Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 RWD LR - Krijgt geen AP

This site may earn commission on affiliate links.
Zal mij niet verbazen dat vanaf 1 mei bestellingen LR RWD alleen nog met AP worden verkocht en dat de basisprijs van de LR RWD naar 56200 gaat...

Dit is exact de juiste conclusie. Ik heb gisteren een LR RWD besteld en AP is verplicht. De prijs ging hiermee naar 56.200.

Hoefde op deze auto eigenlijk geen AP maar ach, blijft een koopje als je het over de periode van gebruik bekijkt.
 
Ik kan ook bevestigen dat de Long Range RWD standaard geen AP heeft. Ik wilde in eerste instantie voor deze set-up gaan maar ben, vanwege minimale prijsverschil, toch naar de AWD gegaan. AP is voor mij echt wel vereist.

Ik had nog een offerte open staan bij Mister Green en deze netjes afgebeld en zij gaven aan ook bericht te hebben gehad dat AP niet standaard was maar bijbetaald moest worden.
 
Misschien beetje off topic, maar heeft iemand een idee in hoeverre 'Volledig zelfrijdende besturing' al mogelijk is? Kortom wat is momenteel het verschil voor de model 3 tussen AP en Volledig zelfrijdende besturing?
 
Net terug van vakantie en lees nu deze “fijne” berichten betreffende de AP. Heb voor mijn vakantie een nette offerte van mijn LM gehad voor een LR RWD red + AP en nu is de AP er ineens weer af. Wordt hier wel een beetje simpel van zeg.
Mijn huidige dieselverbrander loopt eind december af. Ik denk dat ik nog maar een tijdje wacht met bestellen, ik verwacht wel weer een nieuwe prijswijziging binnen enkele maanden. De LR RWD is nu veel te duur tov de SR+ en AWD. Wat is jullie verwachting?
 
Net terug van vakantie en lees nu deze “fijne” berichten betreffende de AP. Heb voor mijn vakantie een nette offerte van mijn LM gehad voor een LR RWD red + AP en nu is de AP er ineens weer af. Wordt hier wel een beetje simpel van zeg.
Mijn huidige dieselverbrander loopt eind december af. Ik denk dat ik nog maar een tijdje wacht met bestellen, ik verwacht wel weer een nieuwe prijswijziging binnen enkele maanden. De LR RWD is nu veel te duur tov de SR+ en AWD. Wat is jullie verwachting?
Mijn verwachting is dat de LR RWD zal verdwijnen uit het gamma net zoals de MR verdwenen is.
Ze hadden nog een stock van deze modellen en eens die uitgeput is dan stopt het.
 
Net terug van vakantie en lees nu deze “fijne” berichten betreffende de AP. Heb voor mijn vakantie een nette offerte van mijn LM gehad voor een LR RWD red + AP en nu is de AP er ineens weer af. Wordt hier wel een beetje simpel van zeg.
Mijn huidige dieselverbrander loopt eind december af. Ik denk dat ik nog maar een tijdje wacht met bestellen, ik verwacht wel weer een nieuwe prijswijziging binnen enkele maanden. De LR RWD is nu veel te duur tov de SR+ en AWD. Wat is jullie verwachting?

Dat de LR RWD binnenkort geheel van het menu gaat.
 
Niet in China, alvast -- zie boven. Daar zit die netjes tussen de SR+ RWD en de LR AWD in geprijsd, eveneens mét AP net zoals de andere modellen.

Ik denk dus eerder aan een tijdelijke maatregel, omdat de LR RWD wat té veel succes had in Europa.

In de VS hetzelfde verhaal: die RWD is al een aantal keren off-menu gegaan en soms kon je hem zelfs off-menu niet meer bestellen, maar nog heeft die de geest niet gegeven.
 
Valt mee, mijn LR AWD van 7 maart zou nu 1000 euro duurder zijn, precies die 1000 van de FSD dus.

Ik ben met Tesla de discussie ingegaan toen mijn bestelling/configuratie van februari per 1 maart van €58.800 14 dagen voor de levering naar €55.600 werd. Ben niet akkoord gegaan met het verhaal en aanbod van upgrade naar Auto Pilot. Het ging mij niet om die €3200 verlaging alleen voor het geld, ik had aangeboden om mij het verschil van €3200 niet uit te betalen maar wilde bevestiging dat ze de juiste regels zouden volgen voor het registreren bij de RDW. Op het moment van op kenteken plaatsen op NAAM zou de thans geldende cataloguswaarde de fiscale waarde moeten zijn en niet wat je ervoor hebt betaald. Dat ze dan de auto pilot zouden geven als compensatie was voor mij prima. Echter, zij hadden de auto blijkbaar al op kenteken gezet terwijl ik niet eens betaald had nog. Ook dat klopte niet met hun verhaal. Eerst betalen dan op kenteken plaatsen. Daar het zo een zooitje was en iedereen bij Tesla wat anders vertelde heb om wille van de bijtelling en het BTW forfait gekozen om kosteloos te annuleren en direct opnieuw te bestellen. Dit heeft geresulteerd in dus €3200 minder betalen (inlc BTW) en hierdoor €704 minder aan bruto bijtelling per jaar (voor 5 jaar is dat € 3520, dus ongeveer €1800 netto voordeel over 5 jaar. Ook dan nog eens ongeveer €100 per jaar minder aan BTW forfait (2.7% over 2644 ex BTW) maakt nog eens €500 netto in de zaak.Dan komt nog eens de verzekeringspremie welke ook lager is. Laten we zeggen over 5 jaar en dikke €2500 netto voordeel ten opzichte van de eerste bestelling waarbij de leverdatum ongeveer gelijk is gebleven, eind maart. Toen was het verhaal dat als ik later naar auto pilot zou willen, het €5400 zou kosten ipv €3200. Dus dat is €1800 ex btw ongeveer dus als ik achteraf autopilot zou kopen zou ik na 3.5 jaar break even spelen, en hierna voordeel genieten van de lagere catalogusprijs. Maar wat is er nu dus mogelijk, ik kan als ik inlog bij MijnTesla voor... €3200 inlc BTW alsnog de upgrade kopen. Dat zullen we dan maar gaan doen en heb ik dus precies wat ik wilde, €58.800 betalen en €54.600 als cataloguswaarde. Allen de verzekering laten verhogen dus nog steeds €2300 netto voordeel over 5 jaar en autopilot. Dus, de configuratie inclusief autopilot op zijn laagst was voor mijn configuratie dacht ik €57.600 na maart, inmiddels €58.300. Dus die €1200 verschil welke ik nu zou hebben met het activeren van de autopilot wat mijn zou zelfs in dat geval als ik hem een maandje later had gekocht zou ik in 2 jaar al hebben ingelopen door lagere bijtelling en btw forfait en als ik hem nu had gekocht in een jaar. Velen gaven toen aan dat het allemaal veel gedoe in de marge was, maar voor een €45.000 ex investering is het toch echt gewoon 5% cash. En dat je nu als je full auto pilot wil hebben €7400 moet betalen? Laten we dat eerst nog maar eens afwachten, Als het eenmaal zo ver is dat echt alles van FSD gaat werken zal Tesla echt wel met een "actie" komen, immers, de meeste hardware zit er al in en de upgrade van 2.5 naar 3 module kost hen géén €6000 (€7400 incl BTW) dus ik denk dat we straks gewoon voor €5400 incl BTW weer deze upgrade ook gewoon dan pas kunnen nemen....