Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb Elon nog maar eens even gevraagd om mee te denken over de aanschaf van EAP bij aankoop, zonder bijtelling

Geoff van den Ouden on Twitter
Leuke actie, ben benieuwd of hij of de NL-vertegenwoordiging hier iets mee doet.
Daarmee trekken ze wellicht ook de 25% die zonder EAP heeft besteld over de streep.
Dus al verliezen ze dan mogelijk wat op mensen die het ziezo later voor de hoge prijs besteld zouden hebben, in totaal hoeft het Tesla geen omzet te kosten.
Als ze dit trouwens nu niet doen, ben ik bang dat de pilot-optie met beperkte bijbetaling er voorlopig niet gaat komen, want dat zou mensen die wel de volle extra toeslag betaald hebben niet blij maken.
 
Moet je die mens daar nu mee lastig vallen?:confused: koop het gewoon, of laat het zitten.:rolleyes:

Ik geloof niet dat Elon de tweets zelf leest hoor, daar zit een team tussen dat alles doorneemt. Dus Elon zelf vallen we er niet mee lastig.

En sommige mensen die hard werken voor hun centjes moeten toch nog even nadenken over een paar duizend euro meer of minder extra uitgeven ... dan is één tweet daarover niet zo heel gek, mij dunkt
 
Bezoekje gebracht aan het autosalon, model P3D en LR.
Blauwe LR zag er niet slecht uit in het echt.
Weinig foto's kunnen nemen omdat er veel te veel volk rond dweilde.
50022229_311489769500700_3736829020210200576_n.jpg

50883640_339886383517115_4327680653144358912_n.jpg
 
  • Like
Reactions: CL600
Je moet het wel correct bekijken... Jaguar claimt een maximum van 7,5kW wat al aan de lage kant is, maar ondersteunt dit enkel op enkelfase aan 40A. Dan moet je al 50 tot 60A hebben om ook nog de wasmachine en de oven te kunnen gebruiken.

Op normale amperages zit je met je I-Pace dan aan 3,5kW (=16A enkelfase)en dat is bij benadering drie keer trager dan 11kW bij een gemiddelde Tesla aan een TWC thuis.

Op 11kW zit je 100D van 10% naar 90% op iets meer dan 7 uren, en je Model 3 LR heeft 5,5 uren nodig. Dat is laat op de avond thuis arriveren met een lege batterij en de ochtend erop terug met volle batterij onderweg. De I-Pace doet er in het beste geval 10 uren over, en in het slechtste geval bijna 22 uren. Dat wordt een ommetje bij de FastNed halverwege na een nachtje stappen, in het beste geval.

Overigens, aan 17kW heeft een 100D bijna 5 uur nodig, en aan 22kW iets meer dan 3 en een half uren. Maar wil je dat thuis laden tegelijk met een Model 3, moet je al 3 fase 50A hebben en geen andere verbruikers.

3.5kw is wel heel pessimistisch. Bij een 1x35a aansluiting kan je makkelijk met 25a laden als je een slimme lader met load balancing hebt (zappi). Er zijn zelfs mensen die hem dan op 32a afzekeren. Dan praat je al over 5,7 / 7.3 kw. In 10 uur tijd heb je dan ruim voldoende geladen voor de meeste mensen.

Die i-pace rijders zijn slecht geïnformeerd of worden niet goed geadviseerd bij verkoop.
 
Waar jullie op doelen is volgens mij dat de rear motoren van de AWD en RWD technisch hetzelfde zijn. Als in dezelfde techniek die gebruikt wordt, namelijk permanent magnet switched reluctance.

Waar ik op doel is of de motor ook fysiek echt hetzelfde is en dan met name het gewicht.
Ik zie in de specs iig dat de power output al verschillend is maar dat kan ook softwarematig geregeld zijn.
Ik ben dus benieuwd of beide motoren ook hetzelfde wegen.

View attachment 370565

Benader deze site stel ik voor. Model 3 motoren staan er nu nog niet bij zo te zien maar grote kans dat ze het weten.. Suc6

upload_2019-1-22_4-11-23.png


Ps. Laat svp tzt dit forum even weten hoe je je voordeel met deze gewichtige ( ..sorry, inkoppertje.. ) info hebt gedaan..!
 
Dat is toch juist goed in jouw situatie met al een EV op 1 fase?
Dan heb ik een EV op één fase en de andere twee fasen bundel ik tot één fase van max 35 A, waarvan ik er maar 16 kan gebruiken. In plaats van dat ik twee keer 16 kan gebruiken. Dat schiet niet op.

Nee, het gaat er om dat ik mijn fasen zo evenwichtig mogelijk kan belasten. Ik hoopte op 2 x 24 voor de Tesla en 1 x 24 voor mijn andere EV. En zodra de andere EV klaar was met laden 3 x 24 voor de Tesla. Maar dat wordt hem dus niet, als de Tesla inderdaad maar 3 x 16 A aan kan. Met het Ratio product zou ik dan 3 x 16 voor de Tesla kunnen gebruiken + 3 x 8 (=24) voor de andere EV. Dan kom ik op hetzelfde uit. Alleen kan ik nog steeds niet naar 3 x 24 wanneer de andere EV klaar is met laden.

Voor de duidelijkheid: het is een beetje een gevalletje "niet omdat het moet maar omdat het kan (uh ... kon)". Maar ik vind het wel jammer wanneer nu zou blijken dat ik tijd en geld heb geïnvesteerd in een oplossing die ik niet uit kan nutten.
 
Last edited:
Je moet het wel correct bekijken... Jaguar claimt een maximum van 7,5kW wat al aan de lage kant is, maar ondersteunt dit enkel op enkelfase aan 40A. Dan moet je al 50 tot 60A hebben om ook nog de wasmachine en de oven te kunnen gebruiken.
Voor de i-Pace, en bijvoorbeeld ook een Opel Ampera E zullen de eerder genoemde fase stapelaars zeer welkom zijn. Je pakt 2 of 3 fasen en bundelt deze tot 7.2 of zelfs 8 kW en houdt voor je huis een hele fase over of ruim 10 A op 3 fasen. Maar goed, dus niet goedkoop.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MusQueTear
Dan heb ik een EV op één fase en de andere twee fasen bundel ik tot één fase van max 35 A, waarvan ik er maar 16 kan gebruiken. In plaats van dat ik twee keer 16 kan gebruiken. Dat schiet niet op.

Nee, het gaat er om dat ik mijn fasen zo evenwichtig mogelijk kan belasten. Ik hoopte op 2 x 24 voor de Tesla en 1 x 24 voor mijn andere EV. En zodra de andere EV klaar was met laden 3 x 24 voor de Tesla. Maar dat wordt hem dus niet, als de Tesla inderdaad maar 3 x 16 A aan kan. Met het Ratio product zou ik dan 3 x 16 voor de Tesla kunnen gebruiken + 3 x 8 (=24) voor de andere EV. Dan kom ik op hetzelfde uit. Alleen kan ik nog steeds niet naar 3 x 24 wanneer de andere EV klaar is met laden.

Voor de duidelijkheid: het is een beetje een gevalletje "niet omdat het moet maar omdat het kan (uh ... kon)". Maar ik vind het wel jammer wanneer nu zou blijken dat ik tijd en geld heb geïnvesteerd in een oplossing die ik niet uit kan nutten.

Je hebt gezien dat ze 2x16 A kunnen gebruiken om daar een verhoogde spanning en stroom op 1 fase van te maken? Juist die verhoogde spanning doet de truc.
 
Je hebt gezien dat ze 2x16 A kunnen gebruiken om daar een verhoogde spanning en stroom op 1 fase van te maken? Juist die verhoogde spanning doet de truc.
Weet ik, ik ken de man achter deze kasten persoonlijk ;-) Hij maakt van 230 volt 250 volt en daardoor kun je bij gelijk amperage toch meer watts verstouwen. Maar dan gebruik je dus twee fasen om één keer 250 volt x 32 ampere te maken = 8000 watt.

Die 8000 watt zou ik voor de andere EV kunnen gebruiken (en die kan dan inderdaad met 8000 watt laden, in plaats van met ongeveer 5200 watt) maar dan houdt ik maar één keer 16 ampere voor de TM3 over (of 3 x 8 of zo). Of ik zou die 8000 watt kunnen gebruiken voor de TM3 en die gebruikt daar dan maar 4000 watt van. Minder dan de 7200 watt zonder zo'n kast.

In beide gevallen ben ik m.i. slechter af dan zonder zo'n kast.

(er van uit gaande dat de TM3 inderdaad maar 3 x 16 aankan)