Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Is het met de temperaturen van morgen verstandig om de cabin overheat protection aan te zetten? Om elektronica/scherm e.d. te beschermen? Of niet nodig? Temp binnen is nu al 40 graden C :)
In Tesla’s “geboorte streek” vinden ze het koud bij onze huidige temperaturen, daar kan ie zonder koeling prima tegen ;-)
Sterker nog, het (onnodig) koelen van het interieur is voor de airco en alle elektronica daaromheen juist een exta belasting.
 
  • Like
Reactions: croje
Een interview met Elon Musk door Ryan McCaffrey van de podcast "Ride the Lightning"

http://hwcdn.libsyn.com/p/b/0/2/b02...59499810&hwt=70ac5e0d7d5a50c121f898836a1e0d3e

Veel kleine beetjes nieuwe informatie, maar één ding stak er voor mij bovenuit en dat ging over onderkant van de achterzijde. Vanaf 30:45 vertelt Elon dat er 70 losse delen, die nu met robots aan elkaar gemaakt worden, vervangen gaan worden door uiteindelijk één gietstuk. Ik heb geen verstand van autoreparaties, maar een gietstuk uit één deel moet lijkt mij bij schade ook in zijn totaliteit vervangen worden. Het is niet dat je er een stukje tussen kunt lijmen of lassen.
Hier pakken ze overigens iets aan dat door Sandy Munro opgepikt werd. Hij vond de complexiteit onnodig groot, maar ik ben benieuwd of dit de oplossing is die hij in gedachten had.
 
Een interview met Elon Musk door Ryan McCaffrey van de podcast "Ride the Lightning"

http://hwcdn.libsyn.com/p/b/0/2/b02...59499810&hwt=70ac5e0d7d5a50c121f898836a1e0d3e

Veel kleine beetjes nieuwe informatie, maar één ding stak er voor mij bovenuit en dat ging over onderkant van de achterzijde. Vanaf 30:45 vertelt Elon dat er 70 losse delen, die nu met robots aan elkaar gemaakt worden, vervangen gaan worden door uiteindelijk één gietstuk. Ik heb geen verstand van autoreparaties, maar een gietstuk uit één deel moet lijkt mij bij schade ook in zijn totaliteit vervangen worden. Het is niet dat je er een stukje tussen kunt lijmen of lassen.
Hier pakken ze overigens iets aan dat door Sandy Munro opgepikt werd. Hij vond de complexiteit onnodig groot, maar ik ben benieuwd of dit de oplossing is die hij in gedachten had.
Hier wordt een samenvatting (timestamped summary) gegeven van het hele interview
Hot: Elon Musk Interview On "Ride The Lightning" Podcast — A Tesla Geek's Dream | CleanTechnica
 
  • Like
  • Informative
Reactions: MLKRMR and Adm
Veel kleine beetjes nieuwe informatie, maar één ding stak er voor mij bovenuit en dat ging over onderkant van de achterzijde. Vanaf 30:45 vertelt Elon dat er 70 losse delen, die nu met robots aan elkaar gemaakt worden, vervangen gaan worden door uiteindelijk één gietstuk.
belangrijk detail: dit wordt een belangrijk productie verschil tussen de 3 en de Y. Ofwel de Y krijgt een enkel alluminium deel waar de 3 er 70 had (staal en allumimium).
 
Mijn M3 is eind maart geleverd zonder auto pilot en FSD voor de toen geldende lagere prijs. De auto is geleased dus zie de auto niet in mijn Tesla account. Kan iemand mij vertellen wat autopilot en FSD nu samen kost als upgrade?
Ik heb precies dezelfde situatie gehad. Autopilot kost in ieder geval 4300 euro. FSD denk ik nog eens 6400 euro extra (huidige prijs).
Je kan de auto trouwens wel over laten zetten naar jouw Tesla account. Laat degene die nu wel jouw auto in zijn Tesla account heeft staan (bij mij was dat degene die hem uiteindelijk besteld heeft) even een mailtje sturen naar een sales advisor van Tesla met:
- Je NAW gegevens
- Kopie van je rijbewijs en kentekenbewijs
- VIN nummer
Het overzetten van de auto naar jouw Tesla account kan even een paar weken duren.
Het activeren van Autopilot (moet ook weer met goedkeuring van leasemaatschappij) ben ik inmiddels al meer dan een maand mee bezig...
 
Ik heb precies dezelfde situatie gehad. Autopilot kost in ieder geval 4300 euro. FSD denk ik nog eens 6400 euro extra (huidige prijs).
Je kan de auto trouwens wel over laten zetten naar jouw Tesla account. Laat degene die nu wel jouw auto in zijn Tesla account heeft staan (bij mij was dat degene die hem uiteindelijk besteld heeft) even een mailtje sturen naar een sales advisor van Tesla met:
- Je NAW gegevens
- Kopie van je rijbewijs en kentekenbewijs
- VIN nummer
Het overzetten van de auto naar jouw Tesla account kan even een paar weken duren.
Het activeren van Autopilot (moet ook weer met goedkeuring van leasemaatschappij) ben ik inmiddels al meer dan een maand mee bezig...

Ik ben al sinds april bezig met exact hetzelfde verhaal. Het is echt 1 grote bende bij Tesla hierover.
Iedere paar dagen veranderd het verhaal van 'ja natuurlijk, ik pas het even aan, oh kan ik nu niet doen moet even naar een andere afdeling maar komt in orde' tot 'is absoluut niet mogelijk, leasemaatschappij blijft altijd hoofdaccount houden' en alles ertussen.
De waarheid is dat het WEL gewoon kan, en heel vaak gedaan wordt en het slaat NERGENS op dat ik hier al sinds april *ZO* veel tijd aan moet besteden... Inmiddels is Tesla onbereikbaar geworden (of meteen verbinding verbroken of na een half uur) en mails beantwoorden zo ook nergens meer... Dus tja..... Geen idee..

Ik wil gewoon 6400 euro komen brengen, maar ze willen mijn geld blijkbaar gewoon niet.....
 
Nog even afwachten dus, kunnen ze nog mooi wat kinderziektes oplossen.

Daar gaat het me niet om, tis 1 vinkje zetten en ben al 6 weken al mailen/bellen.
Ondertussen is de prijs (FSD na levering) 7400 8500 en nu 6400, dus ik wil graag NU het in orde hebben, voordat Elon een zure oprisping krijgt / sjago dag heeft / de Q2 cijfers in draft ziet en het ineens weer 9000 euro maakt ofzo.
 
Ondertussen is de prijs (FSD na levering) 7400 8500 en nu 6400, dus ik wil graag NU het in orde hebben, voordat Elon een zure oprisping krijgt / sjago dag heeft / de Q2 cijfers in draft ziet en het ineens weer 9000 euro maakt ofzo.
Verwacht je dat die prijs in de laatste maand van het 2e kwartaal nog stijgt? Ik hoop dat er nog een korte scherpe prijskorting komt of try out.
Vorige maand gaven ze FSD gratis weg in China bij aankoop M3 en begin dit jaar was de prijs in Europa ook lager dan 6.400. Schroom om FSD prijs te veranderen heeft Tesla niet.
 
Ik heb precies dezelfde situatie gehad. Autopilot kost in ieder geval 4300 euro. FSD denk ik nog eens 6400 euro extra (huidige prijs).
Je kan de auto trouwens wel over laten zetten naar jouw Tesla account. Laat degene die nu wel jouw auto in zijn Tesla account heeft staan (bij mij was dat degene die hem uiteindelijk besteld heeft) even een mailtje sturen naar een sales advisor van Tesla met:
- Je NAW gegevens
- Kopie van je rijbewijs en kentekenbewijs
- VIN nummer
Het overzetten van de auto naar jouw Tesla account kan even een paar weken duren.
Het activeren van Autopilot (moet ook weer met goedkeuring van leasemaatschappij) ben ik inmiddels al meer dan een maand mee bezig...

Heb jij jouw lease auto tijdens de leaseperiode in jouw Tesla account gehad op Tesla.com?
Want in feite is dat een change of ownership, dus alsof je de auto hebt gekocht en in jouw bezit is.
 
Verwacht je dat die prijs in de laatste maand van het 2e kwartaal nog stijgt? Ik hoop dat er nog een korte scherpe prijskorting komt of try out.
Vorige maand gaven ze FSD gratis weg in China bij aankoop M3 en begin dit jaar was de prijs in Europa ook lager dan 6.400. Schroom om FSD prijs te veranderen heeft Tesla niet.

Tja geen idee. Elon heeft wel getwittert dat FSD telkens duurder gaat worden. Is het in feite ook want is van 5300 naar 6400 gegaan (bij aanschaf) en van 7400 naar 8600 (na levering) alleen dat NA LEVERING hebben ze nu weg laten vallen en is het ook 6400 geworden.
Dus na levering is het 'goedkoper' geworden, maar eigenlijk stijgt de FSD-prijs.... In China stunten ze idd om zoveel mogelijk te verkopen zodat ze die nieuwe gigafactory een vliegende start kunnen geven....

Misschien komt er nog een eind-Q2 'euroknaller' aanbieding om zoveel mogelijk omzet te harken nog even.... Hopelijk kan ik het tegen die tijd administratief aanschaffen..
 
Heb jij jouw lease auto tijdens de leaseperiode in jouw Tesla account gehad op Tesla.com?
Want in feite is dat een change of ownership, dus alsof je de auto hebt gekocht en in jouw bezit is.

Veel leasemaatschappijen geven de berijders gewoon het hoofd-account om van een hoop administratie en gezeik af te zijn.

Dat Tesla dat allemaal 'change of ownership' noemt etc, dat is hun eigen interpretatie, ze moeten niet denken dat ze de RDW zijn ofzo.
De RDW is de enigste instantie die een echte change of ownership regelt. Die afdeling van Tesla is gewoon de randomizer of je root-access krijgt of puppy-power-user. Als juffrouw Jannie ziek is geven Edgar en Jos geen rootrechten af, daar is koffie voor nodig.... Kortom, het gaat gewoon om een website accountje en wat vinkjes in een database en 1 grote administratieve processen poppekast eromheengebouwd...

Feit is wel dat je er maanden zoet mee kan zijn, en het nog steeds niet geregeld is.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Michel3 and ScoopT
Veel leasemaatschappijen geven de berijders gewoon het hoofd-account om van een hoop administratie en gezeik af te zijn.

Dat Tesla dat allemaal 'change of ownership' noemt etc, dat is hun eigen interpretatie, ze moeten niet denken dat ze de RDW zijn ofzo.
De RDW is de enigste instantie die een echte change of ownership regelt. Die afdeling van Tesla is gewoon de randomizer of je root-access krijgt of puppy-power-user. Als juffrouw Jannie ziek is geven Edgar en Jos geen rootrechten af, daar is koffie voor nodig.... Kortom, het gaat gewoon om een website accountje en wat vinkjes in een database en 1 grote administratieve processen poppekast eromheengebouwd...

Dat snap ik.
Als je het hoofd account heb kan je bijna alles met de auto dus vanuit hun visie is dat de owner.
Uiteraard gewoon alleen vanuit het oogpunt van Tesla, maar dan nog mogen ze dat (terecht) hun change of ownership noemen natuurlijk.
 
Dat snap ik.
Als je het hoofd account heb kan je bijna alles met de auto dus vanuit hun visie is dat de owner.
Uiteraard gewoon alleen vanuit het oogpunt van Tesla, maar dan nog mogen ze dat (terecht) hun change of ownership noemen natuurlijk.

Bij al mijn ICE leasebakken kreeg ik ook gewoon beide sleutels en “kon” ik alles met de auto. Ik snap niet waarom ze met van die berijder accounts werken. Alsof die ene man bij de leasemaatschappij iets kan/doet met die 30.000 auto's in zijn account. Waarschijnlijk loopt z'n webbrowser vast ;)
 
Veel leasemaatschappijen geven de berijders gewoon het hoofd-account om van een hoop administratie en gezeik af te zijn.

Dat Tesla dat allemaal 'change of ownership' noemt etc, dat is hun eigen interpretatie, ze moeten niet denken dat ze de RDW zijn ofzo.
De RDW is de enigste instantie die een echte change of ownership regelt. Die afdeling van Tesla is gewoon de randomizer of je root-access krijgt of puppy-power-user. Als juffrouw Jannie ziek is geven Edgar en Jos geen rootrechten af, daar is koffie voor nodig.... Kortom, het gaat gewoon om een website accountje en wat vinkjes in een database en 1 grote administratieve processen poppekast eromheengebouwd...

Feit is wel dat je er maanden zoet mee kan zijn, en het nog steeds niet geregeld is.

Juffrouw Janny en de koffie :p
Kanttekening bij de RDW registratie: anders dan vaak gedacht is voor de eigendom niet de registratie bij de RDW beslissend, zoals dat bij een registergoed als een huis of vliegtuig wel zo is (kadasterinschrijving).
De eigendomsvraag wordt in NL beantwoord volgend de gewone regels van levering/bezitsverschaffing van roerende zaken. Je kan dus eigenaar zijn ook al ben je niet de RDW-geregistreerde.
 
De eigendomsvraag wordt in NL beantwoord volgend de gewone regels van levering/bezitsverschaffing van roerende zaken. Je kan dus eigenaar zijn ook al ben je niet de RDW-geregistreerde.
Je bent als leaserijder de "bezitter" van de Tesla, en meestal is de leasemaatschappij de "eigenaar". En alleen de eigenaar mag een zaak vervreemden (de auto verkopen ;) in gewoon Nederlands), en de leasemaatschappij heeft ook de RDW codes die je nodig hebt om de auto over te schrijven.

Het Tesla account, en het ownership volgens Tesla, staat dus idd helemaal los van het juridische eigendom hier.
 
Je bent als leaserijder de "bezitter" van de Tesla, en meestal is de leasemaatschappij de "eigenaar". En alleen de eigenaar mag een zaak vervreemden (de auto verkopen ;) in gewoon Nederlands), en de leasemaatschappij heeft ook de RDW codes die je nodig hebt om de auto over te schrijven.

Het Tesla account, en het ownership volgens Tesla, staat dus idd helemaal los van het juridische eigendom hier.

Klopt, al is de lessee/huurder juridisch ‘de houder’, en de leasemaatschappij ‘de eigenaar’.
Bezit is weer een ander begrip. Voor wie wil doorlezen:

Bezit (Nederlands recht) - Wikipedia