Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - FSD upgrade

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft het wel nut om FSD aan te schaffen als je met 2 of 3 jaar (?), c.q. zo gauw als het kan, naar de Model Y met FSD wilt gaan?
Hoeveel bruikbare en nuttige functionaliteit kunnen we verachten de komende 2 a 3 jaar?
Als het over 1 of 2 jaar pas echt leuk begint te worden, dan betaal je wel heel veel geld voor de jaren totdat de Model Y komt.

Maakt iemand deze afweging?

Zou eigenlijk wel mooi zijn dat je de FSD als een soort licentie kunt aanschaffen en mee kunt nemen naar een volgende auto.
 
Heeft het wel nut om FSD aan te schaffen als je met 2 of 3 jaar (?), c.q. zo gauw als het kan, naar de Model Y met FSD wilt gaan?
Hoeveel bruikbare en nuttige functionaliteit kunnen we verachten de komende 2 a 3 jaar?
Als het over 1 of 2 jaar pas echt leuk begint te worden, dan betaal je wel heel veel geld voor de jaren totdat de Model Y komt.

Maakt iemand deze afweging?

Zou eigenlijk wel mooi zijn dat je de FSD als een soort licentie kunt aanschaffen en mee kunt nemen naar een volgende auto.

Ja of wanneer je hem totalloss rijdt...

Of het nut heeft om nu FSD aan te schaffen als je hem over 3 jaar weg doet is lastig. Dat ligt eraan wat FSD gaat bieden de komende jaren en wat het tegen die tijd waard is. Het antwoord daarop heeft niemand.
 
Heeft het wel nut om FSD aan te schaffen als je met 2 of 3 jaar (?), c.q. zo gauw als het kan, naar de Model Y met FSD wilt gaan?
Hoeveel bruikbare en nuttige functionaliteit kunnen we verachten de komende 2 a 3 jaar?
Als het over 1 of 2 jaar pas echt leuk begint te worden, dan betaal je wel heel veel geld voor de jaren totdat de Model Y komt.

Maakt iemand deze afweging?

Zou eigenlijk wel mooi zijn dat je de FSD als een soort licentie kunt aanschaffen en mee kunt nemen naar een volgende auto.
Ten opzichte van de basic AP (niet te verwarren met EAP), biedt FSD -voor mij- nu al voldoende voordelen.

Het meenemen van AP/FSD naar een volgend voertuig zou mooi zijn, maar is voor Tesla natuurlijk commercieel niet zo interessant. Jij zou het waarschijnlijk wel weer kopen op je volgende Tesla, terwijl dat van een occasion koper (kleiner budget, ouder voertuig, meer KM, zonder AP/FSD want die is ‘meegenomen’) nog maar zeer de vraag is.
 
Meenemen van de FSD naar de volgende voertuig zou voor mij nu een reden kunnen zijn dat ik het koop ipv de ontwikkeling afwachten. Andere optie zou kunnen zijn dat je als dienst koop (zeg maar abo) en per maand/jaar voor gaat betalen. Iets wat permanent ontwikkeling nodig heeft kan je niet afkopen met een eenmalige bedrag.
 
Ten opzichte van de basic AP (niet te verwarren met EAP), biedt FSD -voor mij- nu al voldoende voordelen.

Ik heb FSD (door een oepsie van tesla gratis verkregen) en zie zelfs voor 0 euro nog geen enkel voordeel ten opzichte van de standaard AP. Inparkeren werkt voor geen reet, summon doet niets anders dan naar voren en achteren rollen en inhalen/NOA werkt verschrikkelijk slecht.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: _Alex_
Zou eigenlijk wel mooi zijn dat je de FSD als een soort licentie kunt aanschaffen en mee kunt nemen naar een volgende auto.
Heb hier over contact gehad met Tesla. Vergelijking getrokken met een MS Office licentie en het kopen van een nieuwe PC. Je kunt Office dan ook gewoon 'mee nemen'. Ik werd hierover terug gebeld.

Tesla medewerker: Mijnheer, u mag dat niet met elkaar vergelijken
Ik: Waarom niet?
Tesla medewerker: Ja, dat weet ik eigenlijk ook niet

Tsja, daar sta je dan .... :(
 
  • Funny
Reactions: MartinD
Het meenemen van AP/FSD naar een volgend voertuig zou mooi zijn, maar is voor Tesla natuurlijk commercieel niet zo interessant.
Hetzelfde geldt voor het constant maar updaten van bestaande auto's. Denk aan de 5% extra vermogen die je zomaar kunt krijgen.

Andere fabrikanten doen dat niet, want die vinden dat je dan maar een nieuwe moet kopen. Maar ik denk dat Tesla door haar beleid met het updaten van bestaande auto's wel veel extra klanten naar zich toe trekt.
 
Ten opzichte van de basic AP (niet te verwarren met EAP), biedt FSD -voor mij- nu al voldoende voordelen.
Wat zijn dan de voordelen die jij nu al ziet gerelateerd aan de prijs?
naast de (wellicht nog niet helemaal optimaal werkende) bovengemelde functies, vind ik ook de toezegging van een kosteloze upgrade naar HW3 en de toekomstige functionaliteiten die daarmee samenhangen, erg interessant.
 
Al met al vraag ik me toch af of tesla het de komende jaren gaat redden. Hadden ze niet beter alleen op AP hebben kunnen richten, en je organisatie op orde krijgen. Dit gaat natuurlijk niet lang goed. Als de goedkopere versies zodadelijk ook nog geleverd gaan worden, verwacht ik helemaal 'hell breaks loose' in NL. Als op dit moment AP activeren en een laadkabel al een onmogelijke opgave is, moet je auto echt niks gaan mankeren de komende tijd.
 
  • Funny
Reactions: stolkert
Al met al vraag ik me toch af of tesla het de komende jaren gaat redden. Hadden ze niet beter alleen op AP hebben kunnen richten, en je organisatie op orde krijgen. Dit gaat natuurlijk niet lang goed. Als de goedkopere versies zodadelijk ook nog geleverd gaan worden, verwacht ik helemaal 'hell breaks loose' in NL. Als op dit moment AP activeren en een laadkabel al een onmogelijke opgave is, moet je auto echt niks gaan mankeren de komende tijd.
Toen ik problemen had met mijn M3 werd die binnen 2 uur afgesleept. Drie dagen later kon ik hem weer halen. Zolang je niet voor Amsterdam kiest op dit moment lijkt het prima te gaan. Behalve..... Als ze onderdelen moeten bestellen... Maand gewacht op twee raammotoren en ik heb het vermoeden dat ze met maar één motor aan komen overmorgen...
 
Hello all this is very ambiguous .. I received a couple of days (1st of March) prior to the delivery of my Model 3 : "Wij hebben een upgrade uitgevoerd voor Autopilot voor uw Model 3. U kan nu gebruik maken van AutoSteer en Traffic Aware Cruise. Deze upgrade is kosteloos, Om u af te melden voor SMS, Antwoord Stop." plus an additional SMS in french "Nous avons mis à jour la commande de votre Model 3 afin d'y intégrer la Capacité de conduite entièrement autonome. Les fonctionnalités comprennent la Navigation avec Pilotage Automatique, Le changement de voie Automatique, Le Parking Auto ainsi que la Sortie Auto. Cette mise à niveau n'a pas de coût supplémentaire. Pour vous désabonner des SMS, répondez STOP".
Do I understand from these two SMS - that I will receive the FSD for free (read swap of modules) -as although Elon was stating that only cars being produced as of now have the new hardware.
What do you guys think ?
 
Peter Tromp on Twitter
View attachment 395569

Misschien kunnen meer mensen zo'n berichtje plaatsen, retweeten, oid?
Anders ben ik ook maar een roepende in de woestijn.

Ik denk dat het probleem heel snel opgelost kan worden als de juiste mensen bij Tesla dit signaal opvangen.
Ook geretweet, ben al 3-4 weken aan het wachten op een antwoordt van Tesla over de FSD upgrade. SeC doet heel erg hun best om een antwoordt te krijgen intern maar "ergens" blijft het hangen en komt er geen antwoordt.
 
  • Like
Reactions: ThijsM3
Al met al vraag ik me toch af of tesla het de komende jaren gaat redden. Hadden ze niet beter alleen op AP hebben kunnen richten, en je organisatie op orde krijgen. Dit gaat natuurlijk niet lang goed. Als de goedkopere versies zodadelijk ook nog geleverd gaan worden, verwacht ik helemaal 'hell breaks loose' in NL. Als op dit moment AP activeren en een laadkabel al een onmogelijke opgave is, moet je auto echt niks gaan mankeren de komende tijd.

Niet paniekerig zijn, Tesla is al tig keer doodverklaard. En zelfs als de hut failliet gaat, wat denk je dat er dan gebeurd? Denk je echt dat het merk en de fabrieken en de ontwikkelafdelingen ineens verdwijnen in thin air? De failliete boedel zal in hele korte tijd worden overgekocht door een hele grote IT jongen (ik sluit Apple of Google niet uit) die alleen al vanwege de kennis op het gebied van FSD, de eigen Neural Net engine en TeslaVision, de boel willen hebben. En anders zal een bekende grote combinatie zoals VAG (Volkswagen) ze subiet overnemen. De kennis die bij Tesla zit loopt ja-ren voor op wat VAG heeft en is goud waard, je zou achterlijk zijn om dat niet te kopen. En als laatste scenario zie ik dat een groepje Musk-vrienden (die al eerder Tesla van de beurs zouden hebben willen halen) de boedel voor een appel en een ei overkopen en een doorstart maken.

Om nog maar te zwijgen over het gigantische supercharger netwerk van 12.000 laadpunten.... Wie zou dat nou niet willen kopen?

Voor de aandeelhouders zal het een big loss zijn (als je er vuistdiep in zit) maar voor de Tesla eigenaren is er echt geen en-ke-le reden om bang te zijn voor een potentieel faillissement. Sterker nog: misschien dat een faillissement Tesla juist verder gaat helpen (schuld-sanering, eventueel niet meer beursgenoteerd en dus geen shorters meer die de boel omlaag trekken)...
 
naast de (wellicht nog niet helemaal optimaal werkende) bovengemelde functies, vind ik ook de toezegging van een kosteloze upgrade naar HW3 en de toekomstige functionaliteiten die daarmee samenhangen, erg interessant.

Op elk willekeurig moment dat je FSD koopt en geen 3.0 hardware hebt zal Tesla je moeten upgraden naar 3.0 en dat zal in de prijs zitten. Nu FSD kopen puur vanwege "dan heb ik de hardware vast" lijkt me een zinloze overweging, die hardware komt met de software.
 
Nu FSD kopen puur vanwege "dan heb ik de hardware vast" lijkt me een zinloze overweging, die hardware komt met de software.

Enige wat ik me afvraag is in hoeverre de nieuwe algemene softwareontwikkeling rekening gaan houden met HW3. Voorlopig nog niet (heel de US, en eerste leveringen EU zijn ouder), maar, op enig moment in de toekomst gaat HW3 processing als standaard worden gebruikt, ook voor de gewone AP etc. En dat kon wel eens sneller zijn dan verwacht.

En om daar van te kunnen profiteren zou ik nu wel willen upgraden naar HW3, de auto is net een ruime maand oud, voelt toch een beetje als "last years model". En ik ga er nog wel even mee rijden ga ik van uit, dus maximaal van HW3 profiteren. Upgraden kost altijd geld, dus vaak beter in het begin doen.

Maarja, net nog eens gekeken, en geen upgrade mogelijkheid (of aankoopdocumenten etc) te zien op m'n Tesla account pagina.
 
Alles wat je nu koopt is na vijf minuten verouderd, dat is ook met telefoons en computers zo.

Ik denk niet dat je zonder FSD heel veel “last” gaat krijgen van hw2.5. Als er functies komen die hw3.0 only zijn dan zullen die in het FSD pakket komen of er komt een losse optie om naar 3.0 te upgraden.

Voorlopig zie ik de meerwaarde er niet van in en ik ga dus zeker geen 7400 euri (of meer) poppen just in case. Ik zie wel, ik verwacht dat er tzt nog wel promo’s of trials komen. Eerst maar de ontwikkelingen en (niet onbelangrijk) de wetgeving in NL en de EU afwachten.