Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu zelf binnen ons bedrijf gezien dat Tesla een zelfde soort aantrekkingskracht heeft als Apple. Sinds er een 10-tal Model 3's op de parkeerplaats staan, gaat het bij de koffie-automaat bijna nergens meer anders over dan de Model 3. En vrijdag was het helemaal een hot topic sinds er een model onder de 50K beschikbaar is, echt bijna iedereen die een auto kan uitkiezen wil een Model 3. Een enkeling die niet van het minimalistische interieur houdt kiest voor de E-Nero. En collega's die net een e-Golf , Ioniq of Leaf hebben willen een gesprek met de wagenparkbeheerder om te spreken over mogelijkheden alsnog een Model 3 te krijgen. Tesla gaat t nog druk krijgen.
 
Ik heb nu zelf binnen ons bedrijf gezien dat Tesla een zelfde soort aantrekkingskracht heeft als Apple. Sinds er een 10-tal Model 3's op de parkeerplaats staan, gaat het bij de koffie-automaat bijna nergens meer anders over dan de Model 3. En vrijdag was het helemaal een hot topic sinds er een model onder de 50K beschikbaar is, echt bijna iedereen die een auto kan uitkiezen wil een Model 3. Een enkeling die niet van het minimalistische interieur houdt kiest voor de E-Nero. En collega's die net een e-Golf , Ioniq of Leaf hebben willen een gesprek met de wagenparkbeheerder om te spreken over mogelijkheden alsnog een Model 3 te krijgen. Tesla gaat t nog druk krijgen.

Gezien de logistieke en aftersales issues die er nu al zijn denk ik dat dit een aardig hoofdpijn dossier gaat worden voor de leasemaatschappijen.
Of heb je het hier over koop auto's?
 
Gezien de logistieke en aftersales issues die er nu al zijn denk ik dat dit een aardig hoofdpijn dossier gaat worden voor de leasemaatschappijen.
Of heb je het hier over koop auto's?
Nee in dit geval bedoel ik de zakelijke lease als werknemer van een bedrijf.
Een collega vertelde me dat toen hij zijn zoon naar school bracht voor t eerst in de Model 3, er aardig wat bekijks was. Vooral de binnenkant was erg intrek bij de jeugdigen. Slim gedaan door Tesla, dit is precies wat de meeste van de jongere generatie wil hebben.
 
@Devils son ; Nee, nooit geprocedeerd. En het loont ook zeker niet om voor een kleinigheid zomaar naar de rechter te stappen. MOCHT je dat willen, dan moet je aantonen dat de auto niet voldoet aan verwachtingen die je redelijkerwijs mocht hebben tijdens de koop. Meest bekende voorval was een Leaf eigenaar die op basis van verwachtingen tijdens het verkoop gesprek, mocht verwachten dat de auto in alle omstandigheden voldoende ver op een accu zou komen voor zijn gebruik. Dat was specifiek gevraagd. De rechter ging daarin mee en de man werd schadeloos gesteld.

Non-conformiteit is verbonden met de te verwachten technische levensduur van hetgeen je koopt. Wanneer een CEO diverse keren schermt met claims over betrouwbaarheid en nu in een tweet "zwart op wit" harde claims doet over de te verwachten technische levensduur...dan is dat belangrijk. Wellicht wat meer omdat je bij belangrijke tweets (en garantie/betrouwbaarheid is belangrijk) mag verwachten dat Tesla deze heeft gecontroleerd ;).

De rechter is een stap die je neemt nadat alles is fout gegaan. Het helpt waarschijnlijk bij toekomstige gesprekken met Tesla, te wijzen naar de uitingen van de CEO via Twitter en de rechten ten aanzien van non-conformiteit. Volgens Tesla zullen die gesprekken toch niet gaan plaatsvinden, dus de pech gevallen zullen ongetwijfeld coulant afgehandeld worden.

Hij zegt dat de Tesla M3 ontworpen is om economisch lonend een miljoen mijl af te kunnen leggen. Dat is te weinig specifiek en anders dan het gevalletje Leaf.

Procederen is mijn vak geweest. In zijn uitspraken zie ik hoogstens iets concreets over de levensduur van de accu. En daarvan zeg ik op basis van ervaring dat Tesla dat wel waar gaat maken.
 
Ik heb nu zelf binnen ons bedrijf gezien dat Tesla een zelfde soort aantrekkingskracht heeft als Apple. Sinds er een 10-tal Model 3's op de parkeerplaats staan, gaat het bij de koffie-automaat bijna nergens meer anders over dan de Model 3. En vrijdag was het helemaal een hot topic sinds er een model onder de 50K beschikbaar is, echt bijna iedereen die een auto kan uitkiezen wil een Model 3. Een enkeling die niet van het minimalistische interieur houdt kiest voor de E-Nero. En collega's die net een e-Golf , Ioniq of Leaf hebben willen een gesprek met de wagenparkbeheerder om te spreken over mogelijkheden alsnog een Model 3 te krijgen. Tesla gaat t nog druk krijgen.

De E-nero kopen/leasen als je een Model 3 kan krijgen voor hetzelfde geld. Dan ben je niet goed snik zeg...
 
De E-nero kopen/leasen als je een Model 3 kan krijgen voor hetzelfde geld. Dan ben je niet goed snik zeg...
Dat is wat kort door de bocht. Ik rijd zelf een Kia E Niro en mijn vrouw de Model LR AWD. Ik kan zeggen dat ik met beide auto’s inmiddels genoeg ervaring heb. Ik neig zelf naar de Model 3, maar de KIA is gewoon een goed doordachte auto geworden. Als je meer prijs stelt op een hogere zit, praktische kofferbak, en een wat conservatieve inrichting, dan is de KIA waarschijnlijk een betere keuze.
Ik ben erg tevreden over de KIA, alleen maakt de Model 3 meer het ‘jongetje’ in mij los.
 
Dat lijkt me wat kort door de bocht, iemand kan de model 3 niet mooi vinden en de E-nero wel. Smaken verschillen.

Het is natuurlijk een mening, maar ik had het niet zozeer over (alleen) uiterlijk.

De Tesla rijdt veel beter, is ruim sneller, veel mooier gemaakt, superchargernetwerk beschikbaar.

Het is simpelweg een premium product waar Kia gewoon een budget product is.

En ja, ik vind de Model 3 ook veel mooier, maar ik kijk vooral naar wat ze bieden. En de Model 3 biedt gewoon veel meer.

Daarnaast heb ik een allergie voor auto’s die designtechnisch een SUV na willen doen en allesbehalve een SUV zijn. Maar dat terzijde.
 
Dat is wat kort door de bocht. Ik rijd zelf een Kia E Niro en mijn vrouw de Model LR AWD. Ik kan zeggen dat ik met beide auto’s inmiddels genoeg ervaring heb. Ik neig zelf naar de Model 3, maar de KIA is gewoon een goed doordachte auto geworden. Als je meer prijs stelt op een hogere zit, praktische kofferbak, en een wat conservatieve inrichting, dan is de KIA waarschijnlijk een betere keuze.
Ik ben erg tevreden over de KIA, alleen maakt de Model 3 meer het ‘jongetje’ in mij los.

Ik geef je op een briefje dat er veel meer Model 3’s verkocht gaan worden dan Niro’s.

Maar zoals ik elders al schreef: auto’s blijven subjectief. Puur op de cijfers krijg je bij Tesla gewoon een hoop extra.
 
Al was het alleen maar omdat de Niro (helaas) een levertijd van een jaar kent - terwijl van de M3 in die periode "360.000 tot 400.000" exemplaren geproduceerd zullen worden. Volgens Tesla zelf dan - zal in praktijk wat lager zijn maar nog steeds substantieel meer. Voorlopig heeft Tesla geen werkelijke de-facto concurrentie. Zeker niet voor segment rond 50K.
 
Het is natuurlijk een mening, maar ik had het niet zozeer over (alleen) uiterlijk.

De Tesla rijdt veel beter, is ruim sneller, veel mooier gemaakt, superchargernetwerk beschikbaar.

Het is simpelweg een premium product waar Kia gewoon een budget product is.

En ja, ik vind de Model 3 ook veel mooier, maar ik kijk vooral naar wat ze bieden. En de Model 3 biedt gewoon veel meer.

Daarnaast heb ik een allergie voor auto’s die designtechnisch een SUV na willen doen en allesbehalve een SUV zijn. Maar dat terzijde.

Ik ben het met je eens maar in je argumenten zit nogal wat subjectiviteit.
En om dan meteen te stellen dat iemand bij de keuze voor de Kia niet goed snik is, is wat minder tactvol.
Dat is natuurlijk niet iedereen gegeven, ben er zelf ook niet altijd even goed in maar ik leer met de jaren. ;)
 
  • Like
Reactions: Adm
7 Jaar garantie, doorgaans probleemloze afleveringen, stuurverwarming, stoelkoeling, hogere zit -> ik heb ook voor de M3 gekozen maar er zijn zeker wel redenen om voor een Kia te gaan. Niet goed snik is idd wat kort door de bocht. Gelukkig kiest niet iedereen voor een M3 en zijn er afwegingen om voor een andere auto te kiezen. Ik zie M3 graag rijden maar voor de afwisseling wel leuk als er ook andere auto's rondrijden. Daarnaast kun je nu iedereen eruit trekken bij stoplicht en als iedereen een M3 rijdt niemand meer :)
 
7 Jaar garantie, doorgaans probleemloze afleveringen, stuurverwarming, stoelkoeling, hogere zit -> ik heb ook voor de M3 gekozen maar er zijn zeker wel redenen om voor een Kia te gaan. Niet goed snik is idd wat kort door de bocht. Gelukkig kiest niet iedereen voor een M3 en zijn er afwegingen om voor een andere auto te kiezen. Ik zie M3 graag rijden maar voor de afwisseling wel leuk als er ook andere auto's rondrijden. Daarnaast kun je nu iedereen eruit trekken bij stoplicht en als iedereen een M3 rijdt niemand meer :)

7 jaar garantie als je alle beurten bij Kia laat doen vs 8 jaar garantie plus ‘onderhoud is eigenlijk niet nodig op een filtertje na dan, maar we blijven 8 jaar garantie geven’.

Stuurverwarming en stoelkoeling lijkt mij weinig meerwaarde hebben als je kan voorverwarmen/-koelen.

Hogere zit snap ik voor iemand die slecht ter been is wel, maar goed.

Kijk vervolgens eens naar de specs voor hetzelfde geld. Dan is ofwel de M3 goedkoop, ofwel de Kia duur.

Mijn, nimmer bescheiden, mening. ;)
 
Yes, metallic zilver inderdaad! Ik zal posten als ik meer weet!
Ook hier enorm benieuwd naar de LR-RWD + Silver Metallic variant. Voor zover ik weet verkopen ze die kleur niet meer ivm verminderen complexiteit bij de Tesla paint shop?
Wou morgen via mijn werkgever een bestelling plaatsen voor de LR-RWD, in ‘t zwart. Maar als Silver Metallic nog wel kan dan weet ik waar ik voor ga ;)
 
Kia een budget product, dat kon je misschien 10-15 jaar geleden roepen, maar dat is echt wel veranderd en dat geldt ook voor de bouwkwaliteit (Kia scoort in de diverse kwaliteit- en betrouwbaarheidslijsten aanzienlijk hoger dan Tesla). Maar ik snap dat op een Tesla forum mensen graag een Tesla rijden. En Tesla premium met de lakfouten en andere onvolkomenheden bij aflevering; daar is best wat op af te dingen. En bij aflevering zaten alle kabels erbij ;) En ik denk dat ook de wachtlijsten bij de Kia dealer korter zijn dan bij een SeC voor eventuele service.

Maar het zijn twee verschillende auto's en dat ze nu vergeleken worden is omdat er zo weinig keus is in EV land. @JoostG verwoord het denk ik goed. Zelf ook een e-Niro staan en in december besteld, toen ik wist dat de M3 LR AWD op dat moment buiten budget zou vallen; stomme is dat de LR RWD dat wel zou hebben gedaan voor de huidige prijs. Maar ik wil liefst een vijfde deur voor makkelijk meenemen van spullen e.d. misschien maar eens kijken wat de model Y gaat doen t.z.t. en hopelijk heeft Tesla dan een aantal zaken weer beter op orde, ze zijn echt een keer startup af.
 
Kia een budget product, dat kon je misschien 10-15 jaar geleden roepen, maar dat is echt wel veranderd en dat geldt ook voor de bouwkwaliteit (Kia scoort in de diverse kwaliteit- en betrouwbaarheidslijsten aanzienlijk hoger dan Tesla). Maar ik snap dat op een Tesla forum mensen graag een Tesla rijden. En Tesla premium met de lakfouten en andere onvolkomenheden bij aflevering; daar is best wat op af te dingen. En bij aflevering zaten alle kabels erbij ;) En ik denk dat ook de wachtlijsten bij de Kia dealer korter zijn dan bij een SeC voor eventuele service.

Maar het zijn twee verschillende auto's en dat ze nu vergeleken worden is omdat er zo weinig keus is in EV land. @JoostG verwoord het denk ik goed. Zelf ook een e-Niro staan en in december besteld, toen ik wist dat de M3 LR AWD op dat moment buiten budget zou vallen; stomme is dat de LR RWD dat wel zou hebben gedaan voor de huidige prijs. Maar ik wil liefst een vijfde deur voor makkelijk meenemen van spullen e.d. misschien maar eens kijken wat de model Y gaat doen t.z.t. en hopelijk heeft Tesla dan een aantal zaken weer beter op orde, ze zijn echt een keer startup af.

Kia is nog altijd budget. En Tesla is premium. Dat staat los van betrouwbaarheid. Daihatsu is budget, Toyota mainstream en Lexus premium. Alle drie even betrouwbaar. :)
 
  • Disagree
Reactions: Fralamjo
Waarom is Tesla Premium? Wat is jouw definitie?

Dat heeft met keuzes en uitstraling te maken. Een hele belangrijke keuze is bv achterwielaandrijving ipv voorwielaandrijving.

Maar goed, het gaat verder dan techniek. Audi is premium, Volkswagen niet. Ook al zijn ze vaak technisch identiek.

Voor Kia is de e Nero ook veel duurder dan wat ze gemiddeld verkopen. Voor Tesla is de Model 3 SR simpelweg het goedkoopste wat ze leveren. Ook dat doet veel voor de perceptie.

Als je aan Kia denkt, dan denk je aan goedkoop, 7 jaar garantie, saai, burgerbak.

Tesla is vooruitstrevend, snel, high tech, enz.

Niet voor niets wordt Tesla geregeld vergeleken met Apple en de iPhone. Premium.

Dat vertaalt zich ook terug in de laagste afschrijving. Want Tesla’s zijn ook gebruikt zeer gewild.

Het is wat ongrijpbaar, maar ook weer niet.
 
Dat heeft met keuzes en uitstraling te maken. Een hele belangrijke keuze is bv achterwielaandrijving ipv voorwielaandrijving.

Maar goed, het gaat verder dan techniek. Audi is premium, Volkswagen niet. Ook al zijn ze vaak technisch identiek.

Voor Kia is de e Nero ook veel duurder dan wat ze gemiddeld verkopen. Voor Tesla is de Model 3 SR simpelweg het goedkoopste wat ze leveren. Ook dat doet veel voor de perceptie.

Als je aan Kia denkt, dan denk je aan goedkoop, 7 jaar garantie, saai, burgerbak.

Tesla is vooruitstrevend, snel, high tech, enz.

Niet voor niets wordt Tesla geregeld vergeleken met Apple en de iPhone. Premium.

Dat vertaalt zich ook terug in de laagste afschrijving. Want Tesla’s zijn ook gebruikt zeer gewild.

Het is wat ongrijpbaar, maar ook weer niet.

Als achterwielaandrijving hoort bij premium en je vervolgens Audi premium noemt dan is dat idd best ongrijpbaar.
Een van de weinige Audi's met RWD is de R8.
 
Sinds 2 weken Tesla rijder; model 3 lr awd. Eerste nieuwe auto na jaren youngtimer.. Over algemeen na 2000 km nog steeds zeer positief over deze auto, autopilot nog niet gemist. Ruimte voor gezin met 2 jonge kinderen prima, Tablet design dashboard; briljant, wat een rust!

3 mindere zaken opgemerkt die ik in al het youtube/fanboy/forum gebeuren nog niet heb aangetroffen;
* de over algemeen als goed gekwalificeerde stoelen hebben voor mij (1.80, 80kg) een te smal zitvlak. zijkanten bovenbenen beginnen na 50km te branden.. Bij Mercedes/Lexus nooit last van gehad(bij Citroën wel).
* ritje in Duitsland met 160-190km/h bij 1-2 graden celcius en beetje regen; tegenvallend verbruik; van 80 naar 7%: 154 km Ik had toch wel 200 km verwacht.. (zie nextmove youtube)
* Al 1 aero cap verloren bij deze snelheden, bevestiging lijkt te zwak. Nu de hele handel er maar af getrokken, ook goed.