Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla Model 3 website suggereert toch echt iets heel anders: Laad uw auto in 15 minuten op bij een Superchargerlocatie voor 275 km bereik. Ik hoop dat ze dit idd kunnen verbeteren.
Dat kunnen ze dus blijkbaar niet waarmaken, je zou bijna denken dat ze een ondeugdelijk product hebben geleverd of dat ze misleiden op de website. Ik ben geen jurist, maar eigelijk zou je de auto moeten terug leveren en je geld terug vragen.
 
LFP staat al lang bekend voor enkele eigenschappen:
minder energiedicht
iets grotere interne weerstand, nog meer uitgesproken bij lage temperatuur
spanningsverloop bij ontladen en laden dat veel horizontaler verloopt waardoor balanceren echt wel moeilijker is ver van de 100% SOC
kan meer cycli presteren dan LiPo
is robuuster en veiliger: minder gevaar voor thermal runaway en brand en minder schade bij overladen of overontladen, hoewel dat nooit goed is.
Hieronder de typische curve voor een LFP en dan een Lipo
tumblr_lat21t6dKF1qa2swjo1_500.gifv
LV91V.gif
 
Mss domme vragen maar kent zo'n chinese batterij minder degeneratie, bijvoorbeeld omdat je deze wel kan en zelfs moet opladen tot 100% en is de kans reeel dat deze accu straks ook in de M3LR zit?

De Chinese batterijen in de M3SR+ zijn LFP batterijen (Lithium-Ferro-Phosphate), dus met Lithium, ijzer en fosfaat).
Die gaan heel lang mee (life span in de spinnenwebben in onderstaande link). Anders gezegd minder degradatie over tijd of aantal laadcycli.

Maar ze hebben ook minder energie per gewichtseenheid. Oftewel voor een bepaalde hoeveelheid kWh aan bepaalde accucapaciteit heb je meer kg massa aan boord nodig. Hetzelfde voor gewicht per volume eenheid.
Daarom zullen de LFP accu's niet naar de LR versies komen. Dat zou te zwaar worden en niet passen.

Spinnenwebben en meer hier:
Types of Lithium-ion Batteries – Battery University

Edit: @fivari was me voor met soortgelijke info :)
 
  • Informative
Reactions: nico180 and Exiteer
Ik ben oprecht heel erg blij met m'n M3P.
En ja ik heb er meer dan 465 km mee gereden op een lading in de zomer met 104km/uur en airco aan. En ja 250 kW aan de SuperCharger heb ik meerdere malen gehaald. Bij 0% state of charge.
En hij rijdt als een dolle en heb er 0 (ja nul) problemen mee gehad. Na bijna twee jaar nog geen service center gezien.

MAAR: Als ik met de waarden van de SR+ LFP zoals hier getoond te maken zou hebben gehad dan had ik de auto linea recta teruggegeven. Kan echt niet. Zou me niet verbazen als dit eindigt in class action.
 
MAAR: Als ik met de waarden van de SR+ LFP zoals hier getoond te maken zou hebben gehad dan had ik de auto linea recta teruggegeven. Kan echt niet. Zou me niet verbazen als dit eindigt in class action.
Het lijkt me dat een toeleverancier allerlei mooie dingen heeft beloofd aan Tesla, en Tesla heeft gebeten omdat de batterijen de bottleneck zijn. Zou me niet verbazen dat het hele LFP-verhaal op een sisser afloopt en Tesla veel gaat kosten om verkopen ongedaan te maken of batterijen te wisselen met niet-LFP.

Probleem met zo een groepsvordering is dat je eerst een groep moet vinden, en dat die groep dan nog altijd de advocaten moet bekostigen. En wat is een redelijke termijn voor Tesla om dit op te lossen?
 
Het lijkt me dat een toeleverancier allerlei mooie dingen heeft beloofd aan Tesla, en Tesla heeft gebeten omdat de batterijen de bottleneck zijn. Zou me niet verbazen dat het hele LFP-verhaal op een sisser afloopt en Tesla veel gaat kosten om verkopen ongedaan te maken of batterijen te wisselen met niet-LFP.

Probleem met zo een groepsvordering is dat je eerst een groep moet vinden, en dat die groep dan nog altijd de advocaten moet bekostigen. En wat is een redelijke termijn voor Tesla om dit op te lossen?

Het lijkt mij aan Tesla om afdoende jezelf te verzekeren dat je een fatsoenlijk product inkoopt.
 
Het lijkt mij aan Tesla om afdoende jezelf te verzekeren dat je een fatsoenlijk product inkoopt.

Het belangrijkste komt aan bod in de commentaar van nextmove: Tesla verkoopt wagens waarvan geen technische specificaties worden opgegeven. Als je een Hyundai Kona, VW ID.3 of Jaguar i-pace koopt, vind je een gedetailleerde lijst van specificaties (laadsnelheid, accu-capaciteit, gewicht, laadvermogen, max belading,...). Bij Tesla krijg je op dat vlak gewoon niets. Alleen een WLTP range, topsnelheid, kofferruimte, leeggewicht en de 0-100km/h tijd. En je weet dat je recht hebt een glazen dak en een elektrische koffer (+ de specificaties van het interieur). Verder? Niets. Nada.
 
  • Like
Reactions: Epyx
Het belangrijkste komt aan bod in de commentaar van nextmove: Tesla verkoopt wagens waarvan geen technische specificaties worden opgegeven. Als je een Hyundai Kona, VW ID.3 of Jaguar i-pace koopt, vind je een gedetailleerde lijst van specificaties (laadsnelheid, accu-capaciteit, gewicht, laadvermogen, max belading,...). Bij Tesla krijg je op dat vlak gewoon niets. Alleen een WLTP range, topsnelheid, kofferruimte, leeggewicht en de 0-100km/h tijd. En je weet dat je recht hebt een glazen dak en een elektrische koffer (+ de specificaties van het interieur). Verder? Niets. Nada.

Er wordt op de website toch wel gecommuniceerd over superchargen en het is ook wel duidelijk vast te stellen dat momenteel de snelheid van het superchargen heel erg afwijkt en in zodanige mate dat je daar als koper niet op beducht had moeten zijn.

Tesla dient natuurlijk wel een redelijke termijn te krijgen om het in orde te maken en ze hoeven natuurlijk niet die 170 kW te halen die de USSR+ haalde.

Ik verwacht wel dat Tesla gaat voldoen aan een norm die zodanig is dat je daar geen gezeur mee gaat krijgen. De lat daarvoor ligt in de EU sowieso erg hoog.
 
Alweer een fantastische video van Nextmove met alweer voortreffelijke conclusies ->"Tesla-Firstmover".;)
In tegenstelling tot vele andere YTers, hebben ze dank hun EV vloot ook voldoende mogelijkheden om zelfs tijdsintensive testen uit te voeren.
Ben je van plan om een M3 SR+ te kopen, is deze video een MUST. En voor leasing maatschappijen sowiesoo_O
Zoals Wooter het indirect aangeeft, denk ik dat de komende 12 maanden zeker spannende tijden voor de juridische afdeling van Tesla zullen worden.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Er wordt op de website toch wel gecommuniceerd over superchargen en het is ook wel duidelijk vast te stellen dat momenteel de snelheid van het superchargen heel erg afwijkt en in zodanige mate dat je daar als koper niet op beducht had moeten zijn.
Niet specifiek voor de Model 3 Standard Range+, voor de Model 3 LR wel.
Als dat laden van de SR+ 2 dagen duurt aan de supercharger, heb je op basis van de informatie die Tesla je aanreikt volgens mij geen voet om op te staan. Er zijn wel andere elementen die je kan gebruiken om aan te tonen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen (met name de specificaties van de wagen die verkocht werd toen je je wagen aankocht).
Tesla dient natuurlijk wel een redelijke termijn te krijgen om het in orde te maken
Waarom eigenlijk? Tesla dient technologie die ze in voertuigen implementeert te testen voor ze die op de markt brengt.
en ze hoeven natuurlijk niet die 170 kW te halen die de USSR+ haalde.
Waarom niet? Hier zijn mensen die een Tesla Model 3 SR+ hebben gekocht op basis van de specificaties van de US-versie. Die hebben niet gevraagd om een wagen afgeleverd te krijgen met een experimentele accu-technologie die minder performant is en die bjina 100 kg minder belading toelaat.
Ik verwacht wel dat Tesla gaat voldoen aan een norm die zodanig is dat je daar geen gezeur mee gaat krijgen. De lat daarvoor ligt in de EU sowieso erg hoog.
Die zou indien ik die wagen had gekocht op 't zelfde niveau liggen als van 't vorige model, als ik mijn wagen had gekocht voor die update bekend was.
 
Last edited:
Het lijkt me dat een toeleverancier allerlei mooie dingen heeft beloofd aan Tesla, en Tesla heeft gebeten omdat de batterijen de bottleneck zijn. Zou me niet verbazen dat het hele LFP-verhaal op een sisser afloopt en Tesla veel gaat kosten om verkopen ongedaan te maken of batterijen te wisselen met niet-LFP.
Er is nog een veel groter probleem voor Tesla dan het resultaat van zo'n groepsvordering: het imago van Tesla zou door zo'n rechtszaak een gigantisch knauw krijgen. En dat in Europa, de markt waar ze sowieso het meeste concurrentie mogen verwachten. Ik hoop van ganser harte dat ze dit probleem snel onder controle krijgen
Probleem met zo een groepsvordering is dat je eerst een groep moet vinden, en dat die groep dan nog altijd de advocaten moet bekostigen. En wat is een redelijke termijn voor Tesla om dit op te lossen?
Ik denk dat eens het warmer wordt het probleem ook wat minder groot wordt, zo zouden ze evt wat tijd kunnen kopen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Niet specifiek voor de Model 3 Standard Range+, voor de Model 3 LR wel.
Als dat laden van de SR+ 2 dagen duurt aan de supercharger, heb je op basis van de informatie die Tesla je aanreikt volgens mij geen voet om op te staan. Er zijn wel andere elementen die je kan gebruiken om aan te tonen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen (met name de specificaties van de wagen die verkocht werd toen je je wagen aankocht).

Waarom eigenlijk? Tesla dient technologie die ze in voertuigen implementeert te testen voor ze die op de markt brengt.

Waarom niet? Hier zijn mensen die een Tesla Model 3 SR+ hebben gekocht op basis van de specificaties van de US-versie. Die hebben niet gevraagd om een wagen afgeleverd te krijgen met een experimentele accu-technologie die minder performant is en die bjina 100 kg minder belading toelaat.

Die zou indien ik die wagen had gekocht op 't zelfde niveau liggen als van 't vorige model, als ik mijn wagen had gekocht voor die update bekend was.

Nergens staat dat de supercharger wezenlijk anders is voor de SR+, dus zo gemakkelijk komt Tesla daar niet onderuit.

Termijn voor herstel volgt gewoon uit de wet.

Omdat de piek snelheid niet relevant is voor de totale laadtijd hoeft die 170 kW niet. Zodra de tijd acceptabel is, is het ok.

Wat jij acceptabel vindt is niet zo van belang. Het gaat om de vraag of het geleverde voldoet aan redelijke verwachtingen.