Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 in 2020 vanaf 45.000eur

This site may earn commission on affiliate links.
Wat denken jullie? De flow is er nu, om die vast te houden moeten de prijzen aangepast worden naar de fiscale werkelijkheid van 2020. Prijs naar 45k voor de SR+ zou dan meer dan logisch zijn.

Waarom zou Tesla zich qua prijzen richten op Nederland, terwijl de productie battery constrained is en er in landen als Korea, Duitsland, Noorwegen, UK (om er maar een paar te noemen) voldoende stimulans is om de volledige jaarproductie van Tesla zonder prijsverlaging kwijt te kunnen?

Nederland is en blijft een mini-landje.
 
Volgens mij zijn verkoopaantallen van Tesla in Nederland zodanig dat Nederland voor Tesla geen mini landje is. Echter Tesla hanteert n 1 prijs beleid (toch) en gaat echt niet differentiëren.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de model 3 met 8 procent bijtelling volgend jaar nog steeds zeer concurrerend is vergelijking met andere lease auto’s en dat de verkoop echt wel weer aantrekt na de eerste paar maanden.
 
Volgens mij zijn verkoopaantallen van Tesla in Nederland zodanig dat Nederland voor Tesla geen mini landje is. Echter Tesla hanteert n 1 prijs beleid (toch) en gaat echt niet differentiëren.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de model 3 met 8 procent bijtelling volgend jaar nog steeds zeer concurrerend is vergelijking met andere lease auto’s en dat de verkoop echt wel weer aantrekt na de eerste paar maanden.

Ga dan eens naar de Duitse prijzen kijken........ruim 5K goedkoper. Hoezo een prijsbeleid !?
Heb er al een gekocht en al op kenteken in NL.

Kan zelfs nog goedkoper: richt een GMBH op (niet duur), koop hem in 2020 in Duitsland, vang 6K (nu 4K) subsidie, laat hem een hlaf jaar staan op Duits kenteken en importeer hem daarna.
 
110,- euro rdw en een tijdelijk export kenteken (385,- oostenrijkse platen met WA verzekering waar je 21 dagen mee mag rijden, en je auto blijft eerste registratie in NL, anders dan duits 5 daags kenteken (dan is het import), kun je vanaf hier regelen....... dus heen rijden met de platen en meenemen, zelfde platen mag je rustig mee rond rijden in NL en even mee naar de rdw. Kost je totaal halve dag ophalen (tesla delivery zit vlak over de grens), maar ben je in NL ook kwijt. Dan dag halve RDW (ik was 2 uur kwijt).

Die export platen zijn uiteindelijk goedkoper: anders is het 5 daags duits kenteken (mag je niet mee in NL rijden), dus nog extra 1 dags in NL nodig (en die kun je niet zomaar verzekeren !). Dan moet je weer naar de RDW, weer 1 dags nodig in NL (zonder verzekering !)........ alleen centraal beheer doet het (euro 100,-/dag en zit je gelijk vast aan hun voor de verzekering) of export bedrijf (ook duur).

Alternatief is transport regelen, maar je moet weer naar de rdw.... dus weer transport of 1 dags kentekenen verzekering.
Dus die export platen zijn veel makkelijker (tyrep meenemen, ze zijn iets hoger, wel even lang, passen dus niet in de houders). Kun je in NL bestellen (dag later in huis), COC, factuur en ID nodig.

Die COC heeft tesla, maar gaat niet om de COC op chassisnummer maar de COC van het type, dus elke voldoet (achterzijde COC doc.).
 
Last edited:
110,- euro rdw en een tijdelijk export kenteken (385,- oostenrijkse platen met WA verzekering waar je 21 dagen mee mag rijden, en je auto blijft eerste registratie in NL, anders dan duits 5 daags kenteken (dan is het import), kun je vanaf hier regelen....... dus heen rijden met de platen en meenemen, zelfde platen mag je rustig mee rond rijden in NL en even mee naar de rdw. Kost je totaal halve dag ophalen (tesla delivery zit vlak over de grens), maar ben je in NL ook kwijt. Dan dag halve RDW (ik was 2 uur kwijt).

Die export platen zijn uiteindelijk goedkoper: anders is het 5 daags duits kenteken (mag je niet mee in NL rijden), dus nog extra 1 dags in NL nodig (en die kun je niet zomaar verzekeren !). Dan moet je weer naar de RDW, weer 1 dags nodig in NL (zonder verzekering !)........ alleen centraal beheer doet het (euro 100,-/dag en zit je gelijk vast aan hun voor de verzekering) of export bedrijf (ook duur).

Alternatief is transport regelen, maar je moet weer naar de rdw.... dus weer transport of 1 dags kentekenen verzekering.
Dus die export platen zijn veel makkelijker (tyrep meenemen, ze zijn iets hoger, wel even lang, passen dus niet in de houders). Kun je in NL bestellen (dag later in huis), COC, factuur en ID nodig.

Die COC heeft tesla, maar gaat niet om de COC op chassisnummer maar de COC van het type, dus elke voldoet (achterzijde COC doc.).

Kun je nog even uitleggen hoe je dit precies doet? Je bestelt hem in Duitsland en dan wel gewoon met je nederlandse adres etc?

BTW is in Duitsland 19% dus hoe verreken je dat?

Hoor graag!!!
 
Eigenlijk heel eenvoudig, kopen op Duitse site. Dan moet je een Duits BTW nummer invullen (heb ik, dus konden ze niet weigeren).
Heb je dat niet, vul wat in (bv. DE en dan je NL nummers erachter. Koop hem (betaal aan) en geef je NL btw nummer door, mogen ze niet weigeren (EU wetgeving).

Heb de bevestiging al binnen van de Duitse belastingdienst (aankoop andere op ander bedrijf, zonder DE-nummer), Tesla moet een NL btw nummer gewoon gebruiken en 0% btw rekenen (briefje van accountant, 1 dag later al antwoord). Tesla heeft tot 1 december anders start de procedure en gaan ze Tesla aanschrijven. Tja of ze daar nu slim aan doen, maar ja is Tesla "arrogantie" dus zou me niks verbazen dat ze denken dat ze er wel mee weg komen.

Vindt het ook gewoon dom van ze, gun ze veel maar veel te groot prijsverschil en je niet aan de EU wetgeving houden, krijg je vanzelf problemen mee.
 
Zijn die genoemde prijzen niet lager door de umweltbonus? Die ontvang je neem ik aan niet als je m exporteert, toch?

Nee, kijk zelf en configureer (zit 2K bonus in.... leveranciersdeel), de andere 2K is tenaamstelingsdeel. (volgend jaar is dat dus 3+3=6K.
Die 2K (incl. btw) krijg je dus niet, die moet je erbij optellen, stel voor de lol maar eens een M3P samen.
 
Oh wauw, das klinkt best interessant ja. Ex btw is t. 3,5k verschil in mijn configuratie (LR, blauw, 18 inch, trekhaak).

Heb zelf al besteld en levering is aanstaande en die laat ik doorgaan gezien de bijtellingsregels 2020. Maar als importeren echt zo gemakkelijk gaat is dat zeker aantrekkelijk voor toekomstige kopers.
 
Nee, kijk zelf en configureer (zit 2K bonus in.... leveranciersdeel), de andere 2K is tenaamstelingsdeel. (volgend jaar is dat dus 3+3=6K.
Die 2K (incl. btw) krijg je dus niet, die moet je erbij optellen, stel voor de lol maar eens een M3P samen.
Scheelt behoorlijk inderdaad:
Screenshot 2019-11-06 at 21.42.04.png
Screenshot 2019-11-06 at 21.42.56.png


(€56.950 ex. BTW, ex. bonus vs €61.290 ex. BTW, ex. verw. bijdr.)
 
Last edited:
Voor de zakelijke rijders wel ex btw bedragen vergelijken (is in duitsland lager en maakt de verschillen derhalve wat kleiner). En die bonus erbij optellen want die krijg je niet.

Verschillen zijn dan 3,5k op long range met trekhaak en kleurtje en 1,5 bij sr+ met trekhaak en kleurtje als ik t goed bereken.

edit. En dik 4K op de performance hierboven. :)
 
Ze hebben de prijzen in Duitsland paar maanden geleden fors verlaagd (denk promotie, de M3P was daar eerst ongeveer even duur als hier) en in NL paar K omhoog (4% gekte). Als ze dat niet rechttrekken in 2020 kun je lachen....... in 2020 is het 6K bonus in Duitsland dan koop je een 6 maanden oude M3P met weinig km voor z'n 11K minder in Duitsland dan een nieuwe hier, dat is zat trigger voor mensen om creatief te worden.

P.s. de P's hadden we uiteindelijk voor ruim 5K excl. minder (na aftrek kosten), geen fsd (moet factuur even pakken, prijs was iets lager eind september).
 
  • Like
Reactions: ERvee
Eigenlijk heel eenvoudig, kopen op Duitse site. Dan moet je een Duits BTW nummer invullen (heb ik, dus konden ze niet weigeren).
Heb je dat niet, vul wat in (bv. DE en dan je NL nummers erachter. Koop hem (betaal aan) en geef je NL btw nummer door, mogen ze niet weigeren (EU wetgeving).

Heb de bevestiging al binnen van de Duitse belastingdienst (aankoop andere op ander bedrijf, zonder DE-nummer), Tesla moet een NL btw nummer gewoon gebruiken en 0% btw rekenen (briefje van accountant, 1 dag later al antwoord). Tesla heeft tot 1 december anders start de procedure en gaan ze Tesla aanschrijven. Tja of ze daar nu slim aan doen, maar ja is Tesla "arrogantie" dus zou me niks verbazen dat ze denken dat ze er wel mee weg komen.

Vindt het ook gewoon dom van ze, gun ze veel maar veel te groot prijsverschil en je niet aan de EU wetgeving houden, krijg je vanzelf problemen mee.

0% is geen verplichting. Ze mogen gewoon 19% in rekening brengen en jij kan het dan terugvragen bij de Duitse fiscus.
 
Kan zelfs nog goedkoper: richt een GMBH op (niet duur), koop hem in 2020 in Duitsland, vang 6K (nu 4K) subsidie, laat hem een hlaf jaar staan op Duits kenteken en importeer hem daarna.
Mag je daar, als in Nederland wonende Nederlander, in Nederland wel mee rijden? Als loonslaaf wsl wel maar als bestuurder van die GmbH wellicht niet zonder meer.

Zie bijvoorbeeld hier: Buitenlands kenteken in Nederland - Belastingtips.nl

75246686_1747001415433252_9208461233252990976_o.jpg
 
Mag je daar, als in Nederland wonende Nederlander, in Nederland wel mee rijden? Als loonslaaf wsl wel maar als bestuurder van die GmbH wellicht niet zonder meer.

Zie bijvoorbeeld hier: Buitenlands kenteken in Nederland - Belastingtips.nl

75246686_1747001415433252_9208461233252990976_o.jpg

Nee, in principe niet. Maar dat ziet eigenlijk vooral op de BPM en met een elektrische auto is er geen BPM om af te dragen. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
 
0% is geen verplichting. Ze mogen gewoon 19% in rekening brengen en jij kan het dan terugvragen bij de Duitse fiscus.

Heb hier de bevestiging liggen: 0% intracommunautaire levering MOET het zijn volgens de Duitse belasting dienst bij aankoop en levering naar NL van de auto. We hebben het voorgelegd in Duitsland aan de inspectiedienst en die waren erg duidelijk: Tesla moet 0% hanteren, wij werken niet mee aan teruggave van de BTW.
 
Last edited:
Mag je daar, als in Nederland wonende Nederlander, in Nederland wel mee rijden? Als loonslaaf wsl wel maar als bestuurder van die GmbH wellicht niet zonder meer.

Zie bijvoorbeeld hier: Buitenlands kenteken in Nederland - Belastingtips.nl

Neen, maar dat is ook niet de opzet.
6 maanden laten staan en dan importeren (na 6 maanden hoef je de bonus niet meer terug te betalen), bpm heb je niet, dan is die nog eens 6K goedkoper.
 
Last edited: