Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 ruitenwissers en kalibreren

This site may earn commission on affiliate links.

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,786
1,431
Soesterberg
Het begon met de LR RWD: wisser-interval eigenlijk altijd te langzaam, dacht dat wordt wel beter met software update.
Je ziet gewoon niks als je niet ingrijpt en ook met V10 (wel iets beter), nog steeds te laat.

Collega kwam met de AWD. En ja hoor die deden het iets beter (zelfde software), nog steeds te laat.

Vorige week de performance opgehaald in de regen (net als de rest op V10): perfect !
Gewoon precies op tijd tot aan maximale snelheid als het nodig is (max nog nooit gezien op de LR RWD).

Nu zal het niet aan de snelheid van de auto liggen ;), maar ga je je toch afvragen: waar zit het verschil :confused:
Zelfde auto's, zelfde software versies !
Dus kun je deze laten kalibreren denk ik dan, maar ja is camera based (andere camera ?).
De SEC route wil ik pas starten (want ga dat verschil maar eens uitleggen) als ik het idee heb dat dit echt afwijkend is.

Kortom, wie herkend:
- de wissers zijn altijd te laat ? Wellicht is dit niet goed en bij de meeste wel goed, dan kan ik het wel aanmelden.
- wie heeft er meerdere rijden (vast meer hier) en ziet ook het verschil ?
 
ik heb helaas maar 1 model 3, maar ik herken wel dat de ruitenwisser niet goed werkt. Op de snelweg gaat het goed, maar wanneer je op de b-wegen bent, gaat de snelheid vd ruitenwisser omlaag, terwijl er genoeg regen naar beneden valt. Tussendoor elke keer drukken op de knop, lijkt me ook niet gewenst maar dat is wel wat nu nodig is. Wat ik graag zou willen is dat je de gevoeligheid van de regensensor kan aanpassen, dit heb ik op vorige auto's ook gehad....
 
Ook wij hebben een regensensor die te laat pas gaat wissen, wat mij vooral verbaast is dat er ook mensen vinden dat de ruitenwissers te snel/vroeg gaan wissen. (bij ons zit heel het raam vol regendruppels voordat hij gaat wissen en dan nog niet altijd)
Heb altijd gedacht dat nieuwe software ooit wel een verbetering zou gaan brengen maar begin nu ook te twijfelen of er niet iets verkeerd afgesteld is?
Vooral omdat er mensen zijn die de regensensor als te actief ervaren terwijl die van ons nogal lui is. :)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Sinds V10 heb ik het idee dat het ietsje beter is. Vanochtend deden ze het zelfs perfect totdat ik bij ons het woonerf afreed. Dat wil zeggen: zodra ik harder dan 30kmh ging werd het zichtbaar slechter. Daarna is het ook niet meer beter geworden. Hoe dat kan, geen idee.

Wat me ook opvalt is dat aan de bovenzijde van het raam (voor de camera's) minder water op het raam komt. Zo lijkt het tenminste...
 
Is inderdaad veel te langzaam op mijn Performance, ruit steeds vol met druppels zodat je niets ziet en handmatig steeds bedient omdat automatisch te lang duurt of hem instelt op bepaalde snelheid.
Heb ook het idee dat het met langzaam rijden (<30-40 km/h) wel goed gaar.
 
De regencensor is ook Béta. Je kunt hem ook op interval zetten als het je stoort.
Bij een Model 3 is dat best vervelend. Dat kan alleen via het scherm. Ik vind dat persoonlijk niet echt fijn om dat in de regen te moeten verstellen.

Ik merk dat als het wat harder regent hij het prima doet, maar alleen tijdens de interval gaat hij te langzaam. Ze moeten gewoon een offset knopje met b.v. 5 standen erbij maken waardoor je hem zelf sneller / trager kan zetten.
 
Bizar dat het verschil zo groot is. Ook USA forums klaagt men er over. Bij de een werkt die perfect bij de nader voor geen meter. Moet toch bekend zijn bij Tesla en kan haast geen software zijn (allemaal hetzelfde), veel op v10 en dan nog verschillen.

Maar ja hoe kunnen ze dat oplossen, heb eigenlijk weinig zaken waarvan ik denk dat kan veel beter, maar een simpele interval die bij het eerste de beste moderne bakje prima werkt.

Toch maar eens een mailtje aan de USA aan wagen (SEC heeft denk ik nul zin).
 
Last edited:
Zit gewoon veel verschil in. In de X vond ik ze echt drama ( weinig water, veel strepen en onregelmatig wisser gedrag). In de S waren ze wel redelijk maar die trokken vooral strepen. In de 3 zijn ze een stuk beter. Genoeg water en stil en voor mij is het wisser -interval prima zo.
 
De sensor in mijn M3 geeft een signaal wanneer je door een tunnel rijdt. Bijvoorbeeld die langs Utrecht bij de A2 - daar is de auto van mening dat het in de tunnel regent en gaan de ruitenwissers aan. Eenmaal erdoorheen gaan ze ook gewoon weer uit.

Het kan iets te maken hebben met het flikkeren van de verlichting in tunnels. Want niet in alle tunnels gaan de wissers aan en een enkele keer gaan ze ook in het donker op de snelweg aan waar felle lichtmasten staan.

Herkenbaar?
 
Ja, heel herkenbaar op mijn Model S.

Het is altijd een verrassing waar de wissers op droge ruiten opeens als een malle tekeer gaan.

Vind het altijd klote want het is niet echt goed voor de ruitenwisser motor op volle mep aan het werk te gaan op een droge ruit.

Verder is het software gestuurde interval eigenlijk altijd te langzaam. Ik hou van een lang interval maar dit is echt drama.

Waarom er verschil is komt waarschijnlijk door de camera plaatsing. Elke camera staat toch net iets anders op de voorruit met net een andere focus lengte.

Wat ik niet begrijp waarom het systeem niet leert van de bediening van de knop. Als je steeds elke minuut een keer drukt is het toch duidelijk dat het interval verkort moet worden. Druk je nooit dan is het interval te kort en moet het juist langer.
 
Hier ook niet tevreden van de automatische wissers. Bijna onbruikbaar vind ik. Met v10 lijkt het ook niet beter te zijn. Je moet dan altijd manueel deze gaan opzetten en je ogen van de weg wat ook niet echt veilig is. Zeker als je zicht al enorm verminderd is door de regen op je voorruit. Hopelijk wordt dit opgelost.
 
Ja, heel herkenbaar op mijn Model S.

Het is altijd een verrassing waar de wissers op droge ruiten opeens als een malle tekeer gaan.

Vind het altijd klote want het is niet echt goed voor de ruitenwisser motor op volle mep aan het werk te gaan op een droge ruit.

Verder is het software gestuurde interval eigenlijk altijd te langzaam. Ik hou van een lang interval maar dit is echt drama.

Waarom er verschil is komt waarschijnlijk door de camera plaatsing. Elke camera staat toch net iets anders op de voorruit met net een andere focus lengte.

Wat ik niet begrijp waarom het systeem niet leert van de bediening van de knop. Als je steeds elke minuut een keer drukt is het toch duidelijk dat het interval verkort moet worden. Druk je nooit dan is het interval te kort en moet het juist langer.
  • Geen problemen met mijn Model S gehad.
    Maar, ik had basismodel S85 uit 2014 en daar zat geen camera op, was gewoon traditioneel systeem.
  • In mijn Model 3 duurt interval met V10 inderdaad (veel) te lang. Ben het helemaal eens dat het systeem zelflerend kan zijn danwel dat Tesla die alle info ziet kan begrijpen dat als je steeds op de knop drukt ondanks dat hij op "auto" staat er iets mis en ze de parameters en/of software kunnen verbeteren.
  • Gedurende 1 week V9 is is mij niet opgevallen dat automatische interval te langzaam was. Denk dat het met V10 slechter geworden is.
  • Deze week met V10 en 's ochtends natte ruit gaat hij eerste 50 meter als een gek wissen, terwijl de ruit na 1-2x droog is. Dan nog eens 50 meter met korte intervallen wissen terwijl ruit gewoon droog is en dan houd het op. Niet goed voor de ruitenwissers en irritant afleidend voor mij.