 op 1 juli 2018 verwacht slechts een vertraging van twee weken. (Tegen die tijd is de productiesnelheid namelijk 20K per week.) En zo zijn we weer 'back on topic'.
Zeker! Maar nog geen enkele EV haalt zulke cijfers.

Een S kan soms ook op een rit 160Wh/km doen over een lange afstand, lager kan zelfs nog. Maar ritten van 260Wh/km zijn er ook.

Die 138Wh/km is zeker gehaald, maar je moet oppassen om die aan te nemen als getal en daar de echte range mee te berekenen.
 
Zeker! Maar nog geen enkele EV haalt zulke cijfers.

Een S kan soms ook op een rit 160Wh/km doen over een lange afstand, lager kan zelfs nog. Maar ritten van 260Wh/km zijn er ook.

Die 138Wh/km is zeker gehaald, maar je moet oppassen om die aan te nemen als getal en daar de echte range mee te berekenen.
Het grappige is dat de eigenaar zelfs aangeeft onder ongunstige omstandigheden te hebben gereden (soms wat stop and go traffic). Gemiddeld kwam hij daardoor op 55-60 mph uit en het aangegeven verbruik. Hoe dan ook lijkt de M3 een zeer zuinige EV te zijn. Een game changer.
 
wtf .... ik lees (<---klik) net dat owners inderdaad alle non-owners in hetzelfde gebied in de rij inhalen, blijkend uit het feit dat iemand die op zijn vrouw's emailadres had ingetekend (per ongeluk) na herstel daarvan achteraan in de rij van owners (dus nog voor alle non-owners) aansloot. Niet blij mee, want dan gaat alles enorm schuiven als huidige owners ineens getriggerd worden door de positieve verhalen die inmiddels de ronde doen. Laat ik het zo zeggen: dan haak ik misschien zelfs af met mijn twee reserveringen.
 
wtf .... ik lees (<---klik) net dat owners inderdaad alle non-owners in hetzelfde gebied in de rij inhalen, blijkend uit het feit dat iemand die op zijn vrouw's emailadres had ingetekend (per ongeluk) na herstel daarvan achteraan in de rij van owners (dus nog voor alle non-owners) aansloot. Niet blij mee, want dan gaat alles enorm schuiven als huidige owners ineens getriggerd worden door de positieve verhalen die inmiddels de ronde doen. Laat ik het zo zeggen: dan haak ik misschien zelfs af met mijn twee reserveringen.
dat zal wel meevallen. De meeste owners hebben al lang één of meerdere reservaties staan.;)
En als je af haakt, zal alleen jijzelf er wakker van liggen. Het komt allemaal wel goed en laat uw nieuwjaar hier niet door verpesten. proost!
 
dat zal wel meevallen. De meeste owners hebben al lang één of meerdere reservaties staan.;)
En als je af haakt, zal alleen jijzelf er wakker van liggen. Het komt allemaal wel goed en laat uw nieuwjaar hier niet door verpesten. proost!

Trouwens, ik twijfel er aan of er meer dan 1 maand verschil gaat zitten tussen owner en non-owner reserveringen (edit: in België). Ik heb 1 Model S, en 2 Model 3 resevereringen met een half jaar verschil in tijd tussen. Voor de eerste reservatie krijg ik dus,owner prioriteit, vroor de 2de niet. Beide reservaties staan op ‘eind 2018’ qua geschatte levertijd.
 
Trouwens, ik twijfel er aan of er meer dan 1 maand verschil gaat zitten tussen owner en non-owner reserveringen (edit: in België). Ik heb 1 Model S, en 2 Model 3 resevereringen met een half jaar verschil in tijd tussen. Voor de eerste reservatie krijg ik dus,owner prioriteit, vroor de 2de niet. Beide reservaties staan op ‘eind 2018’ qua geschatte levertijd.
Het punt is dat heel amerika en canada hier nog voor zitten, dus spijtoptanten van overzees kruipen daar nog tussen (btw ook nog vóór alle owners in Nederland hoor!).
Maar ter relativering: Meer dan enkele 10-duizenden kunnen dat niet zijn want zoveel teslas zijn er nog niet gemaakt. Dus het kan nooit meer zijn dan een paar weken vertraging (als we op een productie van 10.000 per week zitten)
Happy already again!!
 
  • Like
Reactions: NicoV
toch een 300.000 schat ik. we hebben model S met VIN van +200.000 gespot
Het ging over hoeveel owners er nog gaan voorkruipen daardoor. Zoveel zullen dat er niet zijn, de owners die een Model 3 willen zullen die al lang gereserveerd hebben. Net als jij en ik die de Model 3 gereseveerd hebben voor de aankondiging omdat we als owner er gerust in waren dat het op zijn minst een degelijke auto zou zijn.
 
Het grappige is dat de eigenaar zelfs aangeeft onder ongunstige omstandigheden te hebben gereden (soms wat stop and go traffic). Gemiddeld kwam hij daardoor op 55-60 mph uit en het aangegeven verbruik. Hoe dan ook lijkt de M3 een zeer zuinige EV te zijn. Een game changer.
Ik hoop het echt, 10000%! Ik twijfel alleen aan 140Wh/km in alle omstandigheden.

Ik blijf voorzichtig rekenen met 170 en hoop zeer verrast te worden.
 
Ik hoop het echt, 10000%! Ik twijfel alleen aan 140Wh/km in alle omstandigheden.

Ik blijf voorzichtig rekenen met 170 en hoop zeer verrast te worden.
In de winter gaat het 'm sowieso niet worden, evenmin met sneeuw, regen, wind e.d.. Daar reken ik ook niet op, maar met een graadje of 15-20, vlakke weg, droog en rustig weertje zou 't best eens kunnen. Wie weet. De voortekenen zijn hoe dan ook gunstig.
 
Trouwens, ik twijfel er aan of er meer dan 1 maand verschil gaat zitten tussen owner en non-owner reserveringen (edit: in België).
Weet niet of België veel verschilt van Nederland. In dit plaatje van de delivery estimator zie je dat er van uitgegaan wordt dat je als niet-eigenaar achter iedereen aansluit in Europa en dan zo'n 40.000 Europese reserveerders voor je hebt, terwijl je als eigenaar niet meer dan 2500 andere Europese eigenaren voor je hebt.
Oftewel het Amerikaanse verhaal toegepast op Europa.

Klopt het? Geen idee, maar het klinkt logisch. Zeker als Elon bang is dat de S/X verkopen gaan inzakken. Aan de andere kant steekt er in de VS al zo'n storm van kritiek op, dat ze misschien van gedachten gaan veranderen. Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe het daar verdergaat met de leveringen en reserveringen.
 
Last edited:
In de winter gaat het 'm sowieso niet worden, evenmin met sneeuw, regen, wind e.d.. Daar reken ik ook niet op, maar met een graadje of 15-20, vlakke weg, droog en rustig weertje zou 't best eens kunnen. Wie weet. De voortekenen zijn hoe dan ook gunstig.
Duidelijk. Maar zo kan een S ook 160Wh/km halen in de zomer en bij 100km/h :)

Dat is echter niet het getal waar je mee moet gaan schermen bij mensen als je het over bereik hebt, dan voelen ze zich bedrogen.

Bij EV’s moet je gewoon heel voorzichtig blijven. Mensen willen een bereik horen wat altijd haalbaar is.
 
  • Like
Reactions: Carl
Duidelijk. Maar zo kan een S ook 160Wh/km halen in de zomer en bij 100km/h :)

Dat is echter niet het getal waar je mee moet gaan schermen bij mensen als je het over bereik hebt, dan voelen ze zich bedrogen.

Bij EV’s moet je gewoon heel voorzichtig blijven. Mensen willen een bereik horen wat altijd haalbaar is.
Tijdens deze rit reed de P85 ca 186 Wh/km (299 wh/mi) volgens de eigenaar in deze post. De range die je in werkelijkheid haalt is altijd persoonlijk, in elk geval is het M3 verbruik een heel stuk gunstiger dan de P85 (>25% lager). Daarmee kan ieder die een S rijdt, zijn range uitrekenen afhankelijk van omstandigheden, rijstijl etc..
 
happy 2018.jpg