TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Model 3 prijsverlaging

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Rido, Jan 21, 2021.

  1. Rido

    Rido Member

    Joined:
    Nov 16, 2020
    Messages:
    25
    Location:
    Netherlands
    Las zojuist op het UK forum dat er een prijsverlaging is voor de model 3.

    Na het checken op de site zie ik nu dat "mijn auto" die een paar weken oud is, nu al 2000 euro extra afgeschreven is (korting tov wat ik betaald heb is 2000 euro). Geen fijne gedachte :(

    Ik overweeg om contact met Tesla op te nemen of ze iets kunnen doen, maar ik betwijfel of ze daar ook maar iets aan doen...
     
  2. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,238
    Location:
    Belgium
    Niet geschoten is altijd mis, maar in weze is dit niet anders dan een laptop of smartphone kopen die 2 weken later afgeprijsd wordt.

    Zelfs met auto's zijn er periodiek prijswijzigingen, maar door de aantallen optiepacks bij de concurrentie worden die makkelijk versluierd.
     
  3. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    3,403
    Location:
    Rotterdam
    2.000 maar?

    Kom er maar in S100P owners ;-)
     
    • Funny x 8
  4. Rido

    Rido Member

    Joined:
    Nov 16, 2020
    Messages:
    25
    Location:
    Netherlands
    Ik snap je redenering, maar vind dat bij auto's toch een ander geval. Dit gaat om dure aankopen met vaak stabiele aankoopprijzen en langere levensduur. Hierdoor blijft de waarde over de levensduur veel stabieler.

    Zaken zoals telefoons/laptops zijn gemaakt voor een 2 jaarscyclus, waarbij de prijzen snel wisselen.

    Heb overigens net contact gezocht met Tesla, maar ze kunnen hier niks mee. 2000 euro weg na een nachtje slapen is toch echt even pijnlijk, helaas is klantenbinding niet echt meer van deze tijd (geldt niet specifiek voor Tesla, maar vrijwel alle bedrijven hebben dit uit het oog verloren).
     
  5. Rido

    Rido Member

    Joined:
    Nov 16, 2020
    Messages:
    25
    Location:
    Netherlands
    Ik hoorde al een verhaal over dat er prijswijzigingen waren geweest waar het om tienduizenden euro's ging, ik zou geen idee hebben hoe ik daar zelfs op zou moeten reageren :p
     
  6. SparkyM3LR4WD

    SparkyM3LR4WD Elbert

    Joined:
    Mar 16, 2019
    Messages:
    1,098
    Location:
    Molenlanden / Holland
    Ik heb het ook meegemaakt bij Tesla voorjaar 2019.
    Maar ook bij de auto daarvoor -> min Euro 10.000,-- binnen een half jaar na aankoop.

    Bij veel merken gebeurd het, zelf niet gehad maar wel gebeurd:
    • Opel E-Ampera was rond de 50k en nu rond de 35k
    • VW E-Golf werd ook met flinke kortingen weggedaan ivm komst ID3
    Heel vervelend, ik was er ook niet zo blij mee.
    Maar het gebeurd idd wel regelmatig, ook bij andere merken.

    (en idd, bij de S100P owners was het echt tegen het trieste aan........)
     
  7. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,814
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Reken het verschil aan bijtelling even uit en dan durf ik te wedden dat je hiervan geen pijn voelt als je over zeg 3 jaar de auto weer gaat verkopen.
     
    • Like x 1
  8. Rido

    Rido Member

    Joined:
    Nov 16, 2020
    Messages:
    25
    Location:
    Netherlands
    De aanpassing van de prijzen begrijp ik ook echt wel. Echter als Tesla bv communiceert (of als je contact opneemt) dat je 1500 gratis supercharger KM krijgt, of korting op iets in de shop o.i.d. verkoop je het een stuk beter. Meestal belt maar een heel klein deel van je klanten voor dit soort prijsveranderingen/situaties, dus dan is het slim om hier iets voor klaar te hebben staan waarmee je de klant tevreden houdt.

    Hetzelfde zie je bij providers zoals KPN. Hoge welkomstacties met honderden euro's korting voor nieuwe klanten. En voor huidige klanten? Niks. Als je huidige klanten een klein gebaar geeft, is het veel makkelijker ze te binden. Overigens als je KPN belt en zegt dat je op wilt zeggen, vanwege actie bij een andere provider.. is er ineens wel flinke korting mogelijk.

    Blijkbaar is klantbinding dus wel een ding als je er maar genoeg achtereen zit ;-)
     
  9. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,238
    Location:
    Belgium
    Niet vergeten dat je bij andere dealers ook nog eens over de korting onderhandelt, dus die buur die 2 weken na jou met net dezelfde BMW 3 komt showen kan wel eens een paar duizend euro duurder of goedkoper af zijn.

    Maar dat valt dus niet vaak op omdat ook de optiepakketten vaak niet identiek zijn. Dus kan je appelen niet met appelen vergelijken.

    Bij Tesla, door de korte optielijst, de prijzen die zo op de website staan, het gebrek aan korting-onderhandelingen en elke prijswijziging die in de media komt, valt dat des te harder op en voel je je slecht.

    Ik kan je wel gerust stellen: als je de auto weer verkoopt, heeft niemand het meer over die 2K.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  10. Right_Said_Fred

    Right_Said_Fred Moderator

    Joined:
    May 11, 2012
    Messages:
    3,722
    Location:
    The Netherlands
    Als ik twee weken geleden een oled-tv heb gekocht voor 3900 euro en hij staat nu te koop voor 2500 euro, dan baal ik natuurlijk. Maar ik ga toch echt niet terug naar de winkel om met terugwerkende kracht korting te vragen. Ze zien me al aankomen. Vreemd dat dit bij een prijsverlaging van een auto met 5% wel gebeurt. Ik ben ooit net 5000 euro korting misgelopen bij een Volt maar ik had nooit het gevoel dat ik daar dan ook recht op had.
     
  11. Mars2020

    Mars2020 Member

    Joined:
    Oct 26, 2019
    Messages:
    687
    Location:
    Netherlands
    Bij de eerste serie Ampera’s was er destijds ook een grote prijs daling (ik dacht iets van €8k). Dit was de dag nadat de subsidies niet meer van toepassing waren. Niet netjes, maar het gebeurt wel.
     
  12. Niek

    Niek Member

    Joined:
    Jan 27, 2020
    Messages:
    182
    Location:
    Utrecht, NL
    Tsja... Het is balen voor je restwaarde maar het is onvermijdelijk. Na de zomer gaat er nog eens een paar k vanaf nadat Giga Berlijn operationeel is, daar kan je je klok op gelijk zetten. Early adopter zijn heeft zijn prijs, maar lage bijtelling maakt veel goed ;)
     
  13. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,238
    Location:
    Belgium
    Een ander element is natuurlijk dat de bijtelling voor zakelijke EV's omhoog schiet.

    Ik kan me voorstellen dat Tesla dan om de verkoop te ondersteunen er wat vanaf doet om de verkoop in Q12021 aan te zwengelen.
     
  14. Guru3D

    Guru3D Member

    Joined:
    Nov 17, 2017
    Messages:
    75
    Location:
    Netherlands
    Idem, voor kerst mijn (echt geweldige) 2021 model M3LR gekregen, nu sinds deze week 2000,- goedkoper.
    It's the way the cookie crumbles .... niet te veel bij stil staan. Als de prijs 2000,- omhoog was gegaan had je ook niet contact met ze gezocht om nog ff die 2 mille extra langs te brengen .. maar had je gedacht, 'goh wat heb ik mazzel' ... toch ? :)
     
    • Like x 8
  15. Jobbeke

    Jobbeke (Peter)

    Joined:
    Apr 6, 2017
    Messages:
    265
    Location:
    Belgie
    Ik heb geluk, de mijne uitgesteld eind december en levering half februari
     
  16. Inferi0r

    Inferi0r Member

    Joined:
    Jul 13, 2020
    Messages:
    27
    Location:
    Netherlands
    Ach, als je in het vliegtuig zit op notabene exact dezelfde trip, dezelfde stoel, dezelfde voorwaarden, zit je in een kleine ruimte vol met mensen die de meest uiteenlopende prijzen betaald hebben voor dat stoeltje. Door de plaats waar geboekt werd en vooral het tijdstip.

    Dat vinden we ook normaal omdat niemand zijn ticketprijs op zijn voorhoofd heeft.

    Mijn ouders werken al 35 jaar in de retail en al 35 jaar komen klanten boos of klagerig aankloppen omdat er NET na hun aankoop een 'leuke' actie is begonnen of een 'korting' plaatsvond. Waarbij dat 'net' na hun aankoop ook voor vele Nederlanders subjectief is. Je doet het bij sommige mensen nooit goed.

    Jij hebt betaald voor iets wat het jou waard was. Punt uit.

    Bij wie kan ik trouwens klagen over dat flufje bitcoins wat ik nog aankocht op 41.000? Is nu nog maar 32.000 waard, voor dezelfde bitcoin. Lijkt me redelijk dat ik daar ook ergens over kan klagen, niet :p
     
    • Like x 6
  17. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,819
    Location:
    Limburg
    Nee want je belegt in bitcoins om ermee te speculeren. Je weet bij voorbaat dat je risico's loopt.

    Voor de aanstaande leaserijders is die prijsverlaging natuurlijk goed nieuws.
     
    • Disagree x 1
  18. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,238
    Location:
    Belgium
    Compenseert het de hogere bijtelling? :)

    Prijszetting hangt van heel veel factoren af. Q1 is altijd een beetje een inzakkertje na een goed Q4 voor Tesla dus logisch dat ze wat met prijsincentives komen.
     
  19. Limbo2121

    Limbo2121 Active Member

    Joined:
    Dec 2, 2017
    Messages:
    3,819
    Location:
    Limburg
    Niet echt. 2.000 maal 0.22 maal 0.495 is 5.18 netto per maand voordeel maar de leaseprijs wordt ook lager en daardoor de undershoot hoger. Toch wel mooi meegenomen...
     
  20. Paco

    Paco Member

    Joined:
    Jun 7, 2019
    Messages:
    219
    Location:
    Zottegem (BE)
    Bij de klassieke merken wijzigt de basisprijs van een model meestal niet zolang er geen nieuwe uitvoering is, maar de korting die je kan onderhandelen wijzigt jaarlijks meerdere keren per jaar. Afhankelijk van vraag/aanbod, jouw onderhandelingstechniek en de quota die de dealer moet halen. Daarom vind ik je opmerking onzinnig.

    Het is even balen, dat zeker, maar het wijzigen van een prijs is gewoon onderdeel van de marktwerking. Ik vind het systeem van Tesla dan rechtvaardiger en zeker transparanter, dan het individueel onderhandelen bij de traditionele merken.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC