Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ben weer terug hier na een tijdje afstand nemen, vanwege de lange wachttijd. Dat blijkt nu toch wat mee te vallen. Zal dus vaker hier en op Model 3 Owners Club Forum aanwezig zijn. Daar helaas weinig Nederlanders.
Reservering sinds 22 april 2016. Long Range, PUP, 18” Aero’s, EAP2. Rest besluit ik bij bestellen. Hoop op Smart Air Suspension. Weet dat al tijden sprake is van Towing op een 3, mogelijk in combinatie met SAS, maar dat wordt een gok.

Daarom vraag nav bovenstaande plaatje. Is inmiddels meer bekend over hoe Tesla omgaat met garantie als je toch een trekhaak monteert (onder een Model S)?
Ik wil namelijk heel graag fietsen en een aanhanger achter mijn toekomstige 3 kunnen hangen.
In de Owner Manual van de S staat dat je garantie vervalt als je een trailer trekt. Maw, de 8 jarige garantie op je drivetrain en batterij vervalt dan. Voor fietsen kan je wel een trekhaak laten monteren zonder trekgewicht.

In de handleiding van de 3 staat dat het trekken van een trailer zonder Tesla approved components de garantie doet vervallen. Of lees maar zelf hieronder.
Schermafbeelding 2018-11-20 om 11.14.06.png
Schermafbeelding 2018-11-20 om 11.14.20.png
 
Het is maar de vraag of dit soort uitsluitingen stand houdt in de rechtbank in geval van goedgekeurde (maar niet door Tesla) spullen. Daar is volgens mij jurisprudentie over in het geval van computers die waren opengemaakt en insteek kaarten geplaatst. Dat iets in de voorwaarden staat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is... Leg het eens voor aan een jurist, er is op dit forum vast wel een Nederlandse jurist actief.
 
Het is maar de vraag of dit soort uitsluitingen stand houdt in de rechtbank in geval van goedgekeurde (maar niet door Tesla) spullen. Daar is volgens mij jurisprudentie over in het geval van computers die waren opengemaakt en insteek kaarten geplaatst. Dat iets in de voorwaarden staat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is... Leg het eens voor aan een jurist, er is op dit forum vast wel een Nederlandse jurist actief.
Daarom vraag ik het hier. Er is inmiddels toch wel ervaring mee in Nederland, met de S.
 
In de Owner Manual van de S staat dat je garantie vervalt als je een trailer trekt. Maw, de 8 jarige garantie op je drivetrain en batterij vervalt dan. Voor fietsen kan je wel een trekhaak laten monteren zonder trekgewicht.

In de handleiding van de 3 staat dat het trekken van een trailer zonder Tesla approved components de garantie doet vervallen. Of lees maar zelf hieronder.
View attachment 354190 View attachment 354191
Het verschil in tekst tussen 3 en S suggereert dat er toch een Tesla towing hitch voor de 3 komt.
 
Het is nog onbekend welke versies in welke volgorde naar NL gaan komen in Q1 komend jaar. Momenteel zijn leverbaar:

LR AWD
LR AWD Performance
MR RWD

Allemaal met "premium" interieur en de Performance tegenwoordig inclusief het beroemde/beruchte "plus" pakket.

Het ligt voor de hand dat deze uitvoeringen binnen een maand door de eerste gelukkigen in de EU geconfigureerd kunnen worden. De prijzen en leverindicaties zullen dan ongetwijfeld in de diverse screenshots verschijnen. Tot die tijd is het pure speculatie. Ook wanneer de SR (al dan niet in de basisuitvoering) beschikbaar gaan komen.

Over de trekhaak. Voor zover bekend is bij de typegoedkeuring van de Model 3 geen trekhaak meegenomen. Wanneer dat inderdaad zo is, dan is het illegaal om massa te trekken met het voertuig. Een trekhaak kan natuurlijk gemonteerd worden (wanneer de mogelijkheden in/op de auto aanwezig zijn). In overleg met Tesla zal je vast iets met garantie moeten/kunnen doen. Een fietsenrek mag dan wel op de trekhaak.

Dakkoffer is ook een mooie. Helemaal vergeten te vragen in de showroom of bij een glazendak (momenteel enige dakoptie Model 3) allesdragers gemonteerd kunnen worden. In de VS lijkt dat niet zo te zijn, omdat er als mogelijkheid alleen over "zuignap" allesdragers gesproken wordt. Bij de S is (was) de allesdrager optie alleen mogelijk in combinatie met een panoramadak. Voor de 3 was er ooit sprake van een "metalen dak" boven de voorstoelen en tijdens de preproductie periode is een foto online geweest met een Model 3 inclusief allesdragers...maar dat lijkt inmiddels een montage methode te zijn geweest die (nog) niet is toegepast voor productieauto's.

Totdat er nieuws hierover gemeld wordt door Tesla, lijkt het erop dat we ervan uit moeten gaan dat er voorlopig geen trekhaakoptie komt en ook geen mogelijkheid voor allesdragers gemonteerd in plaats van zuignappen.
 
Heb zo het gevoel dat de M3, die toch bedoeld was voor de middenklasse, voornamelijk zakelijk gereden gaat worden. Deze hoge instapprijzen zet particulieren, zoals mezelf, toch nog enkele maanden buiten spel. De downshifting naar een mainstream imago zal nog wel enkele jaren in beslag nemen, als ze er al ooit komt. Mss willen de zakelijke rijders dit ook helemaal niet natuurlijk.

dit forum zal dan misschien wel voor 95% of meer bestaan uit zakelijke rijders.
 
Versies is duidelijk.
Ik ga zaterdag in Duiven kijken en vragen naar trekhaak en dakdragers.

Verder heb ik blijkbaar gemist: wat is het beruchte + pakket?

Dat is "Performance Plus". Wat inhield:

20" wielen
Verlaagd onderstel
Performance remmen
Performance pedalen (aluminium look)

Dat pakket was eerst extra voor $ 5000, later is dit pakket standaard in de Performance uitvoering geworden, zonder dat de standaard Performance prijs werd verhoogd. Ofwel...een Performance + auto werd ineens "$ 5000 minder waard".
 
  • Like
Reactions: Michel3
Wie kan er met een middenklasse inkomen een auto van 50.000 euro (meer dan een jaarsalaris voor middenklasse!) betalen?

De middenklasse zal niet zo vaak een nieuwe auto kopen als ze erg jong zijn en dat is niet logisch ook ivm de schadevrijejaren.

Maar een iets ouder persoon die er lang en veel in zal rijden gaat dit toch echt overwegen. Na 5 of 7 jaar nog zat waard en je rijd super cheap rond. Zeker als je thuis kunt laden. Reken eens even uit wat dat bespaart als je 20k per jaar rijd!

Maar een middenklasse gezien met 2 verdieners harken dus 74K per jaar binnen. Dus ook zelfs voor de middenklasse interessant!
 
Kom net van rondje kijken in Amsterdam af.
Stond weliswaar eerst bij het SeC Amsterdam ipv de PC Hooftstraat.
Had er even overheen gelezen, was gelukkig niet de enige die dat overkwam.

Ben erg enthousiast over de zitpositie en het comfort van de stoelen en achterbank (ik vergelijk met een december 2014 model S).
De frunk en trunk ruimte valt me eerlijk gezegd heel erg mee.
Ben erg benieuwd of mijn 3 kinderen (7,12 en 14) met z'n 3en goed op de achterbank kunnen, Model S past dat prima. Iemand die het verschil in breedte van de achterbank weet, toevallig?

De verkoper ging er sterk van uit dat de LR er (vooralsnog) alleen nog maar als dual motor komt en dat de MR er uberhaubt niet komt voor de EU markt. alleen de SR maar dan veel later.

Met mijn eerste dag reservering ging hij uit van levering tussen eind q1 en eind q2 2019.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Klaas and Michel3
Je kan het altijd vragen, maar zelfs al krijg je een zeer stellig (positief of negatief) antwoord, ga er maar van uit dat de medewerker het uit de duim aan het zuigen is.
Klopt, ze halen veel van hun informatie ook van de fora. Maar vragen kan altijd.
En die dakdragers is misschien iets van te zien aan de auto.
Heb hem half jaar geleden in Breukelen gezien en gezeten toen You You Xue ermee rondreed. Maar toen was het te druk om naar zulke details te kijken.