Nee, hij is vanmorgen bij Tesla aangekomen en hij heeft daar al die tijd idle buiten gestaan. Rond 17:00 even gebeld en ze waren er niet aan toegekomen.
Wel even wat lopen rondsnuffelen: in de M3 zit een groot lagedruk koel/verwarmcircuit waarvan een mooie weergave hier:
)
Deze loopt zowel langs de batterij, de motoren en de airco onderdelen (compressor, verdamper, condensor) en is gevuld met glycol (wat kookt bij 200 graden). Het koelcircuit zal zorgen dat de temperatuur van de batterij tijdens het superchargen niet boven de 45 graden uit komt (bron:
Watch Tesla's battery thermal management in action while Supercharging), bij hogere temperaturen zal het BMS de snelheid van laden verlagen. Ergo: de glycol zou nooit op (pak hem beet) meer dan 50 graden moeten uitkomen en kan al helemaal niet koken. Aangenomen dat de rook die ik zag vanuit het koelsysteem kwam dan kan dat geen gevolg zijn van kokende glycol.
Hieruit maak ik op dat er mogelijk een lek in het koelsysteem is ontstaan en dat het op een heet onderdeel terecht is gekomen dat heet genoeg was om deze rook te veroorzaken. Maar: welk onderdeel dan? De batterij is niet heet genoeg, de motor zou niet heet genoeg moeten zijn (stond al 20 minuten stil). Over de cabin heater ben ik nog niet uit, ik lees her en der dat er gewoon een gloeispiraal in zit voor als de drivetrain niet voldoende warmte kan leveren, maar ik lees ook elders dat er puur verwarmt wordt door de motor wamte te laten opwekken terwijl hij stil staat (door een non-productief electrisch signaal door de motor te sturen).
Tijdens het laden zaten we te eten en vijf minuten voordat we naar de auto liepen heb ik de verwarming op 20 graden gezet. Ik kan me voorstellen dat de Tesla dan warmte genereert via de motor, maar dat zou ook niet heet genoeg moeten zijn om glycol zo in rook om te zetten. Zou er dan glycol in de heater op de spiraal terecht zijn gekomen? Dan had de rook voornamelijk direct in de cabine moeten komen denk ik? Uiteindelijk kwam daar wel iets van rook in, maar het merendeel kwam uit het frunk gebied, rechts voor. Dat is overigens ook de plek waar de hete aanvoer naar de condensor zit...
Vooralsnog dus een raadsel, momenteel verdenk ik het koelcircuit maar de modus operandi is me nog volslagen onduidelijk.