Die drempelbedragen zijn voor Business-to-consumer-transacties (waarvoor bij een bepaald zakencijfer inderdaad de verkoper de BTW moet verleggen naar het doelland). Bij intracommunautaire Business-to-Businesstransacties van één land naar een ander is er altijd een regeling met 0% geheven in het land van de verkoper.
Zie:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0112&from=EN
Het artikel wordt namelijk als de auto naar Nederland verstuurd wordt niet in Duitsland verworven (zie artikel 40), en wel in Nederland (artikel 41). Als je de factuur aangeeft in de Nederlandse boekhouding moet je wel de BTW in Nederland betalen die je niet kunt terugvorderen. Voor artikel 41 is niet je Nederlands adres belangrijk, maar vooral een Nederlands BTW-nummer.
In België moet je voor bedrijfswagens meestal op 35% of de 50% van het bedrag toch BTW betalen, en voor dat bedrag moet je dus zelf
in België aangeven die BTW verschuldigd te zijn (en die gaat de BTW-administratie ook netjes vragen te betalen). Dat komt vanzelf in orde bij correct boekhouden, want je betaalt een factuur in je boekhouding, en op de desbetreffende factuur staat duidelijk dat de BTW in het buitenland op 0% stond omdat die verlegd werd wegens de regels voor intracommunautaire verwerving. Frauderen kan dus in principe niet, vandaar de regeling voor B2B.
Voor de rest, en voor goederen waar je de hele BTW als bedrijf kan terugvorderen, geef je de factuur aan en betaal je niets, m.a.w. door het bedrag in het goede vakje in te vullen geef je aan dat je BTW moet betalen en vorder die in onmiddellijk terug op.
En neen, een bedrijf als Tesla is het niet toegestaan zelf af te wijken van de regels over intracommunautaire verwerving, of Duitse BTW te heffen op een goed dat niet in Duitsland is verworven. Op zulke praktijken staan trouwens flinke boetes (omdat firma's de BTW die ze aanrekenen wel eens in eigen zak zouden kunnen steken).
Maar ja, die boekhoudingsfacturen worden in Fremont gegenereerd en daaar hebben ze van de Europese regels niet erg veel kaas gegeten. Ik heb trouwens nog een verkeerde extra creditnota van Tesla voor het volledige bedrag van de wagen in mijn account staan, maar ik wacht op de bijbehorende extra factuur om die mee te boeken (ik wacht al sinds mei.)
Officieel heb ik ze toch nog niet "gekregen"; dat is trouwens ook een zootje; in principe moet je bij electronische facturatie specifiek acceptatie aanvragen --artikel 53, §2 Wetboek BTW. Als ik de facturen betaal accepteer ik ze, maar facturen die ik niet betaal heb ik in principe nooit gekregen. En creditnota's kun je niet betalen...
Ik vraag me wel af hoe ze die creditnota aan de Belgische BTW en fiscus gaan aangeven bij Tesla, maar ja, dat is
mijn probleem niet.