Hierbij mijn gegevens over het snelladen van de MIC SR+, die begin december in Amsterdam van de boot kwam. De gele lijn is een benadering van de EV-database laadcurve van de "oude" SR+. Alle laadsessies zijn na een rit van meer dan 100km en bij snelladers van 150kW of meer.
De volgende dingen vallen mij op: Het 20 a 30 minuten voorbereiden op het snelladen voegt weinig toe.
Wat wel veel invloed heeft is het maken van een lange rit 200km+ of het zwaar belasten van accu door 100km lang 140km/h te rijden. Reeks 7 (donkerblauw) was bij 4 graden buitententemperatuur na rit van 100 km met hoge snelheid (in Duitsland).
Conclusie: De temperatuur van de accu op peil krijgen is lastig. Toen ik Tesla met deze gegevens confronteerde kreeg de volgende reactie:
- Laadvermogen van LFP accu zal altijd lager zijn dan van het oude type. Na doorvragen werd er maximaal 125 tot 150kW genoemd in plaats van 170kW.
- Er wordt aan een update gewerkt zodat het snelladen sneller verloopt dan nu bij mij het geval is. Deze update is dus specifiek voor de SR+ met LFP accu's van CATL. Maar het vermogen zal dus altijd beperkt blijven.
- wanneer de update beschikbaar komt is niet bekend.
Ik wacht dus nog even af. Of deze auto acceptabel zal worden is nog de vraag. Om de laadtijd van 10 naar 80% op het niveau van de "oude" SR+ te krijgen, moet het vermogen gemiddeld 110kW zijn. Als ze dat voor elkaar krijgen ben ik tevreden, anders mogen ze de auto weer terug hebben.
PS: het zou mooi zijn als meer eigenaren van dit model (Made in China Model 3 SR+ met CATL LFP accu) hun laadcurve posten. Dat kan dus heel eenvoudig door het vermogen [kw] af te lezen in de auto tijdens het laden bij iedere 10%. of met in eerdere posts genoemde apps. Dan kunnen we namelijk ook objectief vaststellen of de update die gaat komen ook werkt. Meten is weten.