Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Update: ik ben vandaag gebeld door iemand van Tesla om even te praten over de dooddoener die ik via SMS binnen kreeg en mijn geïrriteerde reactie daar op. De medewerker heeft nogmaals herhaald dat het probleem (lage snelheid superchargen MIC3SR+) bekend is bij Tesla, en dat het op korte termijn OTA kan en zal worden opgelost. Wanneer precies kon hij, vanzelfsprekend, niet zeggen.

Excuses werden niet aangeboden voor de dooddoener per SMS en voor het een half uur vantevoren annuleren van de service afspraak (via diezelfde SMS). Dit laat mij zien dat Tesla nog heel veel te leren heeft op het gebied van omkijken naar de (bestaande) klant en communicatie. Maar verbetering is het zeker wel, want ik had dit telefoontje echt niet van Tesla verwacht.
Hallo, ik heb van Tesla inmiddels per mail bevestiging dat de MIC SR+ nooit vergelijkbaar zal superchargen met de Amerikaanse. Ze stellen zelf voor dat ik dit maar moet oplossen met mijn leasemaatschappij. Op de vraag of er nog verbetering te verwachten is en wanneer kunnen ze geen antwoord geven.
 
zou je daar eens een printscreen van kunnen delen?
Geachte heer van der ,

Bedankt voor uw uitgebreide uitleg/email.

Uit de voorgaande correspondentie kan ik opmaken dat u al bent voorgelicht over het onderstaande.


Wij kunnen helaas op allebei de vragen nog geen sluitend antwoord bieden.


De beide accu’s kunnen niet met elkaar worden vergeleken, het betreft twee verschillende soorten accu’s.


Wellicht is het een idee dit aan te kaarten bij de Lease, gezien dit dan niet is wat u heeft besteld in Juni.


Hopende u hiermee van voldoende te hebben geïnformeerd.


Best regards / Met vriendelijke groet,



Senior Service Advisor | EMEA Service

Geograaf 32 | 6921 EW Duiven | The Netherlands
E. [email protected]

Op mij komt dit niet over alsof ze verwachten dat het snelladen van de MIC SR+ op korte termijn significant wordt verbeterd. De vraag waarop ik antwoord vroeg was:

Graag hoor ik van u:
  1. Wanneer kan ik een oplossing verwachten?
  2. Wat kan ik van de verbetering verwachten?
 
Last edited:
Geachte heer van der ,

Bedankt voor uw uitgebreide uitleg/email.

Uit de voorgaande correspondentie kan ik opmaken dat u al bent voorgelicht over het onderstaande.


Wij kunnen helaas op allebei de vragen nog geen sluitend antwoord bieden.


De beide accu’s kunnen niet met elkaar worden vergeleken, het betreft twee verschillende soorten accu’s.


Wellicht is het een idee dit aan te kaarten bij de Lease, gezien dit dan niet is wat u heeft besteld in Juni.


Hopende u hiermee van voldoende te hebben geïnformeerd.


Best regards / Met vriendelijke groet,



Senior Service Advisor | EMEA Service

Geograaf 32 | 6921 EW Duiven | The Netherlands
E. [email protected]

Op mij komt dit niet over alsof ze verwachten dat het snelladen van de MIC SR+ op korte termijn significant wordt verbeterd.

Ik vind wel dat je meer leest in dit nietszeggende antwoord dan dat er werkelijk staat. Eigenlijk staat er vooral: "val ons er niet mee lastig". Wat afhankelijk van de correspondentie daarvoor kan variëren van verklaarbaar naar onfatsoenlijk. Ook al hebben ze strikt juridisch gelijk: jij bent niet hun contractuele partij.

Overigens was het wel duidelijk dat de LFP accu een ander laadpatroon zou hebben. Iedere accu heeft op zichzelf een ander laadpatroon. Ook de LG heeft een ander laadpatroon dan de Panasonic (Long Range). De vraag is alleen wat dat als het geoptimaliseerd is uit gaat maken. Misschien is de pieksnelheid niet zoveel anders, maar scheelt het op een charge van 10-80% maar een minuut of 5. Ja, dat kun je dan moeilijk als een gebrek zien.
 
Ik vind wel dat je meer leest in dit nietszeggende antwoord dan dat er werkelijk staat. Eigenlijk staat er vooral: "val ons er niet mee lastig". Wat afhankelijk van de correspondentie daarvoor kan variëren van verklaarbaar naar onfatsoenlijk. Ook al hebben ze strikt juridisch gelijk: jij bent niet hun contractuele partij.

Overigens was het wel duidelijk dat de LFP accu een ander laadpatroon zou hebben. Iedere accu heeft op zichzelf een ander laadpatroon. Ook de LG heeft een ander laadpatroon dan de Panasonic (Long Range). De vraag is alleen wat dat als het geoptimaliseerd is uit gaat maken. Misschien is de pieksnelheid niet zoveel anders, maar scheelt het op een charge van 10-80% maar een minuut of 5. Ja, dat kun je dan moeilijk als een gebrek zien.
Het is feitelijk een nietszeggend antwoord, maar het is duidelijk een heel ander antwoord dan ZKPQ kreeg ("De medewerker heeft nogmaals herhaald dat het probleem (lage snelheid superchargen MIC3SR+) bekend is bij Tesla, en dat het op korte termijn OTA kan en zal worden opgelost"). Hierdoor heb ik toch iets minder vertrouwen in een goede en snelle oplossing.

Verder vind ik dat je er wel erg makkelijk over doet. De LFP accu's halen maar de helft van het vermogen bij het superchargen. Ik heb het niet over 5 minuten extra, maar over 10 tot 13 minuten extra tijd bij 10 tot 80%. Deze afwijking vind ik te groot om te accepteren.
 
Ik vind wel dat je meer leest in dit nietszeggende antwoord dan dat er werkelijk staat.

Dat ben ik wel met je eens, al vond ik de zin "Wellicht is het een idee dit aan te kaarten bij de Lease, gezien dit dan niet is wat u heeft besteld in Juni." stuitend. Zij leveren iets wat niet conform de verwachting is maar wuiven het vervolgens weg.

Misschien is de pieksnelheid niet zoveel anders, maar scheelt het op een charge van 10-80% maar een minuut of 5. Ja, dat kun je dan moeilijk als een gebrek zien.

Volgens mij heb jij de vorige posts over behaalde laadsnelheden niet gelezen. Het scheelt echt wel een hele slok op een borrel hoor!
 
Zij leveren iets wat niet conform de verwachting is maar wuiven het vervolgens weg.
De Tesla service advisor geeft aan dat het niet conform de verwachtingen is, maar dat het (natuurlijk) aan de wettelijke eigenaar is om hierop actie te ondernemen.

Tesla heeft nl. geen direct contract met jou, maar met de leasemaatschappij. En de leasemaatschappij heeft een contract met Tesla, en je werkgever. En je werkgever heeft een contract met de leasemaatschappij en jou.
 
Dat ben ik wel met je eens, al vond ik de zin "Wellicht is het een idee dit aan te kaarten bij de Lease, gezien dit dan niet is wat u heeft besteld in Juni." stuitend. Zij leveren iets wat niet conform de verwachting is maar wuiven het vervolgens weg.



Volgens mij heb jij de vorige posts over behaalde laadsnelheden niet gelezen. Het scheelt echt wel een hele slok op een borrel hoor!

Ik ben kennelijk niet voldoende duidelijk.

Ik denk dat ze de laadsnelheid wel naar normale proporties gaan krijgen, maar dat wil niet direct zeggen dat het volledig gelijk zal zijn aan de vroegere accu. Dus na de update die zal volgen zal het verschil misschien nog 5 minuten zijn.

En ten aanzien van het verwijzen naar de leasemaatschappij: dat is juridisch gezien wel correct. Of het vanuit klantenbinding handig is en/of zelfs onfatsoenlijk is vers twee. Hangt ook een beetje samen met wat er al aan conversatie is geweest. Ik kan mij goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt bij de huidige supercharge snelheden en daardoor in de communicatie ook wat geïrriteerd raakt (zou ik ook zijn) en dan kan zo’n reactie ook opgewekt worden.

Het kan ook de standaard Tesla manier van communiceren zijn. ;)
 
Dat ben ik wel met je eens, al vond ik de zin "Wellicht is het een idee dit aan te kaarten bij de Lease, gezien dit dan niet is wat u heeft besteld in Juni." stuitend. Zij leveren iets wat niet conform de verwachting is maar wuiven het vervolgens weg.
Wat een flut antwoord inderdaad. Alsof je bij Tesla überhaupt kunt kiezen tussen het bestellen van een model uit de US of uit China.
 
Ik ben kennelijk niet voldoende duidelijk.

Ik denk dat ze de laadsnelheid wel naar normale proporties gaan krijgen, maar dat wil niet direct zeggen dat het volledig gelijk zal zijn aan de vroegere accu. Dus na de update die zal volgen zal het verschil misschien nog 5 minuten zijn.

En ten aanzien van het verwijzen naar de leasemaatschappij: dat is juridisch gezien wel correct. Of het vanuit klantenbinding handig is en/of zelfs onfatsoenlijk is vers twee. Hangt ook een beetje samen met wat er al aan conversatie is geweest. Ik kan mij goed voorstellen dat je gefrustreerd raakt bij de huidige supercharge snelheden en daardoor in de communicatie ook wat geïrriteerd raakt (zou ik ook zijn) en dan kan zo’n reactie ook opgewekt worden.

Het kan ook de standaard Tesla manier van communiceren zijn. ;)

Daar wen je snel aan met een 85'er. Dan ga je lekker het restaurant in en eet je een broodje tijdens het laden. Niet zo een gehaast gedoe door het alweer voldoende vol zijn van de batterij voor de volgende stop. Misschien moet Tesla eens denken aan tot dat de performance beter is gratis laden bij de SuC.
 
Last edited:
De Tesla service advisor geeft aan dat het niet conform de verwachtingen is, maar dat het (natuurlijk) aan de wettelijke eigenaar is om hierop actie te ondernemen.

Tesla heeft nl. geen direct contract met jou, maar met de leasemaatschappij. En de leasemaatschappij heeft een contract met Tesla, en je werkgever. En je werkgever heeft een contract met de leasemaatschappij en jou.
Ja, dat maakt het wel complex. Maar als Tesla werkelijk verwacht dat ze het laden van de MIC SR+ op een goed niveau kunnen krijgen, dan zouden ze deze reactie toch niet geven? Zolang ze het zien als een op te lossen klacht, hoeft er niets geregeld te worden met de Leasemaatschappij.
 
Niet vergeten dat zo een senior service advisor ook maar onderaan de ladder staat. Hij kan enkel papegaaien wat ze hem hogerop vertellen. En als ze hem hogerop vertellen dat Tesla in de VS aan een oplossing werkt, is dat alles wat ie kan zeggen. Ik kan 100% begrijpen dat dat niet het gewenste antwoord is, maar hij geeft ook aan dat als je iets wil doen zoals de aankoop ongedaan maken of op een andere manier formeel protesteren, het de leasemaatschappij moet zijn die het zal doen.

Het probleem is natuurlijk dat de auto nog wel rijdt, en als je lang genoeg wacht je nog perfect mobiel bent. Maar als je een SR+ enkele maanden had besteld met de verwachting van een SR+ te krijgen, moet ik ook toegeven dat wat je nu hebt, een stevig gehandicapte SR+ is.
 
  • Disagree
Reactions: Timmm
Het lijkt erop dat de SR+ van dit kwartaal ook uit China komt, gezien de geschatte range. Dat is echt heel goed nieuws, aangezien de hoeveelheid van deze accu’s alleen maar zal toenemen in Europa. Geeft toch een geruster gevoel dan dat er slechts een enkele lading deze kant is opgestuurd.
 
Beste allemaal,
er is ook positief nieuws over het laden. Mijn sr+ heeft inmiddels software 48.30.2. Mijn Tesla laatst helemaal leeg gereden en gelijkertijd naar een Supercharger genavigeerd. Het volgende plaatje was het resultaat:
 

Attachments

  • IMG_20210111_191548.jpg
    IMG_20210111_191548.jpg
    314.2 KB · Views: 80
  • Like
Reactions: BobbyKings
Beste allemaal,
er is ook positief nieuws over het laden. Mijn sr+ heeft inmiddels software 48.30.2. Mijn Tesla laatst helemaal leeg gereden en gelijkertijd naar een Supercharger genavigeerd. Het volgende plaatje was het resultaat:

Dat is al beter :)

Toch is 42-4=38km niet helemaal leeg. Zou hem echt door de 0 heen rijden na lange rit en dan nog eens aan een V3 supercharger hangen.

Maar dank voor bericht!
(En handen wassen :rolleyes:)