Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 in 2020 vanaf 45.000eur

This site may earn commission on affiliate links.
Boete voor geen vergunning ken ik niet. Staat die echt ergens in de wet?
Inde wet? Weet ik veel. Maar als je geen boete kunt krijgen voor het niet hebben van benodigde vergunningen, dan kunnen ze het hele begrip "vergunning" wel afschaffen, lijkt me. Want waarom zou je dan ooit nog een vergunning aanvragen?

Gemeenteblad 2018, 67592 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

upload_2019-11-8_14-0-0.png
 
Inde wet? Weet ik veel. Maar als je geen boete kunt krijgen voor het niet hebben van benodigde vergunningen, dan kunnen ze het hele begrip "vergunning" wel afschaffen, lijkt me. Want waarom zou je dan ooit nog een vergunning aanvragen?

Gemeenteblad 2018, 67592 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

View attachment 474477

Wat heeft de huisvestingswet ermee te maken?

De vergunning heb je nodig omdat je anders belastingfraude pleegt. En die wordt du gehandhaafd op de eerder door mij beschreven wijze.
 
Wat heeft de huisvestingswet ermee te maken?

De vergunning heb je nodig omdat je anders belastingfraude pleegt. En die wordt du gehandhaafd op de eerder door mij beschreven wijze.
Huisvesting heeft er helemaal niets mee te maken. Dat weet jij ook wel.

Maar jij vroeg of er in de wet stond dat je een boete kon krijgen voor het niet hebben van een vergunning. Daar reageer ik op met een voorbeeld waaruit blijkt dat je echt wel een boete kunt krijgen voor het niet hebben van een vergunning (voorzover deze nodig is voor wat je aan het doen bent, natuurlijk).
 
Last edited:
Huisvesting heeft er helemaal niets mee te maken. Dat weet jij ook wel.

Maar jij vroeg of er in de wet stond dat je een boete kon krijgen voor het niet hebben van een vergunning. Daar reageer ik op met een voorbeeld waaruit blijkt dat je echt wel een boete kunt krijgen voor het niet hebben van een vergunning (voorzover deze nodig is voor wat je aan het doen bent, natuurlijk).

Dan begreep jij mijn vraag niet goed. Als je voor het niet hebben van een vergunning een boete kan krijgen, dan moet dat ergens in de wet zijn vastgelegd.

Dat je een boete daarvoor kan krijgen als het inderdaad is vastgelegd in een wet is mij genoegzaam bekend. Ik ben jurist.
 
Dan begreep jij mijn vraag niet goed. Als je voor het niet hebben van een vergunning een boete kan krijgen, dan moet dat ergens in de wet zijn vastgelegd.

Dat je een boete daarvoor kan krijgen als het inderdaad is vastgelegd in een wet is mij genoegzaam bekend. Ik ben jurist.
Wil je nu echt gaan betwisten dat je beboet kunt worden wegens het niet voldoen aan een vergunningsplicht? Leef je uit, zou ik zeggen :rolleyes:
 
Overigens is er, in dit specifieke geval, denk ik wel enige nuancering nodig. Er geldt, zo lijkt het, helemaal geen vergunningsplicht. De vergunning regelt namelijk niet "het mogen rijden met een auto met buitenlands kenteken" maar geeft vrijstelling voor "het moeten betalen van BPM (en vermoedelijk ook MRB) voor een auto met buitenlands kenteken". Je hoeft dus geen vergunning te hebben maar dan moet je dus wel de BPM (en MRB) betalen. Als je dat ook niet doet, dan betreft de (eventuele) op te leggen boete niet het niet hebben van een vergunning, maar het niet hebben betaald van BPM (en MRB). Dan kan ik me zelfs voorstellen dat een eventuele boete een percentage van de op te leggen naheffingsaanslag zal zijn. En dat is dan weer 0.

Naheffingsaanslag bpm

upload_2019-11-8_18-2-34.png


Het is dus ook niet zo (als ik tot voor kort dacht) dat je niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Gewoon aan melden en 0 euro BPM en MRB betalen en doorkachelen (doorstofzuigeren). Scheelt zorgen maken over een boete.
 
Wil je nu echt gaan betwisten dat je beboet kunt worden wegens het niet voldoen aan een vergunningsplicht? Leef je uit, zou ik zeggen :rolleyes:

Die boete zal gewoon langs de weg van de naheffing bpm lopen.

Wat ik dus al eerder aangaf. Voordat de BEV er was, was op die manier altijd in theorie een boete verschuldigd. Dus ontbrak ook altijd een reden om op een andere wijze een boete op te leggen en dan nog kun je je zelfs afvragen of dat wel mag in het licht van vrij verkeer.
 
Overigens is er, in dit specifieke geval, denk ik wel enige nuancering nodig. Er geldt, zo lijkt het, helemaal geen vergunningsplicht. De vergunning regelt namelijk niet "het mogen rijden met een auto met buitenlands kenteken" maar geeft vrijstelling voor "het moeten betalen van BPM (en vermoedelijk ook MRB) voor een auto met buitenlands kenteken". Je hoeft dus geen vergunning te hebben maar dan moet je dus wel de BPM (en MRB) betalen. Als je dat ook niet doet, dan betreft de (eventuele) op te leggen boete niet het niet hebben van een vergunning, maar het niet hebben betaald van BPM (en MRB). Dan kan ik me zelfs voorstellen dat een eventuele boete een percentage van de op te leggen naheffingsaanslag zal zijn. En dat is dan weer 0.

Naheffingsaanslag bpm

View attachment 474550

Het is dus ook niet zo (als ik tot voor kort dacht) dat je niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden. Gewoon aan melden en 0 euro BPM en MRB betalen en doorkachelen (doorstofzuigeren). Scheelt zorgen maken over een boete.

Dat dus.
 
110,- euro rdw en een tijdelijk export kenteken (385,- oostenrijkse platen met WA verzekering waar je 21 dagen mee mag rijden, en je auto blijft eerste registratie in NL, anders dan duits 5 daags kenteken (dan is het import), kun je vanaf hier regelen....... dus heen rijden met de platen en meenemen, zelfde platen mag je rustig mee rond rijden in NL en even mee naar de rdw. Kost je totaal halve dag ophalen (tesla delivery zit vlak over de grens), maar ben je in NL ook kwijt. Dan dag halve RDW (ik was 2 uur kwijt).

Die export platen zijn uiteindelijk goedkoper: anders is het 5 daags duits kenteken (mag je niet mee in NL rijden), dus nog extra 1 dags in NL nodig (en die kun je niet zomaar verzekeren !). Dan moet je weer naar de RDW, weer 1 dags nodig in NL (zonder verzekering !)........ alleen centraal beheer doet het (euro 100,-/dag en zit je gelijk vast aan hun voor de verzekering) of export bedrijf (ook duur).

Alternatief is transport regelen, maar je moet weer naar de rdw.... dus weer transport of 1 dags kentekenen verzekering.
Dus die export platen zijn veel makkelijker (tyrep meenemen, ze zijn iets hoger, wel even lang, passen dus niet in de houders). Kun je in NL bestellen (dag later in huis), COC, factuur en ID nodig.

Die COC heeft tesla, maar gaat niet om de COC op chassisnummer maar de COC van het type, dus elke voldoet (achterzijde COC doc.).
110,- euro rdw en een tijdelijk export kenteken (385,- oostenrijkse platen met WA verzekering waar je 21 dagen mee mag rijden, en je auto blijft eerste registratie in NL, anders dan duits 5 daags kenteken (dan is het import), kun je vanaf hier regelen....... dus heen rijden met de platen en meenemen, zelfde platen mag je rustig mee rond rijden in NL en even mee naar de rdw. Kost je totaal halve dag ophalen (tesla delivery zit vlak over de grens), maar ben je in NL ook kwijt. Dan dag halve RDW (ik was 2 uur kwijt).

Die export platen zijn uiteindelijk goedkoper: anders is het 5 daags duits kenteken (mag je niet mee in NL rijden), dus nog extra 1 dags in NL nodig (en die kun je niet zomaar verzekeren !). Dan moet je weer naar de RDW, weer 1 dags nodig in NL (zonder verzekering !)........ alleen centraal beheer doet het (euro 100,-/dag en zit je gelijk vast aan hun voor de verzekering) of export bedrijf (ook duur).

Alternatief is transport regelen, maar je moet weer naar de rdw.... dus weer transport of 1 dags kentekenen verzekering.
Dus die export platen zijn veel makkelijker (tyrep meenemen, ze zijn iets hoger, wel even lang, passen dus niet in de houders). Kun je in NL bestellen (dag later in huis), COC, factuur en ID nodig.

Die COC heeft tesla, maar gaat niet om de COC op chassisnummer maar de COC van het type, dus elke voldoet (achterzijde COC doc.).
Kun je aangeven via wie of via welke afdeling van Tesla je dit COC hebt gekregen?
 
Ze hebben de prijzen in Duitsland paar maanden geleden fors verlaagd (denk promotie, de M3P was daar eerst ongeveer even duur als hier) en in NL paar K omhoog (4% gekte). Als ze dat niet rechttrekken in 2020 kun je lachen....... in 2020 is het 6K bonus in Duitsland dan koop je een 6 maanden oude M3P met weinig km voor z'n 11K minder in Duitsland dan een nieuwe hier, dat is zat trigger voor mensen om creatief te worden.

P.s. de P's hadden we uiteindelijk voor ruim 5K excl. minder (na aftrek kosten), geen fsd (moet factuur even pakken, prijs was iets lager eind september).
Duitse prijs van een M3P inmiddels weer fors naar boven aangepast. Netto prijsverschil na correctie umweltbonus ongeveer 2000 euro. Er wordt meegelezen.
 
  • Love
Reactions: Danny n
Staat er ook een onderbouwing bij waarom de Duitse fiscus denkt dat het verplicht is om de auto te leveren tegen 0%? Want ik zou zelfs denken dat Tesla heel makkelijk boven het drempelbedrag uit kan komen en dan gewoon Nederlandse BTW op de factuur kan zetten.

Die drempelbedragen zijn voor Business-to-consumer-transacties (waarvoor bij een bepaald zakencijfer inderdaad de verkoper de BTW moet verleggen naar het doelland). Bij intracommunautaire Business-to-Businesstransacties van één land naar een ander is er altijd een regeling met 0% geheven in het land van de verkoper.

Zie:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0112&from=EN

Het artikel wordt namelijk als de auto naar Nederland verstuurd wordt niet in Duitsland verworven (zie artikel 40), en wel in Nederland (artikel 41). Als je de factuur aangeeft in de Nederlandse boekhouding moet je wel de BTW in Nederland betalen die je niet kunt terugvorderen. Voor artikel 41 is niet je Nederlands adres belangrijk, maar vooral een Nederlands BTW-nummer.

In België moet je voor bedrijfswagens meestal op 35% of de 50% van het bedrag toch BTW betalen, en voor dat bedrag moet je dus zelf in België aangeven die BTW verschuldigd te zijn (en die gaat de BTW-administratie ook netjes vragen te betalen). Dat komt vanzelf in orde bij correct boekhouden, want je betaalt een factuur in je boekhouding, en op de desbetreffende factuur staat duidelijk dat de BTW in het buitenland op 0% stond omdat die verlegd werd wegens de regels voor intracommunautaire verwerving. Frauderen kan dus in principe niet, vandaar de regeling voor B2B.

Voor de rest, en voor goederen waar je de hele BTW als bedrijf kan terugvorderen, geef je de factuur aan en betaal je niets, m.a.w. door het bedrag in het goede vakje in te vullen geef je aan dat je BTW moet betalen en vorder die in onmiddellijk terug op.

En neen, een bedrijf als Tesla is het niet toegestaan zelf af te wijken van de regels over intracommunautaire verwerving, of Duitse BTW te heffen op een goed dat niet in Duitsland is verworven. Op zulke praktijken staan trouwens flinke boetes (omdat firma's de BTW die ze aanrekenen wel eens in eigen zak zouden kunnen steken).

Maar ja, die boekhoudingsfacturen worden in Fremont gegenereerd en daaar hebben ze van de Europese regels niet erg veel kaas gegeten. Ik heb trouwens nog een verkeerde extra creditnota van Tesla voor het volledige bedrag van de wagen in mijn account staan, maar ik wacht op de bijbehorende extra factuur om die mee te boeken (ik wacht al sinds mei.)

Officieel heb ik ze toch nog niet "gekregen"; dat is trouwens ook een zootje; in principe moet je bij electronische facturatie specifiek acceptatie aanvragen --artikel 53, §2 Wetboek BTW. Als ik de facturen betaal accepteer ik ze, maar facturen die ik niet betaal heb ik in principe nooit gekregen. En creditnota's kun je niet betalen...

Ik vraag me wel af hoe ze die creditnota aan de Belgische BTW en fiscus gaan aangeven bij Tesla, maar ja, dat is mijn probleem niet.
 
Last edited:
Ook hier een credit nota in een account staan. De definitieve factuur ook nog steeds niet in de account.
Een btw controle bij Tesla wordt volgens mij huilen.

Het is wachten op het eerste proces. Er gaat iemand een keer heel boos op ze worden.

Ga ze van de week maar weer eens aanschrijven, is financieel een zooitje daar.
 
Ik heb 0% factuur gevraagd bij Tesla en krijg reactie dat dat kan maar dat de 2k Umweltbonus dan vervalt. Als ik de duitse factuur met 19% laat, en de duitse btw zelf ga terugvorderen via de belastingdienst, laat Tesla mij dan de 2k Umweltbonus houden als ik bij de Duitse delivery met Oostenrijkse platen mijn auto kom ophalen?
 
Die drempelbedragen zijn voor Business-to-consumer-transacties (waarvoor bij een bepaald zakencijfer inderdaad de verkoper de BTW moet verleggen naar het doelland). Bij intracommunautaire Business-to-Businesstransacties van één land naar een ander is er altijd een regeling met 0% geheven in het land van de verkoper.

Zie:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0112&from=EN

Het artikel wordt namelijk als de auto naar Nederland verstuurd wordt niet in Duitsland verworven (zie artikel 40), en wel in Nederland (artikel 41). Als je de factuur aangeeft in de Nederlandse boekhouding moet je wel de BTW in Nederland betalen die je niet kunt terugvorderen. Voor artikel 41 is niet je Nederlands adres belangrijk, maar vooral een Nederlands BTW-nummer.

In België moet je voor bedrijfswagens meestal op 35% of de 50% van het bedrag toch BTW betalen, en voor dat bedrag moet je dus zelf in België aangeven die BTW verschuldigd te zijn (en die gaat de BTW-administratie ook netjes vragen te betalen). Dat komt vanzelf in orde bij correct boekhouden, want je betaalt een factuur in je boekhouding, en op de desbetreffende factuur staat duidelijk dat de BTW in het buitenland op 0% stond omdat die verlegd werd wegens de regels voor intracommunautaire verwerving. Frauderen kan dus in principe niet, vandaar de regeling voor B2B.

Voor de rest, en voor goederen waar je de hele BTW als bedrijf kan terugvorderen, geef je de factuur aan en betaal je niets, m.a.w. door het bedrag in het goede vakje in te vullen geef je aan dat je BTW moet betalen en vorder die in onmiddellijk terug op.

En neen, een bedrijf als Tesla is het niet toegestaan zelf af te wijken van de regels over intracommunautaire verwerving, of Duitse BTW te heffen op een goed dat niet in Duitsland is verworven. Op zulke praktijken staan trouwens flinke boetes (omdat firma's de BTW die ze aanrekenen wel eens in eigen zak zouden kunnen steken).

Maar ja, die boekhoudingsfacturen worden in Fremont gegenereerd en daaar hebben ze van de Europese regels niet erg veel kaas gegeten. Ik heb trouwens nog een verkeerde extra creditnota van Tesla voor het volledige bedrag van de wagen in mijn account staan, maar ik wacht op de bijbehorende extra factuur om die mee te boeken (ik wacht al sinds mei.)

Officieel heb ik ze toch nog niet "gekregen"; dat is trouwens ook een zootje; in principe moet je bij electronische facturatie specifiek acceptatie aanvragen --artikel 53, §2 Wetboek BTW. Als ik de facturen betaal accepteer ik ze, maar facturen die ik niet betaal heb ik in principe nooit gekregen. En creditnota's kun je niet betalen...

Ik vraag me wel af hoe ze die creditnota aan de Belgische BTW en fiscus gaan aangeven bij Tesla, maar ja, dat is mijn probleem niet.

Ik lees het en het is mij volstrekt onduidelijk wat je nu precies wil zeggen.

Mijn stelling is dat 0% optioneel is en een bedrijf kan weigeren intracommunautair te leveren (al was het maar vanwege de risico’s).

Zou het verplicht kunnen worden ben ik heel benieuwd op basis waarvan, daar ik in het verleden wel eens geconfronteerd ben met bedrijven die het weigeren en het terugvragen in het buitenland is zo’n ellende dat je in de praktijk dan gewoon een extra BTW last hebt.

Dus vandaar: als ik ongelijk heb, hoor ik het graag.
 
Ik heb 0% factuur gevraagd bij Tesla en krijg reactie dat dat kan maar dat de 2k Umweltbonus dan vervalt. Als ik de duitse factuur met 19% laat, en de duitse btw zelf ga terugvorderen via de belastingdienst, laat Tesla mij dan de 2k Umweltbonus houden als ik bij de Duitse delivery met Oostenrijkse platen mijn auto kom ophalen?

Kleine kans, 2K umweltbonus is leveranciersdeel voor in Duitsland geleverde auto's. Als je een 5 daags Duits kenteken neemt dan wel, want dat is een officieel Duits kenteken (doen meer Duitsers, ophalen met 5-daags kenteken, omdat ze zelf een eigen kenteken willen aanvragen in hun deelstaat). Die 2K is overigens in de BTW.

Je kunt ook overwegen om even een virtueel kantoor adres te nemen (80,-/maand) dan heb je een adres voor de registratie (daar sturen ze dan de papieren heen). Iets meer gedoe en kosten, maar wel de bonus, dus alsnog winst. Ophalen en om de hoek de Oostenrijkse platen erop.
 
Ik heb 0% factuur gevraagd bij Tesla en krijg reactie dat dat kan maar dat de 2k Umweltbonus dan vervalt. Als ik de duitse factuur met 19% laat, en de duitse btw zelf ga terugvorderen via de belastingdienst, laat Tesla mij dan de 2k Umweltbonus houden als ik bij de Duitse delivery met Oostenrijkse platen mijn auto kom ophalen?
Ik dacht dat je minimaal 6 maand “in Duitsland” moest rijden om de Umweltbonus te krijgen...inderdaad, bij onmiddellijke intracommunautaire verwerving heb je er denk ik gewoon geen recht op (de Duitse staat zal uiteraard vooral bezorgd zijn om het Duitse milieu).
 
Je kunt ook overwegen om even een virtueel kantoor adres te nemen (80,-/maand) dan heb je een adres voor de registratie (daar sturen ze dan de papieren heen). Iets meer gedoe en kosten, maar wel de bonus, dus alsnog winst. Ophalen en om de hoek de Oostenrijkse platen erop.

Ik ga er heus geen Duitse wetgeving op nalezen, maar de kans is groter dat dit gewoon fraude is dan dat Duitsland bereid is de Oostenrijkse luchtkwaliteit te subsidiëren...