Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ben benieuwd hoe snel ze om gaan, als ze hier en op andere fora zien hoeveel er gereserveerd hadden maar toch niet voor deze versies, en nu onzeker zijn of zelfs afhaken omdat ze niet weten of en wanneer RWD, MR, andere kleuren (Silver), luchtvering etc nog gaan komen.

Ik neem aan dat ze met de informatie die ze hebben opgedaan in de VS over d ee schijnbare mix weten dat ze volodoende orders hebben om de komende twee kwartalen te overbruggen, zelfs na alle afhakers of uitstellers. Eerlijk gezegd denk ik zullen velen die nu nog zeggen ‘ik wacht toch tot het volgende model’ uiteindelijk wel overstag gaan. Zo was het in de VS ook.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Je kan je idd de vraag stellen of die extra range de 9000 euro meerprijs wel waard is. Wie zit er 400 km aan een stuk in de wagen op weg naar zijn bestemming? Dat zullen er weinigen zijn. Met het uitbreidende netwerk aan suc's, de alsmaar vetere batterijen die minder degraderen en vooral de hogere laadsnelheden die beloofd worden lijkt mij dit echt overbodig, tenzij je elke dag 300 km op de baan bent. SR of MR dekt voor 9 5,45 procent van de mensen de noden en is ook nog eens minder belastend voor het milieu. Dat is toch ook niet onbelangrijk, of heb ik hier geen punt?
 
  • Like
Reactions: beJels and Karim DB
Tuurlijk alles mag je afschrijven. Maar als je die extra range bijvoorbeeld alleen op vakanties gaat benutten wordt het een dure grap, die zeg al gauw 'netto €400 per uitgespaard uur' kost.

Ik ben uitgegaan van het (financial) leasevoorstel van Tesla: na vijf jaar nog €22.796 laatste termijn. Dat bedrag zal niet ver van de verwachte marktwaarde afliggen in 2024. Stel dat je voor een M3 MR op dat moment €27.000 kan beuren, dan schat ik dat een grote groep mensen ongeveer €3.000 over hebben voor die tijdsbesparing tijdens hun vakanties. Zeker geen €6.000, lijkt mij.
Als je zo gaat rekenen... kun je beter een Ionic of een Kona kopen. Véél goedkoper en ongeveer dezelfde range.
Die boekhoudkundige restwaarde is eigenlijk complete onzin. Een Tesla gaat veel langer mee. Ik ben van plan de 3 ook veel langer te houden en dus gemiddeld per jaar minder af te schrijven. Tenzij ik overstap op een Model Y. Daarom wil ik dat eigenlijk graag weten voor ik bestel.
Verder heb ik de long range dagelijks nodig. Een MR is voor mij erg onhandig. Het gemak van niet tussentijds hoeven laden is me veel waard.
Kortom, de uitkomst van een toe-rekening en uiteindelijk keuze is voor iedereen anders. Er is geen ‘rekenwaarheid’.
 
Een vraag , waarom zou je voor mr green kiezen als je via tesla direct ook kan leasen?
Omdat het vroeger, toen ik (1,5 jaar later dan de rest) wilde reserveren en hoog in de lijst wilde staan (toeleek het nog of dat relevant was) mogelijk was om een dag 1 reservering via mistergreen te krijgen. Daar heb ik 1000 euro voor aanbetaald en die ben je kwijt als je alsnog afziet van de lease.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Even een vraagje. Ik heb in augustus 2017 mijn reservering gedaan voor een model 3. Nu las ik op electrek dat er al Nederlandse reserveringhouders zijn uitgenodigd om hun Model 3 te configureren. Is er hier iemand die al is uitgenodigd en zo ja wanneer heb je je reservering geplaatst?
 
Even een vraagje. Ik heb in augustus 2017 mijn reservering gedaan voor een model 3. Nu las ik op electrek dat er al Nederlandse reserveringhouders zijn uitgenodigd om hun Model 3 te configureren. Is er hier iemand die al is uitgenodigd en zo ja wanneer heb je je reservering geplaatst?

Ja, ik kreeg gister een mail: "
"Het is zo ver! U kunt uw Model 3 ontwerpen en de aankoop bevestigen.
Als u uw aankoop voor 1 januari bevestigt, kunt u de levering in februari 2019 verwachten.
"

Reservering mei 2018
 
Iemand een plaatje uit de configurator met de grijze kleur? Of een idee hoe de kleur officieel heet?

Midnight Silver Metallic
tm3-msm.png

Voor wat het waard, is de meerprijzen:

- Zwart: EUR 0,-
- Grijs: 1600,-
- Blauw: 1600,-
- Wit: 2100,-
- Rood: 2700,-

- Wit interieur: 1050,-

- AP: 5300,-

- Sportvelgen: 1600,-
 
  • Informative
  • Like
Reactions: DB020 and Basvdpoel
Ik voel me toch in dubio.

2 reserveringen gedaan ttv het 'maar' 35k zou zijn

Nu het dubbele.

Ik voel er niet veel voor - voor die prijs veel liever een 2de hands model s!

Waar staan 2de hands model s'en te koop met de range van deze Model 3 en voor hetzelfde bedrag of minder? Of de model s markt gaat instorten binnekort, maar de huidige prijzen zijn echt te hoog m.i.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Even een berekening volgens mij:
€59.000 voor deze uitvoering
-€ 9.000 LR batterij
-€ 5.000 Premium interieur
-€ 5.000 Dual motor
—————
€40.000 is dan de basisprijs. En dat is incl BTW.
Dus om nou te zeggen dat hij bij €58.000 begint is niet de waarheid. Alleen worden eerst de duurdere versies geleverd.
Ik vind de basisprijs van €40.000 zelfs lager dan verwacht.
 
Last edited:
Je kan je idd de vraag stellen of die extra range de 9000 euro meerprijs wel waard is. Wie zit er 400 km aan een stuk in de wagen op weg naar zijn bestemming? Dat zullen er weinigen zijn. Met het uitbreidende netwerk aan suc's, de alsmaar vetere batterijen die minder degraderen en vooral de hogere laadsnelheden die beloofd worden lijkt mij dit echt overbodig, tenzij je elke dag 300 km op de baan bent. SR of MR dekt voor 9 5,45 procent van de mensen de noden en is ook nog eens minder belastend voor het milieu. Dat is toch ook niet onbelangrijk, of heb ik hier geen punt?
Je hebt wmb wel een punt, maar de vraag is of de Model 3 er is voor 95,45 procent van de mensen, en of het veel zegt dat de gemiddelde dagelijkse rit minder dan 40 km per dag is.

Ik denk juist dat deze auto belangrijk kan zijn voor de zakelijke rijder die wel degelijk regelmatig 250-350 km per dag rijdt en dat ook bij slechte weersomstandigheden een beetje up-tempo wil doen, zonder te hoeven bedenken of er op bestemming een vrije paal gevonden wordt en/of bij Van der Valk moet worden gestopt. Rijden zonder nadenken dus. De nieuwe generatie BEV-rijders?

Ik kan met mijn 100D eindelijk ook verre familie bezoeken en retour komen zonder onderweg op de meter te kijken of ik niet te hard rij en/of te hopen dat bij thuiskomst laat in de avond - zonder eigen oprit - de parkeerplek voor mijn huis (kabel over de stoep) of een publiek laadpunt in de buurt vrij zal zijn.

Sowieso kan ik nu, voor zover ik alleen woon/werk rij, twee dagen langer door voordat ik weer moet opladen.

Dus ja, ik heb daar wel een bedrag voor over. Net als heel wat andere 100D rijders blijkbaar.
 
Last edited:
Even een vraagje. Ik heb in augustus 2017 mijn reservering gedaan voor een model 3. Nu las ik op electrek dat er al Nederlandse reserveringhouders zijn uitgenodigd om hun Model 3 te configureren. Is er hier iemand die al is uitgenodigd en zo ja wanneer heb je je reservering geplaatst?
zie de voorgaande 300 posts... :)

Maar goed, ja de uitnodiging gister gehad, 31-3-2016 de reservering gedaan en bezitter van ModelS.
 
deze kreeg ik net binnen - "eind dit jaar uitgenodigd worden..."





Model 3 komt naar Europa!

U zal eind van dit jaar uitgenodigd worden om uw Model 3 te configureren en uw bestelling te plaatsen. De leveringen starten begin Februari, afhankelijk van uw reservatiedatum. Lees onze FAQs of ontdek Model 3 hieronder.
 
Dat hebben de S en X nu ook. Na het 1e jaar:

- Geen streaming media
- Geen "Sattelite view" in navigatie
- Vast nog meer, maar dit waren de 2 belangrijkste.

De auto blijft connected, App blijft werken, etc. Maar dataslurpers werken niet meer.
Is de eerste keer dat ik dit hoor.
Geloof je wel, maar ben toch verbaasd. Wat zijn de jaarlijkse kosten om wel full-connected te blijven?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB